[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:30

Ingrid, Nado heeft precies hetzelfde als Isabella wat betreft reactie op het lager zetten van de hielen. De eerste keer was zonder overleg door een onbekende smid, en is hij heel erg bevangen geweest. De tweede keer was in het voorjaar, toen hij op de kliniek was voor foto's en ik zo enthouisiast gemaakt was door de dierenarts, die zei dat je de hoef zo kon bekappen dat het hoefbeen weer parallel zou komen te liggen dat ik hen daar heb laten doen wat zij dachten dat goed was (in een hele blije roes, want als de foto's niet goed waren geweest, dan had ik hem ws laten inslapen, ik was zo blij dat ie nog niet dood moest). Hij is toen bijna zo gezet als Isabella op de foto's, ijzers met zooltjes en silliconen er in, en nog 2 maanden stokkreupel geweest. Toen de hoeven eindelijk lang genoeg waren geworden om de ijzers eronder uit te halen, is mijn hoefsmid begonnen aan het 'herstellen' naar de oude vorm toe. Dat gaat nu steeds beter, maar ik heb besloten hem nooit meer de hielen te ontnemen. Als nasleep lijkt het er ook op dat hij een losse wand gaat krijgen van de ijzers, ik heb zijn witte lijn nog nooit zo slecht gezien en mijn hoefsmid waarschuwde er ook voor.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:36

Een losse wand komt toch niet van hoefijzers maar van een bacterie?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:40

Nou, zoals mijn hoefsmid het zei (en daar vertrouw ik op) is dat door de nagels de witte lijn erg breed, poreus en slecht is geworden, wat mogelijk kan veroorzaken dat de wand zou kunnen gaan wijken. Ik duim gewoon dat het niet zover gaat komen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:46

Isabella heeft nu ook een enorm slechte witte lijn. Mede daardoor kan ze niet eens beslagen worden. Bij haar heeft het totaal niets te maken met beslaan dus, maar alles met bekappen. Als ik foto's terugkijk vanaf het moment dat vorig jaar het 'speciaal bekappen' is begonnen, is de witte lijn alleen maar slechter geworden. Iets wat op de röntgenfoto's ook te zien is. Er is zeker links, al een begin van een losse wand.

@Jannepauli: Ik heb Isa vorig jaar laten bekappen nav röntgenfoto's. Daarop was te zien dat het hoefbeen niet grondparellel stond. Daarna wel, maar dat ging dus fout. Dus ja Henny; dat er meer meespeelt zoals pezen en spieren neem ik voor 100% aan. Daarom was ik dit jaar ook zo voorzichtig.
Helaas ... september zijn ze er weer af gehaald (tot mijn schrik; ik had niet verwacht dat de bekapper dat zou gaan doen).
Ook valt me op dat de hielen nu ondergeschoven beginnen te raken. Wellicht kan ik ze nu niet eens meer langer laten ... Ik hoop dan ook van harte dat de hoefsmid die ik nu in de arm (wil) ga nemen echt weet waar hij mee bezig is. Personen die zeggen en denken dat ze het weten heb ik nu al genoeg bij Isa gehad ... Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:53

Nado schreef:
Nou, zoals mijn hoefsmid het zei (en daar vertrouw ik op) is dat door de nagels de witte lijn erg breed, poreus en slecht is geworden, wat mogelijk kan veroorzaken dat de wand zou kunnen gaan wijken. Ik duim gewoon dat het niet zover gaat komen...

Dat is een broodje aap verhaal. Wanneer de hoefsmid goed nagelt dan verzwakt de witte lijn niet, en er ontstaat er ook geen losse wand door nagelen. Een losse wand ontstaat door een bacterie die gaat woekeren in de hoef. Wanneer de hoefsmid/bekapper regelematig bekapt dan kan hij dit probleem bijtijds ondervangen. Ik ken overigens meer paarden zonder ijzers die een losse wand hebben dan paarden met ijzers die een er last van hebben. Ik heb ooit eens gevraagd aan mijn hoefsmid (die ik ook vertrouw Knipoog ) hoe dit ontstaat, zijn antwoord; slecht bekapwerk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:56

Citaat:
Ik hoop dan ook van harte dat de hoefsmid die ik nu in de arm (wil) ga nemen echt weet waar hij mee bezig is. Personen die zeggen en denken dat ze het weten heb ik nu al genoeg bij Isa gehad

........ maar jij weet nu toch door goede en slechte ervaringen toch wel wat wel of niet goed is voor Isabella's hoefjes? En dan kun je toch in overleg met je hoefsmid bepalen wat er gedaan moet worden? Jij bent degene die het paardje het beste kent?
Ik zou in ieder geval niet meer aan de hiel laten peuteren voorlopig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:04

