De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:40

opala schreef:
Ik raad iedereen een cursus te volgen bij Paardnatuurlijk ... al zou het alleen maar zijn om je nieuwsgierigheid te bevredigen wat ze daar nu aanleren Pling . Dan kun je misschien genuanceerder meepraten wat de gevaren zijn van het zelf bekappen. Nu komt het echt over van "ik ken het niet, dus het zal wel niet deugen".

Maar het jij weleens een paard op de reguliere manier bekapt???
Heb je je in de opleiding van hoefsmeden verdiept?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:46

Opala heeft volgens haar profiel welgeteld 2,5 jr ervaring met 1 paard, dus dat maakt haar expert op dit gebied. Andere experts onderzoeken eerst de resultaten op 100derden paarden en rassen en kijken naar lange termijn ervaringen van gemiddeld 10 jaar maar dat even terzijde Rolleyes

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:00

Ik beweer helemaal niet dat ik expert ben. Wat ik wel beweer is dat ik in staat ben om de hoeven van mijn paard zodanig bij te houden, na het volgen van die bewuste cursus, dat ze heel goed uit de voeten kan. En nee .... ik heb mij niet verdiept in het traditioneel bekappen, die cursus besloeg namelijk langer dan 1 dag Sigaar . Een hoefsmid doet z'n best, maar bij mijn paard was dat niet best genoeg, is door mij vastgesteld. Zij is gebaat bij regelmaat in onderhoud en voor die regelmaat draag ik zorg. Haar heb ik vrijwel dagelijks onder het zadel. Elke stap welke zij zet, kan ik volgen, dat doet geen een hoefsmid mij na. Moet ik mijn enthousiasme dan pas ten toon spreiden wanneer er 10 jaar voorbij zijn gegaan .... nee, ik deel het graag met iedereen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:08

Maar als jij vind dat wij ons moeten verdiepen in het natuurlijk bekappen is het dan niet net zo eerlijk dat jij je verdiept in het gewone werk?
Zodat je niet klakkeloos de mening van een site overneemt maar doordat je je er in verdiept je eigen mening kan gaan vormen?

Gelukkig kan ik zeggen dat ik me in verschillende soorten bekappen heb verdiept, de enige manier die voor mij werkt is de induviduele benadering van het paard.
Daarom overleg ik ook als ruiter met de smid, de smid luistert naar mijn verhaal en samen komen we tot de ideale oplossing voor mijn paarden.
Ik ren niet als een gek achter de nieuwste mode aan op het gebied van hoefverzorging maar kijk naar het paard.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:09

Daar sluit ik mij volledig bij aan Pling

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:11

opala schreef:
Ik beweer helemaal niet dat ik expert ben. Wat ik wel beweer is dat ik in staat ben om de hoeven van mijn paard zodanig bij te houden, na het volgen van die bewuste cursus, dat ze heel goed uit de voeten kan. En nee .... ik heb mij niet verdiept in het traditioneel bekappen, die cursus besloeg namelijk langer dan 1 dag Sigaar . Een hoefsmid doet z'n best, maar bij mijn paard was dat niet best genoeg, is door mij vastgesteld. Zij is gebaat bij regelmaat in onderhoud en voor die regelmaat draag ik zorg. Haar heb ik vrijwel dagelijks onder het zadel. Elke stap welke zij zet, kan ik volgen, dat doet geen een hoefsmid mij na. Moet ik mijn enthousiasme dan pas ten toon spreiden wanneer er 10 jaar voorbij zijn gegaan .... nee, ik deel het graag met iedereen.

En dat is ook zo eng. Je deelt je enthousiasme, maakt anderen ermee bekend en na 1 cursus ga je je eigen paard bekappen. Met alle gevolgen van dien...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:41

Kymalin schreef:
Toch wil ik ze de kost niet geven die denken dat ze na 1 dag cursus zelf aan de slag kunnen, en bij hoefnatuurlijk worden ze niet uit de droom geholpen.

Weet je dat of denk je dat?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:45

griebels schreef:
Ok, maar mij lijkt toch dat er geen enkele hoefsmid/TB de natuurlijke stand van de paardenhoeven (en dus ook de botten, pezen) gaat veranderen Verward
Zoals ik al eerder zei staat Liekie achter heel laag, en dat wordt een beetje gecorrigeerd ivm de sport en de ondergronden die hij tegenkomt. Hij wordt dus iets hoger gezet.

Kijk nu eens goed naar wat je hier schrijft. Jouw smid corrigeert dus wel de natuurlijke stand van jouw paard om het paard geschikter te maken voor de sport.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:48

Wendy schreef:
Weet je dat of denk je dat?

