[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:48

@JP
:o? _O- ik ben ook onwijs blond, in alle opzichten.
Dit is Image haar bijrijdster op het filmpje, die haar longeert. Ik ben de blonde mevrouw achter de camera.

even ter controle: dit ben ik
Afbeelding
conform bokt traditie, ben ik diegene zonder cap.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:52

Hihi beide blonde manen, in jullie geval heeft het paard wel iets van het baasje weg. Iig de haarkleur :D Ik vind Image trouwens geen haf lijken in dat filmpje :o?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:54

de haflinger is mijn andere monster.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:11

Image loopt netjes hoor! <3
Ik ben juist wel voor voorwaarts longeren,zoals je bijrijdster doet....anders wordt het snel krabbelen en dan gaan de ruime bewegingen naar de k.l.....t.e..
Doe jij nooit peesbeschermers om?Of ben ik een te overbezorgde (ook blont)paardenmoeder? ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:40

geerke schreef:
Image loopt netjes hoor! <3
Ik ben juist wel voor voorwaarts longeren,zoals je bijrijdster doet....anders wordt het snel krabbelen en dan gaan de ruime bewegingen naar de k.l.....t.e..
Doe jij nooit peesbeschermers om?Of ben ik een te overbezorgde (ook blont)paardenmoeder? ;)

wat is voorwaarts?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:43

@nombrado
Bespaar je de moeite, want ik ga hier niet in discussie over de manier waarop ik Image voor de eerste keer aan de longe laat lopen. Dit heeft niets met gerichte training of zo wat te maken. Het paard heeft in haar sportcarriere ZZ springen en M2 dressuur gelopen en heeft genoeg gewerkt. Ze is met pensioen en wordt nu voorzichtig met heel veel rust weer langzaam onder het zadel gereden. Op mijn manier. .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:47

janouk schreef:
@nombrado
Bespaar je de moeite, want ik ga hier niet in discussie over de manier waarop ik Image voor de eerste keer aan de longe laat lopen. Dit heeft niets met gerichte training of zo wat te maken. Het paard heeft in haar sportcarriere ZZ springen en M2 dressuur gelopen en heeft genoeg gewerkt. Ze is met pensioen en wordt nu voorzichtig met heel veel rust weer langzaam onder het zadel gereden. Op mijn manier. .

Zou handig zijn, helemaal met haar HB verleden, dat juist het voorbeen/hoef meer ontlast wordt door je te focussen op de achterkant/hand.
Maar goed, ik bespaar me de moeite :+ was goed bedoeld.
heeft niets met zz licht/zwaar of wathever te maken
wel met het behoud van ieder paard.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:19

Ziet er goed uit Janouk. Maar eerlijk gezegd ben ik meer van de rechte lijnen lopen na een wat mindere periode. Dacht dat het Isa was, die mij heeft verteld dat er juist meer druk kop de hoefwand komt bij bochtjes. Normaal gesproken, dus als als alles goed gaat longeer ik wel dagelijks, maar dan zonder lijn en met twee paarden tegelijk, circusje spelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:46

Ah... wat een leuke foto - die oortjes van Janouk onder die cap - om te zoenen! <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:18

het laatste wat ik er over schrijf:
Image wordt al 3 maanden op de rechte lijnen gewandeld. Nu ze weer lekker loopt, is ze nu aan de longe voor het eerst. Even weer het gevoel van bit/hoofdstel/zadel, terwijl ze zelf even mag uitmaken hoe ze beweegt. Blijkbaar is dit voor haar het prettigst.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:38

Yvanka_ schreef:
@ lolclub: Dank je wel!
Nieuws over Benji.
Hij staat nog steeds op de kliniek.

Zijn medicatie sloeg helaas niet aan en hij staat er al vanaf afgelopen vrijdag. Ze zijn er gister ook achtergekomen waarom.... Hij had er nog eens een hoefzweer boven. De DA had het al gehoopt maar hij reageerde niet op de klemmen die op z'n hoef gezet werden.
Maar omdat de medicatie niet aansloeg is de DA nog een keer gaan kijken hoe of wat en toen bleek er wellicht een zweer te zitten.
Ze hebben deze open gesneden en in nat verband gezet en nu moest het toch wel duidelijk gaan verbeteren, zoniet dan wist hij het even niet meer.. Hopend, duimend, smekend de nacht doorgekomen... En vanmorgen met een giga knoop in mijn maag de DA gebeld en er was duidelijk verbetering te zien! Hij gaat nu over op 1x per dag medicatie.

