[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:43

@ Ilangok,

Dat zei mijn da destijds ook, totdat ik een deskundige ernaar heb laten kijken.... Die schrok zich rot.
De voetas was scheef, dr zool lag erg laag en dr hoef was te smal aan de voorzijde.
Alledrie de punten zijn momenteel nog in onderhoud om langzaam te optimaliseren.
Volgens de deskundige was het met mijn pony nooit never goed gekomen met dit beslag.
Ik had medicatie kunnen geven tot ik groen zag, aangepaste huisvesting en voeding het had allemaal niks uitgemaakt.
Of dit waar is weet ik niet...... Naar mijn mening hangt het van verschillende omstandigheden af en een deel geluk.

Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat na het nieuwe beslag en manier van bekappen er wel grote sprongen vooruit zijn gemaakt.
Ze staat sinds 2 dagen op 1 zakje bute en loopt nog steeds prima.
Dat is voor ons al heel wat een echte mijlpaal in mijn ogen.
Ik heb lang getwijfeld of het wel goed zou komen met dr, maar 1 zakje is echt fantastisch.

Heel veel succes tijdens het maken van de foto's.
Ik weet nog wel toen ze bij mijn haf gemaakt werden.... Dat was een fikse tegenvaller maar ook dan goed naar je gevoel luisteren.......

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:25

cissie schreef:
@ Ilangok,

Dat zei mijn da destijds ook, totdat ik een deskundige ernaar heb laten kijken.... Die schrok zich rot.
De voetas was scheef, dr zool lag erg laag en dr hoef was te smal aan de voorzijde.
Alledrie de punten zijn momenteel nog in onderhoud om langzaam te optimaliseren.
Volgens de deskundige was het met mijn pony nooit never goed gekomen met dit beslag.
Ik had medicatie kunnen geven tot ik groen zag, aangepaste huisvesting en voeding het had allemaal niks uitgemaakt.
Of dit waar is weet ik niet...... Naar mijn mening hangt het van verschillende omstandigheden af en een deel geluk.

Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat na het nieuwe beslag en manier van bekappen er wel grote sprongen vooruit zijn gemaakt.
Ze staat sinds 2 dagen op 1 zakje bute en loopt nog steeds prima.
Dat is voor ons al heel wat een echte mijlpaal in mijn ogen.
Ik heb lang getwijfeld of het wel goed zou komen met dr, maar 1 zakje is echt fantastisch.

Heel veel succes tijdens het maken van de foto's.
Ik weet nog wel toen ze bij mijn haf gemaakt werden.... Dat was een fikse tegenvaller maar ook dan goed naar je gevoel luisteren.......

Pfoe.. Ik hoop wel echt dat het meevalt bij bart :(. Het valt mij op dat er veel hoefsmeden en dierenartsen zijn die niet veel van hoefbevangenheid afweten..

Mag ik misschien wie die deskundige was? Als ik het gevoel heb dat het nodig is is het inderdaad wel slim om iemand die er ECHT wat van af weet ernaar te laten kijken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:22

Ze zijn er wel, gelukkig
Maar soms tref je net een da en\of hoefsmid die erg kort door de bocht zijn.

Degene die ik bedoel is J.R. van Nassau uit Brabant, http://www.hoofcare.nl
Wat je evt zou kunnen overwegen, mocht je er niet uitkomen met je da of erg twijfelen als het tegenvalt is de rongtenopname doorsturen via de mail naar hem.
Als hij tijd heeft dan ......kun je het geluk hebben dat hij ze voor je beoordeeld.

apollootje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:40

Beste bokkers,
Sorry dat ik zo kom binnen vallen...
Ik heb (gelukkig!) nog niet eerder te maken gehad met hoefbevangenheid, maar er is een kans dat mijn pony nu hoefbevangen is.
Kunnen jullie mij uitleggen hoe hoefbevangenheid door jullie dierenarts geconstateerd word? En wat ongeveer het behandelplan is van een hoefbevangenpony?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:54

cissie schreef:
Ze zijn er wel, gelukkig
Maar soms tref je net een da en\of hoefsmid die erg kort door de bocht zijn.

Degene die ik bedoel is J.R. van Nassau uit Brabant, http://www.hoofcare.nl
Wat je evt zou kunnen overwegen, mocht je er niet uitkomen met je da of erg twijfelen als het tegenvalt is de rongtenopname doorsturen via de mail naar hem.
Als hij tijd heeft dan ......kun je het geluk hebben dat hij ze voor je beoordeeld.

