Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:23

Weer een zwarte tunnel rechtstreeks z'n voet in :( Wat als die troep in z'n bloedbaan terechtkomt? :=

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:39

Dan heb je een hoefzweer,of je hebt er 1 gehad en heeft peerd t' zelf al opgelost.
Investeer ff en paar euro aan trushremedy,dat zet tenminste zoden aan de dijk in plaats van die pizza kruiden :') :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:29

Achteraf bleek 't gelukkig mee te vallen, smid heeft nog even meegekeken :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:54

Ik wil hier ook wel eens de achtervoeten van mijn paard 'delen'. Voor zal ik hier maar niet opzetten. Daar staat ze op ijzers (slechte voet / steil). Foto's van de achtervoeten zijn van vorige week, de dag voordat de smid weer kwam. Ze wordt traditioneel bekapt en heeft nu ongeveer een half jaartje geen ijzers meer achter. Voetjes hebben het zwaar gehad in al die nattigheid hele dagen buiten en zien er nu weer een stuk mooier uit. :) Foto's van na de kapbeurt zal ik morgen even maken.

LA
Afbeelding

RA
Afbeelding

Vanaf de zijkant
Afbeelding

Gimli_

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:36

Mooie voeten Sansje!
Snijd je smid de stralen bij? Want het zijn prachtige schokdempers op deze manier. :j

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:54

Achter wel hihi. Voor heeft ze dramavoeten. Maar goed, ze doet het er goed mee dus mag niet klagen ;). Smid doet niet veel aan haar stralen, alleen het hoognodige. Zal ze morgen op de foto zetten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:57

Gelukkig, zou zonde zijn veel te snijden aan zulke mooie stralen!
Ben wel erg benieuwd naar die drama-voeten dan, is daar 'n reden voor?
Qua achtervoeten heb je iig niks te klagen. :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:03

Ze heeft een aangeboren steile voet. De voet is al aan de kroonrand / in het vlezige gedeelte een heel andere vorm. Ze hebben dit geloof ik als veulen wel geprobeerd te corrigeren, maar dat is niet gelukt. Toen ik haar kreeg was ze 3,5. In overleg met smid en da hebben we besloten er niet meer teveel aan te doen. Goed in de gaten houden, ijzertje eronder, regelmatig naar de smid, zoveel mogelijk bewegen. Smid zorgt ervoor dat het been en de voetas zo goed mogelijk staat en verder niet te veel. Ze heeft er geen 'last' van. Foto's zijn goed en geen afwijkende bewegingsvorm, maar mooi en goed is natuurlijk anders.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:38

Mooie achtervoetjes San :j kan er weinig over zeggen :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:52

Oke... dan haar voorvoetjes. Zoals ik al zei ben ik me er heel goed van bewust dat dit niet is zoals je paardenvoeten zou willen zien. Het zijn nu eenmaal haar voeten en dit is waar ik het mee moet doen. We hebben een modus gevonden om haar er goed op te houden. Ze loopt goed, lijkt er geen last van te ondervinden en ook op de foto is ze goed. Goedbedoelde adviezen in de zin van haal haar van een ijzer af leg ik direct weer naast me neer. Dat is door de gebrekkige kwaliteit van de voet geen optie en door de slijtage zal het voetje er niet beter op worden. Ook zullen er mensen zijn die haar ruimer op het ijzer zouden willen zien. Dat zou ik ook graag willen, maar in de praktijk trapt ze dan continue haar ijzer af waardoor de voet te veel beschadigd raakt.

