[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:25

EstherHegt schreef:
Haha rood of zwartbont?

Als ik dan toch zelf mag kiezen dan liever zwartbont ;)

toepasselijk liedje over mij.. :D

Jannepauli schreef:
Voeding is natuurlijk NIET de enige weg om je paard te laten afvallen: BEWEGEN!!!!

inderdaad !
dit was ook de reden dat ik met alle macht weer op de merrie wilde..
Longeren doe ik nog steeds niet graag met haar, onder het zadel kan ik tenminste lange stukken rechtuit...

@Janouk
nog steeds alles goed met Image na haar renvliegbokpartij ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:30

_O- hoe kom je daar nu weer aan?Er zit ook z'on rodeo muziekje onder :D
Gaat het een beetje met je?

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:36

Het doet wel het ergste vermoeden als je dit soort muziek gaat plaatsen ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:55

geerke schreef:
_O- hoe kom je daar nu weer aan?Er zit ook z'on rodeo muziekje onder :D
Gaat het een beetje met je?

Als je alle paars/blauwe vlekken wegdenkt ...gaat het best aardig :o .

DubbelDun schreef:
Het doet wel het ergste vermoeden als je dit soort muziek gaat plaatsen ;)

solly.... Y;( :D,
ik ben zelf ook meer van de hanenkam muziek =:)

ontopic:
@BZ,
ik hoorde dat het graszaadhooi ook inmiddels schaars aan het worden is, ik kan van de week gelukkig nog een grote baal roodzwenk ophalen maar de volgende lichting komt al uit Denemarken.
Waar komt jouw graszaadhooi vandaan, Nederlands of buitenlands ?
Willen ze het gerstenstro wel eten ?
De boer waar ik mijn roodzwenk vandaan heb heeft navraag gedaan over veldbeemd, volgens zijn leverancier was de kwaliteit vaak minder omdat er veel blad (?) inzat waardoor het sneller muf en stoffiger was dan roodzwenk of Engels raai.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:04

Blad zit meestal meer vocht in, dus idd stoffiger als dat te strak gebaald wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:07

Ik kom hier weer even binnen waaien. Morgen even een afspraak voor Grietje maken bij Visdonk. Eerst even foto's maken om te zien hoe het hoefbeen erbij staat en dan nieuwe ijzertjes. Grietje gaat nog steeds lekker, ik ben ziek geweest en dus heeft ze 1,5 week niks gedaan. Dat merk je meteen, vandaag weer begonnen met lopen. Gelukkig loopt ze wel goed, zaterdag heeft ze voor het laatst een kleine portie buut gekregen. Ik durfde niet goed af te bouwen, maar heb het nu eindelijk gedaan. En dus geen terugval :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:08

@capopjekop : dat is goed om te lezen. Zelf ook weer beter nu ??

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:15

@haha Lolclub toch, wat een fillum als kangoeroe of bonte koe.

Hier even schrikken vandaag, jullie zullen nooit nooit geloven wat Harri flikte, hij is uit de wei gesprongen!!! Over het draad, wat een avontuur zeg, Harri weg en Bjork helemaal over de rooie. Harri gedroeg zich als het meest felle paard wat ik ooit gezien heb de nek er op en dansen als een arabier. Ik moest wel een eindje lopen om hem te halen ( hij laat zich niet door vreemden pakken) en hij maar maf doen, hij stond uiteindelijk bij de buren op het erf daar drukte te maken en zich uit te sloven voor die paarden die dus ook gingen showen, gelukkig had ik snoeppie in mijn zak en daar koos ie dan toch uiteindelijk maar voor. Dansend achter me aan weer naar huis en in de wei/ paddock gezet.
Voor Harri maak ik me geen zorgen, hij is gezond voor Bjork met haar PPID denk ik oooooooo jee. Wat was ze over de zeik dat haar maatje weg was, in 5 minuten dreef ze van het zweet, net of ze in de sloot was gevallen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:22

Gelukkig wel, dat ziek zijn ben je zo moe, maar daar weet jij vast alles van. Las dat jij ook ziek bent geweest.

Zo heel avontuur daar. Dat is wel even schrikken, toch wel handig die snoepjes :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:33

Zeker even schrikken ;(

Ik heb vandaag het binnenstuk van de paddock om laten zetten en dacht dat ze ook wel gewoon buiten konden blijven.
Maar Boon kon zich niet gedragen en dus heb ik ze ook naar binnen gebonjourd.
Na het werk weer naar buiten en net weer voor de nacht naar binnen. Ze liep nog goed gelukkig.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:37

DubbelDun schreef:
Blad zit meestal meer vocht in, dus idd stoffiger als dat te strak gebaald wordt.

