Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:31

SenZ, wat een reusssssss! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:38

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:42

Hij oogt echt mega hoor :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:44

Kinke schreef:
We zullen zien, ze is inmiddels bekapt en ik krijg volgende week nieuwe filmpjes/foto's.
Cherokee, weet jij of zo'n stand de gewrichten ook extra belast, mocht dit wel haar normale stand zijn?

Die van mij is op 17 jarige leeftijd ingeslapen met zware artrose (en daardoor ook beschadiging weke delen) R.V. (op alle benen maar R.V. het ergst)

Of dat betekent heeft dat hij het "bolle" been altijd meer ontlast heeft en meer gewicht op R.V. bracht .. dat weet ik niet.. maar gek vond ik het wel.

Hij struikelde wel altijd al veel voor (nu ik het erover heb volgens mij ook l.v.) tijdens het rijden als je hem op eigen benen liet lopen.. (had hij vanaf zijn 6e al maar we dachten dat het enkel balansprobleempje was, hij deed het enkel onder het zadel. Toen hij meer op de achterhand kwam werd het minder) misschien iets om op te letten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:51

CherokeeChum schreef:
Het paard staat waarschijnlijk bol in de knie omdat het hoognodig bekapt moet worden....
Hij staat zijn pezen te ontlasten. Indien goed op de voeten gezet zal het dier waarschijnlijk ,,normaal'' staan. Voor zover de foto valt te beoordelen.

Dat denk ik ook, dat of hij staat niet met z'n gewicht goed verdeeld, het lijkt net of hij staat te wiebelen.

s_en_z, fotos van de zolen van de voorhoeven heb ik niet, die kan ik morgen wel even maken als je wil.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:58

hestejente schreef:
CherokeeChum schreef:
Het paard staat waarschijnlijk bol in de knie omdat het hoognodig bekapt moet worden....
Hij staat zijn pezen te ontlasten. Indien goed op de voeten gezet zal het dier waarschijnlijk ,,normaal'' staan. Voor zover de foto valt te beoordelen.

Dat denk ik ook, dat of hij staat niet met z'n gewicht goed verdeeld, het lijkt net of hij staat te wiebelen.

s_en_z, fotos van de zolen van de voorhoeven heb ik niet, die kan ik morgen wel even maken als je wil.

scoxxx vroeg dat aan jou :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:58

paard stond niet te wiebelen, heb ik zelf gezien :)
Ik vermoed dat ze toch iets bol in de knie blijft, ook na het bekappen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:00

S_en_Z schreef:
scoxxx vroeg dat aan jou :=

Neem me niet kwalijk :o

scoxxx, bij deze dus: ik kan ze morgen wel maken als je wil.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:01

Geeft niets :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:50

Ik heb ook een vraagje aan jullie: Mijn pony heeft voor platvoeten. Altijd al gehad maar nu erger geworden volgens mijn HS.

Hij (pony) heeft ook erg korte voetjes, smid kon er eigenlijk niks afhalen. Omdat ponylief ook erg gevoelig loopt (soort kreupelig met zijn schouder, maar volgens de DA/Fysio niet 'echt' kreupel)...

HS stelde voor om er voor ijzers onder te zetten. Dan kan de hoef wat groeien en kan ook de stand ietsje verzet worden zodat hij geen last meer heeft met lopen. Beetje terugzetten als het eerder was zeg maar. Echte standcorrectie is niet meer mogelijk, paardje is al bijna 7.

Ook de DA/fysio had hetzelfde geopperd (onafhankelijk). Maar wat denken jullie er van? Ik ben absoluut niet voor ijzers, maar wil het wel proberen als pony dan weer beter kan lopen. Dan zal zijn schouder/rug musculatuur ook minder belast worden... Als hij er dus beter van gaat lopen heet dat.

Heb nog nooit ijzers gehad, ben een beetje huiverig. Verder heeft de HS wat straal weggesneden, (was wel heel dik geworden) en dat lijkt wel een verbetering in het lopen te geven. Vreemd?
Vorige keer had ik gevraagd alleen de flapjes van de straal te halen. Maar toen werd zijn straak dus erg groot en dik en daar zou hij ook last van kunnen hebben?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:53

Foto's ! :D (niet dat ik kan helpen maar volg altijd mee en is altijd interessant!)

