[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:17

Niet fijn kijken..........laat me raden...........er zit een reading aan te komen?
Maar o.k. Nombrado, ik wil heus wel geloven dat je 't beste met iedereen, en zeker met de paarden, voorhebt, maar 't lijkt me toch dat je nu opgemerkt zou moeten hebben dat de manier waarop je e.e.a. verwoord wat wrevel opwekt.

@DD, vertel, vertel, wat is beter dan, dat autochtone Veluwse zand of rivierzand? Ik moet ook wat met m'n paddock, omzetten, maar ook aardig wat zand bijvullen. Ik zit ook op Veluws zand.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:20

Moderatoropmerking:
Al mensen vragen om niet in discussie te gaan over een bepaald onderwerp wees dan zo wijs om dat te respecteren. Het heeft absoluut geen zin om je mening te blijven opdringen als al zovaak is aangegeven dat mensen dat niet op prijs stellen.
Indien deze moderatoropmerking weer genegeerd gaat worden dan is er een groot risico op sancties.
Hou het gezellig, dat is voor iedereen leuker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:21

merci beaucoup ThePast03! ;)

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:25

Een vraag, alleen voor mij nuttig misschien: wie heeft een bevangen paard/pony (gehad) die eerder wat aan de magere kant is dan te dik? Ik heb er zo één namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:26

mysa schreef:
Een vraag, alleen voor mij nuttig misschien: wie heeft een bevangen paard/pony (gehad) die eerder wat aan de magere kant is dan te dik? Ik heb er zo één namelijk.

is hij nu bevangen en mager tegelijk?
Als ze insuline resistent zijn kunnen ze ook mager worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:27

lolclub schreef:
@JP
Fijn paard op dat filmpje, lekker achterbeen gebruik
Ik kan Carl niet zo goed verstaan helaas, het is net te zacht om het te kunnen volgen.

Ja, super achterbeen, die passage.. yummie!
Hij vertelt dat toen een leerling van hem voor 't eerst met dit paard kwam aanzetten, hij opmerkte dat hij nog nooit zo'n lelijkerd gezien had! Zijn leerlinge heeft hem gevraagd of hij het paard voor haar wilde rijden omdat hij blijkbaar te groot voor haar was - zijn reactie was: op zoiets lelijks?? Toch heeft hij het gedaan en toen hij er eenmaal op zat bleek het paard geweldig te kunnen lopen, ijverig en leergierig te zien. Lang verhaal kort: hij raakte zo onder de indruk dat hij het paard van haar gekocht heeft. Na wat leuke anekdotes over Neville ( het paard) besluit hij zijn verhaal met: If ever some terribly ugly person invites you to dinner.. go anyway.. as this ugly person may turn out to be just as special as Neville.
En het verhaal over Neville die zijn schoenen uit deed ( front shoes) omdat hij écht geen zin had om mee te doen aan de Sunshine Tour.. heerlijk!

@ Mysa - Veluws zand! Niks is beter!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:29

@mysa: rivierzand is 'fijn' zand wat mooi vlak is als het een beetje nattig is, maar als het lang droog is dan is het érg mul. Als een paard een peesprobleem heeft is dat niet aan te raden, of je moet het mengen met bijv. kokosvezel. Veluws zand is wat grover.
Van beide heb ik niet het idee dat het snel dichtslaat zoals leemzand wel doet.
Rivierzand is gezeefd en schoon (tenminste dat hoort het te zijn, het is er duur genoeg voor iig :D ) , Veluwezand is 'puur natuur' en daar kunnen dus wat kiezels tussen zitten. Hoeveel is afhankelijk van de grondlaag waar je in zit, als dat net een grindlaag is dan kun je érg veel kiezels hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:31

Geerke: hij is een zij :) en ze is nu niet bevangen, twee of drie jaar geleden, en heeft twee keer een 'lichte' terugval gehad. Ook toen ze bevangen werd was ze zeker niet dik, werd 4 tot 5 keer per week redelijk vlot gereden, en stond ook toen al, heel beperkt op gras.

DD, thanks, ik ga binnenkort even naar het grondverzet bedrijf, kijken wat zij evt. hebben/kunnen leveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:34

@mysa: vraag iig naar goed schoon zand, want toen ik nog niet beter wist heb ik ook eens gekozen voor een goedkope vracht. Daar heb ik zelfs glas tussenuit gevist en hele grote keien ;(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:41

Zal ik doen, m'n man zei ook al, dat toen we eens tuingrond van ze hadden, dat daar glas in zat. Zal er extra aandacht aan besteden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:54

Touché, maar niemand neemt aanstoot aan mijn vragen/opmerkingen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 26-01-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:55

En ik kan me indenken dat een bepaalde zandsoort wel degelijk uit kan maken voor een HB'er :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:00

[quote="lolclub"]

@Dubbeldun
inderdaad wat aparte vleugen zo te zien, hoe oud is Missy ?
hoe is de beharing op haar benen ?, want ik meende ergens gelezen te hebben dat bij Cushing eerst de beharing op de benen veranderd (krulleriger wordt) en dat pas later de hele vacht volgt
(Esther: klopt dit ?)

