[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:04

@Geerke
is deze hoeveelheid al klaargemaakt of nog droog gewogen ?
en wat voerde jij er nog verder bij ?
(ik weet dat je het al eens hebt opgeschreven maar ik heb het niet onthouden... sorry :o )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:10

lolclub schreef:
dank je Marcella ;)
maar ik kan het niet laten om op zo'n mooie dag niks te gaan doen met de hobbels..

Weet ik eigenlijk heb ik zin om morgen gewoon te gaan rijden, maar ik weet dat dit geen rustig ritje ga worden dan. Lijk me dus niet handig met de licht spierbevangenheid. Je zou eigenlijk denken dat die dieren weten wat ze doen, maar helaas moet hier baas het wijst zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:13

lolclub schreef:
@Geerke
is deze hoeveelheid al klaargemaakt of nog droog gewogen ?
en wat voerde jij er nog verder bij ?
(ik weet dat je het al eens hebt opgeschreven maar ik heb het niet onthouden... sorry :o )

Dit is al geweekt...ik zal het eens wegen.
Ik week ongeveer een halve kilo gedroogde pulp brokjes 'ochtends en s'avonds(1 kilo per dag ongeweekt)

Ze krijgen een halve kilo lucerne brokjes erbij 3/4 bakje zemelen(250 gram ongeveer)klein glaasje appelazijn,pablo 2x daags.
S'ochtends krijgt pablo 30 ml red cell van audevard(sinds 4 dagen)
S'avonds krijgen ze gekookt lijnzaad erbij en hun dagelijks vit/min. supplement,Geerke olie.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:04

ik heb de geweekte pulp even gewogen,bij elkaar dus de twee bakjes die hij krijgt is het bijna twee kilo.
(1950 gram).
Dat krijgt hij dus 2x daags.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 11:20

Zooooo, jullie zijn weer hard gegaan.. ik heb even een weekendje computervakantie genomen.. afgelopen week lange dagen achter 't scherm gemaakt.. kon 't ding even niet meer zien.

Nog even terug naar het aanvullende voer: als je alleen wilt bijvoeren voor vits|mins, waarom dan niet Ultimate Balancer van D&H ?
Ik kwam vanwege de kosten van S&S en F4F ooit ook op het idee dat het handiger was om Lucerne van Subli te mengen met Ultimate Balancer - dat scheelt inderdaad heel wat in de kosten. Ik dacht nl. aanvankelijk ook dat er in S&S lucerne zat dus vond ik dat een geniale oplossing van mezelf! Maar inderdaad, in S&S zit geen lucerne en toen ik na een tijdje Subli voeren een half emmertje vol met stenen had verzameld en me bedacht dat het voor paarden die weinig bewegen wel erg veel eiwit oplevert en de calcium|fosfor uit balans is..ben ik weer terug naar Safe &Sound.
Een betere optie zou dus geweest zijn om grasbrok of compactgras te mengen met Ultimate Balancer ( heb op 't moment van schrijven nog niet nagekeken water in grasbrok ed zit aan toegevoegde stoffen). Bij een veehandelaar hier in de buurt kun je zakken grasbrok kopen: 5 of 6 euro de zak voor 20 kg .. toen ik de man ooit 's vroeg "wat zit daar nou eigenlijk in.."keek hij me aan alsof het in Keulen donderde.. "Ja, eh, gras natuurlijk.."
Voergezond.nl heeft meen ik ook gras&kruidenbrok maar die zijn geloof ik erg duur. Heb ooit 's een testzakje gahd, paarden smulden ervan.
http://www.dodsonandhorrell.com/products/horse-ranges/balancer/ultimate-balancer.html ook voor HB paarden!

Dat verschijnsel bij Image ( opeens opblazen) heb ik met Pauli in 't verleden ook wel gehad - in ons geval was dat waarschijnlijk even te lang op het gras gestaan en het ging ook weer weg toen ze een weekje paddockarrest kreeg. Toch vreemd hoe snel ze soms ergens op kunnen reageren.. wat een diva's zijn die paarden van ons..

