[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:57

@ isapaardje
Isabellla loopt weer goed. Lekker om te zien. En ze kijkt echt stout Haha!

@ cow girl Ach gut
Hoe groeit de hoef weer aan van boven? Ik ben geen hoefsmid of arts: ik weet het echt niet. Ik weet alleen hoe het bij Image is gegaan en wat de behandeld VA en HS mij hebben uitgelegd.
Heb je jouw foto's niet digitaal? Dat is handig als je Van Nassau een email stuurt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:06

Isapaardje: wat heerlijk om Isabella zo ondeugend te zien doen en het lopen ziet er zo op het eerste gezicht niet verkeerd uit.

Ik heb ergens gelezen, kan weleens op de site van laminitis clinic geweest zijn, dat bij een sincker je geen warme hoef hebt en geen pulsatie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:12

he!isapaardje!!
ze loopt helemaal niet slecht,ze stapt zelfs niet overdreven kort, en dat met die kantelingen(?)ongelofelijk....jij zei dat ze wat korter draafde,zou dat niet shet eigen zijn?
Smurf,mijn shet doet dat ook en is nog nooit bevangen geweest.
En wat zijn ze toch
eigenwijs die kleintjes!
hoe is het met essie?Timbers paard?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:21

Es heeft het in de ochtenden op een of andere manier altijd het zwaarste.....maar ze heeft vanmorgen even met haar dochter (Timber) in de bak "gelopen".

Na een uur of anderhalf was ze echt moe en heb ik haar weer naar stal gebracht....daar staat ze nu lekker aan hooitjes te knabbelen.
Het houdt niet over maar ze is in de benen....meer dan afwachten kan ik eigenlijk niet doen, dat is wel heel frustrerend maar dit heeft even tijd nodig. Maar ze is nog steeds vrolijk, eet, poept en plast dus ze gaat nog steeds "goed".

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:34

dat is toch redelijk nieuws!
ligt ze ook iets minder?
Ik denk dat dit lang gaat duren,maar dat wist je al vermoedelijk...gewoon geduld hebben,ook al is dat moeilijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:37

Bij Isabella is het chronisch denk ik zo te kunnen zeggen.
Ben er nog niet helemaal uit, want ik zit me suf te piekeren hoe ze nu aan die gekantelde hoefbenen komt. Enige wat ik me kan bedenken is dat bij haar de boel al gaat kantelen als de hielen te ver worden ingekort. Dat de pezen onder spanning komen te staan en de boel naar beneden trekken omdat de witte lijn te zwak is in haar geval. Heeft niets met stofwisseling te maken, doch alles met verzwakte hoeven door de vele bevangenheden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:43

@ Ingrid .. net jouw laatste filmpje gezien. Isabella lijkt daar gewoon goed te lopen.. hoe kan dat?
In een eerder filmpje liep ze heel erg beroerd - gaat zo'n verbetering nou "opeens" of geleidelijk?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:56

Geen idee hoe dat kan.
Het gaat op en af met haar op dit moment. Iedere keer weer spannend wat ik aantref Bloos

Ik pieker me hier ook suf, mede omdat de hoefsmid die ik nu in de arm heb genomen het 'idee voor beslag' bij mij heeft neergelegd. Ik weet alleen eigenlijk maar dat haar hielen te laag zijn op dit moment, maar daar is weinig aan te doen.
Maar door de lage hielen en de dunne zolen gaat het wat op en af. Als ze geen pijn heeft, loopt ze gewoon zoals ze moet lopen, maar oh wee als ze ergens op stapt of haar pezen weer opspelen als ze te veel heeft gelopen, dan is het weer mis.

Hier even ter vergelijk.