Hmm ja. Als de straal ver uitsteekt onder de hoefwand en paard alleen daarop loopt zou dat mss wel pijn doen door teveel druk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:04

Dat leek mij ook wel aannemelijk van die straal...

Zal foto's voor jullie maken, is wel zo duidelijk :D Wacht even tot morgen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:14

scoxxx u vraagt wij draaien (fotos van gistermiddag)

LV:
Afbeelding

Afbeelding

RV:
Afbeelding

Afbeelding

Ben ergggggg tevreden over het herstel van de stralen, aan de punten kun je nog wat oude schade zien maar paard is tegenwoordig gehuisvest op droog zand (zie achtergrond bovenstaande fotos) ipv op zoiets:

Afbeelding
(links watertank, rechts een bak met onbeperkt zuurkool, vooraan mest per strekkende meter en de rest is blubber)

Ook krijgt hij sinds een paar weken weer fatsoenlijk hooi. Maak me wel zorgen om dat rare diepe gat vlak naast z'n straal RV, hij lijkt er verder geen last van te hebben maar volgende week toch maar even naar laten kijken :j
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-02-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:42

Oeps, foto's vergeten! Sorry, moet er morgen of woensdag dan maar aan denken!

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:37

Vandaag komt hier de smid, zal morgen foto's maken. Hopelijk hebben jullie ook tips voor het scheef slijten. :)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:27

Graag zou ik jullie mening willen weten over de hoeven van mijn paard. Het is een 6 jarige andalusier ruin. Ik doe nu ongeveer een jaar zijn voeten zelf. Hij heeft nooit op ijzers gestaan. Zijn achtervoeten slijten iets sneller of groeien iets minder hard dan zijn voor voeten.
Ik ben dus erg ben nieuwd wat jullie van mijn bekap kunsten vinden, en of ik nog dingen anders moet gaan doen.

Links voor
Afbeelding
Afbeelding

Links achter
Afbeelding
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding
Afbeelding

Graag jullie mening.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:34

Ik vind dat je paard beetje 'lange tenen' heeft. Op de foto ziet het eruit alsof de hoefwand bij de voorvoeten niet mooi recht is. En ik zou meer uit de zool halen/steunsels inkorten en een randje van de wand af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:07

Ik zou juist lekker van die zolen afblijven. Denk dat het paard zijn hoeven wat scheef slijt?

Waar ik het meeste van opkijk zijn de witte lijnen, waarom zijn die zo breed? Ook is de hoefwand niet overal even dik.

Niet dat ik zou weten hoe je daar nou iets aan moet doen, het valt me gewoon op :+

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:23

Aan de zolen ga ik niks doen. Afgelopen zomer heb ik hem een keertje tussen door laten bekappen door de hoefsmit, deze heeft toen de zolen bij gesneden met het gevolg dat mijn paard daarna een paar weken gevoelig liep op het harde. Nu heeft hij daar geen last meer van en loopt zelfs zonder problemen over grind en gebroken puin, dus nee die zolen daar blijf ik lekker vanaf. De witte lijn is inderdaad wat breed, geen idee waar dat door komt. Wel heeft hij het afgelopen jaar veel medicijnen gehad i.v.m zware luchtweg problemen misschien dat het daar door komt, en anders zou ik het niet weten. Hij slijt indd wat scheef af, de binnenkant van de hoeven slijten sneller als de buitenkant. Dit is denk ik ook de oorzaak dat de hoefwand niet overal even dik/breed is. Ik zou de hoefwand overal even breed kunnen maken, maar dan moet ik het dunste gedeelte aanhouden om het gelijk te krijgen maar dan wordt de hoefwand wel erg dun denk ik. Ik had altijd begrepen dat de hoefwand niet te dun moet zijn. Maar wat is niet te dun?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:29

Medicijngebruik kan inderdaad tot een verbrede witte lijn leiden :j

Ik was even bang dat je aan de buitenkant (wat je ervan kunt zien als de hoef op de grond staat) van de hoefwand had lopen vijlen :o en dat het daardoor ongelijk is. Ik geloof dat je de dikte van de kwartieren representatief is maar het zou natuurlijk onzinnig zijn om de wanden dunner te vijlen.