@ LC: Ja, Pauli loopt nog op de sneeuwringen - volgende week komt de smid dus gaan zer er weer tussenuit. Eigenlijk wel jammer dat er geen ander systeem is en dat je het er zelf tussenuit kunt peuteren als de sneeuw weg is. Misschien moet ik voor toekomstige gevallen toch eens gaaan denken aan schoenen voor de dame.. kun je die eigenlijk ook met ijzers gebruiken? Het gaat dan eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat ze aan het glijden gaat als er weer ijsplaten in de bak liggen.. Eigenlijk zou zoiets heel handig zijn: http://www.handy-wijzer.nl/viewproduct.asp?OID=254019

Oh, LC.. die maanlanding heb ik ook gezien!!! Maar joh, dat klinkt toch niet goed hoor.. als je ribben gekneusd zijn dan is dat super pijnlijk - je kunt nog beter een rib breken dan kneuzen.. Als je erg veel last hebt zou je Aleve Intense 500 kunnen nemen, maar dat mag je vanwege de bijwerkingen niet al te lang gebruiken. Het helpt je wel door de eerste pijnlijke fase heen ( alleen bij de apotheek nu verkrijgbaar, zonder recept).
Met dubbele lijnen longeren à la Piet Bakker is nog intenser dan rijden - geen aanrader dus ( wel voor je paard) - heb je geen longeercirkel? Ik heb m'n paaarden - in een aanval van NH - ooit geleerd om cirkels te lopen zonder bakbegrenzing - wel makkelijk hoor en goed voor de gehoorzaamheid op de stem! Sterkte, en beterschap!

Ik ga weer hard aan de slag - heb mezelf beloofd voor het eind van de maand alle achterstanden weg te werken, de boekhouding gedaan te hebben, de rekeningen versturen... pffff
eigen baasje, altijd leuk..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:30

@JP: je hebt ringen die je zelf tussen je ijzer kunt klemmen met een tangetje. Ze zijn van Kreamer Pferdesport.
Schoenen zijn meestal niet voor over ijzers en het is ook een misvatting dat die niet glad zijn.
Zelfs onder schoenen kun je stiften draaien voor meer grip.

Van de ultimate-balancer zag ik dat er al 11,5% aan zetmeel in zit, suikers zijn niet bekend op Voervergelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 11:39

Maar van UB geef je maar erg weinig - ik gaf Pauli ong. 50 gr per dag.. dat zetmeel valt dus wel mee!
Ultimate Balancer is a complementary feedingstuff for all types and breeds of horse and pony. Ultimate Balancer is one of the most comprehensive and versatile balancers on the market. It is low in calories, can be fed on its own or as an addition to an existing feed and is suitable for all horses and ponies, whatever their workload, including laminitics. It is also suitable for non-Thoroughbred breeding stock.

High specification, low intake feed balancer for all horses & ponies
Very high in biotin
With added MSM
With added B vitamins
With added pre-biotics
With added antioxidants
Can be fed as sole concentrate or added to existing feed.

Analytical Constituents:

Crude Protein 25.0%
Crude Oils & Fats 6.0%
Crude Fibre 5.0%
Crude Ash 14.0%
Sodium 1.1%
Lysine 17 g/kg
Copper 260 mg/kg
Vitamin B1 120 mg/kg
Vitamin B2 121 mg/kg
Vitamin B6 120 mg/kg
Vitamin B12 0.5 mg/kg
Biotin 30 mg/kg
Vitamin A 75,000 iu/kg
Vitamin D 10,000 iu/kg
Vitamin E 1,700 mg/kg
Est. Digestible Energy 11.5 MJ/Kg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:00

Ik probeerde even de Voervergelijk test te doen op F4F en UB, maar helaas kent ie F4F niet ??
Overigens zag ik grasbrok langskomen als mengproduct met F4F, maar op google zie ik dat grasbrok wordt aangeduid als krachtvoer ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 12:35

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:44

http://agrobs.de/produkt/Pre%20Alpin%20Wiesencobs
Ik heb deze brokjes, Wiesencobs van Agrobs (of St. Hippolyt)
De samenstelling: http://agrobs.de/produkt/Pre%20Alpin%20Wiesencobs#
slechts 3,1% fructaan en 2,2% zetmeel, daarvan meng 1,5 schep met ca. 0,5 schep bietenpulp brokjes (ongeweekt) voor 2 paarden per dag. Daarnaast graszaadhooi naar behoefte en een plukje gewoon hooi. Graszaadhooi hier was op (pas over 2 weken weer :( ) dus uit nood gerstestro van mooie zachte kwaliteit... ik hoop dat ze het eten! (en dat het goed gaat) De HBer krijgt 4F4, maar ik overweeg terug te gaan naar Ursonne.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:49

Die Drainmix heb ik hier staan, die heeft Boon gehad toen ze ontgift moest worden. Daar wil ik nu per half jaar even een kuurtje van geven om de boel 'schoon' te houden.

