Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:52

Echt helemaal opdrogen kon/kan het bij mij ook niet omdat de paarden 24/7 op de wei staan. Maar toch werkte de shampoo heel goed en kwam de rotstraal tot rust.
Hoe het er nu voor staat weet ik even niet. Ook hier een rugpatient en kan(en wil ook niet omdat ik dan weer een halve dag krom loop) dus niet elke dag de voeten doen.

Ik heb ook citroensap geprobeerd maar dat gaf niet echt een resultaat.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:53

Tancreda4 schreef:
Dat droog krijgen is dus lastig.... !

ik gebruik bij mijn paard weleens spuitijzers, nou heeft dat niks te maken met je probleem, MAAR :D dan moet ik uiteraard een hele droge hoef hebben om het aan te brengen, dus heb ik een verffohn/brander ( zonder vlam uiteraard :Y) ) van de gamma gekocht en daarmee blaas ik de hoef droog, gaat echt razendsnel en wordt heel droog, de stralen ook, dus wellicht is dat een idee?

zo'n ding
Afbeelding

dan daarna 'pete rameys homemade gue (? hoe schrijf je dat :+ ) erin spuiten
http://hoofrehab.com/Thrush_treatment.htm

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:09

goo :j

Tancreda4

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:14

Ca, dat is nog eens een goed idee! Haha, ik ga eens mijn paps lief aan kijken, of die er eentje heeft liggen die ik mag lenen. Paard even fohn-mak maken en woei! Wordt dat niet te warm eigenlijk? Of is het enkel koude lucht?

Ik heb vlas in stal, maar niet meer op de plek waar ze zo sopt. Ik had dat wel, en heb daar een tijd veel meer neergegooid dan normaal, maar dat was geen doen. Ondanks dat er een flinke laag lag, was het de volgende dag ook helemaal aan het soppen. Ging op dat kleine stukje 1 zak en deediik hooguit 2 dagen mee! Nou dat is mij een te duur grapje :o :o :o Met haar pis plek doet ze 1.5 week zonder te soppen en zonder dat er nieuwe zakken bij wordt gegooid. Ik heb er nu een beetje stro liggen, en een speciekuip onder het net dat het meeste opvangt.

Mijn merrie is gelukkig wel braaf dat ik er gehurkt naast kan zitten, ze geeft haar voetjes zelf en houdt ze ook redelijk zelf omhoog, maar dat omhoog komen vanuit hurken is minder grappig :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:16

Gewoon na het wassen de stralen in de groeven droog maken met wattenstaafjes. Kom je diep en kun je ook heel goed voelen of er verbetering in komt. Gezonde straal is hard (dus ook als je erin gaat met wattenstaafje kun je dat goed voelen) en bij smurrie eraan weet je dat het nog speelt..Wel meerdere staafjes gebruiken en niet dezelfde (gebruikte) voor een andere hoef!
Ik zelf heb hiervoor altijd de blauwspray van de DA. Kan zo niet op de naam komen, maar hij zei me eens dat de CTC die vrij verkrijgbaar is lang niet zo goed is..Mindere werking..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:17

Vlas is juist het rotste wat je kunt hebben liggen met rotstraal. Doordat het zulk fijn spul is dringt het lekker diep in de hoef, gezellig samen met de bacterieën die het heeft opgeslorpt. Kun je je paard niet op alleen stro zetten?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:23

Tancreda4 schreef:
Ca, dat is nog eens een goed idee! Haha, ik ga eens mijn paps lief aan kijken, of die er eentje heeft liggen die ik mag lenen. Paard even fohn-mak maken en woei! Wordt dat niet te warm eigenlijk? Of is het enkel koude lucht?

warme lucht, net als een fohn, mijn paard vond het doodeng, ik deed hem eerst gewoon aan om haar te laten wennen, dat schoot niet op. Toen gewoon voet opgepakt en gaan fohnen en dat was geen probleem :')

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:24

hestejente schreef:
goo :j

:)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:21

Persoonlijk zou ik een verfafbrander te heet vinden, een gewone haarföhn voldoet ook uitstekend.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:43

M'n haarfohn wordt heter hoor :j en maakt veel meer herrie en dat werkt niet bij de mijne :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:50

Nt dry proberen TC , super spul en je kunt het ook diep aanbrengen ...

Verder ben ik benieuwd naar die bodembedekker die de straalkanker heeft genezen .

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:33

Zinzi_jewel schreef:
Verder ben ik benieuwd naar die bodembedekker die de straalkanker heeft genezen .

????

Ik begrijp die zin niet? Heb ik een post overlezen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:38

Sansje schreef:
RV; de smalle/steile voet
Afbeelding

LV; de normale voet
Afbeelding

Achterijzer onder de RV?
LV rolt makkelijker af dan RV me dunkt bij deze constructie van ijzers.
Kan me voorstellen dat onder RV nauwelijks een passend voorijzer te vinden is?

Ik heb niet zo 1-2-3 tips, maar ik kan me wel voorstellen dat LV een fractie sneller is dan RV.

