Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:09

Straal kanker is absoluut geen gezond weefsel. Ook heeft het niks met rotting te maken (het kán wel ontstaan uit verwaarloosde rotstraal, maar dat is eigenlijk zeer zeldzaam en dat terwijl straal kanker toch nog vrij veel voor komt). Straal kanker is tot voor kort altijd als ongeneeslijk benoemt en zonder al het ongezonde weefsel weg te snijden, zal het never nooit genezen. Al die smeersels, zalfjes en troep zal niks helpen. In tegen deel zelfs.

Je kan het ook puur en alleen laten genezen door alles weg te laten snijden tot het gezonde weefsel, maar wat de jodium kristallen positief mee werken is het snel dicht branden van de wond. Dus stopt het bloeden. Verder ets/bijt het de wond goed schoon om alle achter gebleven kankerweefsels als nog "kapot" te maken.

Dus ja wat is erger, je paard met kanker voeten rond te laten lopen of een behandeling die je paard nog een heel leven geeft?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:19

hestejente schreef:
Quir schreef:

Haha, nee joh. Er gaan ijzers onder met een plaat, de hoeven worden schoon gesneden de kristallen gaan er op dan watten en dan de plaat er strak opdraaien. Na x aantal dagen kijken ze hoe het er uit ziet en eventueel herhaald.

Dat vind ik eigenlijk nog erger klinken...

Ik had begrepen dat straalkanker geen kanker is zoals andere maar eigenlijk meer een woekering van weefsel veroorzaakt doordat het lichaam de rotting bestrijdt door supersnel straalmateriaal aan te maken. En dat dat weefsel zelf op zich "gezond" is, alleen dan wel van wat mindere kwaliteit omdat het zo snel moet groeien. Maar dat er bij straalkanker geen sprake is van een tumor/tumoren van kwaadaardig weefsel?

Dat van dat hooi had ik ook al bedacht ja :+ Ik denk dat ik de link maar beter niet kan bekijken, val al bijna flauw bij een bloedneus.

Overigens is het inderdaad geen tumor zoals bij de meeste kanker soorten inderdaad wel zo is, maar het is geen gezond weefsel. Het zijn een soort ontstekingen waardoor het gaat woekeren.

Rot straal en straal kanker zijn moeilijk uit elkaar te halen in begin stadia.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:24

Quir schreef:
Overigens is het inderdaad geen tumor zoals bij de meeste kanker soorten inderdaad wel zo is, maar het is geen gezond weefsel. Het zijn een soort ontstekingen waardoor het gaat woekeren.

Rot straal en straal kanker zijn moeilijk uit elkaar te halen in begin stadia.

:)* :)* :)* Plingplingpling. Aha! Ontstekingen, ja dat klinkt wel heel logisch inderdaad.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:17

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:04

Ik zit me nu vooral af te vragen hoe het ontstaat. Ik bedoel: als het geen kwaadaardige tumoren zijn maar die soort van ontstekingen. Hoe zorg je ervoor dat je paard het niet krijgt? Ben je er zeg maar met het juiste voer en goede hoefhygiëne?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:10

Ben ik ook wel benieuwd naar maar kon er zeer weinig over vinden.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:08

Hoe ontstaat een ontsteking... Combinatie van vette pech en verminderde weerstand? Ik weet het eigenlijk ook niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:03

Lijkt me dat je er ook een wond voor nodig hebt?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:04

Voor ontstekingen heb je toch niet altijd een wond nodig? Ik heb soms een oorontsteking maar niet omdat mijn oor beschadigd is. Of wel? of is dat iets anders? xD

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:09

Geen idee := Zijn er medici in de zaal? :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:56

Ontstekingen kan je ook zonder wond oplopen hoor. Denk maar aan een peesontsteking oid.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:58

Je hebt septische en a-septische ontstekingen. Of wel een steriele ontsteking en een ontsteking met MO.

A-septische = steriel (zonder micro organisme)
Septisch = veroorzaakt door mo.

Een ontsteking is dan ook niet meer of minder dan een herstel reactie van het lichaam. Het kan bacteriën "aanvallen" (septisch) en er ontstaat een ontsteking zoals eigenlijk iedereen een ontsteking kent, vrijwel altijd een wond aanwezig.

Maar bijvoorbeeld een spier scheuren, herstelreactie is ook een ontsteking. Alleen dus zonder micro organisme. Meeste mensen zien dit niet als een ontsteking, want "bij een ontsteking is toch altijd pus/etter aanwezig". Dat is dus niet zo.

Dus nee voor een ontsteking is niet per definitie een wond nodig, ook niet per definitie mo, maar is wel ten alle tijden een herstel reactie van het lichaam.