Dingen als Weidebrok etc zijn idioot duur ivm de gewone grasbrok. Ik meen dat ik daar iets van 7/8 euro voor betaalde bij een fouragehandel. Zodra het speciaal voor paarden is wordt het ineens het dubbele.
Ik snap alleen niet dat ik op Google vind dat het als krachtvoer gezien wordt.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:30

er bestaat geen vast begrip van wat krachtvoer is. bij koeien hadden we ooit de scheiding op energiewaarde, boven de 700 vem was krachtvoer, nadeel was dat ook dat niet werkbaar was, er is zeker gras dat per kilo droge stof, maar ook kuilmais dat hier flink veel boven zat. de opvolger was toen de vezellengte, kleiner dan (als ik het goed onthouden heb 8 mm) was krachtvoer.

voor jezelf wordt het denk ik veel duidelijker als je eerst vanuit ruwvoer gaat denken, daar past bij dat er door de grofheid tijd voor nodig is om het op te eten, dus grof, dan kom je met hooi, stro, maar ook lucerne uit op ruwvoer, dat is je basisvoer, bij echt ruwvoer kun je eigenlijk nog steeds duidelijk de herkomst herkennen van de hele plant, alles wat daarin ontbreekt in een rantsoen moet worden aangevuld met een aanvullend voeder. dat kunnen heel verschillende producten zijn. het ene aanvullende voer geef je puur voor aanvulling van mineralen en vitaminen, dit is eerder wat we een supplement noemen.is je keuze ook dat er energie bij moet dan kom je uit bij wat nu meestal krachtvoer genoemd wordt.

aanvullende voeders bevatten per kilo meestal veel droge stof, met daarin veel hogere concentraties voedingsstoffen, dat kan dus zowel energie als mineralen etc. zijn, soms zelfs 1 verbinding van een mineraal, maar ook alleen mineralen en vitaminen. de meeste bevatten weinig structuur of de structuur is verkleind. om ze te vergelijken moet je niet alleen kijken per kilo, maar ook naar de werkelijke portie die je voert.

grasbrok is eigenlijk een tussenvorm, beide zijn zowel als krachtvoer als ruwvoer te benutten, een paard kan het door de brokvorm relatief veel sneller verwerken dan bijv. hooi, de grondstoffen zijn namelijk al 'voorgekauwd' of te wel verkleind. een paard krijgt uit grasbrok redelijk dezelfde samenstelling binnen als hooi, beide is gedroogd gras, grasbrok zit meestal wat hoger in inhoud omdat het sneller gedroogd wordt, ook kunnen er toevoegingen bijzitten voor een evenwichtiger samenstelling. dat laatste is waarschijnlijk waarom het vaker ingedeeld wordt bij krachtvoer.

als je de wet op het diervoeder bekijkt bestaat krachtvoer of een supplement niet eens en ook daar kun je vraagtekens hebben bij de wettelijke definitie van diervoeder, dat zou in principe een voeder moeten zijn dat geschikt is om de behoefte te dekken, toch wordt een korrel of brok hierbij geplaatst, terwijl dat eigenlijk zelden of nooit als totaalvoer gebruikt wordt. enkelvoudige of mengsels die bijvoorbeeld alleen mineralen bevatten worden wel geplaatst onder aanvullend diervoeder.

maar zolang er dus geen vaste standaard betekenissen zijn voor begrippen blijft het willekeur. dingen als een compleet supplement zijn zelfs onmogelijk, een compleet rantsoen bestaat wel, maar een supplement is nooit een rantsoen op zich. nadeel van een supplement kan zijn dat je er om het in een paard te krijgen toch weer een dragerstof nodig hebt en dat moet maar net passen in je rantsoen. degene die het supplement aanbiedt weet niet wat er in jouw ruwvoer zit, hooguit de gemiddelde waarde. sommige leveranciers lossen dit op door een soort ruwvoer aan te bieden waar ze zelf wel de inhoud van kennen, dan is een supplement of aanvullend voer of krachtvoer te maken dat daar prima op aansluit, D&H, maar ook hartog heeft een dergelijk concept.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:37