Okè, bedankt! :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 19:59

Even een vraag....
25 juli liep mijn pony ongemakkelijk, hij had een lichte pols op alle 4 de voeten, en alhoewel het een twijfelgeval was toch direct gehandeld.
6 dagen Metacam, geen gras, alleen stro en graszaadhooi.

Verder Metazoa, Glucobalance, magnesium, vit E en gemalen lijnzaad.

Hij is inmiddels 30 kilo kwijt. Ik heb hem ook laten behandelen, hij is even 'losgemaakt'.

Ik wil hem wel weer oppakken maar voel me erg onzeker. Hij is niet uitzonderlijk voorwaarts, lijkt niet bijzonder veel zin te hebben.
Hij komt zelfs niet aandraven voor zijn emmer. Hij laat zich wel opjutten als het moet, maar liever niet... zo lijkt het.
Op zich zet hij zijn voeten wel stevig neer, lijkt ze normaal te belasten en gaat ook staan kappen en stampen wanneer hem iets niet bevalt ;-) Voeten 'lijken' dus ok.

Ik vind het lastig om te bepalen wat ik nu wel of niet kan doen. En is hij wat onwillig omdat hij te dik is, verhaart en het warm is? Of heeft hij toch nog last?
Hij staat op beslag, zijn voeten zijn koel. Hij heeft beslag met een zool en vettec.
Ik zie geen verschil in zijn manier van lopen tussen harde of zachte ondergrond. Maar wanneer hij in mul zand loopt, wil hij bijvoorbeeld liever op het fietspad lopen... dat zou niet echt pleiten voor pijn aan je pootjes denk ik dan?

Hoe lang heeft het opbouwen bij jullie geduurd? Wat deed je wel, wat deed je niet? Hoe weet je dat het weer 'ok' is.... Foto's geven het beste beeld natuurlijk, dus dat zou ik nog kunnen doen.

Verder nog dit: mijn ruin heeft een geschiedenis van pijnlijke pootjes. Dunne zolen. En hij is door de vorige eigenaar zelf beslagen en vaak vernageld in het leven, bovendien was de hele wand daardoor poreus geworden met op de koop toe white line disease.
Steeds vaker staat het nagelen me tegen, zeker omdat hij de laatste keer echt wel pijn had. Maar goed, de kwaliteit van zijn hoeven is niet erg goed....
Hoe doen jullie dat? Toch maar genageld beslag? Of plakkers/ schoenen?!

Ehhhhhh, hellup??!!! :+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:41

Ik zou foto's laten maken. Je haalt heel veel twijfels weg en weet waar je aan toe bent......

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:24

@ ninx stappen stappen stappen. Dat zou ik doen :) je pony is van de pijnstilling af en lijkt geen last te hebben. Bewegen is dan goed, maar ga van je pony uit. Pas als hij aangeeft te willen draven ga je dat doen. Ik heb bij mijn pony geen fotos laten maken, maar ik ben altijd van hem uit gegaan. Dat je pony liever op t fietspad loopt is ook een goed teken. Is je pony braaf buiten? Dan lekker veel gaan wandelen. Je kan best af en toe een drafje vragen, om te kijken wat zn reactie is.

Toen mijn pony zonder problemen kon draven ben ik erop gegaan. Ook rustigaan en kort, maar pony was blij, dus steeds een beetje meer.

Er is een verschil tussen bewegen en werken, als het kan ben ik voor bewegen (elke pas is er 1), maar mn pony is de baas. Hij is liever lui dan moe, maar ik heb hem altijd het voordeel van de twijfel gegeven (pijn of lui? Ga ik uit van pijn en dan hoeft hij niet te doen wat ik vraag). Het gaat echt om de beweging, wat overgangen, grote volte, van hand veranderen, maar in t begin meer niet, dus niet echt werken (aan de teugel, stelling, buiging enz allemaal even niet). Gewoon lekker lopen :)

Mijn pony is een aantal jaar geleden in dec/jan hb geweest, echt heftig (aan alle 4 zijn benen en voor gekanteld en een sinker. In hoeverre weet ik niet, want zoals gezegd heb ik geen fotos gemaakt, ik vind dat geen meerwaarde hebben). In mei, dus een half jaar later, heb ik hem rijdend 20km verhuist.

Dit is hoe ik t heb aangepakt, jij kent jouw paardje het beste. Het is logisch dat je onzeker bent, dat is goed, want daardoor ben je voorzichtig. Stappen kan (bijna) altijd, ik zou zeggen ga vanuit daar verder en blijf goed naar je paard kijken.

