[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:56

cow_girl schreef:
Ik vind het ook allemaal erg verwarrend... ik heb net weer de kliniek gebeld heb toch nog wat vragen. Maar ze bellen in de loop van de dag pas terug.

Maar diegene die te maken hebben gehad met een 'sincker' heeft diegene wat informatie over deze vragen? ik wil haar zo graag meer beweging geven maar kan dit wel?

- kan het hoefbeen door meer beweging verder zakken?

Dit weet ik natuurlijk niet zeker, maar bij Victor is het iig niet gebeurt. Victor had een verzinking van 4 mm en z'n zool was ook bol en dat is na verloop van tijd weer mooi hol geworden.

- mag ze nu de hele dag in de wei, rennen en galopperen (met graaskorf)? of gaat het dan mis?

Een week of twee na de diagnose (foto's) kreeg Victor ijzers en heeft hij -wel met Equipalazone- zich even helemaal uitgeleefd in de bak. Heb er nog een filmpje van op Youtube. Clown Voor zover ik weet heeft dat bij hem geen schade aangericht, al had het eigenlijk niet gemogen...dat uitleven. Bloos Daarna heb ik wel de dosis vermindert en hem wat meer in toom gehouden, bovendien is hij daarna ook nog eens door hele slechte periodes gegaan (voor Victor's verhaal: zie onderschrift van Isapaardje), dus ik zou je wel aanraden om haar voorlopig zo rustig mogelijk te houden.

- mag ze met een graaskorf wel de hele dag in de wei eten? of alleen maar een paar uur?
Ik heb Victor een hééééle lange tijd niet tot nauwelijks op het gras gehad, hij moest eerst van binnen helemaal "opschonen" zeg maar....al het gif en afvalstoffen eruit.

- en is stappen over de weg nu slecht?
Om eerlijk te zijn.....ik heb hem nog steeds niet op het harde gehad. Hij liep vreselijk beroerd op het harde, dus heb ik hem een hele tijd in de bak gehouden (dag en nacht). Op een gegeven moment op aanraden van de bekapper toch weer even geprobeert om op het harde te stappen aan de hand, maar Victor kan niet normaal en rustig over de weg (blijft dribbelen e.d.) dus die was zo weer kreupel. Sindsdien heb ik het nog steeds niet aangedurft....

ik kan niet stappen door het weiland... dan sleurt ze me door het gras, ze is helemaal gefixeerd op een grasspriet, dus ook in de berm wandelen lukt niet, dan trekt ze zo hard dat ze steeds een hap gras neemt...

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zou je ook aanraden Victor's verhaal (en die van alle anderen...) te lezen op de site van Isapaardje, daar kan je heel veel info/troost/moed/hoop enz vandaan halen.... Ach gut

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:19

Timbers schreef:
Vanmorgen even in een jank stemming omdat een ander oud paardje dat ik ken vannacht is ingeslapen Ach gut, verhaal van Cow_girl in mijn achterhoofd en dat soort dingen dus ik zag het allemaal even zwart.

Veel sterkte met het verlies van dat paardje... Ach gut
In de nacht van maandag op dinsdag is één van m'n "buurbelgen" (in het land naast het mijne) doodgegaan, ze lag zomaar ineens dood. Verdrietig Ik had haar maandag rond 17.00 bij het mestruimen nog zien liggen en even tegen haar gepraat, maar ze reageerde niet. Ik dacht dat ze vast lag te slapen en stond er ook nog een meter of 30 vanaf, dus ik dacht dat ze me niet gehoord had. Heb nog wel een tijdje staan kijken of ze ademde, en dacht dat ik toch haar flanken wat zag bewegen (maar ja....zeker weten doe ik het ook niet meer). De boer had haar die middag ook zien liggen en vond het al een beetje vreemd (ze ligt niet zo vaak), maar had er verder ook niet bij stilgestaan. In de avond met voeren kwam ze niet, maar dat gebeurde wel vaker en het was te donker om iets te zien en de volgende ochtend was ze dus dood..... Huilen
En nu staat haar dochter voor het eerst helemaal alleen en word ik zo verdrietig als ik haar zie.... Verdrietig
Ik moet er elke keer aan denken.....wat als ik direct had gebeld....misschien was ze dan nog in leven....wat is er gebeurt.....heeft ze geleden.....had ik het kunnen voorkomen dat ze nu dood is.....waarom heb ik niet naar m'n intuïtie geluisterd die me duidelijk maakte dat iets waarschijnlijk niet goed was.....wat als...... Huilen
Potverdikkie, ik zit weer eens te janken achter de computer. Waarom hou ik toch zoveel van dieren dat het pijn doet????