Zijn op de boerderij druk bezig om een weilandje om te toveren naar een zandpaddock, aangezien hij niet meer het land op mag. (had ik al wel verwacht, en mocht het wel, had ik het nog niet gedaan).

Benji vrijdag:
http://94.100.120.131/1145350001-114540 ... _1WlU.jpeg
Ontziet RV helemaal.

Ik ga zo weer naar hem toe, en zal ik eens een foto'tje maken van hem van vandaag :) .

Hier nog even een update van Benji.

Sinds 15 december staat hij op de nieuwe stal. Hier heeft hij nog 4 weken op stal moeten staan van de DA en mocht maar 2 uur per dag naar buiten in zijn tegel-paddockje van 2x2. Hij was echt woest, woest dattie op stal moest, aangezien die al zijn hele leven 24/7 buiten rond kon scharrelen. Het was niet de Benji die wij kenden.. Gericht trappen, konden niet meer wandelen, bijten, boel afbreken etc etc.
Sinds vorige week staat hij samen met de 2 grote paarden en hij gaat echt met sprongen voor uit. Hij laat zich weer normaal poetsen, kunnen weer wandelen, knuffelen, hij is gelukkig! :)

Over 2 weken komt de DA weer voor controle van zijn suikergehalte, ik ben heel benieuwd. Momenteel krijgt hij echt niets anders dan alleen hooi.

Afbeelding
Benji gister genietend van het ochtend zonnetje.

En deze kan natuurlijk ook niet ontbreken.
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:17

Ik denk dat je naar je paard moet kijken. Als Image nu goed loopt aan de longe en ze krijgt geen terugval dan is er toch niks aan de hand. Ik denk dat Janouk dat het beste kan inschatten. Zelf was ik steeds heel bang om te longeren, maar Amber ging doodleuk rondjes rennen toen ik met haar aan de longeerlijn aan het stappen was. Toen vaker aan de longe geknupt en nergens last van gehad. Dus ik denk dat we ook wel vaak te voorzichtig willen doen. Niet verkeerd mss.

Mooie foto's Yvanka, hij ziet er erg tevreden uit op de foto's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:33

Ik zou me dood schrikken als ik beide meiden zo gestrekt zou zien liggen :o

Hier even de fotoos. Ik had dus de deken er speciaal voor afgehaald, dus ze is niet nat/vies of wat doen ook.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

En nog even wat van de net omgezette nieuwe paddock/longeer-rijbak(je)
AfbeeldingAfbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:34

yvanka@...wat een schatje is het toch!
Die foto van die drie liggende paarden....ik zou me toch helemaal dood schrikken als ik dat op mijn land zie liggen! :o

Nombrado@voorwaarts is bij ieder paard anders....iets boven zijn eigen tempo,iets wat iedere trainer/africhter weet,toch? ;)
Bij image is zo goed als geen hoefbeenkanteling meer te zien op de foto's.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:38

dubbeldun@
Bijna dezelfde post over de 'dode' paarden :D
Dat vachtje ziet er vreemd uit...Ik heb geen idee hoe dat kan.
Het is gewoon droog?
Pablo ziet er ook weleens zo uit maar dan heeft hij gerolt zonder deken....de dag erna als hij s'avonds geborstelt is en dek op heeft gehad is het weer weg.
Maar het is wel ook z'on vacht dan.
Zou het door rollen komen met dek op?

Mooie bak/paddock!...daar droom ik iedere nacht van <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:41

Ze is droog :) en ik heb de deken meerdere dagen afgelaten en geborsteld, maar die haren willen echt niet meer met de neuzen één kant op :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:47

Ziet er echt maf uit, kan er ook niets nuttigs over melden vrees ik. Maarre je hebt het wel netjes voor elkaar daar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:48

geerke schreef:
Nombrado@voorwaarts is bij ieder paard anders....iets boven zijn eigen tempo,iets wat iedere trainer/africhter weet,toch? ;)
Bij image is zo goed als geen hoefbeenkanteling meer te zien op de foto's.

voorwaarts is ook een piaffe...dat weet je ook als trainer /africhter.
voorwaarts wordt verkeerd vertaald naar hoger tempo
ik werk juist met paarden die scheef zijn of verkeerd gesteld lopen , beneden "eigen" tempo.
ik wil een zelf dragend paard, vanuit het bekken recht en vandaaruit in de aanleuning. Niet op de voorhand.
helemaal met paarden met problemen in de hoeven/benen voor, een must.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:48

Echt Veluws zand heeft gewoon zo'n mooi geel kleurtje :D
In de andere paddocks ligt nu rivierzand en dat is ongezellig grijs.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:56

@Janouk
Hartstikke fijn om te horen dat Image weer goed loopt!

