Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:48

Misschien een beetje offtopic, maar weet iemand hier toevallig hoe straalkanker in het Engels heet? Ik dacht eerst 'thrush', maar dat is duidelijk rotstraal en dat is toch echt iets anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:10

Zoek eens op (hoof)canker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:11

Oeh, ehh... volgens mij iets van coriohuppelepup... als ik 't tegenkom herken ik 't vast (op schrift bedoel ik :+ ) maar kan 't zo niet ophoesten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:17

DubbelDun schreef:
Zoek eens op (hoof)canker.

Dat moet 'm dan toch zijn denk ik inderdaad. Maar ik kom daar ook plaatjes bij tegen die me iets heel anders lijken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:27

Ik heb een plaatje gezien van wildgroei vanuit de hoefballen. Kanker is overproduktie van cellen en kan dus wildgroei tot gevolg hebben.
De enige kanker die ik zelf ooit gezien heb was met de 'wegvretende' soort.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:06

Heb een beetje door lopen zoeken en het is inderdaad hoof canker. :j Thanks. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:21

flappie2 schreef:
Ik vijl de hoefwand wel iets bij om de voorkant iets af te ronden zodat hij zijn voeten beter afwikkelt, maar maak veder de hoefwand niet smaller.

@Safiera: ik zou bij zijn voor voeten dehoefwand nog iets korter kunnen maken, maar dat zal niet heel veel korter kunne. Achter kunnen ze niet korter daar is de hoefwand gelijk met de zool. Ik zie dat het op de foto iets wat vertekend maar echt veel korter kan het niet, voor een klein beetje, achter kan er niks meer af.

Ik denk dan inderdaad dat de foto's wat vertekenen. Bedoelde dat de hoefwand niet gelijk was met de zool en dat dat de witte lijn verder uit elkaar duwt. Maar afvijlen lijkt mij minder handig dan knippen. Met zo'n kniptang haal je wel iets meer weg (zou best kunnen is mijn inschatting ivm redelijk lange voeten) maar knip je ook een stukje 'gat' weg van de witte lijn. Zodat deze weer wat strakker is en verder strak kan worden.

Maar dat is mijn (beperkte) hoefsmidkennis, ik lees er over en vraag mijn smid het hemd van 't lijf, meer niet.

Wat denken jullie over ijzertjes vóór voor mijn pony? Moet ik eerst aan hoefschoenen denken? (imo nog niet uit de kinderziektes, de hoef groeit dus de maat past niet meer (= nieuwe kopen) en verliezen is heel duur grapje)
Of kunststof beslag? Een andere vorm van demping? Leertje er tussen? Kurk?
Ik heb ook wel eens gedacht dat er eigenlijk rubber beslag moest bestaan, van dat autobandenspul...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:17

@safiera: alle beslag die je er met nagels onder zet heeft minder demping of de nagels moet verdiept zitten(op de harde laag) en de onderlaag (die de straat raakt) moet heel flexibel zijn. Volgens mij bestaat zoiets niet en ik gok dat een (zachte) flexibele laag oko heel hard slijt.
Spuitijzers (zonder nagels) wordt ook keihard. Het beste heb je dan hoefschoenen met een zacht inlagezooltje.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:18

@safiera: me een kniptang ga ik niet aan de gang dat laat ik liever over aan de hoefsmit. Voor je het weet knipt je te diep. Ik zal vandaag nog eens een vijl er over heen halen en de hoefwand nog iets korter maken het zal niet veel zijn wat ik kam bij vijlen maar misschien scheelt het. Veder zal ik er een duidelijkere mustangrol in zetten zodat z'n tenen iet korter worden. De witte lijn weer wat smaller krijgen zal tijd nodig hebben. Maar eerst zal hij van de medicijnen af moeten. Maar aangezien het niet goed gaat met z'n luchtwegen moet ik komende week weer naar de kliniek en zal ik wel weer nieuwe medicijnen krijgen voor hem.
Toen hij vorige voorjaar geen medicijnen kreeg was zijn witte lijn ook veel smaller. Nu heeft hij het afgelopen half jaar bijna non stop medicijnen gehad met af en toe een tussen pauze van 2 a 3 weeken. Dus ik denk echt dat de medicijnen te maken hebben met zijn verbrede witte lijn. Heeft ff tijd nodi dus.

Maar bedankt voor je tips.

