[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:53

Hallo iedereen,

Ik heb al een tijdje niet zo veel meer gepost, wat op zich goed nieuws betekende, maar helaas heb ik toch weer een vraag.
Mijn ex-HB merrie heeft helaas de diagnose hoefkatrol(ontsteking) gekregen, is er iemand die ervaring heeft met de combinatie (ex)HB en hoefkatrol?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:37

Wat doen jullie qua bekappen met HB? Ik zie veel dat natuurlijk bekappen goed is, maar zelf heb ik nu een normale.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:54

Ik heb gewoon een traditionele smid. Naar mijn mening is het al enorm lastig om een 'gewone' smid te vinden die goed is in zijn werk, laat staan om dan een nb'er te vinden in de buurt die ook nog eens goed is.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:49

capopjekop schreef:
Ik heb gewoon een traditionele smid. Naar mijn mening is het al enorm lastig om een 'gewone' smid te vinden die goed is in zijn werk, laat staan om dan een nb'er te vinden in de buurt die ook nog eens goed is.

Ja zo dacht ik ook, maar aangezien Bart gisteren weer is bekapt en er nu weer moeilijk bij loopt ben ik een beetje aan het twijfelen gebracht..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:08

Geef je dat ook aan bij je smid dat ie last heeft van het bekappen? En moet er veel in een keer af?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:23

capopjekop schreef:
Geef je dat ook aan bij je smid dat ie last heeft van het bekappen? En moet er veel in een keer af?

Ja, en nee, er was alleen voor gezorgt dat de teen ed ontlast wordt enzovoort. Van de hoefsmid moet ik na het weekend bellen als hij nogsteeds zo loopt.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:01

Die van mij staat momenteel nog zonder ijzers..

Vandaag weer lekker rond gestapt.. ze loopt echt weer vrolijk om zich heen te kijken :) binnenkort even de osteopaat bellen om haar los te laten maken. Ook een rondje gedraafd.. proberen om het stappen zo uit te gaan breiden.. blijf dr wel goed in de gaten houden..

Wanneer zijn jullie weer wat gaan doen?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:30

Hallo medebokkers.... Helaas (!!) moet ik mij hier ook melden. Gisteren de Da bij poown gehad omdat ze niet helemaal zuiver liep (naar wat ik dacht door een schiefel op haar rechter voorbeen). Helaas blijkt madam bij visiteren op 4 voeten gevoelig te staan. Conclusie; lichte vorm van hoefbevangenheid :(
Ik hoop dat ik met meelezen hier een stuk wijzer wordt want ik ben er helemaal niet in thuis. Heb van de Da ontstekingsremmers gekregen die ze 2 keer per dag met een klein handje voer krijgt en verder staat ze 24/7 op de wei met een graasmasker. Helaas krijen de paarden hier gemengd hooi en kuil en zot toch een beetje met m'n handen in het haar.... Door het graasmasker krijgt ze nagenoeg geen gras meer maar kuil weet ze wel naar binnen te werken.... Andere optie is om haar toch meer op stal te gaan zetten met onbeperkt hooi alleen weet ik nu niet wat het verstandigst is....

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:02

Onbeperkt hooi zou ik sowieso niet doen. Kuil hoeft opzich niet zo slecht te zijn. Ik ben er nu achter waarom mijn pony steeds opnieuw bevangen werd: onbemest hooi. Nu met bemest voordroog heeft hij na 4 dagen al nergens last meer van.

Stond je pony voorheen ook al met grasmasker?
Heb je geen paddock of klein stukje land wat je af kunt zetten?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:23

bart is weer heel erg verslechterd en krijgt nu weer een hogere dosering bute. :( volgende week worden er ook foto's gemaakt van zijn hoeven.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:52

Nee voorheen stond ze zonder graasmasker. Apart zetten kan wel maar daar staat dan tegenover dat ik haar volpension moet zetten en dus 's-nachts ook weer op stal.... En ze blijft normaliter relaxter als ze 24/7 buiten staat....