Isapaardje:ojee,een losse wand,daar was ik al bang voor,dat verklaard wel dat ze af en toe kreupel loopt....

het is aan de hoefsmid tijdig te ontdekken dat er een bacterie/schimmel zit,hij is de enige die het kan zien.
Helemaal als het paard op ijzers staat,na het bekappen moet hij checken op plekjes in de witte lijn en die eruit vlakken voordat het ijzer er weer opgaat.
Ik weet nu het eruit ziet en zit er met mijn neus bovenop.....en lever nog commentaar ook als hij iets verkleurds laat zitten!
(leuk z'on klant...)
Pablo heeft ook geen goede witte lijn maar staat wel op ijzers,hij is niet makkelijk te nagelen en hoor mijn hoefsmid vaak "merde"
roepen.
Pablo's geluk is dat de hoefwand wel keihard is(nog wel...)
En dat is bij isabella niet zo,je moet natuurlijk wel ergens in kunnen nagelen anders houd het op.

Het kan wel zo zijn dat als de witte lijn poreus is,wat vaak het geval is bij hoefbevangenheid,dat het een ideale voedingsbodem is voor schimmels en bacterien,die kunnen ook door de oude nagel gaten hun weg naar binnen vinden.
Wat ik niet begrijp is dat white line disease pas is ontdekt in de jaren 90....bestond het daarvoor niet of had het beestje nog geen naam?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:19

geerke schreef:
het is aan de hoefsmid tijdig te ontdekken dat er een bacterie/schimmel zit,hij is de enige die het kan zien.

Dat is wat ik eigenlijk ook bedoel...

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:03

Isapaardje schreef:
Geen idee hoe dat kan.
Het gaat op en af met haar op dit moment. Iedere keer weer spannend wat ik aantref Bloos

Ik pieker me hier ook suf, mede omdat de hoefsmid die ik nu in de arm heb genomen het 'idee voor beslag' bij mij heeft neergelegd. Ik weet alleen eigenlijk maar dat haar hielen te laag zijn op dit moment, maar daar is weinig aan te doen.
Maar door de lage hielen en de dunne zolen gaat het wat op en af. Als ze geen pijn heeft, loopt ze gewoon zoals ze moet lopen, maar oh wee als ze ergens op stapt of haar pezen weer opspelen als ze te veel heeft gelopen, dan is het weer mis.

Hier even ter vergelijk.

Eerste foto is van de voorhoeven juni dit jaar. Daar liep ze prima op; voetje was ook zoals ik het graag zie. Echter, gezien vanuit 'natuurlijk bekappen' zijn de hielen te hoog:
Afbeelding

Ondertussen is ze een paar keer bekapt en zijn de hielen weer ingekort, omdat 'dat zo hoort'. Vanaf dat moment is het weer vallen en opstaan; haar hoeven zien er nu zo uit:
Afbeelding

Heel wat platter dus, maar daarmee ook gevoeliger. Hoefbeen wat niet goed zit, hoefzweer (gehad?), pezen onder spanning, want je ziet dat ze haar kootje niet goed belast en naar voren wegdrukt. Daar kun je in een lollige bui kennelijk wel even op gek doen, maar 24 uur op lopen, staan en rennen is een ander verhaal.

Ik vind beide plaatjes er niet mooi uit zien. Er zit nmm ook wel een erg groot verschil in hielhoogte tussen beide foto's. Er is ook nog zoiets als een tussenweg. Wat volgens mij op het eerste plaatje niet goed is, is dat de kwartieren te lang zien wat druk geeft in de hoef. De hielen ietsjes lager maar vooral de kwartieren korter. De bovenlijn van de hoef is hier niet mooi gelijk maar loop in de kwartieren naar de hielen toe teveel omhoog: omhooggedrukt als het ware.

Het onderste plaatje vind ik de tenen te lang en de hielen te laag, duidelijk gebroken voetas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:10

bij de eerste foto liep de pony nog goed,dus je kunt je afvragen wat is goed voor de pony of wat staat er in het boekje/internet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:32

Een losse witte lijn is toch niet altijd een schimmel?
Ongeveer een jaar nadat Indiana hoefbevangen is geweest, kreeg ze brokkelende hoeven. Dat had ze nog nooit gehad. Bleek dat dat het laatste stukje uitgroei van de hoefbevangenheid was, dus waar de lamellen nog kapot waren. De lamellen groeien vanuit de kroonrand weer aan.
De hoefsmid en ik hebben de hoornwanden steeds bijgewerkt zodat die niet of nauwelijks grondcontact hadden.
Nu het helemaal uitgegroeid is brokkelen de hoeven helemaal niet meer.