Eerste foto is van de voorhoeven juni dit jaar. Daar liep ze prima op; voetje was ook zoals ik het graag zie. Echter, gezien vanuit 'natuurlijk bekappen' zijn de hielen te hoog:
Afbeelding

Ondertussen is ze een paar keer bekapt en zijn de hielen weer ingekort, omdat 'dat zo hoort'. Vanaf dat moment is het weer vallen en opstaan; haar hoeven zien er nu zo uit:
Afbeelding

Heel wat platter dus, maar daarmee ook gevoeliger. Hoefbeen wat niet goed zit, hoefzweer (gehad?), pezen onder spanning, want je ziet dat ze haar kootje niet goed belast en naar voren wegdrukt. Daar kun je in een lollige bui kennelijk wel even op gek doen, maar 24 uur op lopen, staan en rennen is een ander verhaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:04

ik zie toch liever een hieltje,en daar liep ze toch ook duidelijk beter mee....wat is dat toch voor hype dat die hieltjes zo laag moeten?
Niet kijken of het paard goed loopt,nee,zelfs al loopt het paard goed...laag die hielen...met soms vreselijk resultaat.
Ik heb een beetje mijn vraagtekens bij NB...het word tijd dat ze eens ieder paard individueel bekijken en ook de eventuele medische achtergrond van het paard,inplaats van maar lukraak te roepen ijzers eraf en laag die hielen.....ojee....ik word helemaal boos....en ook nog in het verkeerde topic,het is toch wat..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:09

@Isapaardje: Isabella loopt mooi zo, leuk filmpje!
Het is overigens een (kennelijk hardnekkig) misverstand dat bij NB de hielen persé laag moeten.

@cow_girl: Een zool van 1 cm lijkt mij idd vrij normaal, bedoel je misschien 1 mm? Ik heb geen foto's meer laten maken van Victor's hoeven, dus ik weet niet of het inmiddels al wat verbetert is of dat het zo blijft. Volgens sommige (hoefsmeden/bekappers/DA's) kan het weer helemaal goedkomen en volgens andere blijft het gewoon zoals het was. Ik heb wel degelijk röngenfoto's gezien waarbij alles idd helemaal goedgekomen was, dus daar hoop ik dan maar op. Zolang Victor goed loopt laat ik geen foto's meer maken en als hij weer zwaar bevangen zou worden laat ik hem waarschijnlijk toch inslapen.
Victor heeft van nature al lage hielen en de hoefsmid/bekapper heeft hem niet echt veel lager gezet. Hij heeft hem wel speciaal bekapt, dwz teen goed kort houden en hielen dus laag, maar zeker niet extreem.
De DA zei tegen mij ook dat Victor absoluut niet zonder ijzers mocht lopen, dus hij heeft de eerste paar maanden ijzers gehad. Helaas had dat dus niet het gewenste effect op den duur en de rest kan je lezen in Victor's verhaal (anders blijf ik in herhaling vallen Haha! ).
Het heeft gelukkig geen 3 volle jaren geduurd, hoor. Het eerste jaar was het ergste (duhhh), het tweede jaar was nog wat herstellen en het derde jaar is hij eigenlijk stabiel. Het was ook z'n tweede bevangenheid, misschien maakt het dat ook erger (dwz langer herstel). Hij zal wel altijd patiëntje blijven, dus altijd opletten met voer en heeeeeeel voorzichtig met gras en fruit. In de "gevaarlijke" periodes komt meneer gewoonweg niet meer op het gras, wortels en appels zijn uit den boze (eigenlijk bijna alle tussendoortjes) en hij krijgt alleen een speciaal voor hoefbevangen pony's goedgekeurd (kracht)voer.

romeorowan schreef:
Ik heb ergens gelezen, kan weleens op de site van laminitis clinic geweest zijn, dat bij een sincker je geen warme hoef hebt en geen pulsatie.

Ik heb ergens gelezen (dacht op de site van hoofcare, maar kan het niet zo snel meer terugvinden) dat ze bij een sincker niet in de hoefbevangen stand gaan staan, of dat altijd zo is weet ik niet.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:24

geerke schreef:
ik zie toch liever een hieltje,en daar liep ze toch ook duidelijk beter mee....wat is dat toch voor hype dat die hieltjes zo laag moeten?
Niet kijken of het paard goed loopt,nee,zelfs al loopt het paard goed...laag die hielen...met soms vreselijk resultaat.
Ik heb een beetje mijn vraagtekens bij NB...het word tijd dat ze eens ieder paard individueel bekijken en ook de eventuele medische achtergrond van het paard,inplaats van maar lukraak te roepen ijzers eraf en laag die hielen.....ojee....ik word helemaal boos....en ook nog in het verkeerde topic,het is toch wat..

