Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:06

klinkt wel interessant om eens te zien !!
Ben lichtelijk gefascineerd door paardenvoeten ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:07

Jullie raden nooit wat er onder de rotstraal vandaan is gekomen :\

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:22

Nee , maar ik hoop gezond weefsel .
Maar als ik je.smiley bekijk zal dat niet het geval zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:32

Nou ja, het is in ieder geval niet rot, alle troep is er nou af.

Maar in alle 4 de stralen zitten kneuzingen. Er is een stukkie meer af dan ik eigenlijk fijn vind maar dat is dan jammer :+ Hij is er wel van opgeknapt maar paard heeft uiteraard direct verlof gekregen. Gelukkig is de bovenste laag van de paddock een dikke laag zand, dat lijkt me ook het minst vervelend voor 'm om op te lopen. In de bak uiteraard ook zand, daar wilde hij aan de longe liever niet draven :\ Was me idd al opgevallen dat hij lateraler was geworden, als één van de andere paardjes op 'm af gaat en 'm opdrijft (hij is nog niet helemaal geïntegreerd in de kudde) zie je 'm eerder richting tölt gaan dan dat 'ie draaft.
Nou weet ik in elk geval hoe het komt. Komende week maar even bespreken hoe nu verder. Smid (sta bij een smid op stal) heeft idd de punten van de stralen weggehaald, dus zeg maar aan de puntkant van de barsten. Richting de hoefballen was het weefsel niet rot maar wel pijnlijk. Straalgroeves had ik gister al gedaan, en de straalpunten voor zover ik dat aandurfde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:24

@hestejente : heb je enig idee hoe dit ontstaan is??

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:54

Bevroren grond van 3 weken geleden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:07

Dat is ook wat de smid zei inderdaad. Drie weken geleden stond hij al op de stal waar hij nu is, CC kent die stal wel want hij bekapt er een aantal paarden. Daar was toen het vroor de grond wel enigszins onregelmatig, hij had in het begin een klein paddockje (ivm dat we 'm niet meteen bij de groep wilden zetten) maar ik heb na een paar dagen gevraagd of hij op de zandpaddock mocht want die was beter begaanbaar. Ik ben bang dat de kneuzingen nog van vlak daarvoor zijn, tot 1 februari stond hij op een weiland dat stief bevroren was en ook nog eens een prachtig kraterlandschap was.

Ik heb vandaag fotos gemaakt van de verminkingen (sorry, kan het niet anders noemen :o smid in kwestie komt op mij heel bekwaam over maar het ziet er zo niet uit als wat ik wil. Het is ook zeker niks persoonlijks maar zeg maar wat ideologisch :Y) ) en die zal ik zo uploaden. Ik ben in elk geval blij dat de "toetakeling" wel effect heeft: vandaag was hij samen met z'n haffenvriendje zo druk aan het keten en sjezen in de bak dat een derde ruin letterlijk door het lint ging en ze met z'n drieën daarna nog veel erger tekeer gingen. Boys will be boys enzo :roll:
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-03-12 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:32

Ik heb 2 foto's per hoef en dat lijkt me een beetje overkill. Dus als voorbeeld even LA gepakt, als er morgen na het bekappen aan een andere hoef iets aan de hand is heb ik daar natuurlijk plaatjes van. Tenzij jullie natuurlijk nu al laaiend geïnteresseerd zijn in alle voetjes. Het beeld is voor alle hoeven hetzelfde.

Aanschouw hier hoeveel straal er weg is. Dat oranje dingetje op de waterlijn bij de toon is denk ik een stukje wortel oid :+
Afbeelding

Afbeelding

Ik zou het zelf nooit zo ver hebben durven weghalen. Hopelijk groeit het gauw weer aan, maar wel fijn voor 'm dat hij nu even minder druk heeft, hij heeft nu kennelijk minder last van de kneuzingen (hoeven zijn al minder warm enzo) En natuurlijk dat het rotte nu weg is en dat wat er nog zit gezond verder kan groeien.

Uiteraard gaan deze fotos alleen om de noodingreep aan de stralen, rest van de bekapping volgt morgen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:33

Goed dat het even grondig weggehaald is. Is esthetisch even minder, maar het komt weer goed.
Hou de middelste straalgroeve bij de hoefballen even goed in de gaten..
Ben benieuwd wat je bekapper ervan zegt, wij zien natuurlijk alleen maar de foto.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:40

Ik ben ook heel benieuwd wat hij gaat zeggen := Esthetiek maakt me geen bal uit, ik vind 't alleen niet zo cool om 'm op deze manier te "passeren".