Bij probleemvoeten is het idd altijd een beetje puzzelen: de best werkende oplossing is het beste (lekkere dooddoener ;-) )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:42

Zinzi_jewel schreef:
Nt dry proberen TC , super spul en je kunt het ook diep aanbrengen ...

Ik zal als ik achter de computer zit (nu op telefoon) dat topic opzoeken waarin ze het over die korrels heeft en hem hier posten

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:56

Klopt lv is idd sneller. Dat merk ik met aftrappen van ijzer. Er gaat wel een voorijzer onder, maar is een flink werk om die goed aan te passen kwa vorm. Achterijzer met dubbele lip vind ik geen optie. Er wordt wel een opzet jngesmeed zodat afrollen makkelijker gaat. Het is idd puzzelen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:37

S_en_Z schreef:
Ik zal als ik achter de computer zit (nu op telefoon) dat topic opzoeken waarin ze het over die korrels heeft en hem hier posten

Graag! Ben ik ook benieuwd naar als eigenaar van een paard met straalkanker.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:59

Die korrels zijn jodium korrels en ga die alsjeblieft niet gewoon roekeloos gebruiken!!!
Uberhaupt de vraag of je er zo aan kan komen (is erg agressief spul), werkt uitstekend bij hoefkanker maar alleen in professionele handen.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... anker.html

Hier kan je er meer over vinden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:09

Ik geef die link door aan de smid die het betreffende paard behandeld . Toevallig hadden we het over hoefkanker tijdens de opleiding en.daarna las ik over de bodembedekker of de korrels.!!
dacht mogelijk kan dit het paard helpen ...

bedankt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:27

Er is geen bodembedekking die straalkanker geneest.
Het is een kwestie van al het kanker weefsel weg te snijden (dus ja, tot in het leven) en die korrels etsen/bijten de wond verder schoon. Wat goed helpt uiteindelijk.

Officieel heet het jodium kristallen, mag je ook absoluut niet met je handen aan raken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:32

Niet met je handen aanraken.... en wel je paard er met -neem ik aan- bloedende voeten in zetten en er hooi op leggen voor 'm? :\

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:45

Jeetje, dat ziet er wel heel heftig uit op die site! Hoop nooit zoiets te hoeven meemaken met mijn pony. Vraag me echt af hoe dat paard (onder het kopje ernstig geval) heeft gelopen tijdens het weg zijn van de helft van zijn voet.
Hoe herken je straalkanker in een beginstadium?

@ hestejente: het wordt in de wond gedaan, maar absoluut niet als stalbedekking gebruikt. Iig die jodiumkristallen niet!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:50

hestejente schreef:
Niet met je handen aanraken.... en wel je paard er met -neem ik aan- bloedende voeten in zetten en er hooi op leggen voor 'm? :\

Haha, nee joh. Er gaan ijzers onder met een plaat, de hoeven worden schoon gesneden de kristallen gaan er op dan watten en dan de plaat er strak opdraaien. Na x aantal dagen kijken ze hoe het er uit ziet en eventueel herhaald.

Het is geen bodembedekking of iets dergelijks.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:51

Ik heb het inmiddels zelf ook gelezen ! Ik begreep uit een eerdere post dat het korrels waren waar je je paard op zette in de stal .
De link is iig doorgestuurd , ze zien maar of het wat is , omdat ik dus aanvankelijk begreep dat het een stalbedekker was .
Dat het agressief is is logisch , kanker is ook agressief en zal zo behandeld moeten worden ..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:02

hestejente schreef:

Hier is het wat duidelijker te zien hoe het gebruikt wordt:

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... anker.html

Het is dus geen bodembedekking, als het (straal)kanker geneest zal het paard het niet overleven als ie daar zijn hooi van moet op eten hoor. ;)
Zoals je ook in de link hierboven ziet, zie je dat de kootholte wordt beschermt door een doek wanneer er de kristallen in gedaan worden. Aan de hoef zie je ook dat het de wond helemaal dicht brand, ook zie je dat aan de kleuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:03

Quir schreef:
hestejente schreef:

Haha, nee joh. Er gaan ijzers onder met een plaat, de hoeven worden schoon gesneden de kristallen gaan er op dan watten en dan de plaat er strak opdraaien. Na x aantal dagen kijken ze hoe het er uit ziet en eventueel herhaald.

Dat vind ik eigenlijk nog erger klinken...

Ik had begrepen dat straalkanker geen kanker is zoals andere maar eigenlijk meer een woekering van weefsel veroorzaakt doordat het lichaam de rotting bestrijdt door supersnel straalmateriaal aan te maken. En dat dat weefsel zelf op zich "gezond" is, alleen dan wel van wat mindere kwaliteit omdat het zo snel moet groeien. Maar dat er bij straalkanker geen sprake is van een tumor/tumoren van kwaadaardig weefsel?

Dat van dat hooi had ik ook al bedacht ja :+ Ik denk dat ik de link maar beter niet kan bekijken, val al bijna flauw bij een bloedneus.