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:56

Cow-girl: Ik zou haar eerst nog maar even zo gematigd houden zoals je nu doet. Haar door de wei laten rennen zou ik nog niet doen en ook zou ik haar nog even uit het gras houden.

Victory-boy: je moet jezelf niets verwijten.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:31

@Victory-Boy verwijt je zelf niets hoor meissie Ach gut. Verschrikkelijk dat dat paard is overleden maar als het op een manier zoals jij beschrijft is gegaan was het gewoon haar tijd....hoe rot ook.

Heb het idee dat de dubbele dosis pijnstillers haar nu wel begint te helpen......nog even een paar dagen door duimen dus!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:11

@Victory-Boy; Ach gut ik denk ook dat het haar tijd was, je moet jezelf niets verwijten, ze is mooi vredig op haar eigen weide met haar eigen dochter gegaan, menig paard komt naarder aan het einde, maar snap het wel hoor Bloos

@Timbers; fijn dat je weer wat moed en hoop hebt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:51

Timbers: wat zegt je da over het feit dat ze nu aan de Bute is?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:55

romeorowan schreef:
Timbers: wat zegt je da over het feit dat ze nu aan de Bute is?

Dat het een goede pijnstiller is en dat het jammer is dat zij het niet meer mogen voorschrijven......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:16

een kennis van mij slikte het ook,hij heeft de ziekte van bechterew(ik weet niet hoe je dat schrijft),het is een reuma middel,mensen mogen het ook niet meer slikken....die vriend had dus een probleem,zijn lichaam reageerde er goed open op de vervangende ontstekingsremmers dus niet.

Victory-boy:wat een triest verhaal.....een paard wat zo stil ligt lijd volgens mij geen pijn....weten ze de doodsoorzaak al?
niet je schuldig voelen,ik denk dat je er niet veel aan had kunnen veranderen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:39

Buut (phenylbutazon) mag WEL weer voorgeschreven worden door de DA, maar alleen als naar het oordeel van de DA de 'gewone' pijnstillers niet voldoende effectief zijn. Heb gisteren een hele doos van mijn DA gekregen.

Anyway... nu de misschien domste vraag van het topic: zou een paard met acute hoefbevangenheid eigenlijk geen temperatuursverhoging moeten hebben, of op z'n minst warm aanvoelende hoeven? Mijn paard heeft geen van beide..?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:51

Bij Es had het ook een raar verloop Jannepauli......het begon met kreupelheid linksachter ze heeft ook geen warme hoeven, kloppende aders, gevoeligheid op de visiteertang en koorts of verhoging gehad.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:16

mijn paard had hoefbevangenheid zonder verhoging(36 graden is ondertemp.)zonder warme hoeven,geen gevoeligheid op de visiteer tang....nu heb ik natuurlijk een raar paard,dat scheelt...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:27

Image had ook geen verhoging, maar was extreem kreupel en had 1 hele hete hoef en 1 hele warme hoef.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:38

En ik dus blijkbaar ook.... want ze heeft geen verhoging/koorts (gehad), geen warme hoeven, geen pijn met de visiteer tang,geen kloppende aders, liggen doet ze niet of nauwelijks.. geen verbrede witte lijn ( er zitten wel roze vlekjes in), er zijn geen indicaties in het bloedbeeld.. alleen maar dat vreemde, stijve lopen en weigeren om op de stenen te lopen.
ik heb vannacht nog 's alle punten op het i-net nagespeurd en vind dus helemaal geen aanknopingspunten. Zelfs zo dat ik me nu begin af te vragen of er niet iets is wat we over het hoofd zien.. of er iets anders aan de hand is.
Misschien komt dat wel omdat ik nooit eerder iets als dit heb ervaren ( althans bewust heb meegemaakt).. ik begin me erge zorgen te maken.

