Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:18

@ Kyrseltje: je hebt het omgekeerde probleem als ik. Afspuiten is geen probleem, iets rond zijn been laten zitten lukt niet. Hij wrijft zijn voorbenen tegen elkaar tot alles loskomt.
Hier heb ik na 9maanden de pony even laten draven aan de longe. Hij liep perfect. Nu ja hij heeft ook niet echt mank gestaan, wat bij een blessure aan het checkligament volgens de veearts niet abnormaal is. Ik ga hem nog even verder laten rusten, door het slechte weer kan ik toch nog niet echt met hem werken.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:42

Dat is ook niet handig;). Heb nu z'n indra koelzak dat werkt ideaal.
Hier is verder weinig verschil, vooral s ochtends als ik hem op stal die zak omdoe is het wel echt dik. Maar kreuepel loopt hij niet echt, gisteren liep hij in de wei ook te klieren (waar ik niet echt blij mee was). Dus qua pijn valt het volgens mij wel mee, al lees ik juist dat het met pezen vaak zo is....

Bij jou gaat het wel de goede kant op dan nvanriet? Hoe lang ben jij bezig geweest?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:29

de blessure is in mei vastgesteld. de beschadiging aan de pees zal waarschijnlijk al van in januari geweest zijn. in januari had hij een dik voorbeen, de veearts die ik toen heb laten komen zei mij dat zijn pezen zeker niet beschadigd waren. in mei werd zijn been opnieuw dik, ik heb toen een andere veearts laten komen en die zei mij dat er dus wel een pees geraakt was en dat de beschadiging al een tijdje aanwezig was, waardoor het niet zeker was of het nog wel ging goedkomen. Eigenlijk moest hij al die maanden op stal blijven. Dat zag ik niet zitten, maar samen op de wei met andere paarden is ook geen optie, want hij blijft maar spelen en lopen. Dus nu staat hij sinds begin juni bij ons thuis, overdag alleen in de wei en 's nacht binnen op stal. ik heb al 1 controle laten doen, en toen was de pees aan het genezen. Nu moet ik eigenlijk opnieuw een controle laten doen, maar hij begint zich een beetje te vervelen, gewoon even opzadelen en rondstappen aan de longe was voor hem al fantastisch (voor mij eigenlijk ook!).

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:27

Oei, dat is een goede tijd al. Kan ik me goed voorstellen dat je stappen dan al erg fijn is!
Vrijdag komt hier de DA om te kijken wat er aan de hand is. Ze heeft scanapparaat mee dus zo nodig kan er worden gescand. Fingers crossed dat het toch wat onschuldigs is..
Mocht het toch wel zijn pees zijn, hoe lang en hoe is dan gemiddeld het revalidatieproces? Gemiddeld dan natuurlijk, zal per blessure verschillen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:48

Kyrseltje schreef:
Oei, dat is een goede tijd al. Kan ik me goed voorstellen dat je stappen dan al erg fijn is!
Vrijdag komt hier de DA om te kijken wat er aan de hand is. Ze heeft scanapparaat mee dus zo nodig kan er worden gescand. Fingers crossed dat het toch wat onschuldigs is..
Mocht het toch wel zijn pees zijn, hoe lang en hoe is dan gemiddeld het revalidatieproces? Gemiddeld dan natuurlijk, zal per blessure verschillen..

ik hoop met je mee dat het meevalt :j

wat ik hier om me heen hoor is het 3 tot 6 mnd
dat is ook tegen mij gezegd door mijn DA en door de kliniek Lingehoeve
ik loop vanaf 4 aug en zit er nu 2 weken ong op met stap 20min en 1 min draf
ik ga naar de 6 mnd en half jan weer een echo

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:02

Hel ligt er ook nog aan welke pees geblesserd is.
De mijne had een tussenpees blessure 6 maanden later genezen en aansluitend een check ligament blessure ook hier weer 6 maanden later genezen verklaard.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:03

Heeft iemand op deze topic ook ervaring met expeesblessures en mennen? Ik wil heel graag mijn paard voor de kar laten beleren.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:05

Geen ervaring mee, maar het schijnt wel te zijn dat paarden die niet meer belast mogen (in de zin van onder het zadel) worden, wel nog voor de kar mogen. Dus in dat opzicht is het wel gunstig. Maar als je het wilt weten zou ik gewoon de dierenarts daarover bellen. Die weet ook in specifiek jou geval of het realistisch is.

