[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:47

Toch nog even wat foto's kunnen maken vanavond. Vooral het witte voetje was er het slechtste aan toe en is nu ook weer het gevoeligst. Heb ondertussen toch even weer de hoefsmid contact of ie voor mijn vakantie nog langs kan komen en heb haar toch maar 1 zakje buut gegeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:34

Oei, ik ben bang dat je te vroeg het rijden hebt opgepakt.
Met rijden bewegen ze zich natuurlijk anders dan wanneer ze vrij bewegen.
En met zulke hoeven qua Rind uitgroei zou ik het niet aan hebben gedurfd om al te beginnen.

Hier heeft mijn zusje echt 1 jaar gewacht totdat ze weer is gaan rijden.
En de hoef helemaal vernieuwd was

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:44

Ja ik ben er ook bang voor idd. Probleem is ook dat als ik er eenmaal weer op zit, ze zich niet als een 25-jarige kan gedragen maar in het begin gewoon weer een 3-jarige is met alle rare capriolen erbij... Als we het nu gewoon bij rustige staprondjes konden houden.. Kan mezelf ook wel voor de kop slaan, maar ja, achteraf he.

Wat denk je? Is het nodig om haar echt volledig weer op rantsoen te zetten? Of ligt het nu anders omdat het waarschijnlijk overbelasting is geweest? Wil haar het liefste niet teveel op rantsoen zetten, omdat ze zo invalt..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:55

Naath, heeft ze ook warme voeten/pulsaties? Dan zou ik haar terug zetten qua rantsoen.

Zo niet dan je pijnstilling en Ascal doorzetten tot na je vakantie, zou niet gaan afbouwen als je er zelf niet bij bent.
Degene die de zorg over neemt, heeft die wel zicht op of ze beter of slechter loopt? Zodat die in kan grijpen als het slechter wordt?

Ik ben weer gaan werken met die van mij 8 weken na de bevangenheid aan de hand en 12 weken na de bevangheid al weer onder het zadel.
Niet elk dier hoeft je een jaar op rust te zetten, niet elk dier kan het aan om (vlot) weer bereden te worden.
Super vervelend dat het zo is gelopen, maar je kan niet alles van te voren afdekken. Als ze goed zijn, dan zou ik ze niet laten staan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:49

Niet elk dier moet idd precies 1 jaar stil staan.
Daar ben ik het zeker mee eens.
Maar vooral door de terug val nu zou ik toch weer een paar stappen terug nemen.

En verder heb je hier boven al een goed advies gekregen waar ik in mee ga

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:53

Bedankt voor jullie reacties.

Ik vond het weekend haar hoeven eigenlijk al niet warm meer, vorige week nog wel wat. Ze staat bij mijn schoonouders, die moet ik nog wel even leren hoe ze zo'n spuit naar binnen moeten doen voor als we met vakantie zijn. Die houden haar ook wel in de gaten, maar die denken al snel dat ze gewoon weer goed loopt, die zien niet wat ik zie. Alleen toen ze vorig jaar heel slecht was, zagen ze het idd wel.

We wandelen wel elke dag 10 minuutjes, dan loopt ze wel lekker mee, niet zo vlot als anders. Ze heeft gisteravond 4 zakjes Ascal 600 gehad en 1 zakje buut. Hoeveel en hoelang kan je Ascal bijgeven? In de ochtend lukt het me op het moment niet om langs te gaan en ga er vanuit dat ze het hier gewoon op redt tot vanavond.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:18

Ascal heb ik geen ervaring mee, hopelijk kan iemand anders hier je over adviseren.

Waarom wandel je elke dag? Kan je dit er niet af laten? Want 10 minuten is voor het 'afvallen' of de 'conditie' peanuts maar geeft wel extra belasting aan haar voeten.
Ik zou als ze niet goed is zoals nu, geen gedwongen beweging geven, ook niet voor 'maar' 10 minuten.
Qua beweging alleen op vrije uitloop in het zand en verder laten staan tot ze geen pijn meer toont zonder pijnstillers zou mijn advies zijn.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:35

Mijn da adviseerde voor mijn haflinger (500kg) om de 1e dag 8 zakjes Ascal te geven en daarna 4 zakjes per dag. Kon gewoon in 1x over het voer. Ik gaf het ‘s avonds

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:21

Mijn (1.60 grote en stevige) Welsh Cob heeft de eerste week 6 zakjes Ascal per dag gehad en daarna mocht ik stoppen. Relaquine ook alleen de eerste week. Na die eerste week alleen nog Equipalazone.