Mag ik even opkomen voor de goede NB-ers... Haha!
Mijn pony is juist slecht geworden door een gediplomeerde traditionele hoefsmid die absoluut niet naar de pony keek, maar alleen naar het ijzertje wat er persé ondergetimmerd moest worden. Dat m'n pony steeds slechter en slechter liep (en op het laatst helemaal niet meer...) dat lag natuurlijk niet aan hem of aan de ijzers, dat lag aan de ziekte. Boos!
Hij gaf m'n pony op en als laatste redmiddel schakelde ik een NB-er in en hij keek naar het héle plaatje: pony, hoeven, voeding, manier waarop ik hem hield, echt alles. En....hij heeft hem gered! Dat kon die gediplomeerde ijzerliefhebbende TD-er niet zeggen.
Gelukkig heb ik ook goede ervaringen met TB, heb jarenlang een goede TB-er gehad, maar er zijn helaas ook heel veel prutsers onder de TB-ers, net zo goed als onder de NB-ers.
Maar goed, dit is een topic over hoefbevangenheid en die kan opgelost worden door zowel de TB-er als NB-er. En dus ook verprutst worden door zowel de TB-er als de NB-er.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:37

Dat 'lage-hieltjes-idee' is toch inmiddels achterhaald?
Ik heb hier ooit twee bekappers zien langskomen (KF en WO) die dat idee propageerden en derhalve ook mijn paarden maar één keer bekapt hebben want ik 'mot dat niet'.. zelfs met een klein beetje lager zetten gingen de paarden al verkeerd lopen.
Ik vind foto 1 er goed uitzien, foto 2 lijkt heel onnatuurlijk.
Als ze met een hoger hieltje beter loopt, zou ik die hieltjes fijn met rust laten.
Ik hoop dat Henny nog even in dit topic komt kijken want die heeft er goed sjoege van: ik denk dat als een zool/straal "mooi" in de hoefwand ligt, dat er dan, zelfs met een hogere hoef toch nog steeds een goed hoefmechanisme is en dat de reden om de hielen in te korten ( beter straalcontact) dan eigenlijk vervalt, of..? Van Henny heb ik ooit geleerd dat de hoefwand mooi gelijk moet zijn aan de straal - en de straal wellicht een milimetertje hoger dan de wand. Pauli heeft ooit door gedwongen stalrust zo'n scheve verhouding gehad, Henny heeft dat toen mooi gelijk gemaakt en Pauli liep binnen een minuut weer als een koninginnetje rond.

Wb hoefkanteling: is het niet zo dat bij bevangenheid het materiaal ( lamellen, hoeflederhuid, bloedvaten) tussen hoefbeen en hoefwand beschadigd raken, het hoefbeen daardoor 'los' raakt en daardoor kan kantelen en in het ergste geval een sinker kan opleveren? Op het filmpje wat ik een paar posten terug neerzette zie je ook dat bij opening van de hoefwand er een hoop necrose materiaal ( afgestorven weefsel) uit de opening komt.
De vraag is: in hoeverre kan zich die verbinding herstellen?
Als het zich herstelt, is het juist dan niet van belang dat het hoefbeen in de juiste stand gehouden wordt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:01

Het idee achter 'lage hielen' bij HB paarden is dat het hoefbeen grondparallel komt te staan. Zoals het hoort.
Dus in zoverre is het wel logisch.
Maar je zet ook meer kracht op de diepe hoefbeenbuiger en als er van de voorkant van alles ontstoken is, heb je kans dat het hoefbeen juist naar beneden getrokken wordt. Dat wil je juist niet.
History Isa was mijn bekapper bekend. Ik baal dan ook enorm dat hij de laatste keer toch de hielen heeft ingekort. Dat had ik niet verwacht dat hij dat zou doen, dus tja het was eraf voor ik er erg in had. Iets wat ik maanden had zitten sparen ... dat groeit niet 1-2-3 aan ... dus de komende weken is het hielen sparen Haha!