Kijk daar kun je wat mee.
Bedankt Tug !!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:41

Zo Image voelt zich weer beter :D

Vandaag de pup van mijn moeder laten wennen aan paarden. De paarden stonden rustig hooi te eten en ik had mijn eigen honden mee en de pup aan de lijn. Pup leert van mijn honden dat zij rustig de paarden moet benaderen en buiten het hek moet blijven. Tot zover alles goed.
Dan komt Image; snuif, snuif, passage, snuif.

Image denkt: Er zijn zwarte honden op dit erf en witte schapen, maar dit is een kruising ...................................... }:0 een witte hond (Golden retriever pup).

En weg is mevrouw Image, bokken, steigeren, racen............... :o en ik denk alleen maar..........oliebol haar gouden hoef.
Pup keek met grote ogen naar deze 21 jarige mafkees en haar blonde vriendin, die wel altijd in is voor een feestje.

Kortom Image voelt zich beter. _/-\o_ <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:57

@janouk: mooi toch :)
Ik heb een lekker wandelingetje gemaakt met mijn ouwetje, aan een lange lijn heerlijk hapje drafje gedaan :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:57

geerke schreef:
Dit is al geweekt...ik zal het eens wegen.
Ik week ongeveer een halve kilo gedroogde pulp brokjes 'ochtends en s'avonds(1 kilo per dag ongeweekt)

Ze krijgen een halve kilo lucerne brokjes erbij 3/4 bakje zemelen(250 gram ongeveer)klein glaasje appelazijn,pablo 2x daags.
S'ochtends krijgt pablo 30 ml red cell van audevard(sinds 4 dagen)
S'avonds krijgen ze gekookt lijnzaad erbij en hun dagelijks vit/min. supplement,Geerke olie.

maak je er een slobber van of voer je de lucernebrokken er droog bij ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:17

Jannepauli schreef:
@ LC: Ja, Pauli loopt nog op de sneeuwringen - volgende week komt de smid dus gaan zer er weer tussenuit. Eigenlijk wel jammer dat er geen ander systeem is en dat je het er zelf tussenuit kunt peuteren als de sneeuw weg is. Misschien moet ik voor toekomstige gevallen toch eens gaaan denken aan schoenen voor de dame.. kun je die eigenlijk ook met ijzers gebruiken? Het gaat dan eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat ze aan het glijden gaat als er weer ijsplaten in de bak liggen.. Eigenlijk zou zoiets heel handig zijn: http://www.handy-wijzer.nl/viewproduct.asp?OID=254019

kun je ze er niet alvast tussenuit snijden ?

Jannepauli schreef:
Oh, LC.. die maanlanding heb ik ook gezien!!! Maar joh, dat klinkt toch niet goed hoor.. als je ribben gekneusd zijn dan is dat super pijnlijk - je kunt nog beter een rib breken dan kneuzen.. Als je erg veel last hebt zou je Aleve Intense 500 kunnen nemen, maar dat mag je vanwege de bijwerkingen niet al te lang gebruiken. Het helpt je wel door de eerste pijnlijke fase heen ( alleen bij de apotheek nu verkrijgbaar, zonder recept).
Met dubbele lijnen longeren à la Piet Bakker is nog intenser dan rijden - geen aanrader dus ( wel voor je paard) - heb je geen longeercirkel? Ik heb m'n paaarden - in een aanval van NH - ooit geleerd om cirkels te lopen zonder bakbegrenzing - wel makkelijk hoor en goed voor de gehoorzaamheid op de stem! Sterkte, en beterschap!