Ik heb 5 weken lang helemaal niks met hem gedaan behalve naar paddock / weiland (zonder gras) brengen. Liet hem soms 's avonds even rollen in de bak als hij op stal stond dus dan liep hij nog paar meter naar de bak en terug en dat was het dan. Ging ook tegen mijn gevoel in om met een paard te gaan wandelen wat niet helemaal goed loopt. Mijn dierenarts is ook echt van zoveel mogelijk pijnloos houden van het paard en niks forceren. Equipalazone mocht ik pas afbouwen als hij een achtje op het harde kon lopen zonder problemen.

Inmiddels staat hij op een half zakje Equipalazone per dag ('s ochtends kwart en 's avonds kwart) en zou ik hem zaterdag even laten stappen in de bak. Inmiddels zag je er helemaal niks meer aan en zelfs op het harde gewoon probleemloos stappen. Hij schrok van een motor en ging er vandoor en heeft 10 minuten lang gerend / gebokt / geraced en ik stond toe te kijken tot hij stoppen ging maar hij ging elke keer weer. Complete totale ontploffing en alle energie moest eruit ofzo. :D Toen hij eindelijk klaar was zag ik dat zijn beide gipsschoenen af waren. Die zou de hoefsmid aankomende vrijdag eraf halen maar goed dat is dus niet meer nodig. Hij heeft ze zelf uit geschopt. Ik was doodsbang dat hij zonder gips weer slecht zou lopen maar helemaal niks aan het handje. Gisteren een klein stukje gewandeld met hem en hij koos er zelf voor om op het fietspad te stappen in plaats van in de berm.

Ik denk de hele tijd dit gaat te voorspoedig en wat komt er nog. Ga elke dag met spanning naar stal omdat ik bang ben wat ik aan zal treffen. Maar voor alsnog een heel blij paard. :) Vrijdag komt de hoefsmid alsnog en van de week zal de dierenarts wel weer bellen dus even overleggen hoe nu verder. Ik wil absoluut niet teveel doen maar paard heeft energie voor 10.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:42

Wat doen jullie als de “pijnlijke fase“ voorbij is?

Ik heb donderdag de laatste pijnstillers en Ascal gegeven. En ze loopt weer goed. Ik heb haar nog niet uit haar stal gehad, maar ze heeft een uitloop met zand en een stuk verhard. Daar zie ik ze weer goed lopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:07

Jildau, fingers crossed dat het zo blijft! Fijn dat het goed gaat!

Martine, hier weer naar buiten en langzaamaan het rantsoen aanpassen naar 'normaal' qua type hooi en hoeveelheid.

Hier sinds de bevangenheid op een afgewogen hoeveelheid geanalyseerd hooi en een vitamine korrel.
Nooit weer op het gras. Ze is insuline resistent dus vandaar de keuze voor geen gras.

Verder het 'werk' opgebouwd door eerst aan de hand te gaan wandelen, longeren oppakken en daarna het rijden.

Moet die van jou afvallen? Of weet je de reden van bevangenheid?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:39

Jildau fijn dat de jouwe beter gaat!

Even weer een update van Chica. Het wandelen hebben we even achterwege gelaten zoals jullie ook adviseerde. Ze staat nu op 4 zakjes Ascal en 1 zakje buut. Kan nu eigenlijk niet zoveel meer aan haar zien. Hier een kort filmpje toen ze mee naar stal ging.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:46

MarliesV schreef:
Jildau, fingers crossed dat het zo blijft! Fijn dat het goed gaat!

Martine, hier weer naar buiten en langzaamaan het rantsoen aanpassen naar 'normaal' qua type hooi en hoeveelheid.

Hier sinds de bevangenheid op een afgewogen hoeveelheid geanalyseerd hooi en een vitamine korrel.
Nooit weer op het gras. Ze is insuline resistent dus vandaar de keuze voor geen gras.

Verder het 'werk' opgebouwd door eerst aan de hand te gaan wandelen, longeren oppakken en daarna het rijden.