Een losse wand is wel een heerlijke plek voor bacterien en schimmels om zich te nestelen en zo voor problemen te zorgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:36

nee,volgens mij is een losse witte lijn niet altijd een schimmel,als er een schimmel in het spel is word het weefsel van de witte lijn omgezet in dradig,stinkend,smurrie-achtig spul.
als dat niet het geval is kan het ook een bacterie zijn....dan zou je het op kweek moeten zetten....word dat ooit gedaan trouwens?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:44

http://www.sbsequine.com/report1.html
hier hebben ze het afgebroken spul op kweek gezet,6 verschillende bacterien en verschillende schimmels ,wat een feest....waarvan de pseudomonas en klebsiella resistent zijn voor alle soorten antibiotica....sommige dingen kun je beter niet weten volgens mij.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:52

Ja Geerke, het was mij ook al opgevallen, hoe meer je weet, hoe minder leuk de hobby wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:56

postzegels verzamelen misschien?
hoewel...je hebt ook mijten die papier eten...dat schiet dus ook niet op...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:59

geerke schreef:
Pablo's geluk is dat de hoefwand wel keihard is(nog wel...)
En dat is bij isabella niet zo,je moet natuurlijk wel ergens in kunnen nagelen anders houd het op.

Juist wel. De hoefwand van Isabella is keihard.
Dat schijnt juist het probleem te zijn. De kans dat deze gaat splijten bij nagelen is heel groot. En als de hoefwand ook nog 'aan gort gaat' heeft ze helemaal geen goed materiaal meer om op te staan.

Rechts is de witte lijn nu op een bepaald stukje een gat geworden (van de hoefzweer vermoed ik). De hoefwand was nog helemaal in tact. Ik heb daar nu een gleuf in gevijld om te voorkomen dat bacteriën gaan woekeren. Zolang er lucht bij kan, schijnt dat nl. niet zo snel te gebeuren. Maar of dat waar is, weet ik ondertussen ook niet meer zo zeker Bloos

Wat de foto's betreft ... daar hebben meerdere bekappingen tussen gezeten. Het is dus niet van foto 1 naar foto 2 gegaan. ...
Het was alleen maar een voorbeeld van hoe IK graag de hoeven zag (foto 1) en hoe ze NU zijn (foto 2).
De NB gedachte heb ik bij Isabella allang losgelaten. Ik dacht mijn bekapper ook, maar dat bleek dus niet bij de laatste bekapping. De traditionele hoefsmid die er vorige week bij is geweest, is ook geen voorstander van NB, dus dat scheelt misschien. Hij laat mij meedenken, vroeg dat ook aan me, maar hij is wel degene die vijl en kapmes hanteert. En daar zijn die jongens soms heel snel mee Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:09

is de wand op dit moment ook nog keihard?
of is het opgehouden met regenen in nederland?
Ik merk bij mijn fries,dat zijn voeten keihard zijn in de droogte en s'winters nog steeds keihard maar iets minder...hij rent weleens over de stenen heen(ik ruim ze op en de volgende dag liggen er weer nieuwe)maar geen blusje eraf..je hebt dus ook harde wanden die niet brokkelen,heeft misschien met veerkracht te maken.
Misschien als de hoefsmid diep zou nagelen?maar daar zijn ze meestal niet blij mee.
Trouwens als ze white line zou hebben is het makkelijker schoonhouden zonder ijzers...ik zit iedere dag te kloojen met injectie naalden,om maar zo diep mogelijk de boel te ontsmetten/behandelen....er zit een ijzer voor dus van onderaf kan ik er niet bij,het moet via de voorkant.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:16

hej hej,

bij mijn paardje was 3 weken geleden ook hoefbevangenheid ontdekt.
We hebben het behandelt en het ging weer heel goed, ik heb er weer voorzichtig op gereden en dat ging ook super.
Toen ik er gister weer op wou gaan rijden liep hij met zijn linkervoorbeen weer mank (ik had toen 2 dagen niet op hem gereden)
Kan dat toch het gevolg zijn van de hoefbevangenheid?
Hij neemt geen hoefbevangenheidsstand aan en zijn hoeven vormen ook geen vochtige plekken op de stalvloer zoals ze 3 weken geleden had.
Wij vermoeden zelf dat ze zich verstapt heeft in de weide, hij liep niet extreem mank, maar je merkte het wel.
Wat denken jullie???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:36

ik vind het wat vlug..maar goed ik ken het paard niet en de ernst van de bevangenheid ook niet.
Het is wel zo,ook al is het een lichte bevangenheid er is een heel proces in de voet aan de gang....dus het lijkt mij waarschijnlijk dat het toch aan de bevangenheid ligt....maar ik kan het fout hebben natuurlijk..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:43

Mirthe: ik ga er van uit dat als een paard hoefbevangen is geweest, dat niet na een paar weken weer over kan zijn.
Zoals ik al eerder geschreven: zolang er nog iets van de ontsteking aanwezig is, zal dat zomaar, ogenschijnlijk zonder aanleiding, weer opvlammen. Net als de vingernagel die een tik heeft gehad en loslaat en die steeds opwipt door aanraken en stoten.
Waarschijnlijk heeft de dierenarts groen licht gegeven om weer te rijden, maar persoonlijk zou ik een eerder een paar maanden wachten en zorgen dat het ze weer 100% in orde is.