Wat hoeven/beslag betreft kan ik je niet helpen, mijn pony is blootvoets, alleen 1-2jaar op cyteck ijzers toen hij hb was.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:52

Flavlip, hoe kan je in vredesnaam zeggen dat je hoefbeen gekanteld is en je een sinker hebt gehad. Dit is alleen met foto's vast te stellen en die heb je niet gemaakt. Geen meerwaarde?? Ik heb toen wel van mijn paard foto's gemaakt...kanteling hoefbeen en een sinker, bijna door de zool heen...einde oefening. Het is juist heel belangrijk foto's te maken, ook voor de vervolgbehandeling

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:25

Kunnen jullie iets zeggen over de kosten van de foto's? En het beslag moet er dan af denk ik?
Hebben jullie de foto's thuis laten maken of op de kliniek?
Ook ik denk dat het wel rust kan geven.

Hij heeft nooit hete hoeven gehad, nooit gestrekt gestaan en feitelijk was het niet echt zeker of hij HB was.
We hebben gewoon het zekere voor het onzekere genomen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:35

@ piecon Dit heeft mijn hoefsmid vastgesteld en het was duidelijk te zien aan de 'nieuwe' hoef en de zool.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:51

Ninx schreef:
Kunnen jullie iets zeggen over de kosten van de foto's? En het beslag moet er dan af denk ik?
Hebben jullie de foto's thuis laten maken of op de kliniek?
Ook ik denk dat het wel rust kan geven.

Hij heeft nooit hete hoeven gehad, nooit gestrekt gestaan en feitelijk was het niet echt zeker of hij HB was.
We hebben gewoon het zekere voor het onzekere genomen.

Omdat mijn pony op het moment van foto's maken niet vervoerd kon worden.
Heb ik een mobiele paardenpraktijk langs laten komen.
Deze kosten waren 75,- voor de eerste foto en 25,- voor iedere daarop volgende foto exclusief reiskosten.
Ik denk als je naar een kliniek toe gaat dat het iets goedkoper is.
Haar ijzer konden gewoon blijven zitten...

Als je paard alleen lichte verschijnselen heeft van hb, is er een kans dat er weinig te zien is op de foto's.
Maar dat is bij ieder paard anders, de ene heeft een hoge pijngrens waardoor je niet altijd af kunt gaan op klinische verschijnselen.
Foto's geven naar mijn idee een helder beeld en duidelijkheid over de ernst van de bevangenheid.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:53

Bij Bart ging het een tijdje erg slecht, maar sinds vorige week dinsdag weer beter. Vrijdag foto's gemaakt, en GELUKKIG is zijn hoefbeen niet gekanteld en zijn zool is nog gewoon normale dikte. Nu hij steeds beter loopt, ga ik de bute weer afbouwen en hopelijk blijft het vanaf nu goed gaan! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:51

*\o/* goed nieuws van bart, ilangok. Fijn

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:59

ilangok schreef:
Bij Bart ging het een tijdje erg slecht, maar sinds vorige week dinsdag weer beter. Vrijdag foto's gemaakt, en GELUKKIG is zijn hoefbeen niet gekanteld en zijn zool is nog gewoon normale dikte. Nu hij steeds beter loopt, ga ik de bute weer afbouwen en hopelijk blijft het vanaf nu goed gaan! :)

Super!!!!

Fijn dat het beter gaat en je kunt gaan afbouwen met de bute.

Succes

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:38

flavlip schreef:
@ piecon Dit heeft mijn hoefsmid vastgesteld en het was duidelijk te zien aan de 'nieuwe' hoef en de zool.

Fijn.... een hoefsmid met röntgenogen.
Mijn hoefsmid vond het wel meevallen allemaal maar ik heb de foto's gezien... dat was een mokerslag....
Foto's waren € 90,- per voet, voor en van opzij, in Utrecht

Als je het gevoeld hebt dat je pony niet de oude is, zou ik niet meer willen wachten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:07

@ Margee Misschien had ik dan een betere hoefsmid...

Ik ben op mijn hoefsmid afgegaan en heb niet de route gevolgd die de meesten volgen. Dit wil niet zeggen dat mijn route slecht is en ook ik wil mij daarom laten horen en advies geven. Wat mensen ermee doen moeten zij zelf weten, maar ik vind het jammer hoe er op mij gereageerd word.