Vannacht heb ik haar voor het eerst even zien liggen maar toen ik naar haar toeliep, stond ze meteen op. Wat er dan gebeurt is merkwaardig: ze blijft staan, rekt haar hals omhoog en houdt dat zo vast en staat voor en achter wijdbeens. Duidelijk is dat ze dan pijn heeft. In die stand bleef ze staan om te plassen. Het friesje had zich toen inmiddels al op de hooibak gestort en omdat ze ook wilde eten, liep ze in die vreemde wijdbeense stand er ook naar toe.
Spierbevangenheid schoot door me heen - ze is ook wel gevoelig op aanraking. Gek genoeg lijkt ze mét de hogere dosering pijnstillers( nu 2 x daags 2 zakjes buut) meer pijn te hebben dan met Metacam.
En haar medicijntjes wil ze eigenlijk ook liever niet meer: appelmoesje, slobber, gewoon los in de lucerne.. het wordt maar mondjesmaat gegeten en ze laat 't liever staan. Tot eergisteren ging alles er nog goed in en was ze de haantje de voorste bij het voeren.

Ik snap het even niet meer..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:57

Kun je geen Neutradex gaan geven Marianne??
Dat overweeg ik bij Es ook alleen vond de DA dat we eerst dit weekeind even af moesten wachten met de hogere dosering pijnstillers.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:08

Da's misschien niet zo'n gek idee.. tenslotte loopt ze wel constant in een verkrampte houding en dat kan natuurlijk mede een verzuring van de spieren opleveren.. ik ga 's ff bellen wat onze Jos (= DA)) er van zegt. Dank voor de tip, daar had ik zelf nog niet aan gedacht!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:12

Denk dat ik het ook aan Es ga geven, idd ivm die verkrampte houding.....maar eerst even kijken hoe ze het hierop gaat doen.

Ze heeft vandaag weer even in de bak "gelopen" en staat nu weer tevreden aan hooi te knabbelen op stal....het is snel allemaal te veel voor d'r. Maar goed langzaam aan begint ze weer een klein beetje in de benen te komen!! Je wil niet weten hoe ze loopt, maar goed zo lopen is al beter dan helemaal niet willen lopen Ach gut

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:27

Ik kan me er alles bij voorstellen.. hier is 't ook zo.. normaal loopt ze met grote, verende reuzenstappen en nu is het kleine, stijve pasjes als een reumatisch oud dametje..

Pauli is 24/7 in de rijbak en lopen doet ze dus wel. Maar ik las ook al weer ergens dat lopen op zich niet goed is omdat juist dan weer extra schade aan de hoeflamellen gebracht kan worden..

Wat een rot-aandoening is dit toch..

Las net op de site van 'natuurlijk in balans' ook een heel artikel over HB - ik vraag me af of die dingen als Podocomplex, Drainage Compositum etc. nu gegeven kunnen worden, ter ondersteuning. Baat het niet dan schaadt het niet? Of is dit nu juist contraproductief?

Hé, ik wou dat alles weer 'normaal' was, begin steeds meer in verwarring te raken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:29

Jannepauli schreef:
Vannacht heb ik haar voor het eerst even zien liggen maar toen ik naar haar toeliep, stond ze meteen op. Wat er dan gebeurt is merkwaardig: ze blijft staan, rekt haar hals omhoog en houdt dat zo vast en staat voor en achter wijdbeens. Duidelijk is dat ze dan pijn heeft. In die stand bleef ze staan om te plassen. Het friesje had zich toen inmiddels al op de hooibak gestort en omdat ze ook wilde eten, liep ze in die vreemde wijdbeense stand er ook naar toe.
Spierbevangenheid schoot door me heen - ze is ook wel gevoelig op aanraking. Gek genoeg lijkt ze mét de hogere dosering pijnstillers( nu 2 x daags 2 zakjes buut) meer pijn te hebben dan met Metacam.
En haar medicijntjes wil ze eigenlijk ook liever niet meer: appelmoesje, slobber, gewoon los in de lucerne.. het wordt maar mondjesmaat gegeten en ze laat 't liever staan. Tot eergisteren ging alles er nog goed in en was ze de haantje de voorste bij het voeren.