Ik weet hier redeijk vlakbij een leverancier te zitten die zowel roodzwenk, Engels raai als veldbeemd levert.
ik ga binnenkort wel eens even langs om het te vergelijken met elkaar.

Ik had al bedacht om voor de periode voorjaar/zomer van elk een baal aan te schaffen en het dan gemengd te voeren.
dan heb je dus al 3 grassoorten door elkaar en dat gecombineerd met een (paar) uur weidegang lijkt me wel een mooie combinatie.
de nieuwe oogst hooi is tenslotte pas vanaf medio augustus/september te voeren en met de huidige voorraad haal ik het voorjaar wel maar de zomer niet
Laatst bijgewerkt door lolclub op 25-01-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:43

Ik ben wel benieuwd welke de minste stoffige is. Hopelijk is dat ook de 'zachtste'. Want dat zou voor mijn oudje het beste zijn.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:46

@COJK
Ook al ziek geweest... ik miste je al hier ;)
Is het alweer zolang geleden dat Grietje naar Roosendaal is geweest ?
Als je tijd hebt wil je dan nog een keer foto's maken van het voor en na ?

@Esther
Oeh stoute Harri !
heeft hij ook al het voorjaar in zijn hoofd, mijn puber ziet ze ook nog steeds vliegen (vooral als er dames in de buurt zijn)
Hoe is het nu met Bjork ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:51

lolclub schreef:
Hoe is het nu met Bjork ?

Ze verhaart akuut 8)7
Morgen maar even kijken hoe ze verder is, en of ze niet niet al te koud heeft gekregen door dat idioot extreme gezweet van haar van vandaag. Het leek echt alsof ze een duik in het water heeft genomen en dat verharen zit me niet lekker. We moeten haar altijd scheren omdat ze daar zo veel problemen mee heeft.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:53

DubbelDun schreef:
Ik ben wel benieuwd welke de minste stoffige is. Hopelijk is dat ook de 'zachtste'. Want dat zou voor mijn oudje het beste zijn.

Naar wat ik begrepen heb is veldbeemd de zachtste soort maar deze heeft dus door het blad ook de meeste kans om stoffig te zijn.
mijn roodzwenk is absoluut niet stoffig maar bevat ook nauwelijks blad, het zijn alleen de stengels van deze grassoort die je terugvind in de baal.

Ik laat het je wel weten als ik ze vergeleken heb...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:53

Super, thanks :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:55

@LC: Momenteel 8/9 weken, Rob adviseerde me om na 10 weken weer te komen. Dus dat is volgende week. Ik zal even kijken voor de foto's, hopelijk vergeet ik het niet.

Mijn graszaadhooi is er ook bijna doorheen, volgens pap kunnen we nog 3 tot 4 weken vooruit, dus ik ga weer even rondkijken. Hij is nu helemaal enthousiast over graszaadhooi, dus pap wil eventueel ook wel zelf met de vrachtwagen een paar balen gaan halen. Toch wel handig, dan kan ik mijn zoekgebied wat uitbreiden, hier in de buurt betaal ik 210 euro voor een ton. Wat betalen jullie nu ongeveer voor een baal?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:56

Gut, die Harri, wat kunnen ze dan opeens de kolder in de kop hebben he? Heb je nou een extra draadje erboven? Hier Es wel eens op drift gehad, was m'n eigen schuld. Is een merrie notabene, en toch 'showen' ja, en knoerthard ervandoor galloperen.... Gelukkig kwam ze een erg groen weiland tegen, waarvan het hek toevallig open stond.

Bedoel je dat Björk plotseling acuut is gaan verharen? Van de stress?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:57

EstherHegt schreef:
Ze verhaart akuut 8)7
Morgen maar even kijken hoe ze verder is, en of ze niet niet al te koud heeft gekregen door dat idioot extreme gezweet van haar van vandaag. Het leek echt alsof ze een duik in het water heeft genomen en dat verharen zit me niet lekker. We moeten haar altijd scheren omdat ze daar zo veel problemen mee heeft.

Hoe kan dat nou zo inene ?
Is ze wel weer helemaal droog nu ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:03

capopjekop schreef:
@LC: Momenteel 8/9 weken, Rob adviseerde me om na 10 weken weer te komen. Dus dat is volgende week. Ik zal even kijken voor de foto's, hopelijk vergeet ik het niet.