@Dubbeldun, ja het doet wel denken aan de vacht van Bjork jouw foto's bij jouw kleur paard vind ik het zelfs wat beter te zien die warboel.

LC het kan kloppen dat bij jonge Cushingpaarden het bij de benen begint het gaat dan vooral om lange haren waar ze niet lang horen te zijn. Ik heb het ergens in archief staan maar moet het opzoeken, uit mijn hoofd weet ik dat het artikel is van prof Philip Johnson.
De diagnose is zo moeilijk te stellen en er wordt hard aan gewerkt om dat beter te kunnen.
Een heel erg lang stuk over diagnose EMS en management wat ik van Kathy Watts kreeg.
Deze auteur heeft deze these geschreven onder auspicieen van dr Nicholas Frank.Chameroy, Kelly Ann, "Diagnosis and Management of Horses with Equine Metabolic Syndrome (EMS). " PhD diss., University of
Tennessee, 2010.
http://trace.tennessee.edu/utk_graddiss/871

http://trace.tennessee.edu/cgi/viewcont ... k_graddiss

Als je klein stukje wilt lezen is deel 2 interessant!! Zelf mis ik een beetje in de these de vraag of er ook ruwvoeronderzoek is gedaan, maar ik heb het enkel nog even snel doorgescanned omdat ik dit zelf ook pas gisteren kreeg.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:29

Jannepauli, ik vroeg een aantal pagina's geleden aan je wat er net niet goed was aan die scheve calcium fosfor verhouding van F4F, maar ik denk dat je er hebt overgelezen ?
Ik zou het graag willen weten :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:36

mysa schreef:

Ja Bret was er zo een, maar dat is niet goed afgelopen helaas.
Het is natuurlijk niet altijd gras of te veel eten wat de oorzaak is, meestal is het wel voeding gerelateerd maar het hoeft niet per se. Er kunnen ook wel erfelijke factoren meespelen, veel is daar nog niet over duidelijk, maar een vrij groot onderzoek bij een groep inteelt gaf ook wel een hoog aantal HB paarden. Er zijn nog teveel open vragen. De Brumby's is ook zo'n voorbeeld. Wel lijkt het zo bij deze groepen wel pasture related te zijn ( terwijl beide groepen 'wild' zijn)
Ik ben wel eens benieuwd hoe hoog het inteelt percentage is in Nederland bij de HB paarden en met name de koudbloeden. 'de dik van de wind paarden'
Ik denk daarbij wel een beetje aan de vraag is een zebrapaard nu een wit paard met zwarte strepen, of een zwart paard met witte strepen, want lastig is het zeker.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:45

Ik denk een zwart paard met witte strepen, ik bedoel maar, wegen zijn ook zwart, en daar worden op de zebrapaden de witte banen gewoon op geschilderd. (oei, sorry, dit kon ik even niet laten) Maar toch...........ik denk wel dat het in haar geval grasgerelateerd is, ik geloof dat ze't gewoon niet op de goede manier verteerd, dus endotoxinen. Maar bij Bret was de hb toch secundair, dacht ik?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:34

@JP
Dank je voor de toelichting over Carl en zijn ugly Neville ;)

@Liene
hoe is het met je paard ?

@Esther
Zo, dat is een heel boekwerk !
Ik ga daar binnenkort eens uitgebreid voor zitten...

Over inteelt en HB (IR)... ik ben ook wel benieuwd hoe dat zit met familiebanden zonder een hoog inteeltpercentage (broers, zusters, neef, nicht enz)
Mijn puber bijvoorbeeld is heel kort aan familie van Poëtin, de beroemde dressuurmerrie die destijds voor 2 1/2 miljoen over ging in Nederlandse handen en welke gestorven is aan HB.
Ook de puber is een good do-er en wordt snel dik, hij staat dus uit voorzorg al op aangepast voer .

Hier een foto van Poëtin tijdens de executie veiling van de Keizershoeve, ongeveer 3 weken later was ze overleden... :( (check haar nek !)

Afbeelding

even voor de toelichting: deze merrie stond met een peesblessure op een kliniek in Duitsland en was kort geleden behandeld met corticosteroïden, een officiële verklaring voor het ontstaan van de ernstige HB is nooit uitgegeven maar er is sprake van geweest dat het gekomen zou zijn door de lange reis op de vrachtwagen naar haar nieuwe eigenaar in Frankrijk.
Beide zaken kunnen natuurlijk direct de oorzaak zijn geweest van de erstige HB die Poëtin trof, maar hoeveel paarden worden er niet jaarlijks behandeld met corticosteroïden of staan lang op de vrachtwagen naar internationale concoursen zonder HB te worden ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:41

Liene schreef:
Jannepauli, ik vroeg een aantal pagina's geleden aan je wat er net niet goed was aan die scheve calcium fosfor verhouding van F4F, maar ik denk dat je er hebt overgelezen ?
Ik zou het graag willen weten :)

Jannepauli schreef:
Ik heb ook lucerne gemengd met F4F maar ben daar vanwege de scheve calcium|fosfor verhouding toch weer van teruggekomen en gebruik nu Safe & Soud, met alles erin. Wel zo makkelijk, verhoudingen geod op elkaar afgestemd. In de Subli-lucente zaten als extra toevoeging: stenen! In praktisch alle andere lucernes bomvol suiker(Melasse)

Heet geen JP, maar het ging haar denk ik om de combinatie Lucerne gemengd met F4F. Lucerne heeft op zichzelf al een scheve verhouding. F4F bevat weliswaar ook 22% lucerne, maar je geeft een paard van 500 kg 188 gram F4F per dag, wat neerkomt op 41 gram lucerne. Als je lucerne gaat bijvoeren geef je al snel behoorlijk veel meer dan 41 gram!

