[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:38

Martine_Levi schreef:
@Deb100, kun je niet de slobber van Vitalbix proberen? Daar zit vrijwel niks in, in ieder geval geen hoge % suiker en zetmeel.

Dankjewel. Daar ga ik even naar kijken.

Helaas ook vandaag de uitslag van de bloedtest binnen. Hij heeft PPID en we moeten starten met medicatie.

Martine_Levi

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:03

Wat naar! Sterkte!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:05

Lianne007, ik heb het even nagekeken, en ik zie in mijn whatsapp geschiedenis dat mijn paard al ongeveer 40 dagen aan de pijnstilling zat (eerst Fenylbutazon, daarna Equipalazone en tenslotte Danilon) toen we ermee gestopt zijn (ik kan me niet meer herinneren of we het langzaam hebben afgebouwd of niet) wegens abcessen die moesten rijpen.

Deb100 Oh, jammer, hopelijk knapt je shet snel op met de prascend. Voor de psyllium: ik zou ook zeggen de Nutrimash van Vitalbix, of Speedibeet van Pavo (bietenpulpschilfers), of luzerne- of esparcettebrok. Kan je allemaal weken en is allemaal laag in suiker. Marstall heeft dacht ik ook een slobber die heel laag is in suiker maar daar heb ik geen ervaring mee want is hier in België nergens verkrijgbaar. Succes! Ik heb er toevallig gisteren over zitten lezen omdat ik ook een zandkuur zou willen geven (nooit eerder gedaan) en ben er nog niet uit wat nu het beste / gemakkelijkste is, ik meen wel te kunnen besluiten dat de zaadjes door veel paarden gemakkelijker gegeten worden dan de zaadhoesjes.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:21

Ik geef speedibeet, dat meng ik met vlozaad en het gaat allemaal op.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:53

Deb1000 hopelijk knapt ze snel op van de Prascend. Let er wel op dat je niet te snel begint, rustig opbouwen want ze kunnen er in het begin echt last van hebben.
Kan je verder helaas niet helpen, die van mij is ook erg lastig. De speedibeet lust ze nog wel, hier zou je wel een heel klein beetje van kunnen geven om het te mengen.

Chica gaat toch weer minder. Was vandaag helaas wat later op stal en kon echt heel duidelijk zien dat ze pijnstillers moest hebben. Heb vanavond echt even staan janken, ik weet het niet zo goed meer. De hoefsmid kan gelukkig donderdag al komen dus ik ga met hem overleggen. Morgen nog extra buut halen bij de da, want het gaat hard nu. Ze krijgt 1 zakje buut en 4 zakjes Ascal per dag en kon vanavond echt duidelijk zien dat ik wat later was. Ik weet het echt niet meer. Ze is bijna 26, moet ik weer een heel seizoen met haar lopen kloten.. donderdag met de hoefsmid overleggen om misschien toch maar weer foto's te laten maken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:22

Naath, geef je nu minder pijnstillers? Want dat gaf je aan in je berichtje over het uitbreken.
Snap dat dit erg naar is dat ze dat doet, maar zou zeker niet minder pijnstillers geven en al helemaal niet als ze er zo afhankelijk van is.
En kan je niet nu al je schoonouders leren om de pijnstillers/ascal te geven in de ochtend zodat je de pijnstilling kan spreiden over de dag?

Schrik een beetje van hoe afhankelijk ze is van jouw tijden. Een uurtje later geeft dus al problemen?

Dat janken is gegrijpelijk, zo frustrerend en zo pijnlijk om je dier zo te zien.

Deb, balen van de uitslag maar hopelijk knapt het op met medicatie!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:29

MarliesV schreef:
Naath, geef je nu minder pijnstillers? Want dat gaf je aan in je berichtje over het uitbreken.
Snap dat dit erg naar is dat ze dat doet, maar zou zeker niet minder pijnstillers geven en al helemaal niet als ze er zo afhankelijk van is.
En kan je niet nu al je schoonouders leren om de pijnstillers/ascal te geven in de ochtend zodat je de pijnstilling kan spreiden over de dag?

Schrik een beetje van hoe afhankelijk ze is van jouw tijden. Een uurtje later geeft dus al problemen?

Dat janken is gegrijpelijk, zo frustrerend en zo pijnlijk om je dier zo te zien.

Deb, balen van de uitslag maar hopelijk knapt het op met medicatie!