Weet niet of je je nog eerdere fotos (vanaf half december) kunt herinneren? Daarop kun je barsten in de stralen zien, de punten worden door die barsten gescheiden van de stukken straal verder naar achteren. Aan de puntkant van de stralen zat de rotte troep, en dat is er nu af. Natuurlijk houd ik 'm nu met argusogen in de gaten en heb gelukkig net een nieuwe fles oregano :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:49

Ik wilde je al de tip geven om in de middelste straalgroeves wat oregano te puffen, maar bedacht me dat je daar vast zelf al mee bezig zou zijn, hihi. Je bekapper begrijpt het vast wel, zeker als je erbij vermeldt dat je paard nu wel weer lekker rondrent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:52

Mja, we're on it :Y)
Belangrijkste is idd dat paard gewoon goed uit de voeten kan, als het om het welzijn van mijn paard gaat kan ik best pragmatisch zijn :j

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:03

Ziet er "geamputeerd " uit :D groeit wel weer bij, nu heb je weer een gezond uitgangspunt :j

Kan je niet even de foto van " voor" erbij zetten :) voor het verschil

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:07

Ik had al ergens "amputeren" geschreven maar weer weggehaald omdat ik dat toch net te extreem vond klinken :Y)

Hier wat eerdere plaatjes:

17 december
Afbeelding

Afbeelding

Deze is van een week of twee geleden:
Afbeelding

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:23

:')

Ach het staat tussen haakjes :D

Maar wat moet dat moet!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:30

Ach , weet je ..... Voor nu is t geen fraai gezicht !
Maar je paardje zal er blij van worden , hij kan weer lopen en die stralen gaan weer mook
aangroeien !
ik heb mn 2 dames er zo bijstaan nu ! kon ook niet anders met niet weg te krijgen rotstraal ..
Ondanks dat ik NT dry gebruik wat normaal super werkt :-)

zegt Natural Balance bekapper in Spe :-D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:37

Het stomme is dat ik dacht dat 't weg was dus er was al weken geen NT dry bij 'm in de buurt geweest. En ineens zo dramatisch terug. Nou ja, 't is nu niet anders, het kan er niet weer aan he :+ Maar wil wel even heel goed overleggen hoe ik ervoor kan gaan zorgen dat dit nooit meer gebeurt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:28

Ik gebruik altijd blauwspray bij het minste beetje rotstraal, paar keer doen en dan is het weg. Maar het was al te erg bij jou?

Goed dat paardje weer kan lopen. Ik zou eerder denken dat dat met die 'geamputeerde' (haha) stralen lastiger is.

En mag ik vragen wat jullie met oregano bedoelen? Dat is toch een kruid? Wat doe je daar dan mee?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:35

Met oregano bedoel ik NT-dry, daar zit oregano in en het ruikt er ook naar :) Ik ben het rond kerst gaan gebruiken, tot eind januari. De rotstraal leek toen weg te zijn. Nu het weer terug is eerst maar laten schoonsnijden en de "oregano" erop. Er zitten nog wel stukjes straal maar denk dat bijna de helft er wel af is. Hij kan nog wel genoeg voelen met z'n voeten hoor, 2,5 jaar geleden heb ik 'm een paar maanden op ijzers gehad en dat vond hij erg eng omdat hij niet meer kon voelen wat hij deed. Maar de druk op zijn stralen is wel minder, wat natuurlijk handig is als de boel gekneusd is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:09

Ja, ook wel begrijpelijk. NT-dry, waar koop je dat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:26

Ik heb 't online besteld, bij Klaas Feuth. Maar er zijn meer mensen die 't verkopen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:24

Horsefood4thougt daar koop ik het ... super service
En zij weet heel heel veel over voeten en problemen daarmee in relatie tot voeding ...
Ze komt ook wel op bokt , maar geen idee hoe ze heet hier .
Ken haar van een ander forum

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:25

Er is inderdaad ook een bokker die 't verkoopt ja :j

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:22

Zinzi_jewel schreef:
Horsefood4thougt daar koop ik het ... super service
En zij weet heel heel veel over voeten en problemen daarmee in relatie tot voeding ...
Ze komt ook wel op bokt , maar geen idee hoe ze heet hier .
Ken haar van een ander forum

Dat is Assiepassie volgens mij.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:07

Dat zou goed kunnen ze heet Astrid irl