[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:40

Nee, lijkt mij ook niet goed. Maar als je er over nadenkt; een verbrede witte lijn duidt op iets wat een tijd daarvoor is gebeurd, namelijk, dat zie je bij de hoefbevangers ook, pas een tijd later is de verbrede witte lijn te zien. Het "zieke" gedeelte van de hoef is dan als het ware alweer aan het uitgroeien. Als je dat in het achterhoofd houdt dan kan het toch nooit zo zijn dat wanneer je ijzers er onder hebt, na een aantal weken de witte lijn al verbreed zichtbaar is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:41

Jitske_ schreef:
Nee, ik denk het niet. Heel vaak gaat iets heel lang goed maar dat wil niet zeggen dat de situatie per definitie goed IS. Je kunt heel lang roken zonder ziek te worden toch?
De Kroonrand staat duidelijk onder druk en die wijkt omhoog, ook zie je een lijn in de kwartieren in de lengte,ook een teken dat de boel onder druk staat. Dus dat kan heel lang goed gaan, maar op een gegeven moment niet meer en dan is het mis.

Waar ik op doelde was dat je, in z'n algemeenheid, niet kunt bekappen 'volgens het boekje' zonder aandacht aan het individuele probleem te schenken.

Intussen zie ik mij voor een dilemma geplaatst... Pauli loopt nu met pijnstiller wel ietsje beter maar het houdt niet over. Mijn bekapper zegt: géén ijzer, mijn DA zegt: wél ijzer ( open teenijzer). Ze zijn het voor 80% met elkaar eens en dan lopen de wegen uit elkaar. Het resultaat is dat ik nu niet meer weet wat wijsheid is en wat ik moet besluiten. Boos!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:42

Een open teenijzer vind ik sowieso niks Bloos . Waarom niet een simpel ijzertje, zonder lip aan de voorkant en iets teruggepast?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:43

Open teenijzer is om de druk van de toon af te halen..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:45

Tja....open teenijzer wordt over het algemeen afgeraden. Weet niet meer waarom...
Victor heeft de eerste keer ook een openteenijzer gehad en dat ging super. Bij de tweede bevangenheid kreeg hij een ander ijzer (gewoon, maar dan voor platgeslagen zodat er geen druk op de teen komt) en ook dat ging super (icm pijnstillers welliswaar). De ijzers erna werkte allemaal averechts en dus heb ik hem blootvoets laten zetten -dwars tegen de DA's in- en dat pakte goed uit.
Dus....tja....ik kan je alleen aanraden goed naar je pony te luisteren...heb je wat aan hé? Tong uitsteken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:46

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:49

Even ter aanvulling; als je van een normaal ijzer de lip afhaalt en je laat de voorkant van het ijzer (waar de toon op rust) wat afgerond smeden en je laat het ijzer iets terugpassen dan scheelt dat ook al heel veel. Je paard kan de voet dan beter afrollen, doordat de voorkant rond is rolt de voet ook beter af en wordt de toon ook ontlast.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:03

Tja, nu weet ik 't helemaal niet meer.. Knipoog
Van Nassau zegt géén open teen ijzer en komt met andere oplossingen.. mijn DA 'regelt' wel even een smid - ik ken de man niet, mijn paarden lopen al 5, 6 jaar zonder ijzer.. en daar heb ik dus geen vertrouwen in..
Als Van Nassau hier om de hoek zou zitten, was ik er al lang naar toe gegaan maar zelfs andere hoofcare smeden zitten allemaal ver weg..
het paard op de trailer zetten is nu helemaal geen optie..

Morgen komt de bekapper.. eerst dat maar 's afwachten wat die nog te zeggen heeft.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:07

Een gewoon ijzer van voren platgeslagen is ook een goede optie, hoor. Hoeft niet persé zo'n breakoverbeslag te zijn....
En als het toch zonder ijzer kan is dat alleen maar beter. Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:30

Persoonlijk denk ik dat een (goede) hoefsmid beter kan inschatten of een paard ijzers nodig heeft dan een dierenarts.

Indiana heeft openteen ijzers gehad. Leek ze eerst heel erg comfortabel mee, tot de 3de dag. Ze kon niet meer lopen. Vanaf dat moment zijn de ijzers eraf gehaald.
Ik heb er dus niet zo'n goede ervaring mee, maar soms moet je gewoon eerst iets proberen om daar achter te komen.

Als het er alleen maar om gaat om de toon te ontlasten, dan kun je die niet natuurlijk ook flink bijvijlen zodat die de grond niet raakt. Zo hebben wij het steeds gedaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:15

Nou... nu heb ik een hoefsmid gevonden ( van het traditionele soort!) die uit zichzelf al zei "misschien is een ijzer wel helemaal niet nodig en kunnen we het op een andere manier oplossen" - dat vind ik al beter klinken dus die komt morgenavond het paard in ogenschouw nemen en zijn advies uitbrengen. Dan heb ik in ieder geval een second opinion want morgen overdag komt onze eigen bekapper en dan kan ik vergelijken wat de mannen zeggen.

