Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Purkii

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:21

mijne mag ook niet in de bak en ook niet longeren, vooral rechtuit op het harde en draf opbouwen. Bij ons ligt er een drafbaan dus dat is ideaal, hoef de weg niet op.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:57

Heb even terug gelezen, zowel positieve als negatieve berichten..

@Purkii, ik geef mijn pony nu kruiden om wat rustiger te blijven, anders springt hij ook alle kanten op. Hij wordt er totaal niet suf / minder oplettend van maar haalt net de scherpe randjes er wat vanaf.

Ik ben afgelopen dinsdag terug geweest voor controle. Klinisch liep hij goed/beter, zowel op het harde als op het zachte, rechtuit en op de volte. Scan zag er alleen niet veel beter uit als vorige keer, maar ieder geval niet slechter als vorige keer. Er is nu wel eindelijk duidelijk te zien wat er is. Vanaf de aanhechting tot ongeveer halverwege zijn tussenpees is de structuur van de pees niet mooi en zie je zwarte vlekjes in het midden, daaromheen ziet het er super uit. Toch zijn de zowel de kliniek als wij erg blij hoe hij het nu doet, zeker omdat we 3 maanden geleden dachten dat het gewoon over was met hem.

Mag hem nu verder opbouwen in stap, 1x per dag erop en 1x per dag ernaast en over 6 weken een beetje draf meepakken en over 8 weken weer terug.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:57

En nog een vraagje, geven jullie je paard wat extra's zoals bijvoorbeeld een supplement voor het herstel?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:04

mijn paard kreeg het al voor zijn artrose maar het is ook goed voor de pezen
hij krijgt MSM en Glucosamine

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:23

ik geef msm bij en tot twee weken terug ook puur pees druppels.
Linsey..wat geef jij voor kruiden als ik vragen mag, dat zou idd net misschien ff het kantje eraf halen, enne..super dat je paardje goed gaat!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:38

Die van mij krijgt ook MSM/Glucosamine.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:31

Oke! Ga ik daar eens naar kijken!

Purkii, Hij krijgt calmer van wendals herb er is ook special calmer voor nog wat neveuzere paarden. ( http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2404/25614 )
Hij krijgt 1schepje perdag en verder geen krachtvoer,enkel hooi en grasmix als de andere gevoerd worden.
Het werkt niet binnen een paar dagen, heeft even zzijn tijd nodig.

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:52

Hier gaat het ook vooruit :)

Ze geniet van het longeren en gaat steeds lekkerder lopen. Ik controleer haar voor en na het longeren goed op warme/dikke benen, hier heeft ze gelukkig steeds minder last van. De eerste dagen waren haar benen namelijk om de beurt warm en dik rond de gewrichten, maar ik heb iedere keer alle benen lang gekoeld en ben op advies van de DA door blijven gaan met longeren, en het ziet er echt beter uit nu. Ook draf en galop zien er op beide kanten in wat kleinere voltes al beter uit, je ziet haar echt met de dag sterker worden. :)

Vond het de eerste dagen heel moeilijk om op dit advies van de DA te vertrouwen en heb iedere dag iemand van de instructeurs mee laten kijken of ze goed liep en meteen de DA gebeld bij een warm, dik been.. Maar uiteindelijk lijkt het er toch op dat de DA zijn gelijk krijgt, m'n meissie knapt zichtbaar op van deze beweging! *\o/* We houden nu volgens het schema 2 dagen rust (alleen 10 min stappen op het harde), longeren daarna weer 5 dagen, en dan weer 2 dagen rust. Dan komt de DA weer checken.. Spannend!

@mirgino, In de situatie van mijn merrie moesten we inderdaad keuzes gaan maken. Als ik haar checkligamentblessure nog langer zou laten herstellen met rust, zouden de andere ongemakken die bij mijn merrie ontstonden door beperkte beweging groter worden (merrie liep steeds beroerder omdat ze helemaal vast zat in de gewrichten en verloor veel bespiering en daardoor kracht). Dan ga je afwegingen maken. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:30

moeilijk blijft het....al die verschillende opbouw schema`s
ik rij nu ong 30 min, dat doe ik zoveel mogelijk in de ochtend, eerst 10 min stap om op te warmen vanwege de artrose is hij best stijf
dan ga ik ong 2 min draven weer stap ong 7 min dan ben ik weer terug langs kanaal met fijne berm en doe ik nog een klein min verzamelde draf doorzitten en laatste stuk stap naar stal
zijn been blijft mooi koud [ is geschoren kan het nu heel goed zien en voelen ] en dun
in de middag ga ik ernaast lopen alleen stap of ik ga erop en dan 20 min waarvan 1.5min draf

hij doet het super gelukkig!!!!