Ik snap het even niet meer..

Janne, kan het misschien zo zijn dat Pauli door de HB probeert haar hoeven te ontlasten maar daardoor spieren zodanig anders gaat gebruiken of zelfs verkrampen dat ze daardoor nu zo ongelukkig loopt ?
Dus een bijkomstigheid door de hoefbevangenheid.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:27

geerke schreef:
Victory-boy:wat een triest verhaal.....een paard wat zo stil ligt lijd volgens mij geen pijn....weten ze de doodsoorzaak al?
niet je schuldig voelen,ik denk dat je er niet veel aan had kunnen veranderen!

Nee, ze hebben haar op laten halen door Rendac en geen sectie oid laten doen. Mogelijk heeft ze een hartaanval gehad, mogelijk een zware koliekaanval....geen idee.
Ik heb haar idd niet zien strijden en ook aan de plek waar ze lag was niet te zien dat ze heeft liggen draaien of trappen met de benen oid. Ik hoop van harte dat ze idd geen pijn heeft gehad en rustig is heengegaan.
Het is aan de ene kant een hele mooie dood (mits dus dat er geen doodstrijd/pijn aanwezig was) en haar dochter heeft alles meegemaakt en kan het dus beter verwerken (ze begrijpt op deze manier natuurlijk veel beter dat haar mams is overleden dan wanneer die weggebracht wordt naar een kliniek of slachthuis), maar aan de andere kant weet je niet waarom ze dood is gegaan....ze was volgend mij nog helemaal niet oud.
M'n hersens zeggen precies wat jullie zeggen, maar m'n hart wil alle levende wezens gezond, pijnvrij, vrolijk, jong en zonder zorgen zien en kan maar moeilijk accepteren dát er nu eenmaal ziekte, pijn, angst, stress, ouderdom, zorgen en dood aanwezig zijn en dat ik daar in de meeste gevallen simpelweg niets aan kan doen. Ik denk dat de meeste mensen dat hebben....

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:16

Romeorowan: klinkt niet echt positief wat er staat in het boek van Nassau… mijn paard had dus ook een bolling aan de onderkant. Maar volgens de hoefsmid zag dat er weer goed uit, de bolling was weg en het was ook niet meer zacht en week.

Gemske: adviezen waren zeker tegenstrijdig… begrijp het nog niet helemaal. De foto’s zouden ze klaarleggen, over 8 weken moet ik weer terug. Dus dan kan ik ze alsnog naar van Nassau sturen. Ik zal ze wel vast een mail sturen met het hele gebeuren, kan altijd kijken wat zij zeggen.

Timbers: wat erg van dat andere oude paardje, vreselijk. Gelukkig dat het met Es ietsjes beter gaat. En wat je zegt… geduld moet je hebben…. Erg veel…

Geerke: ik zag de foto’s, maar hoe komen die afgebrokkelde stukjes? Aan de voor- en achterkant? Die van jou is dus chronisch hoefbevangen en uiteindelijk geen sincker doorgekomen. Jouw paard is nu stabiel? Hoe loopt Pablo?

Amable_chica: hoe is het nu met de benen van Shinouk?

Janouk: ik zal Van Nassau eens mailen met mijn verhaal. Maar hoe kan het bot van bovenaf weer aangroeien dan?