Edit: tik foutje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:27

flappie2 schreef:
Toen hij vorige voorjaar geen medicijnen kreeg was zijn witte lijn ook veel smaller. Nu heeft hij het afgelopen half jaar bijna non stop medicijnen gehad met af en toe een tussen pauze van 2 a 3 weeken. Dus ik denk echt dat de medicijnen te maken hebben met zijn verbrede witte lijn.

Ja die kans is heel reëel, je weet in elk geval waar het aan ligt. Lastig, paard moet natuurlijk wel kunnen ademhalen :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:59

hestejente schreef:
scoxxx u vraagt wij draaien (fotos van gistermiddag)

LV:
Afbeelding

Afbeelding

RV:
Afbeelding

Afbeelding

Ben ergggggg tevreden over het herstel van de stralen, aan de punten kun je nog wat oude schade zien maar paard is tegenwoordig gehuisvest op droog zand (zie achtergrond bovenstaande fotos) ipv op zoiets:

Afbeelding
(links watertank, rechts een bak met onbeperkt zuurkool, vooraan mest per strekkende meter en de rest is blubber)

Ook krijgt hij sinds een paar weken weer fatsoenlijk hooi. Maak me wel zorgen om dat rare diepe gat vlak naast z'n straal RV, hij lijkt er verder geen last van te hebben maar volgende week toch maar even naar laten kijken :j

Ik zou zijn hielen iets ronder afronden zeg maar. Ze zijn net wel/net niet iets te lang. Als je de hielen iets afrond richting zijn hoefballen, groeien ze minder snel te lang.
Zijn complexe voetjes: ziet er netjes uit... maar toont toch te lange toon en te lange hielen. HB-voeten zijn soms complex.

Ik denk dat de kraters veroorzaakt worden door de vele modder: dat weekt lekker in de hoefzool. Een vrachtwagen extra zand is niet zo duur, 300/400 euro?
Gelukkig ben je van je zuurkool af ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:14

flappie2 schreef:
Graag zou ik jullie mening willen weten over de hoeven van mijn paard. Het is een 6 jarige andalusier ruin. Ik doe nu ongeveer een jaar zijn voeten zelf. Hij heeft nooit op ijzers gestaan. Zijn achtervoeten slijten iets sneller of groeien iets minder hard dan zijn voor voeten.
Ik ben dus erg ben nieuwd wat jullie van mijn bekap kunsten vinden, en of ik nog dingen anders moet gaan doen.

Links voor
Afbeelding
Afbeelding

Graag jullie mening.

Ziet er netjes uit: persoonlijk zou ik (als het paard niet te gevoelig is) de hoefwand wat korter maken, vooral in het hielgedeelte. De steunsels zou ik bijwerken/korter maken. Persoonlijk maak ik me nooit zo druk of de hoefwand overal even dik/dun is... zolang de conformatie van de hoef an sich maar overal evenredig is. Anders vertaald: als je een front-foto maakt van 1 hoef, dat de linkerkant evenredig/zoveel mogelijk gelijk is aan de rechterkant van diezelfde hoef.
Vlgs mij, als je de hoefwand korter maakt, wordt de witte lijn ook wat smaller.

Mocht deze andulusier scheppen (kweetniet of ie dat daadwerkelijk doet)... dan voorkom je met evenredige hoeven dat de scheppende beweging zich vergroot en het dier zich met zijn linkervoorhoef aantikt aan zijn rechtervoorkogel en vice versa.

Maar bovenal zet je een dier zo gewoon recht op zijn benen.
Ik ben fallikant tegen beencorrectie dmv hoefbewerking, maar zo recht mogelijk op de benen zetten is werkelijk wel essentieel!
Zolang je een dier niet recht op de benen zet, zal de beenafwijking alleen maar toenemen in de loop der jaren.
Of een hoefwand dan niet overal even dik is ja dan te nee.... is van ondergeschikt belang.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:21

Safiera schreef:
Linksvoor: (Is vooral nog erg vies op de straal)
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7415.jpg

Mooi voorbeeld van bovenstaand verhaal: op de foto lijkt dit dier scheef te staan op zijn hoeven. Binnenkant/linkerkant is hoger dan de buitenkant/rechterkant.

Dat dit dier kreupel loopt, valt niet 1-2-3 af te zien aan zijn hoeven. Wellicht heeft het dier atrose in de ondervoet(en) wat zich uit in het vastzetten van de schouders.
Mijn mening: zo pijnloos mogelijk door het leven... wanneer een ijzertje verlichting geeft, waarom dan zo krampachtig aan natural-trim vasthouden?
Enige kanttekening dan wel is: ijzers maken een voet er niet mooier op. Maar goed, zo pijnloos mogelijk is nummero uno.