Ik heb haar nu inderdaad weer omhoog gezet, ik had na het uitbreken een kwart minder op een dag gegeven (3/4 zakje) en dat leek het weekend goed te gaan. Ik heb haar zondag rond half 6 3/4 zakje gegeven en 3 zakjes Ascal gegeven en was gisteravond om 21u op stal. Dat was dus gewoon te laat, daar ben ik dus zelf ook heel erg van geschrokken want dan lijkt het toch weer erger als ze zo snel weer pijn vertoond. Misschien was het de combinatie en minder gegeven en later op stal, maar dan nog mag het naar mijn idee niet zo verslechteren. Gisteravond dus weer teruggegaan naar 1 zakje en 4 zakjes Ascal.

Ik was idd van plan om volgende week mijn schoonouders het te leren, we hebben nog 2,5 week maar ik krijg haar voor die tijd niet van de pijnstillers af.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:29

Ja ik zou zo snel mogelijk je schoonouders dat leren, als je dan een keer zelf verlaat bent kan je het vragen aan hen. Geeft jou ook wat meer rust hopelijk. Het is al zo veel, als je iets van back-up hebt, geeft dat vaak voor jezelf al een geruster gevoel. Ook al zal je er (bijna) geen gebruik van maken.

Ben benieuwd wat de hoefsmid zegt. Zou zeker foto's laten maken want als het echt 'foute boel' is dan moet je misschien andere keuzes maken, hoe moeilijk ook.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:19

Hoe gaat het hier met de paarden?

Chica wisselt nog steeds. Hoefsmid heeft er wel een stukje vanaf gehaald, maar heeft nog niet het effect wat ik had gehoopt. Hij komt nu met vier weken weer.

Ze staat nog steeds op 1 zakje buut per dag en 2 zakjes Ascal, maar kan wel merken als ze er weer aan toe is. Gaf vorig zomer 2 x een half zakje per dag. Denken jullie dat dat nog veel verschil maakt? Hoeven zijn niet warm, als ik op het gras met haar loop zie je weinig alleen op de stenen loopt ze echt op eieren. Heb geen idee hoelang we nog moeten doorgaan.. Ga met een week op vakantie, twijfel om de dierenarts voor die tijd nog te laten komen voor foto's, maar ik geloof niet dat de foto's zo slecht zouden zijn omdat ze naar mijn idee dan veel slechter zou fijn. Vorig zomer was ze echt veel slechter, zelfs met twee zakjes buut per dag. Ik weet ook niet zo goed hoelang we nu nog door kunnen gaan met de buut en Ascal.

Mijn hoefsmid gaf mij de tip om de buut in capsules te maken, (zelf lege capsules kopen) dit eten zijn paarden dan zo tussen de brokjes/slobber op. Die heb ik nu dus besteld en ga ik van het weekend mee proberen. Dit zou het allemaal wel wat makkelijker maken en dan hoef ik het niet altijd zelf te doen met een spuit.

Zit er wel echt even door heen met haar, zeker omdat het niet super slecht gaat maar ze wordt ook niet beter. En dan ga ik ook nog op vakantie (met vrienden hebben we een huis+zwembad gehuurd in Spanje, is twee jaar vertraagd) en die wil ik ook niet opzeggen, want zo slecht is ze ook niet. Maar vind het heel moeilijk om haar zo achter te laten.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:46

Pppff, moeilijk Naath86. Wat zegt de dierenarts ivm doorgaan met pijnstilling? Misschien kan je vragen of hij Danilon wil geven ipv buut, dat zijn gele korreltjes, eten de meeste paarden (incl. de mijne) heel gemakkelijk. Als je schoonouders (of iemand anders betrouwbaar) voor haar kunnen zorgen, zou ik proberen te genieten van je vakantie. Spanje klinkt heerlijk!

Hier is in het begin van de week voor het eerst een “gewone” hoefsmid geweest. Volgens mij heeft hij te kort bekapt. Ik had hem nochtans de instructies van de equine podiatrist doorgestuurd. Maar goed, weinig van te merken de eerste dagen. Tot vanmorgen, weer een pijnlijke voet en pulsatie, doet me denken aan een abces. Maar ik weet het allemaal niet meer. Komt dat nu van het bekappen? Of omdat ik er gisteren een half uurtje mee ben gaan wandelen (met hoefschoenen aan)? Of kan het van een verkeerde beweging zijn (’t zat gisteren precies even scheef tussen de paarden op de paddock)? Of …? Het is ook nog altijd een raadsel wat ze +/- een maand terug had, toen dachten we ook aan een abces en na enkele dagen was er niks meer aan de hand.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:42

Mag ik hier even binnen komen vallen?