Wat ik dus op een rij moet krijgen is:

1) wat is het voordeel van blootvoets in de huidige situatie
2) wat is het nadeel van blootvoets..
3) wat is het voordeel van een ijzer ..
4) wat is het nadeel van een ijzer
5) en indien ijzer gewenst is, wat voor ijzer..

(De smid die morgenavond komt leek ook al niet enthousiast te zijn over een open teenijzer.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:59

moeilijk...in de tijd dat pablo z'n eerste bevangenheid had,z'on 14 jaar terug,heeft de smid wel een open teen ijzer,gelast,met een V over de straal heen,zodat die toch nog enigzins geactiveerd werd.
Pablo liep meteen zonder pijn weg op zijn nieuwe schoenen.
Maar ja,de tijden zijn verandert en het schijnt nu niet goed te zijn zo een ijzer,ik weet eigenlijk niet waarom niet.
Waarschijnlijk zijn er betere methodes.
Ik weet nog van 30 jaar terug dat z'on ijzer die je kon verstellen door ergens aan te draaien helemaal in was,die zou het hoefbeen door druk terug duwen...dat stond trouwens toen al bekend als je reinste dierenmishandeling.
Tijden veranderen,en soms is dat maar goed ook.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:03

Image heeft ook een aantal weken in het begin op een omgekeerd ijzer gestaan. Ze werd er alleen maar slechter van.
Ik ga me verder niet mengen in wat wel en niet goed is, want daar heb ik echt onvoldoende verstand van paarden hoeven voor.
Ik heb Image volledig overgegeven aan VAn Nassau en het kostte me elke 10 weken 5 uur heen en weer rijden naar Roosendaal. Volgende week mag Image voor het eerst in een jaar weer naar mijn eigen hoefsmid.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:07

romeorowan schreef:
Mirthe: ik ga er van uit dat als een paard hoefbevangen is geweest, dat niet na een paar weken weer over kan zijn.
Zoals ik al eerder geschreven: zolang er nog iets van de ontsteking aanwezig is, zal dat zomaar, ogenschijnlijk zonder aanleiding, weer opvlammen. Net als de vingernagel die een tik heeft gehad en loslaat en die steeds opwipt door aanraken en stoten.
Waarschijnlijk heeft de dierenarts groen licht gegeven om weer te rijden, maar persoonlijk zou ik een eerder een paar maanden wachten en zorgen dat het ze weer 100% in orde is.

Wel erg vervelend voor je.

De dierenarts had idd gezegt dat ik na 8 tot 10 dagen weer langzaam mocht beginnen met rijden als hij niet meer mank liep. Ik heb 2 weken gewacht en ben toen weer langzaam aan begonnen. Vandaag gaat het wel weer beter en loopt hij al weer minder mank. Doe ik er verstandig aan om weer te beginnen met de zakjes medicijnen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:25

Als ze loopt zou ik niet direct weer beginnen met de pijnstilling, maar als het vanaf nu slechter gaat zou ik weer pijnstilling gaan geven.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:50

het ging gister al wel weer iets beter en hij wil ook wel lopen, dus dan zal ik die pijnstilling niet geven, want ik denk ook dat als ik nu pijnstilling ga geven, dat hij het dan misschien weer teveel belast, omdat hij er geen pijn aan heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:47

Vandaag een lang en indringend gesprek met onze bekapper gehad en ik heb besloten dat ik mijn paardje niet op ijzers zal zetten. Pff.. dat geeft al vast wat meer rust, want heen en weer geslingerd worden tussen allerlei mogelijkheden is ook niks. De steunsels van de hoeven aan de voorbenen ietsje ingekort (gelijk gemaakt aan de straal) en het lopen gaat al wat beter.

En nu verder.. ik besluit de natuur haar werk te laten doen, met uiterarrd een aangepast voerschema - ik zet m'n zoektocht naar oud hooi voort!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:35

Essie kwam vandaag uit zichzelf haar stal uit Haha! Hoe blij kan een mens worden......ik wilde haar in de bak zetten en had Timber er alvast heen gebracht. De staldeur van Es open gezet want ze komt er toch niet uit, kwam ze me gewoon al tegemoed! Het stelde niks voor en ze loopt nog beroerd maar het feit dat ze zelf weer "actie" onderneemt is toch wel fijn!