Echter de reden waarom er hoefkanker ontstaat, daar is nog geen reden voor te geven. Waarom krijgt iemand longkanker of lever kanker? Als we dat toch eens wisten. Er zijn wel factoren gevonden die een grotere kans geven, zoals roken bij longkanker.
Bij het ene paard komt rotstraal ook veel eerder/makkelijker voor dan bij het andere paard. Kijk maar eens naar paarden in precies dezelfde situatie, echt niet altijd hebben alle paarden rotstraal. Er zijn zelfs paarden die altijd droog en schoon staan, maar toch rotstraal hebben. Wel wordt er een link gelegd tussen rotstraal en hoefkanker, maar meer omdat men het verschil niet kan onderscheiden (rotstraal en hoefkanker in begin stadia). Vaak wordt er geroepen, mijn paard heeft hoefkanker gekregen van rotstraal. Echter was de rotstraal in 99% van de gevallen dus al geen rotstraal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:58

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:30

ik zou naar de da gaan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:15

:+ Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat de insteek van het topic iets of wat aan je voorbij gaat Bente.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:35

Hè wat druk je dat mooi uit HJ. :D

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:57

Over de hoefkanker; ik vind het proces hier wel mooi beschreven:

Hoofcare schreef:
Hoefkanker is een ontstekingsproces in de straallederhuid, ballederhuid en zoollederhuid (en de eventueel omliggende gedeelten van hoeflederhuid) met een woekering in de kiemlaag. De kiemlaag produceert een abnormaal zacht en kazig hoorn waarin gemakkelijk verval optreedt en waarin zich door bacteriën later (secundair) ontstekingsprocessen ontwikkelen met veel ontbindingsproducten. Het geheel kenmerkt zich altijd door een woekering of zwelling.
De stralen zullen bij het bewerken zeer vlug overmatig bloeden .
Evenals bij rotstraal is de oorzaak van dit proces niet bekend.
Hoewel een wezenlijk verschil bestaat tussen rotstraal (primair een vervalsproces) en straalkanker (primair een woekeringproces) is het in sommige gevallen niet zo gemakkelijk om de beide processen van elkaar te onderscheiden.

Straalkanker = een ontstekingsproces in de straallederhuid
Hoefkanker = de andere lederhuiden zijn hierbij betrokken

A-septische ontsteking = zonder pus
Septische ontsteking = met pus

Verder heeft Quir het mooi beschreven.

Hoefkanker wordt op meerdere manieren behandeld, verschillend per paard maar ook per kliniek/DA.
In veel gevallen wordt het 'foute' weefsel ten eerste stelselmatig gecuretteerd.
Er is een spul van RWL wat goed schijnt te helpen (weken in hoefzak), halamid, behandelingen met CTC spray worden toegepast, antibiotica of met jodium of jodiumkristallen.
In alle gevallen wordt het in samenwerking met een goede DA gedaan, dus niet zelf.

Hier twee linkjes voor wie er meer over wil lezen:
http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... anker.html
http://www.hoefsmeden.com/hoefkanker.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:12

Dank je wel SB, dat is duidelijke informatie die ik nooit nodig hoop te hebben.
Over het wel of niet bekend zijn van de oorzaak van rotstraal valt natuurlijk te twisten O:)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:15

HA, nu zie ik dat ook staan! Nou inderdaad, hestejente :Y)
Vooral het eerste linkje is de moeite waard om te lezen (even een stukje naar beneden scrollen tot waar de DA aan het woord is wel).
Dit gaat natuurlijk wel erg offtopic maar is inderdaad interessante materie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:27

Gelukkig dat jij 't ook ziet en dat je snapt wat ik bedoel

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:29

:D

Hoe gaat het inmiddels met 'jouw' stralen? De bekapper nog geweest, en is de rotstraal nu echt weg? Misschien over een tijdje nog een vergelijkingsfoto'tje?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:32

Stralen zien er op zich goed uit heb ik begrepen, bekapper is geweest en ik mag 't nooit meer doen :o

Fotootjes zal ik morgen even voor je maken :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:13

Wat had je gedaan dan, hestejente?

Die eerste link gelezen, idd erg interessant. Maar ook heftig zeg... En dat die merrie op prednison volledig genas, zodat ze er mee konden stoppen en geen recidief... Wow. Je weet natuurlijk niet hoe lang dat zo gebleven is, maar toch. Geneeskunde is af en toe zó gaaf :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:15

Soms moet je wel HJ , ik weet niet hoeveel er weggesneden is ....
Maar als de rotstraal naar binnen kruipt ben je verder van huis .
Een verder gezonde straal groeit heel snel weer aan . Maar dan moet hij wel kans krijgen om
te herstellen ;)
Zegt smidje in opleiding ....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:21

Hoe gaat die opleiding eigenlijk in z'n werk ZJ? :)

Safiera, ik had de smid op stal de rotstraal weg laten snijden.