Mijn paard slijt zijn voorhoeven overigens ook scheef af (buitenkant meer dan binnenkant) maar zijn hoefwanden zijn overal even dik... dus geen idee hoe het nou komt dat 't er bij jouwe zo uitziet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:29

Ik zou zeggen: laat een smid (of doe het zelf) een stukje van de rand afknippen. Die witte lijn hoort strak te zijn maar is dat niet, betekent vaak dat de hoefwand te lang is. Door de afstand drukt het zich juist meer uit elkaar volgens mij.

Witte randen hebben wij met onze pony's inmiddels onder controle :) Alleen niet op de foto's zichtbaar zie ik nu... had langer moeten schrobben maar paard stuiterde rond. Zette ze ook steeds weer neer in de modder/troep :(
Nu dus de foto's bij het volgende stuk tekst:
Safiera schreef:
Ik heb ook een vraagje aan jullie: Mijn pony heeft voor platvoeten. Altijd al gehad maar nu erger geworden volgens mijn HS.

Hij (pony) heeft ook erg korte voetjes, smid kon er eigenlijk niks afhalen. Omdat ponylief ook erg gevoelig loopt (soort kreupelig met zijn schouder, maar volgens de DA/Fysio niet 'echt' kreupel)...

HS stelde voor om er voor ijzers onder te zetten. Dan kan de hoef wat groeien en kan ook de stand ietsje verzet worden zodat hij geen last meer heeft met lopen. Beetje terugzetten als het eerder was zeg maar. Echte standcorrectie is niet meer mogelijk, paardje is al bijna 7.

Ook de DA/fysio had hetzelfde geopperd (onafhankelijk). Maar wat denken jullie er van? Ik ben absoluut niet voor ijzers, maar wil het wel proberen als pony dan weer beter kan lopen. Dan zal zijn schouder/rug musculatuur ook minder belast worden... Als hij er dus beter van gaat lopen heet dat.

Heb nog nooit ijzers gehad, ben een beetje huiverig. Verder heeft de HS wat straal weggesneden, (was wel heel dik geworden) en dat lijkt wel een verbetering in het lopen te geven. Vreemd?
Vorige keer had ik gevraagd alleen de flapjes van de straal te halen. Maar toen werd zijn straak dus erg groot en dik en daar zou hij ook last van kunnen hebben?

Rechtsvoor
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... -kopie.jpg
Afbeelding

Stand voor:
Afbeelding

Stand totaal (gestresst paardje dat op ontploffen staat)
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7413.jpg

Linksvoor: (Is vooral nog erg vies op de straal)
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... CN7415.jpg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:34

Safiera: vind je de hoefwanden van flappies paard te lang dan? :+

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:54

Ik vijl de hoefwand wel iets bij om de voorkant iets af te ronden zodat hij zijn voeten beter afwikkelt, maar maak veder de hoefwand niet smaller.

@Safiera: ik zou bij zijn voor voeten dehoefwand nog iets korter kunnen maken, maar dat zal niet heel veel korter kunne. Achter kunnen ze niet korter daar is de hoefwand gelijk met de zool. Ik zie dat het op de foto iets wat vertekend maar echt veel korter kan het niet, voor een klein beetje, achter kan er niks meer af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:31

Uiteraard rond je ze af, dat bedoelde ik ook niet met dunner vijlen :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:33

flappie2 schreef:
Ik vijl de hoefwand wel iets bij om de voorkant iets af te ronden zodat hij zijn voeten beter afwikkelt, maar maak veder de hoefwand niet smaller.

@Safiera: ik zou bij zijn voor voeten dehoefwand nog iets korter kunnen maken, maar dat zal niet heel veel korter kunne. Achter kunnen ze niet korter daar is de hoefwand gelijk met de zool. Ik zie dat het op de foto iets wat vertekend maar echt veel korter kan het niet, voor een klein beetje, achter kan er niks meer af.

Er kan nog wel wat van de wand af hoor in de teen, zowel voor als achter. Want hij heeft achter best 'lange tenen'.