Afbeelding

RV; de smalle/steile voet
Afbeelding

LV; de normale voet
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:39

Ik vind haar best netjes staan op de voorijzertjes, ik mis de lipjes?? :=

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:36

Ik vind 't nog best meevallen hoor. ;)
IJzers zonder lip zijn imo het gunstigste, prima hoor, ze had wat mij betreft idd ietswat ruimer gemogen, trapt ze ze af in het land?
Fijn om te zien dat een smid dat niet oplost door er een ijzer met dubbele lip onder te slaan, dat zie ik hier nogal vaak gebeuren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:46

Ik tob nu al geruime tijd met mijn merrie haar hoeven; rotstraal. Vanwege mijn rug heb ik 2 dagen niet de hoeven uit gekrabt, gisteren de boel schoon gemaakt en de geur kwam je weer tegemoet zo ranzig!! Ze sopt ook onnoemlijk met haar hooi, waardoor ze binnen no time nat in stal staat. Ik heb al een speciekuip onder het hooinet gezet, dat vangt een boel op maar niet alles.

Mijn HS heeft het vorige keer niet weggesneden omdat het toen rustig was en ook niet meer rottend. Maar het probleem is dus dat het bij beiden hoeven echt DIEP gaat en ik er niet goed bij kan om het schoon te houden. Nu moet mijn HS weer komen, en wil ik hem vragen om het helemaal schono en uit te snijden - maar is dat wel mogelijk??? Omdat het zo diep gaat, en tot tussen de ballen van de voet komt zeg maar, weet het niet goed uit te leggen in goede termen. Maar iig gaat het enorm diep en ook tot achteren door inmiddels. Is het dan wel MOGELIJK om alles weg te snijden, of snij je dan onnoemlijk in het leven?

Dit was een tijdje terug het is inmiddels gewoon erger en ik ben radeloos. Ik heb CTC geprobeerd, TEER (maar daar is het niet schoon genoeg voor), was begonnen met Hipposol in de begin statium en momenteel ben ik met egyptische zelf bezig. Maar punt is ook dat er allemaal viezigheid zich binnen no time daar ophoopt. Ik probeer 2x per dag alles netjes schoon te borstelen, voor naar buiten gaan en voor ze op stal komt.

Afbeelding
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:17

Ziet er naar uit Tancreda, zolang het niet schoon is heeft teer geen zin, pot je het alleen maar mee dicht.
(zegt een bokker die 6 jaar lang fanatiek preventief geteerd heeft op de stralen van vorig paard, zijn nooit genezen geweest,
heb er 5 jaar over gedaan om het alleen al wat gestabiliseerd te krijgen.)

Wat ik zou doen is in emmers soda met lauw water goed weken. hoefzool droogdeppen en er is een soort
spuitbus waar (een stalgenoot van me noemt het smurfensnot) je een foamlaag uit kunt spuiten.

Door de kracht van het spuiten kun je dus vrij diep komen. Schijnt ook voor rotstraal gebruikt te worden.
(is een hoof hardener of zoiets.. stalgenootje heeft het aangeraden gekregen van haar hoefsmi en vind
het fijn spul)

Ik zou even overlegen met je HS of DA wat je het beste kunt doen.. Een HS kan het iets bloter leggen..
maar hij kan het niet heel diep opensnijden denk ik..

Vorige keer een topic gezien van een paard dat genezen was van hoefkanker (was dat via hier? ik weet het niet meer)
die stond op korreltjes die de hoef schoonvraten? Eindresultaat na lang zwoegen waren prachtige voeten.

Misschien in goed overleg met professionals in hoefzak met die korrels?

Ja ik weet het niet hoor... denk alleen met je mee := Die van mij had ook onwijs diepe belabberde stralen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:11

Niet teren! Dan teer je het holletje waar de bacterien zitten lekker dicht en kunnen ze heerlijk hun gang gaan.
Watjes kopen en zalf van DA voor rotstraal.
Elke dag zal in de stralen en op het watje en erin duwen met een mesje/hoevenkrabber.
Paar uurtjes laten zitten en de watjes er weer uit halen.
Dit elke dag herhalen.
Zorg dat je paard zo schoon en droog mogelijk staat.
En dat er altijd lucht bij kan.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:23

Gimli_ schreef:
Ik vind 't nog best meevallen hoor. ;)
IJzers zonder lip zijn imo het gunstigste, prima hoor, ze had wat mij betreft idd ietswat ruimer gemogen, trapt ze ze af in het land?
Fijn om te zien dat een smid dat niet oplost door er een ijzer met dubbele lip onder te slaan, dat zie ik hier nogal vaak gebeuren.

