[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:18

Hoe snel werkt bute? Gisteren begonnen met 2 zakjes, vanmorgen 2 zakjes en zie geen verbetering.
Moet het eerst inwerken?

Mijn eigen DA is maandag pas terug, heb nu een invaller en die kent haar helaas niet.....

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:35

Bute is een sterkte pijnstiller met een beetje onstekingsremmer. Metacam daarentegen is een iets mindere pijnstiller maar met sterkere onstekingsremmer. De bute zal toch na 1 dag echt verbetering moeten geven.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:37

cissie schreef:
ilangok schreef:
bart mag stoppen met zijn medicijnen :). nu een week aanzien hoe het gaat zonder medicijnen.

Spannend dus de komende periode, hopelijk verloopt deze goed en kan je paard zonder medicatie!!

Succes!

de da vind dat hij heel goed vooruit gaat, tot nu toe loopt hij nog prima! jij ook veel beterschap met je paardje.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:38

Margee schreef:
Hoe snel werkt bute? Gisteren begonnen met 2 zakjes, vanmorgen 2 zakjes en zie geen verbetering.
Moet het eerst inwerken?

Mijn eigen DA is maandag pas terug, heb nu een invaller en die kent haar helaas niet.....

Afhankelijk van de ernst van de bevangenheid meestal 2 tot 3 dagen. Zo vertelde de da destijds.

Mijn haflinger reageerde pas positief na 4 dagen ( op 2 zakjes pro dynam), daarvoor zag ik geen enkele verbetering.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:46

Dankjewel voor jullie antwoord..... ik raakte al een beetje in paniek omdat ik geen verbetering merkte na de eerste keer. Gisteravond dus de eerste dosis, 1ste dag 2x2 zakjes daarna 2x1.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:59

Margee schreef:
Dankjewel voor jullie antwoord..... ik raakte al een beetje in paniek omdat ik geen verbetering merkte na de eerste keer. Gisteravond dus de eerste dosis, 1ste dag 2x2 zakjes daarna 2x1.

Loopt je paard al wat beter met de medicatie?

_Patriciaa

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:44

Remy gaat goed op de halve metacam!
Ze wordt ook echt vervelend.. Gister is ze door de omheining in de paddock heen gebroken.. Er stond namelijk gras aan de andere kant van het draadje.. daar kon ze van achter het draadje niet bij, dat kan natuurlijk niet als je een haflinger bent he.. dat begrijpen jullie.. Nu dus maar stroom op het draad gezet zodat ze echt alleen op het zand staat met oud hooi. Boefje!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 05:33

cissie schreef:
Margee schreef:

Loopt je paard al wat beter met de medicatie?

Nee.... ik heb daarom gisteren de DA laten komen. Ze had er direct op moeten reageren.
Hij gaf me totaal geen hoop meer op herstel en ze is gisteren ingeslapen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 06:32

:(:) Margee sterkte. Het is zo'n )(*&^% ziekte, waarbij sommige paarden geluk hebben en er door heen komen en sommige paarden helaas het geluk niet hebben.
:(:)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:32

Sterkte Margee...ik weet hoe je je voelt..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:49

Margree sterkte. :(:)

Goede pijnstillers zie je vaak snel resultaat op.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:29

Sterkte Magree Y;(

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:17

Ach nee toch :-(

Wat ontzettend verdrietig!

Sterkte met je verlies.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:29

Margee schreef:

Loopt je paard al wat beter met de medicatie?[/quote]

Nee.... ik heb daarom gisteren de DA laten komen. Ze had er direct op moeten reageren.
Hij gaf me totaal geen hoop meer op herstel en ze is gisteren ingeslapen.[/quote]

wat triest!Heel veel sterkte! |(
Mijn paard reageerde ook niet op pijnstilling... |(

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:51

Sterkte met je verlies Magree.

Ik had een vraag waar iemand mij hier hopelijk bij kan helpen. Ik heb een bevangen tinker die het super doet op ijzers. Loopt geen moment meer kreupel en crossed vrolijk door de bak. Op het moment ga ik voor de ijzers naar Emmeloord. Ik ben daar destijds heen gegaan op advies van de dierenarts en ook erg tevreden over de hoefsmid, die heeft echt super werk verricht (beide smeden daar).

Punt is dat dat twee uur heen en twee uur terug is voor mij. Paard vindt de trailer gelukkig niet vervelend, maar ik moet er iedere keer een dag voor vrij nemen. Ik blijf dat ook zonder problemen doen als het nodig is, maar het gaat ondertussen zo goed met hem dat ik durf te gaan kijken naar een hoefsmid die wat dichter in de buurt zit. Weet iemand misschien een hoefsmid die goed is met speciale ijzers voor bevangen paarden in de buurt van Drenthe? Ik sprak laatst ook iemand die het over een goede smid had die hiervoor aan huis kwam, maar hij wist de naam niet meer.

Alvast bedankt!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 21:00

Heel veel sterkte Margee.

