Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:52

Ons verslagje:
Het sneeuwde heel hard onderweg en waren veel te laat....
Maar goed, na mijn verhaal dat hij al heel lang niet goed was lieten we hem even lopen op het harde en op de volte en daar was heel goed te zien dat hij goed kreupel was linksachter. De buigproef gaf een enrome reactie in het spronggewricht. Hij moest op de foto. Uitslag... Spat...... Niet leuk om te horen maar het is niet ontstoken en er is al mooi te zien dat de gewrichten aan het dichtgroeien is. Ik heb ervaring met spat, mijn vorige paard had het ook. Dat moet ik wat toelichten, hij had het al toen ik dat paard kocht waren de gewrichten al dichtgegroeid. Als de gewrichten zijn dicht gegroeid heeft een paard geen pijn meer en kan gewoon weer aan het werk.

Behandeling: niets,.. Je kunt er niet veel aan doen. Gewoon rustig blijven werken en buiterritjes maken. En altijd beginnen met een uitgebreide warming up. Er bestaat wel een middel Tildren maar daar wilde de DA nog niet aan beginnen. Over 6 maanden moeten we terugkomen en gaan we weer foto's maken om te zien dat het proces van dichtgroeien goed gaat.
De pees is ook snel controleert en de DA vertelde dat het heel goed ging. En vooral dat het niet meer warm was.
De spat heeft waarschijnlijk geen invloed op de pezen, omdat hij linksvoor aan de pezen geblesseerd was en nu linksachter.
Ik mag hem gewoon beleren voor de kar waar ik enorm naar uit kijk.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:13

lady luck. zal.idd.uitkijken met longeren. dit kan al snel weer belastend zijn. ookal is de pees genezen mocht ik zeker nog een half jaar niet longeren omdat hij dan helemaal uit ze stekker ging. waarom heeft hij alsnog ook niet gescand?voor de zekerheid of heb ik hier overheen gelezen.

yarrah. toch een beetje dubbel nieuws! succes met je verdere herstel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:32

Yarrah, wat balen van de spat zeg.. Maar aan de andere kant, je weet nu iniedergeval wel wat het is. :j Ik heb totaal geen ervaring met spat, groeit dat dan automatisch dicht? Die gewrichten?

Ik weet overigens ook niet hoe oud de blessure is lady luck? En dan bedoel ik aan de pees. Dat speelt natuurlijk ook mee voor longeren. Als je zelf twijfelt dan zou ik erover denken om een second opion bij een andere DA te doen. :j In zulke situaties is het ook gewoon belangrijk om je eigen gevoel te volgen. :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:44

Klopt, de gewrichtspletten groeien dicht dat is een natuurlijk proces. Eigenlijk heeft een paard die gewrichten niet eens nodig.
De mate van kreupelheid verschild per paard. De ene is stok,stok, kreupel terwijl bij een ander je goed moet kijken. En dat was bij Oz het geval, maar op de kliniek was het wel heel duidelijk ik vermoede het gelijk al. En de foto's was het bewijs...... Maar je moest wel heel goed kijken er was geen botwoekering (gelukkig). Maar wel een afwijking in de gewricht spleet. Het dichtgroei proces is begonnen en voor een kwart was het dicht. Daarom over 6 maanden terugkomen om te kijken dat het netjes gaat.
Ik was blij om te horen dat Oz nog alles mocht doen. En dat hij voor de kar mocht :-) de dierenarts had daar geen bezwaar tegen.

Wat wel grappig was dat niemand het ook maar gezien had op stal tijdens het rijden. En iedereen was ook behoorlijk geschokt dat Oz weer naar de kliniek ging. Hij loopt altijd zo goed :-). Dat is lief om te horen.
Ook eeen vrouw die klassiek rijd kreeg ik complimenten dat hij wel heel fijn liep. Maar onder het zadel heb ik nog nooit vernomen dat hij ook maar een stap kreupel was. Ik neem mede door de peesblessures altijd een lange warming-up en dan is de stijfheid ook weg, vandaar dat niemand het zag. Maar met losgooien was er wel wat te zien en dan heeft me besloten naar de kliniek te gaan. Beter te vaak dan te weinig, of niet dan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:48

Zeker weten! Fijn dat je straks wel gewoon alles weer kan doen met Oz. :D

Hier was dus de crancio sacraal behandelaar geweest. Ze wist toen nog niet aan welk been hij een blessure gehad had, wel dat hij geblesseerd was geweest. Ze voelde aan zijn been waar het checkligament beschadigd was en zei: Jemig wat heeft jou pony droge benen. :o Dat is ook echt fijn om te horen. :)

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:50

Somebitch schreef:
Ik weet overigens ook niet hoe oud de blessure is lady luck? En dan bedoel ik aan de pees. Dat speelt natuurlijk ook mee voor longeren. Als je zelf twijfelt dan zou ik erover denken om een second opion bij een andere DA te doen. :j In zulke situaties is het ook gewoon belangrijk om je eigen gevoel te volgen. :)

De blessure aan het ligament is sinds juli/augustus aan het herstellen. Ik vind het ook kort..