Zelf werk ik altijd met tijdelijke ijzers. Ijzer-tijd zo kort mogelijk en enkel indien noodzakelijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:30

Vraag voor de deskundigen onder jullie:
Een voet met een kanteling en lichte sincker, wordt die stijler of juist 'platter' dan een voet met alleen een kanteling?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:32

scoxxx schreef:
Safiera schreef:
Linksvoor: (Is vooral nog erg vies op de straal)
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7415.jpg

Mooi voorbeeld van bovenstaand verhaal: op de foto lijkt dit dier scheef te staan op zijn hoeven. Binnenkant/linkerkant is hoger dan de buitenkant/rechterkant.

Dat dit dier kreupel loopt, valt niet 1-2-3 af te zien aan zijn hoeven. Wellicht heeft het dier atrose in de ondervoet(en) wat zich uit in het vastzetten van de schouders.
Mijn mening: zo pijnloos mogelijk door het leven... wanneer een ijzertje verlichting geeft, waarom dan zo krampachtig aan natural-trim vasthouden?
Enige kanttekening dan wel is: ijzers maken een voet er niet mooier op. Maar goed, zo pijnloos mogelijk is nummero uno.

Zelf werk ik altijd met tijdelijke ijzers. Ijzer-tijd zo kort mogelijk en enkel indien noodzakelijk.

Bedankt scoxx! Al denk ik dat het door de foto komt dat zijn hoef zo scheef lijkt... Als je er recht voor gaat staan staat hij toch wel recht zeg maar :? Moet nog eens goed kijken dan!

Artrose mag ik hopen van niet nog, hij is pas 6... Smid zei dat hij zo kort stond, en zulke vlakke voetjes had dat dat goed de kreupelheid kon
veroorzaken. Nu maar even in de bermen blijven zo veel mogelijk. pony geeft zelf ook aan daar fijner te lopen. Volgende keer (als hij ook weer gereden gaat worden) waarsch. toch een ijzertje er onder :j

In de zomer hield ik het altijd zelf bij en liepen we zo veel mogelijk over het harde, zo bleven zijn voetjes best mooi.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:56

Hier nog wat voor en na-foto's van de cursus van vandaag. Vergeten nummertjes erbij te houden, dus nu moet ik de hoeven op het kleurtje handdoek+kleurtje handschoen bij elkaar zoeken _O-

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De paardjes waren weer heeeeeel braaf en hebben zoet hun voetje gegeven :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:07

blijft en gek gezicht , die afgehakte paardenvoeten .
Mag ik vragen waarom die ene zo zwart is ? is dat omdat ie al even dood is ....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:07

ja zag het net ook op de foto, net of ie in de fik was gestoken :+. Maar het komt doordat de foto onderbelicht is én omdat ze nat uit de ton komen (warm water om een beetje te ontdooien)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:09

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:14

Scoxx, HB-voeten????? Mijn paard is alleen HB in de zin van laminitic, maar niet in de zin van founder, waar je als Nederlandstalige aan denkt bij HB.

Ben me overigens vanmiddag woest geschrokken, afgelopen dinsdag had ik z'n voeten voor het laatst opgetild ('s avonds dus kon weinig zien) en vanmiddag kwam de lucht me al tegemoet en ja hoor: volop rotstraal weer, vooral in de groeven en de punten van de stralen (zeg maar aan de ene kant van de breuk die op de foto's te zien is) _-:( Ben aan het snijden gegaan, toen ik rode plekjes te zien kreeg ben ik naar de vriend van mijn stalhouder (die smid is) gerend omdat ik niet verder durfde zelf en morgen zal hij zich eens met mijn paard bemoeien. Heb het liever niet maar als de boel harder rot dan dat het aangroeit is dat natuurlijk ook niks. Dinsdag is de bekapper er weer, hij vermóórdt me := Vind 't niet prettig allemaal en zit me nu al op te vreten maar die stralen moeten schoonnnn... dit lijkt me nu toch even beter voor m'n paardje.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-03-12 22:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:27

haha , zal er en postertje van maken .. wen ik er aan ....Heel snel .
Dank je arabesk !

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:51

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:20

Ik hoop het voor je _O-

Jouw ava is anders ook tamelijk creepy :+, je hoofd kapotsmashen op een toetsenbord :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:56

heb jij en pootje begraven Gimli ?
Met welk doel graaf je hem op ?

Hoezo nieuwsgierig :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:58

dan hou je het hoefbeen, met een beetje geluk het hoefkatrol en de hoornschoen over :j