Volgens zowel Da als hoefsmid is dot wel de beste optie, het hooi en kuil zijn beide wel erg droog dus dat zou goed moeten zijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:01

@denise
Ik zou zelf kiezen om het paard op stal te zetten en overdag in een paddock met hooi, totdat de aanval volledig over is. Dan kan ze ook haar eigen beweging kiezen en niet opgejaagd worden door de andere paarden.

@ilangok :(:) balen dat het weer slechter gaat met Bart.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:05

Maar volgens mijn dierenarts is juist de beweging goed voor haar op dit moment? Sowieso voor de doorbloeding?
Ze wordt overigens niet opgejaagd, de kudde is zeer rustig en paarden hebben meer dan voldoende ruimte om elkaar te ontlopen.

Ze heeft nu 20 zakjes ontstekingsremmers gekregen, en daarnaast staat ze nu dus stil.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 02:08

denise04 schreef:
Maar volgens mijn dierenarts is juist de beweging goed voor haar op dit moment? Sowieso voor de doorbloeding?
Ze wordt overigens niet opgejaagd, de kudde is zeer rustig en paarden hebben meer dan voldoende ruimte om elkaar te ontlopen.

Ze heeft nu 20 zakjes ontstekingsremmers gekregen, en daarnaast staat ze nu dus stil.

Tijd geleden liep ik tegen hetzelfde aan wbt huisvesting.
Mijn haf staat ook in een 24 uurs weide.
Ik mocht in overleg met de verhuurder een stukje land afzetten met schrikdraad zodat ze wel bij de kudde staat maar niet mee kan eten.
Misschien een idee voor jou paardje?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:46

Helaas meld ik me hier ook.. Twee weken geleden een hoefzweer. Opengesneden en wel (door DA) en liep met de dag telkens wat beter, tot maandag avond. Vanaf toen ging het lichtelijk aan slechter. Donderdag avond stokkreupel en omdat het in onze ogen een zweer was de hoefsmid gebeld en die zou vrijdag komen. Vrijdag stond hij op 3 benen, dus ik was blij dat de smid ieder moment kon komen.

Toen de smid er was kreeg ik te horen dat hij waarschijnlijk een zweer had ontwikkeld omdat hij licht bevangen is.. Naar alle waarschijnlijkheid is hij daarbij ook nog insuline resistent. Hij moest per direct van het gras af.. Mijn wereld stortte toen even in. Waarom had ik dat zelf allemaal niet opgemerkt?

Hij liep zo slecht dat we de DA ook hebben laten komen. Die zei eigenlijk hetzelfde en heeft de plek waar de vermoedelijke zweer zit nog iets verder opengemaakt. Ik moet dagelijks met biotex blijven spoelen en hij heeft een kuur pijnstillers en AB.

Tevens staat nu in de paddock..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:49

cissie schreef:
denise04 schreef:

Tijd geleden liep ik tegen hetzelfde aan wbt huisvesting.
Mijn haf staat ook in een 24 uurs weide.
Ik mocht in overleg met de verhuurder een stukje land afzetten met schrikdraad zodat ze wel bij de kudde staat maar niet mee kan eten.
Misschien een idee voor jou paardje?

Ik ga het maandag nog even overleggen met mijn Da, zekerheid voor alles....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:05

ilangok schreef:
Wat doen jullie qua bekappen met HB? Ik zie veel dat natuurlijk bekappen goed is, maar zelf heb ik nu een normale.

Ik heb niks met NB, maar ik kies bij mijn pony wel voor eens in de 3 a 4 weken kappen.
Ik wil voorkomen dat zijn stand te erg veranderd en er dus teveel ineens vanaf moet.
Mijn pony doet het daar momenteel heel goed op.
Paar maanden geleden kreeg hij de dag van kappen en de dag erna nog een beetje pijnstilling, maar dat krijgt hij allang niet meer heb wel altijd wat bijdehand liggen.
Hij loopt na het kappen hetzelfde als ervoor.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:24

De DA komt zo weer.. Hij loopt nog slechter als vrijdag..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:04

ohhh wat erg, hopelijk heeft ie nog een oplossing, sterkte en beterschap.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:02

kan het ook zijn dat het geen hoefzweer is maar dat het hoefbeen door de zool breekt Cynthia?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:34

DA is geweest. De zweet baant zich een weg naar boven en staat op springen (gelukkig). Ik was ook bang voor een straalbeen kanteling.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:46

ilangok schreef:
bart is weer heel erg verslechterd en krijgt nu weer een hogere dosering bute. :( volgende week worden er ook foto's gemaakt van zijn hoeven.