Hoefsmid ook gebeld en die komt van de week ook nog even naar de voorvoetjes kijken want die wilde ze vorige keer dat hij er was echt niet optillen en dat gaat nu ook. Inderdaad de steunsels een stuk inkorten en een opzet vijlen en dat langzaam maar zeker deze verbetering voort gaan zetten. Hopelijk blijf ik zo positief en blijft het goed gaan maar ze is voor de rest gewoon weer de oude Vork

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:07

@Timbers; Kijk! Dat zijn de betere berichten! Haha! Iedere dag een klein beetje beter OK dan!

@Jannepauli; bedoel je met de natuur z'n gang laten gaan het genezen al dan niet met medicijnen?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:14

Ik was ook helemaal blij met mijn kanjer Haha! deze lijn moeten we voort gaan zetten!!
Heb gewoon besloten om er lekker de tijd voor te nemen en dan desnoods in het voorjaar weer kijken hoe of wat. Dit heeft gewoon de tijd nodig en die gaat ze krijgen, dat heeft ze wel verdiend mijn ouwe dametje Vork

Ze leek ook helemaal trots op zichzelf want ze stond daar heel parmantig buiten de stal...zo van dat heb ik toch maar even gedaan. Ik werd helemaal hysterisch Bloos van blijdschap........

Paard moest volgens de DA met haar 8e al in de worst gestopt worden (spat, atactisch, chronische bronchitis en later nog artrose) en dan zal je zien dat ze op haar 22e nog een hb overleefd ook......waanzinnig zo'n paard Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:20

Ze is in ieder geval een echte vechter! En volgend voorjaar weer eens kijken hoe of wat lijkt me heel realistisch. Komt vast goed!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:24

Kymalin schreef:
Ze is in ieder geval een echte vechter! En volgend voorjaar weer eens kijken hoe of wat lijkt me heel realistisch. Komt vast goed!

Ik zei altijd al gekscherend "onkruid vergaat niet" Clown maar het is inderdaad echt een vechter! Vandaar dat ik het ook nog een realistische kans wil geven! En nu zie ik het weer even positief gelukkig dus we gaan er voor Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:26

En nou vasthouden he? die gedachte Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:36

Ga ik doen! Ik heb "de beslissing" nog een flink eind voor me uitgeschoven....andere bezwaren dat ze op dit moment veel op stal staat en zo ook. Ik vind dat een paard veel buiten moet zijn maar waarom zal ik daar een punt van maken als mijn paard dat niet doet.....vandaag de uitzondering maar de hele week staat de deur al wagenwijd open als ik er ben maar dan komt ze er echt niet uit.
Als de rest naar buiten gaat, gaat zij gewoon rustig liggen maffen Clown en dat soort dingen....tja dan kan ik wel ergens moeite mee hebben, maar waarom als zij dat niet heeft.

Heel raar want het is echt een buiten paard en ze vind op stal staan echt niet leuk, maar nu lijkt het net alsof ze het helemaal niet erg vind en lekker de tijd neemt voor haar genezing. Zij maakt zich nergens druk om en ik wel Gestoord Tja dan kan ik me er maar beter bij neerleggen met de kans dat het nog goedkomt Knipoog

Ook het hele etische verhaal...want er zullen echt mensen zijn die vinden dat ik haar dit niet meer door moet laten maken en dat een paard pijn goed kan verbergen enzo, maar goed mijn paard IS op dit moment gewoon wel happy.....die mensen luister ik dus ook effe niet naar Van de week was ik weer even van slag omdat iemand zei: als ze in het wild had gelopen was ze al opgevreten dus wil je hier nog wel mee doorgaan Verdrietig

NEE, ik heb vandaag besloten mijn eigen gevoel te volgen en goed naar mijn paard te kijken en luisteren....op dit moment "zegt" zij me in alles we vechten er voor en ik kan dit aan. Nou dan doen we dat paard Afgod

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:43

Timbers schreef:
Van de week was ik weer even van slag omdat iemand zei: als ze in het wild had gelopen was ze al opgevreten dus wil je hier nog wel mee doorgaan Verdrietig

Maar dat geldt natuurlijk voor een hele hoop paarden he? Dat wanneer ze in het wild hadden gelopen dat ze allang opgegeten zouden zijn. Maar goed dat doen ze dus niet, dus wat heb je aan zo'n opmerking? Niets!

Timbers schreef:
NEE, ik heb vandaag besloten mijn eigen gevoel te volgen en goed naar mijn paard te kijken en luisteren....op dit moment "zegt" zij me in alles we vechten er voor en ik kan dit aan. Nou dan doen we dat paard Afgod

Zolang je dat maar doet (en dat doe jij volgens mij wel Knipoog ) en het paard nog een paardwaardig bestaan heeft, dan is dat inderdaad aan jou en je paard om te beslissen hoe ver julie gaan.