Buitenzinnig schreef:
Al een stukje carnaval voorbij zien komen in de vorm van een blauw-bonte koe :D

Paars met rode en gele randjes inmiddels ;)

@JP
Fijn paard op dat filmpje, lekker achterbeen gebruik
Ik kan Carl niet zo goed verstaan helaas, het is net te zacht om het te kunnen volgen.

@Yvanka
Goed om te horen dat Benji weer op klautert uit het dal en dat hij zich weer wat fijner voelt
leuke foto's heb je geplaatst..
die eerste foto... wat een snoepje van een pony !

@Dubbeldun
inderdaad wat aparte vleugen zo te zien, hoe oud is Missy ?
hoe is de beharing op haar benen ?, want ik meende ergens gelezen te hebben dat bij Cushing eerst de beharing op de benen veranderd (krulleriger wordt) en dat pas later de hele vacht volgt
(Esther: klopt dit ?)

@Nombrado
Dit is een topic voor en over mensen met hoefbevangen paarden en geen dressuur discussie topic.
Ik werk ook professioneel met paarden en ga de discussie graag met je aan maar niet hier ;)
Image loopt er in het filmpje lekker vierkant over in haar eigen tempo, prima toch !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:58

@LC: Missy is nu 25 en haar benen zijn normaal, niet krullerig en ook geen vleugen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:03

je hebt paardenrassen die van nature zo'n leuke krul hebben....

lolclub, je houdt het wel spannend hoor...gele randjes :#

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:03

lolclub schreef:
@Janouk

@Nombrado
Dit is een topic voor en over mensen met hoefbevangen paarden en geen dressuur discussie topic.
Ik werk ook professioneel met paarden en ga de discussie graag met je aan maar niet hier ;)
Image loopt er in het filmpje lekker vierkant over in haar eigen tempo, prima toch !

Dat is dan toch juist van belang, bij paarden die pijn in de voorvoeten hebben (of hebben gehad)
Verkijk je er niet op welke spieren er allemaal vast zijn komen te zitten rond de schoft en schoudergewricht.
door het ontlasten van de voorvoeten. Juist dan kan je er beter van bewust zijn, wat voor het paard het prettigste werken is om dit weer los te krijgen.
Buitenstelling kán komen doordat het ene voorbeen minder belast kan worden en die ontzien wordt door het paard. Daar reageerde ik op.
Bovendien vind ik haar niet echt blij kijken op de foto

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:14

Buitenzinnig schreef:
je hebt paardenrassen die van nature zo'n leuke krul hebben....

lolclub, je houdt het wel spannend hoor...gele randjes :#

:D ik weet welke paarden je bedoelt....hoe zou je bij hun ooit moeten zien dat ze cushing hebben?

Pablo heeft ook rare haren,niet echt krullen, op zijn benen,maar dat schijnt bij IR te horen....zomers is het weer weg.
Zal er morgen eens een foto van maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:17

Nombrado, ik denk dat Janouk beter dan jij kan beoordelen wat Image wel of niet kan op dit moment en ik zou je willen verzoeken je "dressuurles uit het boekje" bij deze te staken. Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen maar, als je goed gelezen zou hebben dan zou je weten dat Image pas nét weer aan de longe gestart wordt en als je een beetje kennis van zaken zou hebben, zou je ook weten dat een paard na een eerste keer sinds lange tijd gewoon eerst even 'adem' moet krijgen en vooralsnog de lang-niet-gebruikte-spieren moet loslopen. Het is onzin om een paard bij de eerste keer in stelling te dwingen of berg-op te laten lopen. Zeker niet als je eerst 's wilt zien hoe het resultaat van de eerste poging is.
Dus, genoeg erover en respecteer Janouk's verzoek om hier verder geen discussie over te houden.