De DA zei: Op een gegeven moment moeten ze gewoon weer alles kunnen, het ziet er goed uit en het voelt goed aan. Met stappen en rust maak je het huidige probleem alleen maar erger en dan zijn we nergens meer want dan loopt ze helemaal vast in haar gewrichten, laat die motor maar draaien, maak haar zo los mogelijk en na 10 dagen kom ik weer. Als het dan niet beter is gaan we het paard van top tot teen onderzoeken.

Scan van het ligament vond hij gisteren dus niet nodig maar ik baal nu enorm dat ik het niet alsnog gevraagd heb.. Al s het maar zodat ik met eigen gen kan zien dat het ligament er mooi uit ziet..

Ik weet het niet meer, vanavond maar eens kijken hoe ze het longeren vindt.. Als ik me er rot bij voel dan ga ik in ieder geval nog bellen en anders een SO.. Had achteraf ook graag metacam mee gehad idd.. Want ze zal in het begin van het longeren vast pijn hebben als alles zo vast zit. Bah..

Succes allen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:52

Was je nog niet onder het zadel aan het stappen en enkele minuten aan het draven?

Snap dat je baalt dat je de scan niet hebt gemaakt.. Dan had je toch iets meer zekerheid gehad.

Volg je gevoel zou ik zeggen. :j Je kan makkelijk een keer longeren en kijken wat voor reactie dat geeft op het been. Ik zou dan persoonlijk de eerste keer ook niet te lang longeren gewoon even kort en kijken of er wel of geen reactie op het been komt.

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:59

Somebitch schreef:
Was je nog niet onder het zadel aan het stappen en enkele minuten aan het draven?

Klopt, maar hij heeft nu even liever niet dat we er op klimmen.. Hij denkt ook dat deze stijfheid/kramperigheid veroorzaakt is door heel lang rustig en voorzichtig doen, en dan opeens helemaal uit de stekker toen ze zich losgerukt had en onderuit is gegaan.

Maar ik denk dan.. Wat als ze vanavond ook zo wild doet tijdens het longeren? Want ze houdt wel van wat bokkensprongen.. Dan wordt ze in het begin toch alleen maar stijver?

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:00

Thanks! Ik zie het vanavond wel. Benieuwd!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:02

Doet ze dat ook als je haar bijzet met longeren?
Gewoon even aankijken, als ze erg gek doet kan je altijd nog stoppen met longeren.

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:16

Ik heb haar eigenlijk nog nooit aan een bijzetteugel gezet maar als dat er voor kan zorgen dat ze minder kans krijgt om hoge sprongen te maken zal ik vanavond eens vragen of ik er een mag lenen van iemand. Als het echt gekkenwerk is dan kap ik er ook zeker mee. Ik hou het vanavond als het wel goed gaat ook echt bij 15, misschien 20 minuutjes en daarna laat ik haar lang uitstappen. Ik laat nog horen hoe het ging :)!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:17

Succes :) hopelijk is ze braaf. :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:42

Succes! Hoop dat het goed gaat!

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:54

Succes LL, altijd lastig wat het juiste is om te doen.

Ik gooi weer even een vraag in de groep. Paard is na lange tijd weer een klein beetje aan het werk, direct na het werk is het been dun, maar een uurtje later zit er wat vocht in en is het warmer. Niet schokkend maar wel duidelijk te zien. De volgende dag is het been weer helemaal strak. Verontrustend, of moet het been gewoon weer wat wennen aan de beweging?

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:11

Hoe is het gegaan lady_luck?
Mijn paard staat sinds juli met een peesblessure voor...groot gat in check ligament en overrekte pezen eromheen.
Ik heb afgelopen maandag weer een scan gehad, hij was er twee dagen daarvoor in rengalop tussenuit gepeerd tijdens het stappen aan de hand, resultaat: kleine beschadiging aan aanhechting tussen diepe buiger en cl...niet heel ernstig maar toch teken dat het weefsel nog zwak is.
Ik moet het draven op gaan bouwen ohz maar met het huidige frisse weer is het niet te doen.
Aan de hand grijpt meneer elke gelegenheid aan om als een gek naast je rond te springen en ohz is ie zo gespannen als een veer, ik mocht hem niet longeren omdat dit veel te belastend voor zn pezen is.
In de rijbak mag ie ook niet, die bij ons op stal is veels te zwaar.
Er ligt gelukkig een drafbaan dus hoef gelukkig niet de openbare weg op, maar ik zit nu toch echt wel een beetje met mn handen in mn haar. Stappen is geen draf opbouwen/weefsel sterker krijgen en ohz...tsja...vind het een beetje link worden. Lange lijnen heb ik in de beginperiode gedaan maar ja door zn bokkensprongen is dat nu ook al geen optie meer....zucht...wilde hem terug in de groep gooien kijken of ie daar rustiger door wordt maar DA is bang dat ie dan gaat lopen rennen en springen en dat we dan weer opnieuw kunnen beginnen. Heel verhaal zo...maar hier msschn iemand met ideeen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:38