Oh die Poetin, die nek was me eerder niet opgevallen (afgeleid door de benen denk ik ;-) ) . Wellicht is ze na de peesblessure niet goed aangeapst gevoerd ook. Vind de Poetin-case nog steeds een trieste zaak (als geheel dan).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:41

Tja, combi van, misschien? Je ziet wel heel vaak hb ontstaan na een ander blessure, en niet altijd omdat dan de overige benen overbelast worden (als er een been geblesseerd is) lijkt meer op iets groters soms, hele lichaam in de war, net als bij bloedvergiftiging. Mijn eerste paard werd trouwens regelmatig met corti's behandeld, en evenzovel keren acuut bevangen. Maar dan kwam de smid, en die haalde een stuk van de toon, en dan was 't weer over, zo goed als, gek he?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:14

bij pablo is het wel ooit begonnen door cortico's...bij Isabella van Isapaardje ook...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:37

mysa schreef:
Maar toch...........ik denk wel dat het in haar geval grasgerelateerd is, ik geloof dat ze't gewoon niet op de goede manier verteerd, dus endotoxinen. Maar bij Bret was de hb toch secundair, dacht ik?

Ja klopt bij Bret was het secundair.
Vroeger heette IR of EMS trouwens pre cushing, deze term is aangepast. Er is een theorie dat oxidatieve stress een rol speelt, maar deze theorie is (nog) niet te bewijzen.
IR/EMS wordt wel al uit elkaar getrokken en Cushing heet nu PPID omdat het mechanisme anders gaat als bij mensen en honden met Cushing.
Bij Björk denk ik dat oxidatieve stress best een rol gespeeld kan hebben maar is ook niet te bewijzen, ik weet niet echt veel van haar verleden maar wat ik wel weet is dat er ook voor haar honger is geweest.
Crashdieet in de opgroeifase zeg maar, ze is de eerste 2 jaar echt tekort gekomen aan voeding, dat kan weer invloed hebben op het hormoon leptin en zorgen voor gewichtsproblemen en het heel efficiënt omgaan met voer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 00:53

Hé, die foto van Poetin is in mijn 'achtertuin' genomen - ik was bij die veiling.. waar ze van eigenaar verwisselde voor 'slechts' 900.000 .... heb me - en vele anderen met mij - zo vaak afgevraagd hoe het nou precies zat met die HB van haar.. zo'n acute hb dat er meteen excecutie nodig is, dat hoor je toch niet zo vaak..

Thanks Paars voor het bericht aan Liene, dat was exact wat ik bedoelde! En sorry Liene, ik had er overheen gelezen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:53

Dubbeldun: Toen Indiana een Bucas deken op had, met een moltonachtige voering, had ze ook zo'n soort vacht. Daarna heeft ze altijd een deken met een gladde voering gehad en toen was er met haar vacht niets meer aan de hand.

Toen Indiana in 2005 hoefbevangen speelde vrij snel daarna het verhaal van Poetin. Ik heb me toen extra gerealiseerd hoeveel geluk we hadden dat Indiana het gehaald had, terwijl juist bij een paard van die prijsklasse alles uit de kast gehaald zal worden. Hoewel, misschien hebben ze ook wel eerder de handdoek in de ring gegooid omdat de verwachting toch is dat de beweging nooit weer wordt als voorheen (of verzekeringsgeld?).

Ik heb bij Indiana ook gedacht dat ze het ín Amerika (haar jonge jaren) niet bijster goed heeft gehad. Dat ze daarna in quarantine is gekomen en daar een overmaat aan voeding kreeg en uiteindelijk veeeeeel te dik in Nederland kwam en een paar maanden later bij mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:41

Missy haar dekens zijn allemaal gevoerd met een gladde nylonstof, juist omdat ik niet van die ruwere binnenkanten houd.

Als er hier al mensen zijn die cortico's en HB als gevolg zien, zou er dan door DA's nooit een link gelegd worden ??

Citaat:
IR/EMS wordt wel al uit elkaar getrokken en Cushing heet nu PPID
Handig om te weten. Hoe kom je erachter wat wat is trouwens??
Missy heeft ooit wel eens een cushingtest gehad en de DA zei toen dat ze er HB van konden krijgen, ik zit dus niet echt te wachten op weer zo'n test.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:52

Ja, hoor, de d.a.'s weten dat best. Kwestie van afwegingen maken. In de tijd dat ik mijn eerste paard net had, wisten ze het trouwens nog niet, werd na verloop van tijd duidelijk.