Dank je JP, lief dat je zo meeleeft ;),
Maar LC is een tikkie eigenwijs en moest en zou vandaag op Hittie...
Hittie is behoorlijk safe en zal nooit echt uit dr dakpan gaan onder het zadel dus dat durfde ik wel aan
Er op komen ging nog wel al sputterde mijn gekneusde heup wel wat tegen,
maar helaas... al na een paar rondjes lichtrijden werd ik al wat licht in mijn hoofd en kreeg ik toch wel hele vreemde zwarte vlekken voor mijn ogen :o ...
Door die gekneusde rib kan ik minder diep inademen en krijg ik blijkbaar niet genoeg zuurstof of zoiets, dus ik ben maar weer afgestapt na een kwartier, dat leek me wel zo veilig
de longeercirkel hebben wij jaren geleden opgedoekt, die werd nooit gebruikt, ik longeer ook niet op een vaste plek en laat ze vaak stukken over de hoefslag rechtuit lopen.
Zo heb ik ze mooi aan de longe staan (ze weten tenslotte nooit wat ik ga doen) en ik kan ze uit laten strekken op de lange zijde.
We hebben wel een vierkante paddock maar vanwege het mulle zand longeer ik ze daar niet graag in.

Jannepauli schreef:
Ik ga weer hard aan de slag - heb mezelf beloofd voor het eind van de maand alle achterstanden weg te werken, de boekhouding gedaan te hebben, de rekeningen versturen... pffff
eigen baasje, altijd leuk..

Sterkte...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:18

het is een vochtig/rul geheel...maar niet echt slobber.De lucerne brokjes blijven gewoon droog.
Hebben ze nog iets te kauwen.
S'avonds krijgen ze de lijnzaad erdoor dan is het meer een brij,daar zijn de lucerne brokjes ook gewoon droog doorheen.Ze vallen echt aan dan,vooral Geerke...zo lekker vindt hij dat :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:21

LC....er weer op?licht in je hoofd worden,vlekken zien?
Oh,oh,oh :n

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:44

geerke schreef:
LC....er weer op?licht in je hoofd worden,vlekken zien?
Oh,oh,oh :n

isnietgoedhe ?
LC is een }:0
:D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:56

lolclub schreef:
isnietgoedhe ?
LC is een }:0
:D

Haha rood of zwartbont?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:26

Even een vraagje over safe and sound.
Hoeveel moet je hiervan geven om een paard voldoende voedingstoffen binnen te krijgen?

Ga deze binnenkort voor mijn paard kopen. (te zwaar en bevangen geweest)

Wat is beter om te geven aan hooi? We hebben heel oud hooi. Erg stenelig en ook een hooi dat net geen kuil is maar ook geen hooi. wat is het beste te geven aan een te zwaar paard?

Hij is trouwens wel al afgevallen. Dit nadat hij ziek is geweest en in de kliniek heeft gestaan.

Hoevaak geven jullie die drainage kuur?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:58

Safe en Sound wordt 300 gram per 100 kg paard aangeraden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:04

Ash_ schreef:
Even een vraagje over safe and sound.
Hoeveel moet je hiervan geven om een paard voldoende voedingstoffen binnen te krijgen?

Ga deze binnenkort voor mijn paard kopen. (te zwaar en bevangen geweest)

Wat is beter om te geven aan hooi? We hebben heel oud hooi. Erg stenelig en ook een hooi dat net geen kuil is maar ook geen hooi. wat is het beste te geven aan een te zwaar paard?

Hij is trouwens wel al afgevallen. Dit nadat hij ziek is geweest en in de kliniek heeft gestaan.

Hoevaak geven jullie die drainage kuur?

Ik zou denk ik zelf de voorkeur geven aan oud hooi en, om het stofvrij te maken en suikers te verminderen dit een uurtje laten weken. Het is inmiddels een fabeltje gebleken dat oud hooi minder voedingsstoffen bevat dan verser hooi (al zijn sommige waardes wellicht wat teruggelopen, erg veel aan voedingswaarde scheelt het niet). Maar met een uurtje in ruim water weken reduceert wel de suikers en dat is wel beter voor een paard die bevangen geweest is.
Voeding is natuurlijk de enige weg om je paard te laten afvallen: BEWEGEN!!! is het allerbeste, is goed voor alle lichaamsfuncties. Flink laten stappen en draven ( niet galopperen!) is heel effectief.

Drainagekuur doe ik niet aan ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 09:51

Citaat:
Voeding is natuurlijk de enige weg om je paard te laten afvallen: BEWEGEN

hmm.. :o daar is een woordje tussenuit gevallen - het moet natuurlijk zijn:

Voeding is natuurlijk NIET de enige weg om je paard te laten afvallen: BEWEGEN!!!!