Een losgekomen hoefbeen groeit uiteindelijk wel weer vast ... alleen niet dat wat los is geweest.
De hoefwand groeit vanuit de kroonrand. Daar zal nieuw hoorn weer evenwijdig aan het (gekantelde) hoefbeen gaan lopen. Je ziet een 'knik' in de hoef. Daar waar het nieuwe hoorn zit, zit alles weer stevig aan elkaar (dus lamellen en wand). Vandaar dat vaak bij bevangenheid een fikse opzet wordt gevijld zodat de 'losse teen' wordt weggehaald en deze geen druk meer geeft op het gezonde hoorn. Anders heb je kans dat dit ook gaan wijken en zal het probleem juist steeds groter worden, met bijv. een losse wand als gevolg.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:08

@Cow-Girl Met Shinouk gaat het weer helemaal goed, de achterbenen zijn weer helemaal zoals ze horen te zijn. Dus toch een virusje onder de leden gehad.
Hoe gaat het nu met jullie?? Lukt het een beetje met het wandelen?? Of is ze echt veel te druk??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:30

Wat mij opvalt bij de foto's van Isabella, is dat de voetas op de 2de foto (lage hielen) gebroken lijkt te zijn en dat mag toch niet.

Over dat vastgroeien van het hoefbeen: het kan weer helemaal vastgroeien in de juiste positie. Indiana's foto's zijn daar het bewijs van. Ik wil daar wel bij vermelden dat Indiana van nature een hele goede voet heeft en ook goede beenstand en goede hoefstand.

Weten jullie nog dat ik June (dochter van Indiana) op de foto heb laten zetten (haar voeten) en dat het er allemaal prima uitzag. Haar gevoelige voeten zijn ondertussen ook weer hersteld.
Afgelopen woensdag was de hoefsmid hier weer om June op beslag te zetten. Kunstof of ijzer, ik wou het aan de hoefsmid over laten. Hoefsmid vindt haar voeten echter zo goed dat June toch echt wel op straat moet kunnen lopen zonder beslag. Afgesproken om het nog een paar weken aan te kijken en nu alleen bekappen. Wat blijkt: ze had aan beide voorvoeten flinke kneuzingen tussen hoornwand en witte lijn. De ene voet zat een rode lijn bijna helemaal rond, de andere een rode lijn tergrootte van een kwartier.
Ze is bekapt, flink stuk van de teen af en de steunsels waren ontzettend gegroeid, dus die eraf gehaald.
Ik neem eigenlijk aan dat ze door die kneuzingen gevoelig is gaan lopen.
Hebben jullie hier ervaring mee?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:35

kneuzingen aan twee voeten tegelijk?heeft hij haar tekort bekapt de vorige keer?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:41

Hoefsmid is een zij Haha! .
June zou de vorige keer (weer) op kunstof beslag komen. Kunstof eronder kan een tijdelijke gevoeligheid geven omdat het de zool ook iets laat dragen.
June was direct gevoelig, 2 dagen later beslag eraf laten halen met het idee dat ze vernageld zou zijn of er een hoefzweer zou zitten. Ze liep alsof ze bevangen was, dus je snapt vast mijn angst wel.
Dus ja, of ze te kort bekapt is, wie zal het zeggen. Ik weet dat het bij June wel op een fractie van een mm kan misgaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:41

Ik heb er ook geen ervaring mee,maar wel fijn dat je weet wat het is. Ook fijn dat jullie haar niet hebben beslagen, lijkt me erg pijnlijk met ontstoken voetjes.

Gebruikt er hier iemand trouwens nog een hoefsupplement?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:14

romeorowan schreef:
Wat mij opvalt bij de foto's van Isabella, is dat de voetas op de 2de foto (lage hielen) gebroken lijkt te zijn en dat mag toch niet.

Nee. Ik ben ook helemaal niet blij met 'foto 2' maar het is helaas hoe haar hoeven er nu uitzien.
Ze is vorige week dus bekapt, maar toen is er niets aan de stand veranderd; is rondom van de hoef wat afgehaald. Ik had liever gezien dat er alleen aan de teen wat was afgehaald.
Aan de andere kant had ze dan nog meer op haar gevoelige teen (zool) gestaan, dus tja wat wijsheid is, weet ik soms dus ook niet meer.