Niet echt ideeen.. Ben blij dat ik niet zo een paard heb. :o Heb er dus ook geen ervaring mee.. In de groep zetten zou ik dan weer niet doen idd om de reden die de DA aangeeft. Als je aangeeft dat hij nu al druk is... Dan gaat hij denk ik ook echt gek doen als hij los gaat..

Kan je niet met muisjes beginnen tijdens het rijden? Dat doen er geloof ik oko genoeg. :j

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:07

Pff Purkii lijkt mij inderdaad moeilijk. Helaas ook geen ervaring mee. Ik ga, moest ik ooit terug mogen rijden, ook dat probleem hebben. Moest je toch longeren zou hij braaf zijn aan de longe? Ik weet van de mijne 100% zeker dat hij doodbraaf is aan de longe. hij bokt nooit, wacht mijn comando's en stopt wanneer ik het zeg. Mijn probleem begint pas bij het opstappen (bokken, steigeren, wegcrossen). Dus dan vindt ik longeren toch minder belastend als rijden.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:16

@somebitch, het is normaal gesproken totaal geen draak hoor, gelukkig niet, meer een sulletje.
Het komt nu gewoon door het langdurige winderige frisse weer en de kleine paddock waar ie op staat, zijn energielevel ligt daardoor wat hoog op het moment. Met iets verdovends rijden heb ik het al met de DA over gehad, die zei evt. een streepje tranquigel geven.
Maar ik heb daar een slecht gevoel bij, ben bang dat er daardoor juist ongelukken zullen gebeuren al zou ie ff gek doen. En daar zit ik juist niet op te wachten...ik denk dat ik maar geduld moet hebben en wachten tot het weer beter/rustiger wordt, dan heb ik mn vertrouwde sulletje weer terug.

@nvanriet pff das helemaal lastig, doet ie dat ook als iemand anders hem bijv. met bitstukje en halstertouw vasthoudt?
Ik heb dat bij mijne nl. wel een aantal keer gedaan, gewoon iemand ernaast met een touwtje losjes eraan, mocht ie dan gaan dan zat er nog een soort van noodrem aan vast :-p
Volgens mijn DA is longeren behoorlijk belastend voor de pezen dus dat raadde ze voor nu af.
Het is en blijft even puzzelen met de paardjes, jammer dat ze het niet gewoon snappen, zou een stuk makkelijker zijn :+

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:50

Iemand er naast zou in stap wel nog lukken, maar in draf loopt dat helemaal verkeerd. We hebben dat vroeger al eens geprobeerd. De normale procedure was vroeger, eerst even longeren (super braaf), dan opstappen, hij begint moeilijk te doen, maar is goed op te lossen door even te galopperen, dan kan hij zijn stress kwijt, eenmaal hij in galop begint te ontspannen, kan het echte rijden beginnen. Hou ik deze volgorde niet aan dan is er alleen maar ruzie.

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:34

Oh wat vervelend Purkii.. Ik heb ook eens om advies gevraagd toen ons paard zo leip deed tijdens haar rust, ze adviseerden ons kalmerende pasta, muisjes, bijzetteugels er aan. De concordleader was een middel waar veel mensen positief over waren. Een bokker adviseerde mij toen dit:

'' De concordleader is ook simpel zelf te maken door een longeersingel te nemen, hoofdstel in, neusriem wat losser te doen en dan een longeerlijn door het bit, door de neusriem aan de zijkant van de longeersingel te bevestigen. Als je paard rustig stapt kun je de lijn losjes houden, gaat ze uit haar plaat dan komt deze strak te staan wardoor ze geen gekke fratsen uit kuynnen halen. Dit heeft bij mijn paard die ook boxrust had en moest stappen ook heel goed gewerkt, hij werd hier echt rustiger van. ''

Hopelijk heb je er iets aan, ik heb het zelf niet geprobeerd omdat die van mij na een paar dagen weer normaal deed. (kwam toen ook voornamelijk door de storm)