Victory-Boy: die sincker is dus niet door de zool gegaan, maar is die nog in dezelfde positie? Dus gekanteld en gezakt? Want ik kreeg te horen dat het dus nooit meer evenwijdig met de hoef zou lopen. Hebben ze bij Victor dan de hoef aangepast aan de stand van het bot dat gezakt is? Maar je zegt 3 jaar later… heeft dat zolang geduurt? Die van mij heeft helaas geen dikke zool. Dat is misschien maar 1 cm dik… en was ook niet dikker geworden na de 2e keer op de foto…. dus ik loop nu meer risico dan wanneer ze dikke zolen had.

Ik mag haar niet zonder ijzers laten lopen, dat zou funest zijn. Maar ik moet zeggen, de voorkant is nu heel kort bekapt, de teen is er af. En ze loopt prima met die ijzers dus bij haar helpen ze goed. En daaronder zit nog dat zooltje met die siliconenkit.
En je kan je zelf niks verwijten… de dood van dat andere paard daar kun jij niks aan doen, ik snap je wel dat je dacht van had ik nou maar dit of dat…. Zo zou ik ook denken en jezelf bijna gek maken. Niet doen hoor.

===========================================================================

De kliniek heeft gisteravond laat nog teruggebeld....

Weet je wat de DA zei: ik heb jou paard strompelend zien lopen de 1e keer.... als ik nu eerst de foto's had gezien en dan pas je paard... dan had ik gezegd DIT paard hoort NIET bij DEZE foto's.... ONMOGELIJK!!!!!!!!

Hij zei, de foto's wijzen uit dat het gewoon zeer ernstig is... zeer pijnlijk.. en eigenlijk KAN ze HELEMAAL niet lopen... hij kon er gewoon niks over zeggen, snapte er ook niks van. En die van mij loopt dus .... raar he?? maar ik ben natuurlijk wel BLIJ dat ze loopt... maar vind het ook weer eng... ze heeft blijkbaar een zeer hoge pijngrens... onvoorstelbaar vind ik het.

Ze mag dus ook NIET de wei in... want als ze nu opgejaagd zou worden door de andere paarden dan is het foute boel. Dus dat gaat dus mooi niet door... helaas... ze moet in der stal blijven en dan lopen we af en toe maar over het erf en in het weekend iets verder. Omdat het savonds zo snel donker is kan ik na het werk niet meer lopen, dus doe ik het sochtends iig heel even...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:03

Ik ben er weer. Dank voor jullie lieve reacties.
Het leven gaat weer verder ...

Hier helaas minder positieve berichten bij sommigen.
Jammer te lezen dat Pauli hoefbevangen is. Je treft het ook niet echt met haar Verdrietig ... Heel veel beterschap gewenst.
Vorig jaar waren bij Isabella de LDH en CPK waarden 2x zo hoog, nu waren ze ook te hoog, maar volgens mijn DA kwam dat wel vaker voor; ook bij gezonde paarden.

Cow_girl; je treft het niet dat je zulke tegenstrijdige berichten krijgt. Zeker omdat je al zo bang bent en onzeker, is het niet fijn dat je geen eenduidig antwoord krijgt.
Moet wel zeggen dat ik heel veel herken in je verhaal.
Eerste keer dat ik met Isabella voor foto's bij een paardenkliniek kwam, zei de arts mij hetzelfde; het was dat hij zelf de pony had zien lopen en de foto's had gemaakt anders zou hij niet gedacht hebben dat pony en foto bij elkaar hoorden. Ook hoefsmid was verbaasd toen ik met Isabella gewoon over een grindpad kwam aangesjouwd ... Onmogelijk. Tja, dat gaf mij goede hoop, want ze liep toen prima.

Wel denk ik te kunnen bevestigen in de loop der jaren dat een chronische bevangenheid nooit overgaat. Ik heb met Isabella altijd wel wat. Nu weer die hoefzweer en die dunne zolen en daarbij ook nog eens die hoefbeenkanteling, vermoedelijk ontstaan door het lager op de hielen zetten. Een ding fout en het gaat ook gelijk weer fout.