Verstandig dat je foto's laat maken, dan krijg je toch meer duidelijkheid.
Hopelijk vallen ze niet tegen...

Is Bart slechter gaan lopen na de kapbeurt?

Sterkte!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:20

cissie schreef:
jenn0dv schreef:
Bedankt! Pak van m'n hart hoor, maar ik twijfel nu zo erg of het niet toch wat anders is.
Hij bleek bij het reinigen wel een hele dunne zool te hebben die flink beurs is en hij heeft rotstraal in alle 4 de stralen.
Eerst maar aankijken hoe hij loopt na de laatste 3 dagen metacam, dan moet ik daarna beslissen what to do...

Hmmm....
Te dunne zoolen kan klachten geven die op hb lijken wbt het lopen.
Daarnaast is rotstraal een aandoening die eveneens behandeld moet worden.
Evt zuiver snijden....en daarna Egyptische zalf in combinatie net betadine mengsel ( oid).
Zolang je paard last heeft van rotstraal mag je deze niet afsluiten, een ijzer met zooltjes die de zool inclusief straal volledig bedekt is op dit moment niet raadzaam.

Heb je een fijne smid?
Misschien is het een idee om deze in te schakelen. Zowel voor de rotstraal als de dunne zooltjes.

Heeft de da uitgelegd waarom je met metacam moet beginnen?
Bedoel ik absoluut niet aanvallend maar ik begrijp deze keuze niet helemaal.

Beetje late reactie! Met mn pony gaat het eigenlijk best goed. Ik zie nog wel dat hij niet helemaal zuiver is maar dat hele slechte is eraf gelukkig.
Ik ga hoefschoenen voor hem bestellen, wil hem het liefst niet op ijzers.
Rotstraal heeft de hoefsmid op de kliniek maandag beetje schoongesneden en die behandel ik zelf iedere dag met Optima producten, volgens mij gaat het de goede kant op!

Metacam was ik mee begonnen vanwege de verdenking van ontsteking. Wilde er niet te vroeg mee stoppen, voor het geval het wel een ontsteking was.
Pony is er sinds dinsdagavond vanaf en hij draaft zelfs alweer stukjes uit zichzelf!

_Tirzaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:22

Ik meld me hier ook.. Ik ben de verzorger en bijrijder van Emiel, het paardje waar Cynthiaaapje het over heeft.. Ik weet zelf niet goed wat het nou allemaal in houd ed. dus ben overal opzoek naar uitleg maar word er niet vrolijk van.. Ik hoop echt dat mn vriendje weer snel beter is..

Wat is jullie ervaring met hoefbevangenheid? Hoelang duurde de genezing ed? Wat moet je wel en vooral niet doen? Ik heb al gelezen dat ze sowieso niet meer op het gras mogen.. (dat snap ik) Maar ik heb ook gelezen dat ze alle behalve stalrust nodig hebben.. dus veel beweging. Waar moet ik dan aan denken? Hij wou amper lopen dus lijkt mij lastig t gaan..

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:35

cissie schreef:
ilangok schreef:

Verstandig dat je foto's laat maken, dan krijg je toch meer duidelijkheid.
Hopelijk vallen ze niet tegen...

Is Bart slechter gaan lopen na de kapbeurt?

Sterkte!

Ja, ik ben wel erg bang om eerlijk te zijn aangezien de hogere dosering bute ook nouwelijks verschil maakt.. ;(

Ja, helaas wel. Volgens de dierenarts heeft de smid hem wel op de juiste manier bekapt, maar ik wil eigenlijk wel weer een andere zoeken omdat het wel erg opvallend is dat ie na het bekappen zo slecht loopt.

En bedankt!!