Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nado schreef:Nou, zoals mijn hoefsmid het zei (en daar vertrouw ik op) is dat door de nagels de witte lijn erg breed, poreus en slecht is geworden, wat mogelijk kan veroorzaken dat de wand zou kunnen gaan wijken. Ik duim gewoon dat het niet zover gaat komen...
Citaat:Ik hoop dan ook van harte dat de hoefsmid die ik nu in de arm (wil) ga nemen echt weet waar hij mee bezig is. Personen die zeggen en denken dat ze het weten heb ik nu al genoeg bij Isa gehad
geerke schreef:het is aan de hoefsmid tijdig te ontdekken dat er een bacterie/schimmel zit,hij is de enige die het kan zien.
Isapaardje schreef:Geen idee hoe dat kan.
Het gaat op en af met haar op dit moment. Iedere keer weer spannend wat ik aantref![]()
Ik pieker me hier ook suf, mede omdat de hoefsmid die ik nu in de arm heb genomen het 'idee voor beslag' bij mij heeft neergelegd. Ik weet alleen eigenlijk maar dat haar hielen te laag zijn op dit moment, maar daar is weinig aan te doen.
Maar door de lage hielen en de dunne zolen gaat het wat op en af. Als ze geen pijn heeft, loopt ze gewoon zoals ze moet lopen, maar oh wee als ze ergens op stapt of haar pezen weer opspelen als ze te veel heeft gelopen, dan is het weer mis.
Hier even ter vergelijk.
Eerste foto is van de voorhoeven juni dit jaar. Daar liep ze prima op; voetje was ook zoals ik het graag zie. Echter, gezien vanuit 'natuurlijk bekappen' zijn de hielen te hoog:
Ondertussen is ze een paar keer bekapt en zijn de hielen weer ingekort, omdat 'dat zo hoort'. Vanaf dat moment is het weer vallen en opstaan; haar hoeven zien er nu zo uit:
Heel wat platter dus, maar daarmee ook gevoeliger. Hoefbeen wat niet goed zit, hoefzweer (gehad?), pezen onder spanning, want je ziet dat ze haar kootje niet goed belast en naar voren wegdrukt. Daar kun je in een lollige bui kennelijk wel even op gek doen, maar 24 uur op lopen, staan en rennen is een ander verhaal.
geerke schreef:Pablo's geluk is dat de hoefwand wel keihard is(nog wel...)
En dat is bij isabella niet zo,je moet natuurlijk wel ergens in kunnen nagelen anders houd het op.
geerke schreef:bij de eerste foto liep de pony nog goed,dus je kunt je afvragen wat is goed voor de pony of wat staat er in het boekje/internet.
xxmyrtheexx schreef:hej hej,
bij mijn paardje was 3 weken geleden ook hoefbevangenheid ontdekt.
We hebben het behandelt en het ging weer heel goed, ik heb er weer voorzichtig op gereden en dat ging ook super.
Toen ik er gister weer op wou gaan rijden liep hij met zijn linkervoorbeen weer mank (ik had toen 2 dagen niet op hem gereden)
Kan dat toch het gevolg zijn van de hoefbevangenheid?
Hij neemt geen hoefbevangenheidsstand aan en zijn hoeven vormen ook geen vochtige plekken op de stalvloer zoals ze 3 weken geleden had.
Wij vermoeden zelf dat ze zich verstapt heeft in de weide, hij liep niet extreem mank, maar je merkte het wel.
Wat denken jullie???
Jannepauli schreef:geerke schreef:bij de eerste foto liep de pony nog goed,dus je kunt je afvragen wat is goed voor de pony of wat staat er in het boekje/internet.
..... en daarmee heb je denk ik, meteen de kern van het probleem te pakken! Inderdaad, als het paard goed loopt dan is dát het criterium wat aangehouden moet worden. Of het dan niet helemaal volgens het boekje is, doet er niet toe. Het gaat om het paard als individu en niet als theoretisch gegeven.
Kymalin schreef:Nado schreef:Nou, zoals mijn hoefsmid het zei (en daar vertrouw ik op) is dat door de nagels de witte lijn erg breed, poreus en slecht is geworden, wat mogelijk kan veroorzaken dat de wand zou kunnen gaan wijken. Ik duim gewoon dat het niet zover gaat komen...
Dat is een broodje aap verhaal. Wanneer de hoefsmid goed nagelt dan verzwakt de witte lijn niet, en er ontstaat er ook geen losse wand door nagelen. Een losse wand ontstaat door een bacterie die gaat woekeren in de hoef. Wanneer de hoefsmid/bekapper regelematig bekapt dan kan hij dit probleem bijtijds ondervangen. Ik ken overigens meer paarden zonder ijzers die een losse wand hebben dan paarden met ijzers die een er last van hebben. Ik heb ooit eens gevraagd aan mijn hoefsmid (die ik ook vertrouw) hoe dit ontstaat, zijn antwoord; slecht bekapwerk.