1 cm dikke zool is trouwens wel redelijk normaal. Bij Isabella zijn ze nu echt veel te dun, het hoefbeen zit er ook op te drukken. Daarom mocht ik niet weken voor de hoefzweer omdat het hoefbeen er gelijk achteraan zou komen. Ja daar schrik je even van, maar toch proberen nuchter te blijven denken. Bloos Het KAN, maar het HOEFT NIET, denk ik nu na zo'n bericht.
Huifbedpony Wendy had ook een sinker. Ze heeft nog jarenlang normaal gefunctioneerd, ook met kinderen op haar rug. Oke wedstrijden niet meer, maar dat was ook mede gezien haar leeftijd. Dat ze onlangs is overleden had een andere oorzaak.

Dus de moed niet opgeven, zeker niet zolang je paard goed loopt. Helaas moet je wel zelf logisch blijven nadenken, want er is niemand die je zonder meer een pasklare oplossing kan aandragen, begrijp ik nu ook weer gezien mijn eigen situatie.

Filmpje van vandaag ... ; http://nl.youtube.com/watch?v=pSeY1j67-vU
ze wilde zich niet laten pakken en mepte een keer, voordat ze in een korte draf wegrende Haha!
Op blote voeten trouwens (maar dat alleen op de wei, op de rest loopt ze met hoefschoenen; want ik durf met die dunne zolen niet zonder bescherming tot de hoefsmid is geweest)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:27

Dat ziet er stukken beter uit Ingrid!

Kan iemand me uitleggen wanneer een paard nou echt chronisch bevangen is? Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik las namelijk dat die fase na 24 uur na de hoefbevangenheid kan ingaan. Maar dat hoeft niet te gebeuren?

Verder iedereen sterkte met de kwakkelende paardjes.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:00

Jannepauli schreef:
En ik dus blijkbaar ook.... want ze heeft geen verhoging/koorts (gehad), geen warme hoeven, geen pijn met de visiteer tang,geen kloppende aders, liggen doet ze niet of nauwelijks.. geen verbrede witte lijn ( er zitten wel roze vlekjes in), er zijn geen indicaties in het bloedbeeld.. alleen maar dat vreemde, stijve lopen en weigeren om op de stenen te lopen.

Als je paard net hoefbevangen is dan is de witte lijn ook nog niet verbreedt. Dat stuk wat verbreed is moet er eerst uitgroeien, de onderkant van de hoef is nog een gezond gedeelte. Pas wanneer je paard met een week of wat weer bekapt is dan kun je pas zien of de witte lijn wat verbreed is omdat de hoef dan weer wat verder uitgegroeid is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:03

capopjekop schreef:
Kan iemand me uitleggen wanneer een paard nou echt chronisch bevangen is? Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik las namelijk dat die fase na 24 uur na de hoefbevangenheid kan ingaan. Maar dat hoeft niet te gebeuren?

Volgens mij ligt dat een beetje aan de reden waarom je paard hoefbevangen is geworden. Bij een mechanische hoefbevangenheid is de stofwisseling niet verstoord dus zal het ook niet chronisch zijn. Bij hoefbevangenheid door een verstoorde stofwisseling blijft na de acute fase de stofwisseling altijd gevoelig. Dan spreek je van chronisch dacht ik. Correct me if i'm wrong..... Bloos

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:32

[quote="Kymalin
Als je paard net hoefbevangen is dan is de witte lijn ook nog niet verbreedt. Dat stuk wat verbreed is moet er eerst uitgroeien, de onderkant van de hoef is nog een gezond gedeelte. Pas wanneer je paard met een week of wat weer bekapt is dan kun je pas zien of de witte lijn wat verbreed is omdat de hoef dan weer wat verder uitgegroeid is.[/quote]

In Tyra's geval spreken we over een maand of wat, bevangen geraakt begin oktober (vorig jaar), maar waarschijnlijk al in september (enthousiast paard, laat niet snel zien dat ze wat heeft) en pas in mei van het jaar erop werd de verbreding van de witte lijn zichtbaar. Is dus minimaal zeven maanden. (Maar Tyra was sowieso een apart geval)