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:16

Iedereen nog de beste wensen, hopen dat in 2015 alle peesblessures netjes herstellen!

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.. De pees was voldoende hersteld om het weer rustig op te gaan bouwen. Nu al een tijdje bezig en opgebouwd tot een uur stappen en een minuutje draf. Dit ging aardig beheerst doordat ik haar verdoofde met de vetranquil muisjes. Sinds 2 weken reageert ze niet meer op de muisjes en breekt ze er dwars door heen, met als gevolg dat ze levensgevaarlijk wordt wanneer ik haar rij. Ze bokt, rent, staat recht overeind en het is bijna onmogelijk om te blijven zitten. Voor de blessure is het natuurlijk ook echt niet bevorderlijk.

Nu weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe. Ze heeft zoveel energie en dat zal er toch een keer uit moeten, maar ik wil ook haar been zoveel mogelijk sparen. Ze is al meer dan een half jaar niet los geweest dus losgooien durf ik ook niet zo goed.

Iemand ideeën?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:35

Ik had ditzelfde probleem.
Ik heb toen het advies gekregen om maar een keer door te draven de energie eruit draven. Dat is nog altijd minder schadelijk voor de pees dan dat op en neer springen en draaien op korte cirkel.

Ik je gevoel wat betreft losgooien. Mijne heeft al ruim een jaar niet los gestaan.(november 2013) en mag binnenkort als het weer warmer is, na een goede training weer een keer los.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:38

mirgino schreef:
Kyrseltje schreef:

ik hoop met je mee dat het meevalt :j

wat ik hier om me heen hoor is het 3 tot 6 mnd
dat is ook tegen mij gezegd door mijn DA en door de kliniek Lingehoeve
ik loop vanaf 4 aug en zit er nu 2 weken ong op met stap 20min en 1 min draf
ik ga naar de 6 mnd en half jan weer een echo

Nou DA geweest en die kon bijna me 100% zekerheid zeggen dat het niet zijn pees was, thank god. Veel andere ellende in zijn lichaam die de kreupelheid heeft veroorzaakt. Dus absoluut niet zomaar klaar, maar we kunnen in ieder geval gewoon weer het rijden oppakken.

Ik ben dan ook niet meer op mijn plek hier maar wil jullie in ieder geval erg veel sterkte en succes wensen met jullie paarden. Hopelijk wordt er vooruitgang zichtbaar en kunnen jullie over een tijdje weer langzaam aan er op stappen! :(:)

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:49

liedjuh2 schreef:
Ik had ditzelfde probleem.
Ik heb toen het advies gekregen om maar een keer door te draven de energie eruit draven. Dat is nog altijd minder schadelijk voor de pees dan dat op en neer springen en draaien op korte cirkel.

Ik je gevoel wat betreft losgooien. Mijne heeft al ruim een jaar niet los gestaan.(november 2013) en mag binnenkort als het weer warmer is, na een goede training weer een keer los.

Ja het is echt een lastig probleem. Het is kiezen uit 2 kwaden..
Dat gewoon een keer door gaan kwam bij mij ook op, maar voor mijn idee kan ik dan wel een uur draven voor dat er iets energie uit is, en dat is ook weer iets teveel van het goede..
Wat ze nu doet is gewoon echt link, 4 benen de lucht in, steigeren tot ze bijna achterover valt etc. Ik wil niet verongelukken en het liefst doe ik haar los of aan de longe, maar als het fout gaat sla ik mijzelf ook voor mijn kop..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:08

dames ik ga me ook afmelden voor dit topic.
we hebben 2de kerstdag een strandrit gemaakt en zn been is dun gebleven dit was voor mij het teken dat we er klaar mee zijn.
zijn hem nou aan het rechtrichten en lekker van hem aan het genieten en lekker weer alles aan het doen met hem.