Wel erg vervelend voor je.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:49

geerke schreef:
bij de eerste foto liep de pony nog goed,dus je kunt je afvragen wat is goed voor de pony of wat staat er in het boekje/internet.

..... en daarmee heb je denk ik, meteen de kern van het probleem te pakken! Inderdaad, als het paard goed loopt dan is dát het criterium wat aangehouden moet worden. Of het dan niet helemaal volgens het boekje is, doet er niet toe. Het gaat om het paard als individu en niet als theoretisch gegeven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:53

xxmyrtheexx schreef:
hej hej,

bij mijn paardje was 3 weken geleden ook hoefbevangenheid ontdekt.
We hebben het behandelt en het ging weer heel goed, ik heb er weer voorzichtig op gereden en dat ging ook super.
Toen ik er gister weer op wou gaan rijden liep hij met zijn linkervoorbeen weer mank (ik had toen 2 dagen niet op hem gereden)
Kan dat toch het gevolg zijn van de hoefbevangenheid?
Hij neemt geen hoefbevangenheidsstand aan en zijn hoeven vormen ook geen vochtige plekken op de stalvloer zoals ze 3 weken geleden had.
Wij vermoeden zelf dat ze zich verstapt heeft in de weide, hij liep niet extreem mank, maar je merkte het wel.
Wat denken jullie???

Ik vermoed dat het toch nog wel met de eerste bevangenheid te maken heeft. Bij mijn paard was ongeveer 5 weken geleden ook sprake van een hele lichte bevangenheid (op één been vóór) en dat leek na gepaste behandeling na ongeveer een week weg. En nu is ze rondom bevangen.. Verward ondanks dat we haar meteen van het gras gehaald heben en alleen maar op hooi voeren. Het heeft kennelijk veel tijd nodig en soms lijkt het beter, maar is het niet.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:27

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

..... en daarmee heb je denk ik, meteen de kern van het probleem te pakken! Inderdaad, als het paard goed loopt dan is dát het criterium wat aangehouden moet worden. Of het dan niet helemaal volgens het boekje is, doet er niet toe. Het gaat om het paard als individu en niet als theoretisch gegeven.

Nee, ik denk het niet. Heel vaak gaat iets heel lang goed maar dat wil niet zeggen dat de situatie per definitie goed IS. Je kunt heel lang roken zonder ziek te worden toch?
De Kroonrand staat duidelijk onder druk en die wijkt omhoog, ook zie je een lijn in de kwartieren in de lengte,ook een teken dat de boel onder druk staat. Dus dat kan heel lang goed gaan, maar op een gegeven moment niet meer en dan is het mis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:37

het is dan gewoon toevallig dat als de hielen gekort worden de pony in ene stokkreupel loopt...in combinatie met een te dunne zool...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:32

Kymalin schreef:
Nado schreef:

Dat is een broodje aap verhaal. Wanneer de hoefsmid goed nagelt dan verzwakt de witte lijn niet, en er ontstaat er ook geen losse wand door nagelen. Een losse wand ontstaat door een bacterie die gaat woekeren in de hoef. Wanneer de hoefsmid/bekapper regelematig bekapt dan kan hij dit probleem bijtijds ondervangen. Ik ken overigens meer paarden zonder ijzers die een losse wand hebben dan paarden met ijzers die een er last van hebben. Ik heb ooit eens gevraagd aan mijn hoefsmid (die ik ook vertrouw Knipoog ) hoe dit ontstaat, zijn antwoord; slecht bekapwerk.

Ik heb geen idee hoe de hoefsmid van de kliniek genageld heeft, Nado heeft ook nooit ijzers, alleen nu dus wel. Het zou fijn zijn als het niet klopt, het enige wat ik zeker weet is dat voor de kliniek bekapbeurt en ijzers zijn witte lijn er best netjes uit zag. En nadat die ijzers eraf gingen de witte lijn veel breder was en echt heel erg poreus, dus echt 'balijnen' met veel ruimte tussen ieder sprietje (moeilijk uit te leggen trouwens). Lijkt me hoe dan ook niet goed voor hem.