Dubbele lip is echt geen optie idd... Dan wordt het voetje nog vreemder van vorm denk ik. Ze trapt ze af in het land en op de paddock. In de winter staan ze bij ons hele dagen buiten op de paddock en zomers op het land. Er is een periode geweest dat ik gemiddeld 2x per 6/7 weken de smid weer kon laten komen. En al die nagelgaten werden toen bijna funest. We zitten nu op een redelijk resultaat vind ik zelf. Hopelijk houden we haar zo, maar het is altijd een puntje van zorg en extra aandacht.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:26

Vervelend zeg TC verder dan niet teren kom ik ook niet. Ik moest een tijd terug van die blauwe spray op watjes doen en dat erin proppen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:35

Er kwam hier laatst een naam voorbij van iets waar goede ervaringen mee zijn. Ben het alleen effe kwijt ;(

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:44

NTdry toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:45

Juist die bedoel ik :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:48

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:38

Sansje schreef:
NTdry toch?

Die gebruik ik, sowieso preventief (sinds eind januari had ik 'm niet gebruikt omdat ik dacht dat de rotstraal weg was. Verkeerd gedacht :Y) )

Tweeënhalf jaar geleden heeft mijn toenmalige smid bij mijn paard een straal er bijna helemaal uit gesneden. Er was haast niks meer van over. Hij had me van tevoren gewaarschuwd dat hij misschien tot in het leven zou moeten snijden. Dit was overigens vanwege een metalen kram waar mijn paard in was gaan staan, die was zo'n 2,5 centimeter diep zijn hoef in gegaan, ongeveer halverwege de straal. Er was voor zover de HS kon zien nog geen rotting ín de straal, dus op 2 a 3 centimeter diepte met een nauwe opening (de dikte van de kram) naar buiten. Hij adviseerde me om te gaan teren. Wist ik veel dus braaf teer gehaald, gelukkig is het goed gegaan :7 :Y)

Tancreda, ik zou het even met je smid overleggen als ik jou was. Die heeft er tenslotte voor geleerd en kan de voeten live zien. Bij mijn paard moest er (volgens die smid) destijds echt een heel stuk af, maar niet bij de hoefballen en dat was ook geen rotstraal. Inmiddels weet ik daardoor wel dat er veel meer van een straal af kán dan ik gedacht had. Op wat voor ondergrond staat je paard op stal?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:01

Ik gebruik voor de rotstraal betadine shampoo. Lekker wassen en op laten drogen en verder niks. Werkt bij mij prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:17

Bedankt allemaal :)
Dat droog krijgen is dus lastig.... ik doe nu al voetjes in soda, zodat het mooi schoon wordt, uit borstelen, maar droog krijgen is bijna onmogelijk. Het is zo diep, daar kan ik met een handdoek of iets niet bij :( En dat stomme soppen dat ze heeft uitgevonden wordt ik ook gek van. Laat die lente maar komen,dan gooi ik dr op het land en kan ze niet meer soppen (hooi en sloot zitten niet te dicht bij elkaar). En kan ze een stuk droger staan misschien.
Het is zo'n ramp dat het zo diep is en ik het dus a) niet meer heel goed schoon krijg, en b) ook niet droog. Ga met mijn HS overleggen, en idd maar eens wat bij de DA vandaan halen. Egyptische zalf helpt wel iets, maar staat dat je maar 6 dagen mag gebruiken (doe het inmiddels al langer). Ik dacht dat ik de goede kant op ging, maar 2 dagen niet in de soda is dus weer flinke stink zooi :(

Bdankt voor de tips, ik ga de producten eens bekijken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:21

Tancreda, wat ligt er in die stal?

Er zijn heel veel middeltjes... het is maar net wat je handig vindt om te gebruiken en wat je wil gebruiken (iets agressiefs of juist niet) En ik vind dat je de symptomen aan moet pakken. Maar natuurlijk ook de oorzaak/oorzaken van de rotstraal.