ik wil iedereen heel veel succes wensen en hopen dat alles keurig hersteld bij iedereen :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:32

ikke20

Super *\o/* heel veel rijplezier!!!!

bij mij is vanmiddag een echo gemaakt en de pees was stukken beter...
het gaatje is verdwenen
ze was heel tevreden!!
hopelijk heeft ze vandaag nog overleg met mijn DA en stuurt ze de foto`s door naar hem
haar advies is opbouwen en elke week 1 minuut draf per loopbeurt erbij
ik loop nog steeds 2x 20 min met 1 min draf dus het mag dan 2x 20min stap en 2x 2 min draf
been goed in de gaten houden zodra het warm of dikker word gelijk stap terug.

ben ook erg blij dat mijn eigen DA het dus goed gedaan/gezien heeft, al kan hij niet in het been kijken :j

ben helemaal happy :j *\o/*

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:49

Gefeliciteerd ikke20 en mirgino! Hier gaat het ook heel goed, zijn aan eerste drafje begonnen. Been houdt zich super tot nu toe.
Hoe hebben jullie de draf (en galop) weer opgebouwd?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:08

Superfijn nieuws voor beide!
Fijn dat zijn been mooi dun blijft Raamzicht.
Ik heb draf opgebouwd met 2x 5 minuten met 5 minuten stap ertussen.
Zeg maar 10 min stap, 5 draf, 5, stap, 5 draf, 10 stappen. Dan steeds per 2 weken 5 minuten draf erbij. Dus 5 minuten stap extra en 5 minuten draf extra. Was wel een heel gedoe met timer erbij.

Hier is hij vanaf Augustus alweer goed. Nu vind ik zelf ook dat hij officieel genezen is.
Ik heb gister meegedaan aan de Bit trainingsdagen en zijn been was vanavond nog helemaal koud en dun. binnekort mag hij voor het eerst weer echt los nadat ik gereden heb.
Tussen mijn oren zal hij nog wel lang blijven zitten. Vannacht werd ik in paniek wakker dat ik niet 's ochtends direct bij zijn been kon kijken. Nergens voor nodig maar was echt ff een paniek momentje.
Hij wordt nu 13 januari lekker verwend door de osteopaat. Wrss zijn er meerdere behandelingen nodig maar hij heeft ff een zetje nodig om goed door zijn lijf te komen weer. Hij heeft zo lang stil gestaan en nu hij weer aan het "echte" werk gezet is, merk ik dat hij het nodig heeft.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:25

Haha die paniek herkenbaar hoor. Dus het voelt nog niet helemaal als genezrn? Of begin je het nu wel los te laten ook?
Goed idee om hem te laten behandelen, de spieren zijn toch ook anders gebruikt de afgelopen tijd.
Als je te ver ging was het been dan meteen warm na rijden of pas de volgende dag? En na hoeveel draf pakte je de galop erbij?
En: hoe was het op de training dagen? Kon je onbezorgd genieten? +:)+

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:35

Ik laat het wel steeds meer los. Anders had ik namelijk het personeel gebeld met de vraag of ze per direct naar hem toe liepen om zijn been te controleren :P
Gelukkig zijn het mijn collega's en begrijpen ze het.
Ik reed steeds 2 dagen, 1 dag niet. Ik heb niet echt verandering in het been gezien tot ik de galop meepakte. Hij was toen achter al niet goed en galoppeerde zo slecht. Na twee x galopperen had hij een warm been, niet eens zo zeer dik/vocht. Maar echt een warme plek, deze was na een paar uur dan voelbaar. Dit bleek na een scan ook dat daar toch een kleine irritatie. Dus op zich heb ik geen problemen erbij gehad tot ik het galopperen dus meepakte.
Nadat het "probleem" achter was aangepakt, ging het allemaal voorspoedig.
Ik kreeg de keuze om of na 15 minuten draf een galopje erbij te pakken of om naar 20 minuten draf te gaan. Ik had er toen voor gekozen om na 15 minuten draf een galopje erbij te pakken. Ik denk niet dat dit te snel zou zijn geweest als hij achter gewoon goed was. Als ik terug denk, denk ik ook dat zijn peesblessure is ontstaan doordat hij achter niet goed is. Maar dat is en blijft de ham vraag.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:38

