Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:49

Hoi allemaal,
Kom even onder de steen vandaan :o

Met Dupi gaat het echt goed. Ik train alweer 5x in de week een half uur ooit wat langer, ooit wat korter. Ook de zijgangen zijn we mee bezig. Vandaag de startpas weer aangemeld en net de 1e wedstrijd opgegeven. :D

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:58

Fijn al die goede berichten! Ik lees hier over wel/niet scan en afgaan op de DA zijn ogen..
Ik ben zelf nu een week of 8 aan het opbouwen, erg rustig, zaten op 30 min stap op goede zandbodem en 60 min stap op de weg (harde bodem). Nu stond pony gister opeens met warm opgelopen been. Terwijl ik juist net twee rustige dagen had gehad en niemand haar gek heeft zien doen op het weitje waar ze overdag staat (maar ja je bent er niet 24/7 bij natuurlijk). Anyway ik vroeg me af of ik nou helemaal opnieuw moest beginnen met opbouwen of moest scannen of wat. Arts zei dat zwelling binnen 3/4 dagen weg moest zijn, daarna week stappen en dan weer verder waar we gebleven waren. Maar dat zegt hij dus ook zonder röntgen ogen natuurlijk. Ik kijk nu eerst aan hoe snel het wegtrekt en houd natuurlijk in de gaten hoe haar been zich houdt met het stappen etc. Maar hebben jullie dit wel meegemaakt? Onverklaarbare wijze been opeens weer opgelopen? En wat deden jullie ermee? Hoe lang rust/verder met opbouw etc?
Liefst zou ik iedere week scannen grrrrr dat trekt mijn portemonnee helaas niet..

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:20

Bij mijn paard was dat ook als ik het 2 dagen rustiger aangedaan had. Ik deed gewoon weer mijn schema aanhouden en dan was het zo weer weg.
Merk het nu ook nog. Ik ben in principe klaar met opbouwen ed. Toch merk ik als ik een dag "vrij" geef, dan is het been dikker.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:31

Ligt er idd aan hoe dik, hier was het been soms ook ietsjes dikker.

Maar sinds de laatste scan tot nu zie ik nooit meer reactie op zijn been. Gelukkig want dan maak ik me toch een heel stuk minder zorgen. :))

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:05

Heb dat ih begin ook gehad. Dan weer rustig aan gedaan en koelen en trok t weer weg. Nu na bijna 2 jaar is en blijft t been echt dun..terwijl de pees al helemaal genezen is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:12

ik heb mijn DA net nog gebeld vanwege het commentaar dat ik kreeg, hier en ook van 2 mensen in mijn omgeving
maar DA zegt dat ik echt moet gaan beginnen met dit stapwerk en 1 min draf en erop kan gaan zitten
ik ga nu 1x 20min stap 1 minuut [ in stukjes vanwege mijn kinieen red ik dat helaas niet achter elkaar ] ernaast lopen en 1x erop.

en hij zei dat ik me niet gek/ onzeker moet laten maken door mensen om me heen
zijn been blijft super mooi en koel, zodra ik iets merk hang ik gelijk aan de bel
mijn DA weet hoe pietlut ik ben met mijn paard :j en dit kan echt geen kwaad.

we houden dit schema 2 weken aan en dan komt hij en maken we afspraak met andere DA voor echo.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:21

Fijn om te horen dat jullie dit ook hebben gehad. Maar jullie gaan dan dus ook gewoon met schema verder? Dus niet eerst rust en dan nog week alleen stappen op harde oid?
Edit: been was maar ietsje opgelopen maar wel warm ook.

Fijn dat je over 2 weken scan hebt mirgino? Of eerst nog een keer deze da en daarna scan? Wat gaat hij over 2 weken dan bekijken? Spannend wel

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:52

Raamzicht schreef:
Fijn om te horen dat jullie dit ook hebben gehad. Maar jullie gaan dan dus ook gewoon met schema verder? Dus niet eerst rust en dan nog week alleen stappen op harde oid?
Edit: been was maar ietsje opgelopen maar wel warm ook.

Fijn dat je over 2 weken scan hebt mirgino? Of eerst nog een keer deze da en daarna scan? Wat gaat hij over 2 weken dan bekijken? Spannend wel

hij moet dan nieuwe ijzers en hij gaat hem dan weer monsteren op harde en zachte en dan bepalen watvoor beslag eronder moet
dit is mijn eigen DA diegene die de echo komt maken is niet mijn DA maar heeft een mobile scan in de auto.
mijn paard heeft flink artrose in koot gewricht is in 2011 geopereerd aan een chip van 8mm
dat vele stilstaan is daar niet goed voor geweest en hij liep wat onzuiver
nu gaat dat gelukkig weer stukken beter, op de scan kunnen we dat ook weer goed bekijken.

ik moet als zijn been warm of dik word bellen/koelen en even terug naar rust, maar geloof niet dat dat gebeuren gaat.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:05

Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie paardjes en weer op mogen bouwen!