Hoe doen/deden jullie het met opbouwen van beweging na de HB? En na hoeveel tijd gingen jullie weer rijden?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:21

hoi, mijn hoefbevangen pony wilt wel erg graag bewegen en heeft nogsteeds veel energie in zich. maar je leest soms dat je je paard juist rust moet geven, en dan weer dat bewegen goed is (natuurlijk niet té veel).

hij is trouwens wel echt een paard die als het niet gaat het ook echt niet doet. ik twijfel dus een beetje; kan ik rustig met hem wandelen door de bak/loswerken in stap of kan ik beter niets met hem doen? hij krijgt wel nog zakjes, omdat het eerst een stuk beter ging en hij daarna weer wat verslechterde.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:23

Margee schreef:
Hij gaf me totaal geen hoop meer op herstel en ze is gisteren ingeslapen.

heel veel sterkte ermee! :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:05

Heel veel sterkte Margee.

@ilangok: Met Grietje ben ik pas gaan lopen toen ze niet meer op de pijnstilling stond. Gewoon lange stukken rechtuit lopen in de wei in een actief tempo (mits ze dit aankunnen natuurlijk). De eerste week 5 minuutjes, toen dat goed bleef gaan in de week erna 5 minuten erbij en zo steeds opgebouwd. Toen na een paar weken ben ik buiten gaan wandelen, we hebben gelukkig veel bermen en dat is dus minder saai dan in het weiland.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:13

@capopjekop

hmm oké, ik twijfel wel heel erg nogsteeds.. hij verveelt zich enorm en hij beweegt uit zichzelf in de paddock ook al vrij veel.
omdat hij zo veel energie in zich heeft, en een duidelijke mening over dingen en niet zomaar iets doet als hij bijv. pijn heeft, dacht ik dat wat stappen niet veel kwaad kon, maar ik wil natuurlijk wel het beste voor hem!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:49

@ Ilangok.

Beweegt je paard veel omdat ie op pijnstillers staat?
Dan loop je het risico dat je paard door de pijn heen loopt omdat hij het minder of niet voelt.
Mocht dit het geval zijn dan hersteld hb minder snel.

Snap heel goed je probleem hoor. je wilt je paard bezig houden om het vervelen tegen tegaan.
Ik wandelde eerst ook met mn haf, dat vond ze erg leuk maar zolang ze op pijnstillers staat doe ik dit niet meer.
Ze loopt met pijnstillers zo enthousiast dat ze veel beter loopt dan ze eigenlijk kan als ze geen pijnstillers zou krijgen.
Mijn haf kan daardoor dr grens niet aangeven, deze is niet meer meetbaar door de pijnstillers.
Iedereen moet uiteraard zelf weten hoe hiermee om tegaan.
Maar ik ga daarom meerdere keren per dag om dr te borstelen. beetje hooi te voeren ect.
Het is saai voor dr dat wel maar dat is dan maar voorlopig niet anders.

Af en toe zet ik in overleg met de andere weidegebruikers een paard erbij.
Dat vind ze erg fijn, lekker kroelen enzo.
Dit geeft haar op dat moment wel afleiding.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:45

cissie schreef:
@ Ilangok.

Beweegt je paard veel omdat ie op pijnstillers staat?
Dan loop je het risico dat je paard door de pijn heen loopt omdat hij het minder of niet voelt.
Mocht dit het geval zijn dan hersteld hb minder snel.

Snap heel goed je probleem hoor. je wilt je paard bezig houden om het vervelen tegen tegaan.
Ik wandelde eerst ook met mn haf, dat vond ze erg leuk maar zolang ze op pijnstillers staat doe ik dit niet meer.
Ze loopt met pijnstillers zo enthousiast dat ze veel beter loopt dan ze eigenlijk kan als ze geen pijnstillers zou krijgen.
Mijn haf kan daardoor dr grens niet aangeven, deze is niet meer meetbaar door de pijnstillers.
Iedereen moet uiteraard zelf weten hoe hiermee om tegaan.
Maar ik ga daarom meerdere keren per dag om dr te borstelen. beetje hooi te voeren ect.
Het is saai voor dr dat wel maar dat is dan maar voorlopig niet anders.

Af en toe zet ik in overleg met de andere weidegebruikers een paard erbij.
Dat vind ze erg fijn, lekker kroelen enzo.
Dit geeft haar op dat moment wel afleiding.

Eerst had hij mentacam (sorry als ik het verkeerd schrijf) en toen hij daar af ging liep hij hetzelfde als toen hij het wel kreeg. Daarna is er iets mis gegaan waardoor hij te veel gras binnen kreeg, en is hij weer verslechterd. Toen moest hij dus aan de zakjes. Nu is het de 3e dag dat hij die krijgt. Beetje moeilijk vind ik het om in te schatten.
Poetsen doe ik ook vooral inderdaad, en zo af en toe mag er ook even een vriendje bij :).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:55

@ilangok,

Wat is het advies van je da op dit punt?
Dus wbt het wandelen ect.....

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:23

cissie schreef:
@ilangok,

Wat is het advies van je da op dit punt?
Dus wbt het wandelen ect.....

Ik krijg vooral te horen dat hij ècht moet afvallen (alsof ik dat ondertussen nog niet weet......) . Zij zegt dat het kan, alleen niet te veel. Donderdag moet ik bellen over hoe en of hij loopt op een harde ondergrond.
Ik vind het erg moeilijk want ik wil natuurlijk wel dat het allemaal goed geneest, maar als het de genezing niet in de weg staat is wat beweging alleen maar prettig voor hem..

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:08

mijn verzorgje is 3 keer hoefbevangen geweest -O- 1 keer moest de arme schat bijna de trailer ingetilt worden |(