ik mag voorlopig alleen nog 2x stappen met 1 min draven en dan elke week 1 minuut per x erbij
of als het beter uitkomt 1x opbouwen van 30 min naar 40 min en dan 2x 2min draven
maar dan heel goed kijken hoe het been is.

galop zit er voorlopig niet in, ze adviseerde dat wanneer we zover zijn eerst nog een keer een echo te maken.

ik stap buiten op de busbaan en in de berm van grind/zand kan ik draven, mag niet op de weg draven.

mijn paard staat gewoon in de paddock overdag nu apart in eigen stukje maar stond eerst met een ander maar omdat hij onderdanig is ging hij flink rennen en bochten maken wat heel slecht is, maar zijn pees heeft dat gelukkig goed doorstaan
mijn angst dat het fout zal gaan met rijden buiten is hierdoor een heel eind weg geebt :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:32

Ik rij weer helemaal op gevoel. Hij voelt al 2 maanden heel goed. En ik heb besloten om de galop er stukjes bij beetjes er ook weer bij te pakken. Hoewel de dierenarts vertelde dat ik daar nog niet aan moet denken, toen we weer mochten beginnen. Maar mijn paard heeft geen enkele terugval gehad en het been controleer ik niet eens meer. Alles voelt weer goed of hij niet eens 14 maanden heeft stilgestaan. Hij is soepel op alle fronten. Ik rij om de dag en na zondag weer 2 dagen rijden en een dag rust.

Het zadel is gisteren nagekeken en ietsje aangepast..... Ik rij met een Wintec Pro en daar moet een kleinere kopijzer in. Dat is alles :-).
Over mijn wintec gesproken, mijn paard is zo afgevallen dat ik van een Wintec Wide weer terug naar de Pro ben en 3 kopijzers kleiner gegaan.
:-) gisteren liep hij te rennen en te bokken door de bak ik heb hem nog nooit zo hoog zien bokken. Nou, gaat natuurlijk ook veel makkelijker als je ruim 100 kilo ben afgevallen :-).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:38

Galop heb ik buiten meegepakt, zodat je rechte lijnen kan rijden. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:44

heb een foto gemaakt van de echo van aug en van gisteren,
als je zo naar alle plaatjes kijkt is het links boven met rechts onder, en links onder met rechts midden, en rechtsboven staat de andere er niet bij....
verschil is duidelijk te zien!! :))
Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 09:09

Gisteren weer eens naar het been van mijn paard gekeken. Hij was niet warm. Maar de harde dikke bult die hij heeft is nu heel zacht je kunt er gewoon in knijpen.... herkent iemand dit? Voor de rest lijkt hij nergens last van te hebben.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:56

Mijn paard gaat deze week weer naar de kliniek. Hij is achter niet goed. Dit had hij 2 jaar geleden ook al, maar door de peesblessures niet echt naar gekeken. Nu gisteren was het heel duidelijk dat er iets niet goed is. Het lijkt op een stijfheid, maar ik wil gewoon alles uitsluiten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:45

yarrah schreef:
Mijn paard gaat deze week weer naar de kliniek. Hij is achter niet goed. Dit had hij 2 jaar geleden ook al, maar door de peesblessures niet echt naar gekeken. Nu gisteren was het heel duidelijk dat er iets niet goed is. Het lijkt op een stijfheid, maar ik wil gewoon alles uitsluiten.

sterkte!!!!
hopelijk valt het mee :j