Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

En vergeet niet dat hij 1,76 is. Zwerte schreef:wow wat een heerlijke discussie weerZo lekker respectvol
(wie de schoen past, trekke hem aan...)
Ik wilde me er niet mee bemoeien, ben een stiekeme meelezer maar kan even mn mond niet houden over de erfelijkheid. Aan de ene kant wordt heel netjes gezegd (door de meesten) dat zooldikte e.d. misschien ook wel erfelijk is. Aan de andere kant wordt dit onmiddelijk naar het land der fabelen verwezen want het is onzin. Eh, is dit bewezen? Wederom, ik vind dat je iets pas zo stellig mag zeggen als dit ook wetenschappelijk(!!) bewezen is. Is deze vermeende erfelijkheid/niet erfelijkheid (waar pas de afgelopen jaren echt veel mee wordt gedaan, het is nog niet zo lang geleden dat het genoom van paarden in kaart is gebracht) bewezen? Wie weet is er idd wel een of ander gen die zorgt voor dunne hoeven. Als dit niet is onderzocht, kan je het dus ook niet zeker weten! Er is nog veel over erfelijkheid wat nog niet bekend is. Eigenlijk kan je alleen met zekerheid zeggen dat bepaalde dingen (bijv vachtkleur) zeker erfelijk zijn aangezien het bewuste gen is gevonden. Zeggen dat iets zeker weten niet erfelijk is kan in mijn (wetenschappelijk getinte) ogen niet. Wel dat je het onwaarschijnlijk vind maar zeker kun je het nooit weten!
skippy1 schreef:Zooldikte is wel degelijk van belang: bij te dunne zolen is het effect van oneffenheden op straat (steentjes ed) veel groter. De zool is dunner en dus beweegelijker waardoor de impact van een staantje verder gaat dan alleen t hoorn. Het kan bijv. de diepe buiger irriteren (deze hecht tenslotte aan aan de achterzijde van het hoefbeen). En ja, ik spreek uit ervaring.
Esperanza schreef:Ja, maar die van mij moet nog werk verrichten ook. En ik vraag nogal wat van hem. Dat gaat hij niet redden op alleen ruwvoer. Ik dressuur, spring, endurance, TREC, doe crosstrainingen en misschien ga ik hem ook nog in het tuig zettenEn vergeet niet dat hij 1,76 is..
skippy1 schreef:detour: exact! Daarom gaat mijn jonge ruin vanaf vrijadg ook op hoefijzers voor... Heb t vanaf zn geboorte aangekeken, veel geprobeerd, maar helaas...zijn zolen zullen nooit dikker worden dan ze nu zijn...en dat is 50 tot 60% van wat normaal is... Hij heeft t helaas van zn mams geërfd...
skippy1 schreef:Vreemd uitgangspunt Opala: als mijn paard al 3,5 jaar dunnen zolen heeft (dit herstelt zich niet, wat zeg ik, t is nooit minder geweest, dus herstellen is niet nodig, t zou gaan om verbetereb) en af en toe letterlijk struikelt van de pijn van een steentje op zijn zool, heeft dat niets met herstellend vermogen te maken, maar pijn op het moment zelf.
skippy1 schreef:Prima Opala...ik denk t niet... Ik staar me niet blind op 1 ding, elk individu heeft zo zijn eigen behoeften en daar moet naar gehandeld worden. Ik ben niet degene die voor mijn paard bepaalt wat goed is, mijn paard geeft aan wat hij prettig en minder prettig vindt en daar handel ik naar.
Arabesk schreef:Jullie hebben de vorige bladzijde niet gelezen, over
'te dunne zolen bestaan niet, een zwakke binding tussen hoefbeen en hoefwand wel'
Arabesk @ [BEH] Natuurlijk hoefbekappen.
En dan nog als je denkt dat je paard te dunne zolen heeft, kun je beter hoefschoenen gebruiken. IJzers beschermen de zool niet en zooltjes met een ijzer maken het onmogelijk om de hoef goed schoon te houden.
). skippy1 schreef:Misschien moet je dan even iets in je profiel aanpassen...
Citaat:Sinds 6 oktober 1999 beslis ik wat goed en niet goed voor haar is.
scoxxx schreef:Hoefschoenen? Mmm, dat werkt helaas niet altijd en zeker niet bij sportpaarden in ruw terrein, zoals TREC of zeer zeker endurance..