Moet die van jou afvallen? Of weet je de reden van bevangenheid?

Nee reden is niet bekend. Ze was wel te zwaar, heeft een harde manenkam (altijd). Ze staat op rust in verband met een peesblessure dus weer wandelen alleen aan de hand, dat in combinatie met hooi wat te hoog in suiker is zal vermoedelijk niet hebben meegeholpen.
Ik weet ook niet goed hoe je achter de reden zou kunnen komen. Tekenen van PPID heeft ze niet een IR is lastig te meten toch?

We gaan het wandelen maar weer opbouwen en na de peesscan hopelijk weer er op als ze zo goed blijft zoals nu. Het arme hooi wat ik nu voer houd ik voorlopig maar zo en verder krijgt ze alleen vitalbix.
Ik hoop dat ze later op het jaar toch weer voorzichtig op de wei kan, zal een kwestie van proberen zijn gok ik

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:15

IR meten ze hier in de kliniek, ze moeten dan vasten en krijgen een bloedafname, daarna gaat er suikerwater in en dan volgt weer een bloed afname.
Hier twee keer laten doen (kort na bevangenheid en na een flinke afval periode) beide keren te hoog qua waardes.

Om die reden durf ik de wei dus niet aan. Dan stapelt het weer op ben ik bang voor. En als ze tonen dat ze pijn hebben ben je echt veel te laat.

Maar gelukkig zijn er ook succes verhalen al blijft het altijd een kwestie van voorzichtig managen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:34

Hier heeft de DA het thuis kunnen meten, na x aantal uur vasten. Vooral aan de hand van de fructosamine (suikergehalte op lange termijn) kunnen ze conclusies trekken. Gelukkig is de mijne niet IR, ondanks 3x HB. Alleen supersnelle turbovreter met "overdosissen" gras/suiker tot gevolg.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:47

Nou Chica was weer lekker bezig vandaag. Dwars door het draadje van de paddock stond ze op de grote wei te stuiteren waar de andere paarden nu eerst niet op mogen. Daar ging ze hoor, staart in de lucht galoperend over de wei. Ik was aan het werk, maar mijn schoonouders kregen haar niet meer te pakken...
En vanavond natuurlijk warme en pijnlijke hoeven. Nu maar iets minder pijnstillers gegeven, zodat ze zich overdag misschien iets minder tof voelt. Wordt soms helemaal gestoord van die pony...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:40

Naath86 schreef:
Nou Chica was weer lekker bezig vandaag. Dwars door het draadje van de paddock stond ze op de grote wei te stuiteren waar de andere paarden nu eerst niet op mogen. Daar ging ze hoor, staart in de lucht galoperend over de wei. Ik was aan het werk, maar mijn schoonouders kregen haar niet meer te pakken...
En vanavond natuurlijk warme en pijnlijke hoeven. Nu maar iets minder pijnstillers gegeven, zodat ze zich overdag misschien iets minder tof voelt. Wordt soms helemaal gestoord van die pony...

Oh zo herkenbaar.. Toen mijne alleen op de paddock stond is hij twee keer over de draad gesprongen het weiland in. Daar lopen vechten met een ander paard.. En nu mag ik hem van de dierenarts laten stappen en draven aan de longeerlijn maar liever even niet galopperen. Zodra hij de ruimte heeft gaat hij dus keihard galopperen en springen. Pfff.. :D

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:12

Hoii,
Voor degene wie zijn/ haar paard of pony in de acute fase heeft gestaan; hoe lang hebben jullie op advies van de DA butagran equi gebruikt? We zitten nu op dag 14 ( 2 x daags een 1/2 zakje) ik heb nog een paar zakjes en dan ben ik er doorheen.
Ik wil sowieso morgen de DA even bellen om te overleggen. De hoefsmid komt eind deze week om de zolen eraf te halen en te bekappen.
Ik heb eventueel nog een volle fles inflacam staan. Misschien kunnen we daar op over.
Voor mij is dit de 1e keer dat ik een bevangen pony heb; was benieuwd hoe dit qua medicatie bij jullie is verlopen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:13

Pony loopt en rent trouwens stukken beter en trekt sprintjes in de buitenbak. Alleen korte wendingen of draaien zie ik haar nog erg stram en voorzichtig. Ben benieuwd hoe het is zonder zolen. 1 x de tape vervangen en toen liep ze zonder; gelukkig al een stuk beter

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:18

Martine_Levi schreef:

Ik heb donderdag de laatste pijnstillers en Ascal gegeven. En ze loopt weer goed. Ik heb haar nog niet uit haar stal gehad, maar ze heeft een uitloop met zand en een stuk verhard. Daar zie ik ze weer goed lopen.