Is dit ook een teken van hoefbevangenheid?

Ze is net van de ijzers af en proberen de hoef weer in vorm te krijgen. Nu verdikte kroonraad

Afbeelding

Afbeelding

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:14

Ik ken dit niet als symptoom van hoefbevangenheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:43

Ok dank je

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:25

Zit nog eens goed te kijken, is de rand verdikt of zit er een groef/ deuk onder de kroonrand? waardoor deze verdikt lijkt?
Dit kan wijzen op ziekte/voerverandering/hoefbevangenheid in het verleden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:44

Ja dat kan ook, ze staat sinds kort 24/7 buiten :D

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 21:59

Hier herken ik het wel als een van de eerste tekenen van een beginnende bevangenheid. Staan ze op een volle wei met gras? Suikers zijn namelijk best hoog op dit moment. Althans in onze regio (achterhoek) is er afgelopen week veel nachtvorst geweest.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:35

jazzejam schreef:
Hier herken ik het wel als een van de eerste tekenen van een beginnende bevangenheid. Staan ze op een volle wei met gras? Suikers zijn namelijk best hoog op dit moment. Althans in onze regio (achterhoek) is er afgelopen week veel nachtvorst geweest.

Nee niet op vol gras, staat iets te knabbelen op de track maar dat is niet veel.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:47

Dan zou ik het even aan kijken, in de gaten houden dat ze niet gevoelig op het harde gaat lopen. Kan zijn dat de voeten dan van wegen het afhalen van de ijzers inderdaad wat zich aan het aanpassen zijn.

Sil1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:45

Mag ik hier ook even binnen vallen?
Mijn paard(Silvano) is bijna 23 jaar en is helaas hoefbevangen sinds afgelopen vrijdag. Heb hem al bijna 17 jaar maar hij is nog nooit hoefbevangen geweest. Maar hij heeft voorheen ook nog nooit 24/7 op het land gestaan.
Gelukkig loopt hij sinds afgelopen zaterdagavond weer beter en heeft ie af en toe al weer zijn gekke momenten.
Maar ik zit er over na te denken om hem een graasmasker om te doen. Je hebt ze van nylon en kunststof. Wie heeft ervaring mee en welke is beter?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:46

Voor nu absoluut nog niet op het gras laten.
Eerst zorgen dat hij echt weer goed loopt.
Anders maak je het risico voor nu groter dan dat nodig is.

Sil1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:01

hagelslag schreef:
Voor nu absoluut nog niet op het gras laten.
Eerst zorgen dat hij echt weer goed loopt.
Anders maak je het risico voor nu groter dan dat nodig is.

Dat is mijn vraag niet.
Ik heb vandaag nog contact gehad met de dierenarts en doe alles in overleg met hem.
Ga hem vrijdag weer bellen want dan is de laatste dan van de equipalazone.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:21

Ik ben erg blij met de thinline. Gebit zag er nog perfect uit volgens de tandarts

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:31

Hoopte ook nooit hier iets neer te zetten maar helaas ook onze haf hoefbevangen. Staat aan huis. Stond ook niet 24/7 op land, in avond op de paddock en eind vd ochtend weer het land op....na opbouwen.
Maar hoe doen jullie dit als ze weer oke loopt. Oke ook weer opbouwen maar met of zonder graasmasker? We hebben NL heul hoog gras staan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:52

De afgelopen 3 maanden zijn beide ponnies niet op t land gekomen.
Momenteel mogen ze een half uurtje op t gras en daarna moeten ze er weer vanaf.
Gelukkig zijn ze het beide er mee eens... Na een half uurtje lopen ze net zo relaxt weer mee naar hun oversized paddock

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:03

De mijne gaat in de middag op het gras en rond half 7 / 7 uur naar binnen

Wbt buut en stoppen mijn ervaring is dat te vroeg stoppen een terugval geeft.

Ik start bij de eerste symptomen direct met buut 1x per dag voor een week dan na een week een half zakje per dag, na weer een week een halfje om de dag en erna pas stoppen.