@ ilangok Fijn dat het beter gaat!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 06:55

@flavlip
Dit topic is juist om ervaringen te delen. Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Ieder paard is anders en iedere hoefbevangen aanval is anders.
Hoefbevangenheid is zo'n *(&%$ ziekte en van iedere ervaring van anderen leer je.

Ik vertrouw mijn hoefsmid ook blind als het om paarden beslaan gaat met hoefbevangenheid. Hij heeft zoveel ontzettend veel ervaring met hoefbevangen paarden: hij ziet al als ze van de trailer komen, hoe het er voor staat. Dat is ervaring.
Het heeft alleen maanden geduurd voor ik de juiste hoefsmid gevonden had. Iedere hoefsmid heeft zijn specialiteit en ervaring met bepaalde ziektes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:24

Even een ander vraagje. Amber begint gelukkig voller te worden, maar haar nek is zo ielig. Is daar iets aan te doen?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:52

Volgens mij is de nek een kwestie van spieren (en bouw). Als ik t mij goed herinner is Amber dat palominowelshje toch? Bij een welsh vind ik de hals vaker wat ielig tonen, omdat ze in verhouding een vrij brede boeg hebben.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:32

Ik kom ook nog eens binnenvallen, met een positive update gelukkig :)

Fijn om te horen dat de meeste paarden stilletjes aan beter gaan!

Ninx: mijn ruin was de periode van zijn behandeling/na de medicatie ook een tijdje zo sloom, hij leek zelfs een beetje depri en was uitzonderlijk braaf. Ik heb hem toen wel aan het werk gezet, opgebouwd en goed opgelet, voornamelijk omdat hij gewicht moest verliezen. Ik denk dat het werk hem uiteindelijk echt wel deugd gedaan heeft. Maar dit was dus inderdaad pas nadat hij geen tekens meer toonde van manken.

Momenteel zijn we nu een tweetal maanden verder, ik had hier niet op durven hopen, maar hij staat sinds meer dan een maand weer als een 'normaal' paard op de weide met de rest, het werk heb ik weer wat afgebouwd (wegens tijdsgebrek) maar hij blijft goed lopen. Zijn hoeven zijn wel wisselend, ik moet ze om de 2 weken wel even bijvijlen om ze netjes te houden, maar ik denk niet dat dit nog een gevolg is van zijn beginnende HB. Ik hoop dat de andere paarden hier ook snel gaan genezen/beter lopen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:42

ireika schreef:
Ik kom ook nog eens binnenvallen, met een positive update gelukkig :)

Fijn om te horen dat de meeste paarden stilletjes aan beter gaan!

Ninx: mijn ruin was de periode van zijn behandeling/na de medicatie ook een tijdje zo sloom, hij leek zelfs een beetje depri en was uitzonderlijk braaf. Ik heb hem toen wel aan het werk gezet, opgebouwd en goed opgelet, voornamelijk omdat hij gewicht moest verliezen. Ik denk dat het werk hem uiteindelijk echt wel deugd gedaan heeft. Maar dit was dus inderdaad pas nadat hij geen tekens meer toonde van manken.

Momenteel zijn we nu een tweetal maanden verder, ik had hier niet op durven hopen, maar hij staat sinds meer dan een maand weer als een 'normaal' paard op de weide met de rest, het werk heb ik weer wat afgebouwd (wegens tijdsgebrek) maar hij blijft goed lopen. Zijn hoeven zijn wel wisselend, ik moet ze om de 2 weken wel even bijvijlen om ze netjes te houden, maar ik denk niet dat dit nog een gevolg is van zijn beginnende HB. Ik hoop dat de andere paarden hier ook snel gaan genezen/beter lopen!

Dit is inderdaad voornamelijk wat ik aan hem merk, een beetje lusteloos, wat down.....
Hij loopt wel rad, ik heb zelfs een filmpje gemaakt en naar Steffi van der Laarse gestuurd. Ze zag er niet echt iets vreemds aan.
Hij kiest zelf vaak het fietspad ipv mulle zand. Wanneer hem iets niet bevalt staat hij flink te stampen en te schrapen.... allemaal dingen die ik zelf niet echt zou doen met pijnlijke pootjes?

Mijn gevoel was ook: tegen bevangenheid aangezeten, medicatie gehad, te dik, aan het verharen, nu al dikke vacht, hoge temperaturen.