Miringo, Ik denk dat het voor de belasting niet zoveel meer is als je erop stapt en dat stukje draven.
Zeker als je zegt dat hij ook wel eens uit z'n dak gaat in de bak, moet een gecontroleerd stukje draf zeker kunnen.
Volgens mij wonen wij in dezelfde regio, mag ik vragen welke DA jij hebt? (mag ook per pb)

Star doet het ook goed, zijn nu 3 weken aan het stappen. Hij is onwijs vervelend met stappen
(Je mee trekken, in je arm bijten enz.). Maar nog 4 weken volhouden. Zijn been ziet er erg goed uit
was eerst nog erg dik en hard, maar sinds van de week een stuk dunner en je kan hem nu een beetje inknijpen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:48

Klinkt goed linsey!
Wel jammer dat hij zo vervelend is, maar wel weer een teken dat hij zich beter voelt hoop ik? Mijn paard bijt namelijk alleen als hij pijn heeft vandaar mijn hoop ik er achteraan.

Hier loopt alles nog op zijn rolletjes. Vanavond lekker lessen. Is wel even nodig.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:30

Wij gaan binnen 2 weken weer op controle. Hij staat nu 6 maanden op stal met zijn 2de blessure. Het is nu 3 maand geleden dat er nog een echo is genomen, dus er zou nu echt wel wat beterschap te zien moeten zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:33

Nathiie schreef:
Wij gaan binnen 2 weken weer op controle. Hij staat nu 6 maanden op stal met zijn 2de blessure. Het is nu 3 maand geleden dat er nog een echo is genomen, dus er zou nu echt wel wat beterschap te zien moeten zijn.

lijkt me wel :j ik hoop het voor jullie!!

mijn paard doet het goed,zijn been blijft dun
nu met dit slechte weer loop ik in de kas,dus niet erop en geen 1 min draf
maar ik ben erg tevreden :j

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 01:27

Dat hij "bijt", het is meer de hele tijd aan je plukken met zn lippen, is zeker een goed teken. Toen hij zich rot voelde deed hij dat allemaal niet. Heel fijn, maar niet zoals hij altijd is.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:07

Ik meld me ook, jammer genoeg :(

Mijn bijna 2 jarige NF heeft voor de 3e keer een peesblessure in 1 jaar..
staat nu 10 dagen op ontstekingsremmers en erna naar kliniek laten onderzoeken, grote kans dat hij geopereerd gaat moeten worden zegt de DA.

Zijn been staat dik(LA), voelt iets warmer aan tegenover de andere maar loopt normaal zonder enige pas onregelmatig.

Zijn er al mensen die zo'n operatie hebben laten uitvoeren en hoeveel hebben jullie moeten betalen? :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:38

LauLauu

:(:) wat vervelend zo`n jong paardje......
ik heb er geen verstand van,maar wat heeft de DA gezegd over de operatie?
welke pees is het?

iig heel veel beterschap en sterkte!!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:40

Lindsey :dat doet ie van mij ook. Echt vreselijk vervelend beest }:0
Maar inderdaad: als je vervelend doet voel e je wel goed , en dat is dan wel weer fijn! :)

Laulau : balen voor de derde keer. Is het telkens dezelfde pees, of telkens een andere pees die scheurt?
Wat gaan ze dan opereren??

Mijn pony moet morgen weer voor de echo. Eerste keer sinds het gebeurd is. Spannend , want de vorige keer wilde hij totaal geen prognose geven over óf en hoe het zou gaan herstellen, omdat het zo ernstig is.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:42

Dat gaan ze nog moeten onderzoeken , DA zei dat er grote kans inzit voor de operatie gezien het al voor de zoveelste keer is op zo'n jonge leeftijd en de zwelling niet afneemt.
Helaas is het wel steeds dezelfde pees :(

Is wel de bovenste zegmaar, ipv achterkant.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:45

Hallo allemaal!

Hoe is het hier? Allemaal fijn in de kerst door gekomen?

Ik heb besloten om toch bij Norah de high laser therapie te gaan doen. Wel in overleg met de veearts. Ze loopt nog steeds geen stap kreupel, maar de overvulling is minder geslonken dan ze had gehoopt.

Voor de geintresseerden: http://www.mkdierfysiotherapie.nl/cms/i ... apie-paard

Mijn veearts heeft er wat onderzoek naar gedaan omdat ze er niet bekend mee was. Ze gaf hierna aan dat het wel bij een nascholingcursus voor veeartsen in Duitsland ter sprake zou komen en ze daar alleen hele serieuze onderwerpen bespreken. Als ik het niet probeer dan heb ik er misschien later spijt van. Mocht het niet helpen dan is het alleen schadelijk voor mijn portomonnee. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:52

Nathalie02 schreef:
Mijn veearts heeft er wat onderzoek naar gedaan omdat ze er niet bekend mee was. Ze gaf hierna aan dat het wel bij een nascholingcursus voor veeartsen in Duitsland ter sprake zou komen en ze daar alleen hele serieuze onderwerpen bespreken. Als ik het niet probeer dan heb ik er misschien later spijt van. Mocht het niet helpen dan is het alleen schadelijk voor mijn portomonnee. :D

Dat is ongeveer hetzelfde als de RevitaVet die ik gebruikt heb voor mijn paard :j Naar mijn mening heeft zij er zeker baat bij gehad!

