Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:We zullen zien, ze is inmiddels bekapt en ik krijg volgende week nieuwe filmpjes/foto's.
Cherokee, weet jij of zo'n stand de gewrichten ook extra belast, mocht dit wel haar normale stand zijn?
CherokeeChum schreef:Het paard staat waarschijnlijk bol in de knie omdat het hoognodig bekapt moet worden....
Hij staat zijn pezen te ontlasten. Indien goed op de voeten gezet zal het dier waarschijnlijk ,,normaal'' staan. Voor zover de foto valt te beoordelen.
hestejente schreef:CherokeeChum schreef:Het paard staat waarschijnlijk bol in de knie omdat het hoognodig bekapt moet worden....
Hij staat zijn pezen te ontlasten. Indien goed op de voeten gezet zal het dier waarschijnlijk ,,normaal'' staan. Voor zover de foto valt te beoordelen.
Dat denk ik ook, dat of hij staat niet met z'n gewicht goed verdeeld, het lijkt net of hij staat te wiebelen.
s_en_z, fotos van de zolen van de voorhoeven heb ik niet, die kan ik morgen wel even maken als je wil.
Safiera schreef:Ik heb ook een vraagje aan jullie: Mijn pony heeft voor platvoeten. Altijd al gehad maar nu erger geworden volgens mijn HS.
Hij (pony) heeft ook erg korte voetjes, smid kon er eigenlijk niks afhalen. Omdat ponylief ook erg gevoelig loopt (soort kreupelig met zijn schouder, maar volgens de DA/Fysio niet 'echt' kreupel)...
HS stelde voor om er voor ijzers onder te zetten. Dan kan de hoef wat groeien en kan ook de stand ietsje verzet worden zodat hij geen last meer heeft met lopen. Beetje terugzetten als het eerder was zeg maar. Echte standcorrectie is niet meer mogelijk, paardje is al bijna 7.
Ook de DA/fysio had hetzelfde geopperd (onafhankelijk). Maar wat denken jullie er van? Ik ben absoluut niet voor ijzers, maar wil het wel proberen als pony dan weer beter kan lopen. Dan zal zijn schouder/rug musculatuur ook minder belast worden... Als hij er dus beter van gaat lopen heet dat.
Heb nog nooit ijzers gehad, ben een beetje huiverig. Verder heeft de HS wat straal weggesneden, (was wel heel dik geworden) en dat lijkt wel een verbetering in het lopen te geven. Vreemd?
Vorige keer had ik gevraagd alleen de flapjes van de straal te halen. Maar toen werd zijn straak dus erg groot en dik en daar zou hij ook last van kunnen hebben?
flappie2 schreef:Ik vijl de hoefwand wel iets bij om de voorkant iets af te ronden zodat hij zijn voeten beter afwikkelt, maar maak veder de hoefwand niet smaller.
@Safiera: ik zou bij zijn voor voeten dehoefwand nog iets korter kunnen maken, maar dat zal niet heel veel korter kunne. Achter kunnen ze niet korter daar is de hoefwand gelijk met de zool. Ik zie dat het op de foto iets wat vertekend maar echt veel korter kan het niet, voor een klein beetje, achter kan er niks meer af.