Ik volg, zie net dat ik een soort gelijke vraag heb gesteld. Hier staat pony dag 14 op butagran equi (buut) ben deze week door de zakjes heen. Hoefsmid komt en ben benieuwd hoe dit gaat. Evt over op iets anders want ze loopt in de bochten en wendingen nog erg voorzichtig .

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:42

Hallo allemaal,

Tijdje niet op bokt geweest, ik was sowieso geen hele actieve schrijver (wel een actieve lezer). 2 weken geleden is onze shet (13jr) voor het eerst hoefbevangen geraakt. De oorzaak weten we niet. Wellicht een combi van toch iets te dik zijn en het voer. Ook is hij geprikt op PPID en hier komt naw morgen de uitslag van. Hij staat niet op het gras ('s zomers altijd max 2uur), maar dag en nacht in een zandpaddock met inloopstal samen met zijn fjordenvriend. We voeren nu nat hooi en een vitaminebrokje, 25 gram, van pavo.

Nu komt mijn vraag: de da adviseerde elke maand een week een zandweg kuur te geven. Dit deden we altijd al 2x per jaar door het voer. Dit ging altijd al moeizaam maar doordat ik de psyllium kon mengen met zijn lekkere muesli at hij het altijd wel grotendeels op. Ik heb een vrij kieskeurige shet wat voer betreft. Nu heb ik psyllium brokjes bij de paardendrogist besteld in de hoop dat hij dit wel zou eten omdat hij natuurlijk bijna geen brokjes meer krijgt, maar meneer gooit gewoon zijn voerbak ondersteboven. Hij moet het dus echt niet. Hebben jullie nog ideeën hoe ik ervoor kan zorgen dat ik wel iedere maand die psyllium erin krijg? Mengen met voer kan niet want hij mag niets. Hoe pakken jullie dit aan? Overigens heb ik net wel geprobeerd om het toch te mengen met een klein handje luzerne en een ini mini beetje muesli om te kijken of hij het dan wel eet, maar ook dit helpt niet.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:54

Lianne007 schreef:
Martine_Levi schreef:

Ik volg, zie net dat ik een soort gelijke vraag heb gesteld. Hier staat pony dag 14 op butagran equi (buut) ben deze week door de zakjes heen. Hoefsmid komt en ben benieuwd hoe dit gaat. Evt over op iets anders want ze loopt in de bochten en wendingen nog erg voorzichtig .

Hier hetzelfde idd. Vandaag komt de hoefsmid en dan ga ik even bespreken wat er weer mogelijk is qua beweging. Sowieso loopt onze shet wel wanneer hij dat zelf wil in en uit stal de zandpaddock in.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:41

Ik heb Ascal en Metacam gehad, beide heb ik 5 dagen gegeven op advies van de da. Afgelopen zaterdag en zondag voor het errst weer een stukje gewandeld op het harde, het leek er goed uit te zien maar ik blijf voorzichtig.. eerst maar een poosje aankijken.

Kun je zo stoppen met Butagran of moet je dat afbouwen?

Lianne007 schreef:
Martine_Levi schreef:

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:43

@Deb100, kun je niet de slobber van Vitalbix proberen? Daar zit vrijwel niks in, in ieder geval geen hoge % suiker en zetmeel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:03

Over het bewegen weer gaan opbouwen, daar begon ik pas mee toen ze pijnvrij vrij in de paddock bewoog zonder medicatie. Ik ben begonnen met wandelen in de wei. Iedere dag 5 minuutjes. En als ze geen terugslag kreeg de week erop 5 minuten erbij. In het begin op het gras, bochten ruim aansnijden en later ben ik op straat (zoveel mogelijk bermen) gaan lopen.

Ik ben zelf voorzichtig geweest. Mss te. Maar ik wilde niks overhaasten