Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissie schreef:@Ilangok,
Het blijft een moelijk dilemma, denk ik.
De mensen hier in het topic inclusief mezelf kennen je paard niet en zijn exacte situatie wbt de hb evenmin.
Over het algemeen geldt bij hb paarden dat bewegen in de vorm van vrij stappen in de paddock geen gevaar schuilt... Een hb paard op stal zetten is een optie die tegenwoordig niet veel meer gebruikt wordt.
Een hb paard die pijnstillers gebruikt zoals pro dynam of een soortgelijk daarvan is in de regel niet in staat de pijngrens zelf aan te geven en heeft sneller de neiging teveel te doen.
Je geeft aan dat je paard momenteel al vrij bewegelijk is in de paddock, bedoel je daarmee dat hij draaft en galloppeerd door de paddock?
Mocht dit het geval zijn dan kun je misschien as donderdag met je da overleggen of je medicatie af mag bouwen.
Dat geeft een beter beeld van de huidige situatie en jou een betere indicatie of bewegen aan de hand verantwoord is.
Je da zal je hierin het beste kunnen adviseren!!!
_suus19_ schreef:Hoi allemaal,
Ik loop tegen een aantal dingen aan met mijn chronisch hoefbevangen pony, en ik hoop dat jullie mij misschien een beetje advies kunnen geven
Voorgeschiedenis: 4 jaar geleden is hij voor het eerst hoefbevangen geraakt doordat hij veelste dik was en in teveel voorjaarsgras stond. Dit leek in eerste instantie vrij ernstig, dus z'n hoeven zijn ingegipst en hij mocht absoluut niet lopen voor 6 weken. Toen hebben we foto's gemaakt en de kanteling van het hoefbeen viel wel mee, wel bleek dat hij een erg dunne zool had en daarom veel last. Daarna weer langzaam opgebouwd en dat ging best goed. Hij heeft ook weer op gras gestaan (weinig gras en met graaskorf in het begin). Hij liep niet meer kreupel. Daarna is hij ieder jaar één keer opnieuw bevangen geraakt. Duurde meestal ongeveer een maand voor hij weer helemaal goed liep. De rest van het jaar was hij wel steeds goed en kreeg ook weer wat gras (heeeel voorzichtig).
Vorig jaar werd hij opnieuw bevangen en is de diagnose Cushing gesteld. Hier krijgt hij nu medicijnen voor. En omdat het bekend is dat Cushing en hoefbevangenheid helemaal gevaarlijk is als het samen gaat, staat hij nooit meer op gras. Hij krijgt wel veel hooi, want door de Cushing was hij aardig afgevallen (pony weegt 320 kg, krijgt 7 kg hooi). Tevens krijgt hij nog 300 gr. Martall Vito. We proberen hem zoveel mogelijk in beweging te houden, wandelen/longeren/mennen, maar wel rustig aan. Tevens staat hij 24/7 buiten (kleine paddock (20x20)). Hij is vorig jaar opnieuw op de foto gezet. Niet meer kanteling dan eerder, wel nogsteeds een schikbarend dunne zool.
Nouja nu is dus het probleem dat hij in juni weer bevangen was. Ondanks dat hij helemaal geen gras krijgt. Ik was redelijk ten einde raad, maarja, hij was ieder jaar een keer bevangen geweest, dus ik dacht dat het wel weer over ging, tot volgend jaar hopelijk. Nouja het ging ook over, ook met ongeveer een maand zoals altijd het geval was. Dus toen hebben we hem weer opgepakt en meer beweging gegeven.
Nu was hij vorige week weer 3 dagen kreupel, toen weer goed, en nu alweer 2 dagen kreupel.. Hier ben ik best wel van geschokken, want wat kan ik nou nog doen voor hem?
Omdat hij niet heel erg kreupel is heb ik hem nog geen buut gegeven. Ik wil graag kunnen zien of hij beter gaat lopen. Mocht het met een week niet zo zijn begin ik toch maar met de buut.
Is het verder verstandig om te stoppen met de Marstall Vito en het hooi te weken? Ik wil hem ivm de Cushing ook niet te dun krijgen.. Maar ik wil wel dat de bevangenheid over gaat...
Verder heb ik een dierenarts die zowel van hoefbevangenheid als Cushing amper wat af weet. Het lijkt me verstandig om als m'n pony vaker kreupel gaat lopen een andere dierenarts te zoeken die er wel verstand van heeft. Ook kan ik geen goede hoefsmid vinden. Ik bekap hem zelf, omdat hij na de hoefsmid altijd kreupel werd.
Dus mijn voornaamste vraag is eigenlijk of iemand een hoefsmid en dierenarts weet (bij voorkeur in overrijssel, maar voor goed advies wil ik best verder reizen) die veel verstand heeft van hoefbevangenheid..
Verder lees ik hier overal dat je een hoefbevangen paard niet teveel beweging moet geven en dat ze eigenlijk op rust moeten. Ik dacht juist dat beweging goed was? Als mijn pony hoefbevangen is probeer ik elke dag minstens een half uur met hem te lopen op het harde. Is dit dan ook slecht?
Sorry voor mijn lange verhaal, ik hoop dat iemand mij een beetje advies kan geven
_suus19_ schreef:Bedankt voor jullie reacties!![]()
Mijn DA had gezegd dat het beter was om op het harde te lopen omdat z'n hoeven dat zouden registreren en dan harder zouden groeien en dat zou helpen om de zool wat sterker te laten worden ofzoiets.. Maar dat was dus ook weer onzin (echt hoor, waar die dierenarts z'n papiertje gehaald heeft![]()
ik snap dr niets van)
Hij loopt trouwens rechtdoor in stap wel prima op het harde hoor, hij heeft dan geen pijn anders zou ik het ook niet doen. In bochten kreupelt hij en in draf, dit doe ik dus ook niet.
Barvrouwke schreef:Mijn paard liep ook beduidend beter op het harde als in het zand. Daar deed ik haar echt geen plezier mee. Ze zette geen pas in het zand in tegenstelling tot op het beton. Inderdaad ook een flinterdunne zool.
Weet je zeker dat het bevangenheid is en niet de dunne zool?
ilangok schreef:Met Bart gaat het helaas weer minder.. Iemand een idee wat ik nog meer voor hem kan doen naast de buut en goede bekapping?