Mijn graszaadhooi is er ook bijna doorheen, volgens pap kunnen we nog 3 tot 4 weken vooruit, dus ik ga weer even rondkijken. Hij is nu helemaal enthousiast over graszaadhooi, dus pap wil eventueel ook wel zelf met de vrachtwagen een paar balen gaan halen. Toch wel handig, dan kan ik mijn zoekgebied wat uitbreiden, hier in de buurt betaal ik 210 euro voor een ton. Wat betalen jullie nu ongeveer voor een baal?

Tjee wat gaat de tijd snel, is het alweer 10 weken gelden dat Grietje dr schoentjes kreeg...

Ik betaal nu nog 65 euro voor een baal van ongeveer 450 kilo dus dat is zo'n 155 euro de ton.
voor deze prijs kan ik de laatste baal ophalen van de week, de volgende balen gaan voor de nieuwe prijs...

Die leverancier die ik voor BZ gevonden had vlakbij Nijmegen, kun je daar niet een paar balen ophalen ?
die had ook veldbeemd zitten.

Hoeveel voer je nu per dag, want je had toch twee grote balen ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:22

Die vraagt ook 210 per ton als je een hele vrachtwagen laat komen. Ik heb nog niet gevraagd of ik het eventueel daar kan halen. Jij had er toch ook eentje laatst die eventueel kleine balen kon maken?

Ik heb idd 2 grote balen, ik voer per 1,5 dag ongeveer een plak en dan nog 2 plakjes gewoon hooi van een kleine baal. Kan nog even vooruit, maar ik vind het wel fijn om vast rond te kijken. Want ik vind 210 de ton toch wel vrij aan de prijs, lees overal toch wel lagere prijzen. Amber begint overigens af te vallen, haar manenkam voelt nu al een stuk soepeler en de goot in haar rug is zo goed als weg.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:23

mysa schreef:
Bedoel je dat Björk plotseling acuut is gaan verharen? Van de stress?

Van de week leek ze wel te beginnen met wat haren loslaten, na vanmiddag dus ineens veel, ik denk niet echt van de stress maar van de hormonen in de war. Ze is wel weer helemaal opgedroogd.
Dat Har over het hek ging was door spelen, Dick heeft het zien gebeuren, ze waren weer stapelverliefd op elkaar en aan het dollen, Harri kon niet meer remmen en nam dus op laatste moment een noodsprong, ( grappig detail is dat hij eigenlijk niet kan springen en er altijd doorheen gaat) vandaag nam ie echt een enorme sprong, is nergens achter blijven haken en heeft gewoon even dorp wat verkend en zich als mister macho even heeft voorgesteld aan de buurpaarden die dus ook over de zeik gingen, pff wat een toestand was het.
Knap van hem was dat toen ik hem heb kunnen pakken hij alleen maar achter me bleef dansen, maar wel mee danste aan een los touw. ( morgen maar even op erf kijken van de buren of dat nog wat heel is gebleven ;-) )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:33

die van mij verharen ook,de ene dag wat meer dan de andere...niet verstandig want het is hier ijskoud.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:56

geerke schreef:
die van mij verharen ook,de ene dag wat meer dan de andere...niet verstandig want het is hier ijskoud.

dit is de voorspelling voor Nederland voor aankomende week :
dat wordt de handschoenen en sjaal weer opzoeken :brr:

Weersverwachting woensdag 26 januari 2011 tot zondag 30 januari 2011
Vrij koud winterweer met regelmatig zon en 's nachts lichte tot matige vorst, overdag temperaturen rond het vriespunt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:01

Jannepauli schreef:
Citaat:
Voeding is natuurlijk de enige weg om je paard te laten afvallen: BEWEGEN

hmm.. :o daar is een woordje tussenuit gevallen - het moet natuurlijk zijn:

Voeding is natuurlijk NIET de enige weg om je paard te laten afvallen: BEWEGEN!!!!

Mijn paardje eet helaas geen nat geweekt hooi. :(
Natuurlijk weet ik dat hij moet bewegen en daar zijn we ook mee bezig (nog steeds aan het opbouwen) Maar ga hem weer een brokje geven zodat hij gewoon niks te kort gaat komen aan voedingsstoffen.
Paardje beweegt nu iedere dag zo'n 3 kwartier. En staat 7 uur per dag heerlijk buiten met vriendjes en loopt dan dus ook veel. :)
Merk echt at hij beter op figuur is nu. (moet nog meer af hoor :P )