Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissie schreef:ilangok schreef:Met Bart gaat het helaas weer minder.. Iemand een idee wat ik nog meer voor hem kan doen naast de buut en goede bekapping?
Wat naar dat het minder gaat...
Een tijdje geleden las ik een advies van Jp over het geven van omega 3 en Vit E.
Dit krijgt mijn haf nu een tijd en het lijkt een zeer goede bijdrage te zijn naast de bute en het beslag.
Dr hoeven waren ook met bute bijna iedere dag warm, ook met een hogere dosering.
Misschien is het toeval dat weet ik niet maar sinds ze omega 3 en Vit E krijgt niet meer.
Ze is dinsdagavond opnieuw beslagen dus ik verwachte een terugval na het beslaan maar die heeft ze nog niet gehad.
Misschien een overweging waard om eens te bekijken of dit iets voor Bart is?
Sterkte!!!
_suus19_ schreef:Hoi allemaal,
Ik loop tegen een aantal dingen aan met mijn chronisch hoefbevangen pony, en ik hoop dat jullie mij misschien een beetje advies kunnen geven
Voorgeschiedenis: 4 jaar geleden is hij voor het eerst hoefbevangen geraakt doordat hij veelste dik was en in teveel voorjaarsgras stond. Dit leek in eerste instantie vrij ernstig, dus z'n hoeven zijn ingegipst en hij mocht absoluut niet lopen voor 6 weken. Toen hebben we foto's gemaakt en de kanteling van het hoefbeen viel wel mee, wel bleek dat hij een erg dunne zool had en daarom veel last. Daarna weer langzaam opgebouwd en dat ging best goed. Hij heeft ook weer op gras gestaan (weinig gras en met graaskorf in het begin). Hij liep niet meer kreupel. Daarna is hij ieder jaar één keer opnieuw bevangen geraakt. Duurde meestal ongeveer een maand voor hij weer helemaal goed liep. De rest van het jaar was hij wel steeds goed en kreeg ook weer wat gras (heeeel voorzichtig).
Vorig jaar werd hij opnieuw bevangen en is de diagnose Cushing gesteld. Hier krijgt hij nu medicijnen voor. En omdat het bekend is dat Cushing en hoefbevangenheid helemaal gevaarlijk is als het samen gaat, staat hij nooit meer op gras. Hij krijgt wel veel hooi, want door de Cushing was hij aardig afgevallen (pony weegt 320 kg, krijgt 7 kg hooi). Tevens krijgt hij nog 300 gr. Martall Vito. We proberen hem zoveel mogelijk in beweging te houden, wandelen/longeren/mennen, maar wel rustig aan. Tevens staat hij 24/7 buiten (kleine paddock (20x20)). Hij is vorig jaar opnieuw op de foto gezet. Niet meer kanteling dan eerder, wel nogsteeds een schikbarend dunne zool.
Nouja nu is dus het probleem dat hij in juni weer bevangen was. Ondanks dat hij helemaal geen gras krijgt. Ik was redelijk ten einde raad, maarja, hij was ieder jaar een keer bevangen geweest, dus ik dacht dat het wel weer over ging, tot volgend jaar hopelijk. Nouja het ging ook over, ook met ongeveer een maand zoals altijd het geval was. Dus toen hebben we hem weer opgepakt en meer beweging gegeven.
Nu was hij vorige week weer 3 dagen kreupel, toen weer goed, en nu alweer 2 dagen kreupel.. Hier ben ik best wel van geschokken, want wat kan ik nou nog doen voor hem?
Omdat hij niet heel erg kreupel is heb ik hem nog geen buut gegeven. Ik wil graag kunnen zien of hij beter gaat lopen. Mocht het met een week niet zo zijn begin ik toch maar met de buut.
Is het verder verstandig om te stoppen met de Marstall Vito en het hooi te weken? Ik wil hem ivm de Cushing ook niet te dun krijgen.. Maar ik wil wel dat de bevangenheid over gaat...
Verder heb ik een dierenarts die zowel van hoefbevangenheid als Cushing amper wat af weet. Het lijkt me verstandig om als m'n pony vaker kreupel gaat lopen een andere dierenarts te zoeken die er wel verstand van heeft. Ook kan ik geen goede hoefsmid vinden. Ik bekap hem zelf, omdat hij na de hoefsmid altijd kreupel werd.
Dus mijn voornaamste vraag is eigenlijk of iemand een hoefsmid en dierenarts weet (bij voorkeur in overrijssel, maar voor goed advies wil ik best verder reizen) die veel verstand heeft van hoefbevangenheid..
Verder lees ik hier overal dat je een hoefbevangen paard niet teveel beweging moet geven en dat ze eigenlijk op rust moeten. Ik dacht juist dat beweging goed was? Als mijn pony hoefbevangen is probeer ik elke dag minstens een half uur met hem te lopen op het harde. Is dit dan ook slecht?
Sorry voor mijn lange verhaal, ik hoop dat iemand mij een beetje advies kan geven
jenn0dv schreef:Vandaag zijn er foto's gemaakt, helemaal niets te zien!
Kan een paard alle symptomen van bevangenheid tonen, maar geen gekanteld hoefbeen hebben?
jenn0dv schreef:Bedankt! Pak van m'n hart hoor, maar ik twijfel nu zo erg of het niet toch wat anders is.
Hij bleek bij het reinigen wel een hele dunne zool te hebben die flink beurs is en hij heeft rotstraal in alle 4 de stralen.
Eerst maar aankijken hoe hij loopt na de laatste 3 dagen metacam, dan moet ik daarna beslissen what to do...