Toch wil ik het dan zeker weten.... zo van: straks werkt aan het werk juist contra-productief.
Ik heb daarom de kliniek gebeld. De arts die hem gezien heeft zei: "we kunnen foto's maken, maar vaak zie je niet echt iets op de foto's.
Mijn eerste stap zou zijn om een voet uit te verdoven, wanneer hij dan duidelijk kreupelt heb je aanleiding voor foto's."
Verder zei ze dat ik kon denken aan een onderzoek naar Cushing of EMS. Ofwel: alles kan! Tja.... Het is een ruin van 8 jaar, het ligt niet direct voor de hand.
Tot slot zei ze ook: "tja, het kan ook gevoelige voeten zijn geweest door de 'vreemde' zomer... erg wisselend weer en dus slechte hoefkwaliteit. En het nieuwe beslag is erg gevoelig geweest."

Nu moet ik dus bedenken waar ik voor kies. Als ik met hem naar de kliniek ga, gaan ze dus wellicht van alles proberen.

Gevoelsmatig zeg ik: ik haal het genageld beslag eraf, ik zet hem op plakijzers. Ik laat die voet eens mooi herstellen. Ik ben al eens met hem naar de kliniek geweest, en hij heeft dunne zolen en geen geweldige hoefkwaliteit. Genageld beslag is altijd een beetje moeizaam.
Het plakbeslag is van kunststof, je hoeft niet te nagelen en het geeft demping.
Dan ga ik met hem aan de slag, stappen, beetje draven wanneer hij dat zelf aangeeft te kunnen en rustig uitbouwen.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat zijn gebrek aan conditie en overgewicht nu de grootste componenten zijn waardoor hij 'sloom' is.

Maar goed, ik ga hier nog maar even op broeden. Ik kon niet direct iets met het antwoord van de kliniek. Foto's leken mij het verstandigste, maar de arts dacht daar dus toch anders over. En dan kom je dus al snel terecht in een reeks van onderzoeken die wellicht niet eens nodig zijn wanneer hij meer gaat bewegen....

Wat heb jij nog aan onderzoek gedaan Ireika?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:41

Ik heb uiteindelijk enkel de dierenarts en hoefsmid erbij gehad: mijn ruin (9 jaar) had namelijk met pasen even gesukkeld met een hoefzweer die 3 keer terug open gemaakt moest worden, na een paar weken liep hij weer goed, dan ben ik 10 dagen op vakantie gegaan en toen ik terug kwam liep hij na 3 dagen weer mank, op zijn andere voet. Ik dacht dat het vast weer een zweer zou zijn, maar dat het raar was dat dit weer terugkwam, daarom deze keer de DA erbij gehaald: die heeft pulsatie gevoeld op de vier voeten en na een rondje stappen op het harde kwam hij uit op de diagnose beginnende HB.

Ik moest er omgekeerde ijzers onder laten slaan en hem op stal zetten. Op dat moment was er toevallig ook een hoefsmid op stal (niet mijn smid) die zei om er zeker géén ijzers onder te slaan omdat dat gewoonweg pijnlijk en onnodig is, ik ben me dan maar beginnen inlezen, en mijn eigen hoefsmid laten komen die hem enkel bekapt heeft (gevraagd om de teen iets korter te zetten voor een betere afrol). Ondertussen mocht hij op de wei met een graasmasker en kreeg hij 10 dagen lang 2 zakjes medicatie. Het ging eerst beter, maar dan plots weer minder, dus is hij een week op stal gegaan met slecht een klein beetje hooi en 2 maal daags stappen, na een paar dagen ook wat draven. Daarna terug op de weide met grasmasker en elke dag flink longeren om de kilo's er af te werken en de spieren op te bouwen. Het was in die periode dat hij sloom en depri leek, ik denk dat het bij hem vooral was omdat hij even zijn 'kudde' kwijt was (hij staat sinds zijn 2 jaar altijd samen met mijn merrie, en werd nu met op stal staan plots van haar gescheiden) in combinatie met de frustratie van het weinig kunnen eten met zijn masker. Daarom heb ik het masker ook vrij snel weer afgebouwd uiteindelijk en hem gewoon meer laten werken in het begin.