Het longeren ging... GOED! *diepe zucht van opluchting* Van te voren alle benen gecontroleerd of ze dik/warm aan voelden, haar achterbeen was wat dikker en warmer maar na telefonisch overleg met de veearts toch de longeerbak in gegaan. (Advies: Als ze stijf/kramperig liep -> Doorgaan. Als ze kreupelde aan één aanwijsbare plek -> Stoppen. ) Braaf de bak in, helaas wel een onvermijdelijke serie explosieve bokken, waar ik nu juist zo voor huiverde.. *Oh dat kwetsbare ligamentje, doe nu voorzichtig..* Maar daarna.. Ze werd zo los en soepel! Zweven! Blij! Heerlijk lang uit laten stappen, mevrouwtje in tijden niet meer zo happy en goed lopend gezien. Daarna voor de zekerheid alle benen goed lang gekoeld. Overal rond het ligament en de pezen geknepen en getest op gevoeligheid maar niks, haar benen voelden een stuk kouder en waren zelfs weer helemaal dun na het longeren. Schiet mij maar lek. Ik ben heel benieuwd hoe ze er straks bij staat, vooral naar hoe haar benen en pezen voelen en of ze nu wel gevoelig zijn.. Ze zal in ieder geval wel zo stijf als een plank zijn..

Heb wel besloten dat ik ga eisen dat hij de volgende keer een scan maakt van het ligament zodat ik zeker weet dat het ECHT goed genoeg geheeld is!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:43

Hallo allemaal!

Purkii: Wat vervelend dat hij zo druk is. Dat is toch wel lastig als je wilt opbouwen. Noor heeft dat alleen aan de hand. Onder het zadel vindt ze helemaal prima.

Lady_Luck: Super dat het longeren zo goed ging!

Buzzybee: Ik zou het gewoon navragen bij de veearts. Hoewel het niks hoeft te betekenen kan je met dit soort dingen niet voorzichtig genoeg zijn.

Yarrah: Jammer van de spat, maar als het al dicht groeit is dat een goed teken. Wel heel goed nieuws dat de pees goed gaat.

Wij zijn nu drie behandelingen verder met de high power lasertherapie. Ik was echt wel sceptisch van te voren en heb het eerst uitgebreid besproken met de veearts. Daar ben ik nu zo van terug gekomen.

De bult is nu voor zo ongeveer 75% kleiner geworden. Terwijl daarvoor het proces van dunner worden heel langzaam ging. Zelfs bij een controle eind december door de veearts, gaf zij mij aan dat ik er misschien rekening mee moest gaan houden dat het zo dik zou blijven. Omdat zij ook had verwacht dat het dunner zou zijn.

Ik ben er echt helemaal flabbergasted door. Uiteraard wil ik nog wel dat er een echo wordt gemaakt, maar we mogen nu voorzichtig aan het werk onder het zadel. *\o/*

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:48

Wat fijn Nathalie! Veel succes en plezier met opbouwen!

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:07

@lady_luck wat super fijn dat het longeren zo goed ging...en ik ga duimen voor ,je dat dr benen nog steeds goed zijn! In elk geval is ze dr in dr koppie waarschijnlijk al even helemaal van opgefrist!

@Nathalie, fijn joh dat het nu de goede kant op gaat, houden zo!!

Ik ga vandaag eerst maar weer eens kijken of ik normaal met m de baan rond kan lopen, hoofdstelletje in, het concordleader uitproberen doe ik, net als sederen pas als het echt niet meer gaat.
Het is hier nu mooi weer, wel fris maar niet zo erg winderig meer..dus ik heb goeie hoop ;)
iedereen weer succes met zn knollie!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:39

ik lees dat sommige in de rijbak mogen en longeren.....
misschien komt het ook mede zijn artrose maar mijn paard mag voorlopig de bak nog niet in en longeren al helemaal niet
ik moet hem buiten op de weg stappen en in de berm [ is van mooi strak zand met wat grind ] draven
op de weg draven mag voorlopig ook niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:43

mirgino schreef:
ik lees dat sommige in de rijbak mogen en longeren.....
misschien komt het ook mede zijn artrose maar mijn paard mag voorlopig de bak nog niet in en longeren al helemaal niet
ik moet hem buiten op de weg stappen en in de berm [ is van mooi strak zand met wat grind ] draven
op de weg draven mag voorlopig ook niet.

Ik mocht ook niet longeren en in de bak de eerste periode hoor. Maar hierboven zijn paarden met meerdere klachten dan alleen de pees. En dan moet je dus keuzes maken...

Ik mocht trouwens wel op de wegdraven, moest ik zelfs.. Maargoed jij zal dat niet mogen ivm de atrose denk ik :)