Vandaar dat ik op dit moment andere hier met hoeven-vragen niet kan helpen. Heb zelf te veel vragen nu (zonder goede eenduidige antwoorden)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:20

Ik geloof niet dat je het moet zien als ontstoken voeten. De hoefsmid had het over blauwe plekken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:28

bij zoolkneuzingen horen blauwe plekken....ik heb vanmiddag eens naar de voeten van mijn shet gekeken,die heeft ook een hieltje....en dat is echt puur natuur,er is echt nog nooit wat aan die voetjes gedaan...al 8 jaar.
Misschien scheelt het dat hij alles in galop doet ..het slijt gewoon mooi af...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:34

Ja maar dit gaat niet om zoolkneuzingen, maar om rode plekken tussen de hoornwand en de witte lijn. Gewoon een rode lijn tegen de witte lijn aan, ik weet niet hoe je dat moet noemen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:26

capopjekop schreef:
Gebruikt er hier iemand trouwens nog een hoefsupplement?

Ik voer Perdy dagelijks een schepje biotine bij en ik merk duidelijk verschil in de kwaliteit van haar hoeven.. verder begreep ik van Ingrid dat rozenbottels ook (een soort?) biotine bevatten? of vergis ik me daar nu in.. dat heb ik ook nog overwogen in ieder geval.. Lachen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 02:15

Citaat:
Het idee achter 'lage hielen' bij HB paarden is dat het hoefbeen grondparallel komt te staan. Zoals het hoort.
Dus in zoverre is het wel logisch

Dat zou dan naar mijn idee alleen opgaan als het hoefbeen vóór de bekapping niet parallel zou zijn.. en hoe zie je dat zonder röntgen-ogen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:38

Isapaardje schreef:
Maar door de lage hielen en de dunne zolen gaat het wat op en af. Als ze geen pijn heeft, loopt ze gewoon zoals ze moet lopen, maar oh wee als ze ergens op stapt of haar pezen weer opspelen als ze te veel heeft gelopen, dan is het weer mis.

Hier even ter vergelijk.

Eerste foto is van de voorhoeven juni dit jaar. Daar liep ze prima op; voetje was ook zoals ik het graag zie. Echter, gezien vanuit 'natuurlijk bekappen' zijn de hielen te hoog:
Afbeelding

Ondertussen is ze een paar keer bekapt en zijn de hielen weer ingekort, omdat 'dat zo hoort'. Vanaf dat moment is het weer vallen en opstaan; haar hoeven zien er nu zo uit:
Afbeelding

Heel wat platter dus, maar daarmee ook gevoeliger. Hoefbeen wat niet goed zit, hoefzweer (gehad?), pezen onder spanning, want je ziet dat ze haar kootje niet goed belast en naar voren wegdrukt.

Hoi Ingrid,

Je moet nmm. dat hele NB gebeuren bij Isabella helemaal aan de kant gooien. Bloos
Het functioneert bij haar duidelijk niet.
Trouwens dat NB alleen maar lage hielen geeft in de natuur is absoluut niet waar.
En dat ze er overal op amerikaanse rotsbodem hetzelfde uitzien is ook niet waar.
Dat is wat hier in Nederland door een bep. stroming opgedrongen wordt maar is al zo achterhaald.
Zelfs Pete Ramey heeft op zijn site foto's staan die in het wild leven op dezelfde rotsbodem in hetzelfde gebied op rotsbodem met duidelijk een heel verschil in hielhoogte.
En beide hielhoogtes vind hij prima Haha!

De bovenste foto van Isabella is inderdaad een mooie hoef en hielhoogte voor haar.
Balen dat de hielen nu weer zo laag gezet zijn.

Ik denk dat er bij Isabella meer meespeelt dan alleen de hoeven.
Zodra zij laag op de hielen komt spelen er pezen of spieren mee die dat niet aankunnen waardoor ze ook heel pijnlijk gaat lopen.

Ik ken nog een paard die dat probleem van spieren en pezen heeft en stokkreupel gaat lopen zodra de hielen TE laag gezet worden. Toeval of niet, maar ook dat paard heeft altijd een heel dunne zool.