Gisteren voor het eerst sinds de peesblessure weer de duinen in geweest! Heerlijk, paard ook helemaal blij! Vond het toch ook wel wat spannend zeker toen ze in galop even keihard ging... Straks maar weer "met een vergootglas" haar been inspecteren ookal weet ik dat het inmiddels weer zou moeten kunnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:53

luckyboy5 schreef:
Mijn pony moet morgen weer voor de echo. Eerste keer sinds het gebeurd is. Spannend , want de vorige keer wilde hij totaal geen prognose geven over óf en hoe het zou gaan herstellen, omdat het zo ernstig is.

Heb je nu wel een prognose?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:29

Fransje : nee, geen prognose, wel redelijk goed nieuws : de pees die stuk is "geneest " heel goed, er heeft zich lidtekenweefsel gevormd en alles ziet er rustig en mooi uit. Hij loopt ook heel goed , en wil ook graag lopen. Alleen de oppervlakkige pees, waar 10 cm lang haarscheuren inzitten geneest nog niet goed.
DA gaat er vanuit dat dit nog wel beter gaat genezen doordat de stamceltherapie die hij de vorige keer heeft gedaan nog door zal werken in die pees.
Dat is even afwachten. Eind februari weer terug voor een nieuwe echo

Griezelig hoor Fransje , ik kan me voorstellen dat je telkens weer naar zijn been gaat kijken. Maar wat gaaf dat je gewoon weer een buitenrit kan maken!!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:43

Geen idee nog of ik op mijn plek zit in dit topic, maar aangezien jullie denk ik ondertussen ervaringsdeskundigen zijn op het gebied van koelen even kort mijn verhaal. Vanmiddag haalde ik mijn paard uit de wei en gezadeld om te gaan rijden. Met stap in eerste instantie niks gemerkt maar met de eerst drafpassen werd het duidelijk: behoorlijk kreupel links achter. Voelen en vergelijken en ja hoor binnenkant van zijn been bij de pees dik en warm. Overlegd met mijn instructice en nu gaan we hem eerst koelen en een week rust geven. Wordt het niet beter of wordt het alleen maar erger dan gaan we da bellen.

Opzich denk ik dat het een aardig plan is, alleen mijn paard is bang voor de waterslang plus het is KOUD! Dus op die manier koelen is misschien niet de beste oplossing. Nou had onze buurvrouw nog een tube koelgel staan. Dus dat er opgesmeerd, alleen ik zie nu Iig nog nul verschil. Zie het vooral ook maaeer naar beneden doortrekken.. Dus mijn vraag: hebben jullie ervaring met dit spul en werkt het even goed als met water koelen of zouden jullie toch gewoon de kraan er zachtjes opzetten? Die gel mag er ook maar 1x per dag op.. Wat dus minder is dan vaak wordt aangeraden bij met water koelen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:51

Ik vind koelingsgel waardeloos voor een blessure. Als je paard gezond is en je smeert er koelingsgel op oke, maar niet als er een blessure zit.
Ik hoefde van mijn veearts met temperaturen van rond het vriespunt niet te koelen met de slang. Wel met icepacks.
Toch vond ik de slang altijd nog het prettigst. Vanaf 4 graden zou ik lekker de slang pakken en daarmee koelen!!!

Allereerst natuurlijk vervelend dat hij kreupel is! Ik zal voor je duimen!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:54

Koelen. rust en het een week aankijken is zeker een goed plan. Bovendien kan er als er veel vocht zit toch geen echo gemaakt worden.
Om te koelen kan je ipv water ook coolpacks gebruiken. Zijn van die soort vloeibare koelelementen die je in de vriezer bewaard. Deze mag je overigens niet meteen op de huid/haar leggen even een dun doekje erom bijvoorbeeld een oude theedoek. Er zijn speciale "beschermers"om de elementen in te doenmaar ik doe er atijd een bandage om heen.
Zo koelen is een stuk makkelijker dan met water :j Koelgel koelt naar mijn idee onvoldoende.

Daarna insmeren met bijvoorbeeld Compagel Traumeel of iets van arnica is ook iets wat ik normaal gesproken doe. Metname de Compagel vind ik fijn spul!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:56

Hm en dan gewoon met de icepack half uurtje bij zn pootje zitten? :+ Oki weet ik wel even genoeg. Kon me al niet voorstellen dat dit even goed zou werken. Ga ik morgen maar met de icepack in de weer.

Edit, ah bandage is een goeie! Ga ik doen in combi met duimen ;). Dankjulliewel!

Edit 2: bedenk me net dat ik geen bandages meer heb. Zou een achter peesbeschermer ook werken? Of zal dit teveel druk geven?