Een paar weken geleden nog de osteo (die ook DA is) erbij gehad: hij zet zijn voeten nog iets op de achterkant neer, maar de osteo zei dat dat geen kwaad kan, dat veel paarden dit doen. Dus verder geen foto's, men heeft mij inderdaad ook gezegd dat er wellicht weinig op te zien zou zijn, en ook al zou er wel iets te zien zijn, zou de behandeling nog steeds gelijkaardig verlopen: hem in de gaten houden, opletten met zijn gewicht en voldoende werk.
De osteo zei ook wel dat hij te platte hoeven heeft, en ik hem daarom beter op ijzers zou moeten zetten, maar daar ben ik nog steeds niet van overtuigd (hij staat 24/7 op de weide, en we gaan echt niet vaak op straat, rijden geen wedstrijden etc, en bovendien heeft hij snel scheurtjes en is hij een beetje lop aangelegd (tikt zijn voorhoeven aan met zijn achterhoeven) waardoor ik er vrij zeker van ben dat de ijzers er meteen gaan afliggen met doorgescheurde nagelgaten als gevolg)

Waar ik wel ook lang over getwijfeld heb, en wat ik zeker zou doen moest hij hervallen, is een bloedonderzoek, en eventueel ook IR nagaan, maar bij hem is dat voornamelijk omdat hij veel andere 'kwaaltjes' heeft (zomerexceem, snel scheurtjes in de hoeven, snel spierpijn en een zeer wisselende spiertonus, die hoefzweren etc) en omdat hij enkel gras krijgt (waarvan het bedenkelijk onderhouden wordt: het hele jaar door paarden op dezelfde weide, iets te rijk in bemesting en teveel raar onkruid)

Het is moeilijk om te zeggen wat jij zou moeten doen, persoonlijk zou ik je paard inderdaad ook van de ijzers halen, plakijzers lijken mij inderdaad een mooi alternatief, het zou wel duur zijn, en in mijn buurt heb ik ook de indruk dat de meeste smeden het niet kennen, of toch niet vaak toepassen en het daardoor wellicht niet zeer goed zouden kunnen doen, maar ik weet niet hoe het bij jou is.
Staat jouw paard trouwens nog op stal/paddock? Of toch op de weide met vriendjes?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:33

Ireika, waarom niet sowieso op IR en eventueel cushing laten testen? Dit is ook te testen als hij geen HB heeft en geeft je wel meteen duidelijkheid voor de gevoeligheid en behandeling in de toekomst, zeker ook gezien de andere klachten.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:58

Gho ja, geen idee waarom niet, een beetje een combinatie van dat ik geen zin heb om hem te pas en te onpas te laten prikken, ik momenteel een beetje zuinig moet zijn in mijn uitgaves, en ik niet veel vertrouwen heb in de dierenartsen in de buurt (mijn paarden staan momenteel in Waals Brabant,door omstandigheden en pas sinds een jaar. De dierenartsen daar zijn precies veel minder op de hoogte van alles, veel paardenmensen hier weten helemaal niet dat IR bestaat, vinden exceemdekens zielig, weten niet was JJK is en waarom het gevaarlijk is enzo... De dierenartsen die me tot nu toe aanbevolen zijn, (en zogezegd ook op de stallen van Pessoa enzo komen) zijn ontzettend duur, vaak tegen de pensioenleeftijd aan, en lijken de nieuwe bevindingen in de medische wereld niet echt op te volgen.. Ik heb er al een andere, jongere dierenarts bijgehad die wel op de hoogte lijkt van alles, maar daarvan hoor ik dat ze niet betrouwbaar is, en haar klanten veel wijsmaakt om er meer geld uit te kunnen krijgen.. Ik heb tot nu toe ook geen waalse 'bokt' kunnen vinden waar ik navraag zou kunnen doen naar een betere/betrouwbare dierenarts :+
Met andere woorden: ik heb schrik dat ook al maak ik de kosten voor de onderzoeken, ik 50% kans heb dat ze me gewoon wat gaan wijsmaken.

(voor de duidelijkheid: ik ben al een paar maanden op zoek naar een nieuwe plek voor mijn paarden, terug in vlaanderen waar ik wel toegang heb tot goede dierenartsen, zadelpassers etc. Het probleem is enkel dat er hier bijna geen plekjes zijn waar de paarden 24/7 buiten mogen, ook in de winter en dat vind ik wel héél belangrijk voor mijn 24jarige merrie)

Nu, ondanks dat, hou ik er wel rekening mee met de mogelijkheid dat mijn ruin IR zou kunnen hebben: voldoende beweging, geen onnodig krachtvoer, maar héél af en toe een appeltje/worteltje etc. Ik denk dus dat ik met de diagnose ook hetzelfde zou doen, behalve dan misschien dat ik beter zou weten welk supplementje ik hem zou kunnen geven ter ondersteuning, maar op zich zijn de meeste daarvan (zoals magnesium, vitamine E etc) ook wel uit te testen zonder diagnose indien nodig.