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:24

bedankt voor de tip/link linsey :-)
Lady luck fijn dat het zo goed gaat!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:55

Hoe is het hier met iedereen?
Nog spannende echo's gepland?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:54

helaas hier iets minder.....

gisteren ineens kreupel, maar volgens DA niet zijn pees

hij heeft wel van de week op een vervelende steen[tje] gestaan met draven in de berm
maar liep niet kreupel dus weer vergeten.
hij heeft gister nieuwe ijzers gehad en ook geen hoefzweer gevonden, kan er wel zitten....
hij heeft pijnstilling gehad en Novocam
er is bloed af genomen en de uitslag hoop ik snel te krijgen, 1 deel had hij binnen
spier enzymen was wat verhoogt maar duid niet op spier bevangen

DA kon er niet zijn vinger opleggen hij liep rechtsvoor wel het ergste kreupel maar liep met alle benen niet goed
stalhoudster had wel een grote poepvlek op zijn weg geborsteld dus hij kan ook vast gelegen hebben, aan de wanden is niks te zien...

het is nu even afwachten, hij mag wel de paddock in en ik loop 5 min in de kas , hij loopt wat beter maar nog niet goed

zijn pees is mooi dun en koel been,gelukkig!!!!!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:32

He gatver wat irritant zeg! Wel gelukkig dat pees mooi dun en koel is. Maar nu dus weer afwachten en kijken wat dit is? Sterkte ermee!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:56

Hier nu 9 maanden al een blessure. Twee maanden op het land laten lopen maar hier werd ze echt 0,0 beter van. Nu 7 maanden geleden de eerste scan gemaakt. In oktober was ze super vooruit gegaan. Opgebouwd tot een half uur stappen per dag.

En ze is nog steeds niet goed ;( Zit een beetje met mijn handen in het haar. Eind februari laat ik nog een scan maken, om te kijken hoe het eruit ziet.

Ik voer msm bij.. Heb vorige week haar spieren laten losmaken in de hoop dat dit de doorbloeding stimuleert. Kwaad kan het iig niet. :)

Ze heeft een blessure in de aanhechting van de pees. Wat een drama die peesblessures.. maar dat hoef ik jullie niet te vertellen..

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:35

Balen zeg Mirgino dat hij weer kreupel is, maar gelukkig niet iets wat direct op de pees duidt.

Wat doet je op het moment met haar Sempre? een halfuur stappen nog steeds?

Hier nog 4 weken stappen en dan een beetje draven erbij 2 weken, dan pas weer terug voor een scan. Duurt dus nog een tijd, pony is er wel helemaal klaar mee op het moment, hij voelt zich erg goed :')

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:30

Bij ons gaat het nog steeds heel goed. Ik doe eigenlijk alweer alles, dressuur, buitenritten, stapmolen, lange lijnen en wandelen. Alleen nog niet heel intensief en max. een uurtje voor de buitenrit en dressuur max. een half uur.
Nu er ook spat bij hem is gevonden mogen we gelukkig alles blijven doen...... met beleid uiteraard. Dus ja, alles gaat op zijn gangetje :-).

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:05

hier ook terug zorgen. gisteren is mijn pony behoorlijk wild geweest in de wei. de buren hebben een jonge hond die het leuk vindt om aan de draad te staan blaffen en springen, voor mijn pony was dat dus reden genoeg om een feestje te bouwen in de wei met als resultaat een dik been en een omgeploegde wei. mijn man heeft geprobeerd om hem binnen te zetten maar dat is niet gelukt. mijn man is juist geopereerd en stapt nog niet stabiel genoeg om een wilde pony te pakken in de wei.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:00

Ja wij hebben er twee maanden stappen achter geplakt..

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:21

Heeft er iemand ervaring met stamcelbehandeling? :)

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:23

dubbele berichten hier allemaal dus.
ik ben nu weer met me 6 week bezig met stappen. ze word aardig heet al.
verplaats morge van stal naast het bos en hoop haar dalijk onder de man door het bos te stappen want parkeerplaats word ook erg saai..
na 10 weken wil ik weer even scannen hoe we ervoor staan. afwachtwn dus

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:12

Jeetje inderdaad dubbele berichten zeg.. Sempre is de laatste scan van 7 maanden terug? Of later nog een keer, omdat je zegt dat ze niet goed is nog? Of loopt ze kreupel erop?
Fijn als je een lekker plekje voor haar bij het bos hebt ivanaa. Is het tijdelijk voor de blessure of gewoon verhuizen?
Spannend weer een scan.
Is been alweer dun nvanriet?

Hier langzaam de drafjes aan oppakken. Ook binnenkort weer eens een scan nog maken. Ben wel benieuwd. Voor degenen die al klaar zijn en nog meelezen:
Wanneer hebben jullie laatste echo gemaakt? Na eerste galop? Of nog een keer na al tijdje helemaal opgebouwd te zijn, of nog veel eerder tijdens draven nog? En waarom?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:21

Laatste scan is van 7 maanden terug! Wilden eigenlijk gaan scannen wanneer ze weer goed was in de buigproef (advies van de DA) maar omdat dat nu zo lang duurt wil ik er nog een.

Spannend dat opbouwen! Lijkt me wel moeilijk hoor om daar een goeie weg in te vinden.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:33

Hier is er gisteren een echo geweest.

Wel heel positief. De kogelband en de peeschede zien er veel rustiger uit dan bij de eerste echo. De veearts is heel erg tevreden. Er zit nog wel wat vocht, op zich vindt de veearts dit niet zo heel spannend omdat er geen reactie op is. Maar omdat Noor het zo goed deed op de high power laser therapie stelde ze voor om dit nog eens te doen. Wellicht krijgen we dat laatste beetje vocht dan ook weg.

We mogen nu in twee maanden opbouwen naar weer volledig aan het werk. *\o/*

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:12

Oh top!! En ga je dan nog weer een nieuwe echo doen? En dan na 2 maanden of tussendoor nog eens?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:48

Ik doe alles via het schema wat ik van de arts mee krijg.
Ik ga meestal rond de 6/8 weken naar de kliniek voor een scan.