Dat weet ik; lees de mailwisseling op hoefnatuurlijk, lees de berichten van o.a. Opala.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:50

Kymalin schreef:
Dat weet ik; lees de mailwisseling op hoefnatuurlijk, lees de berichten van o.a. Opala.

Dus je weet het niet.
Jij beweert dat paardnatuurlijk niks doet op de cursus om te zorgen dat mensen niet zelf gaan bekappen. Dat is dus niet waar.
Als je dit wil beweren over de site, dan heb je (gedeeltelijk) gelijk, maar over de cursus weet je dus helemaal niks.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:56

Intepreteer dingen zoals je wilt, dat doe ik ook. Ik denk dat meer mensen hun site bekijken en hun boek lezen (goh, dat weet ik dus ook!) dan dat er uiteindelijk mensen zullen zijn die de cursus gaan doen. Na het lezen van hun visie en de "nazorg" via de mailwisselingen op hun site wekken ze in ieder geval wel die verwachting. Als iedereen pas iets over de visie van deze personen mag vinden als ze eerst de cursus hebben gevolgd zullen er weinig deelnemers aan dit topic over blijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:58

Van mij mag je vanalles vinden, maar je moet geen dingen gaan roepen die eenvoudigweg niet waar zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:59

Zahlina schreef:
Ik ren niet als een gek achter de nieuwste mode aan op het gebied van hoefverzorging maar kijk naar het paard.

Ik volg de mode helemaal niet. Ik wilde niet eens zelf bekappen. Nou ja wilde het wel al jaren, maar was ook overtuigd dat alleen een hoefsmid dat kon én dat je paard daarvoor 24 u. weidegang moest hebben. Ik deed de cursus om brokkelen in de zomerperiode te voorkomen. Dat mijn paard hierdoor beter loopt dan ooit, was het laatste wat ik verwacht had. Ik had ook bedenkingen over de theorie, te mooi om waar te kunnen zijn, maar ik ben helemaal overtuigd: het kan OK dan! .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:01

Wendy schreef:
Van mij mag je vanalles vinden, maar je moet geen dingen gaan roepen die eenvoudigweg niet waar zijn.

Wat is er niet waar dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:04

Kymalin schreef:
Wat is er niet waar dan?

Dit dus
Citaat:
bij hoefnatuurlijk worden ze niet uit de droom geholpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:05

CCCCorine schreef:
Bijvoorbeeld door het verbieden van cursussen die suggereren dat je na enkele dagen wel zelf aan de hoeven van je paard kunt gaan rotzooien.

Misschien kan er uiteindelijk zelfs wettelijk iets geregeld worden, zodat alleen echte, gediplomeerde hoefsmeden nog aan paardenhoeven mogen komen. Een NB-er kan die opleiding ook gewoon volgen, dus waarom niet?

Wat dacht je van het verbieden van het houden van dieren door mensen die blijkbaar niet in staat zijn om de eigen verantwoordelijkheid daarvoor te dragen?
Zou een hoop dierenleed schelen....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:08

En wie bepaald dan wie wel of niet in staat is om voor dieren te zorgen? Wat is er verkeerd aan om mensen een uitgebreide opleiding te laten volgen, of het nu om NB of TB gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:11

Wendy schreef:
CCCCorine schreef:
Bijvoorbeeld door het verbieden van cursussen die suggereren dat je na enkele dagen wel zelf aan de hoeven van je paard kunt gaan rotzooien.

Misschien kan er uiteindelijk zelfs wettelijk iets geregeld worden, zodat alleen echte, gediplomeerde hoefsmeden nog aan paardenhoeven mogen komen. Een NB-er kan die opleiding ook gewoon volgen, dus waarom niet?

Wat dacht je van het verbieden van het houden van dieren door mensen die blijkbaar niet in staat zijn om de eigen verantwoordelijkheid daarvoor te dragen?
Zou een hoop dierenleed schelen....

Ja zeker, is alleen wat minder makkelijk te organiseren vrees is...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:11

Caira schreef:
En dat is ook zo eng. Je deelt je enthousiasme, maakt anderen ermee bekend en na 1 cursus ga je je eigen paard bekappen. Met alle gevolgen van dien...

Welke gevolgen van dien? Elk willekeurig persoon is nog wel in staat om iets te leren .... of is dat alleen voorbehouden aan een selecte groep welke door jouw ballotagecommissie toegelaten wordt Clown .

Eenmaal aan de slag hebben de hoeven je grootste interesse, je wilt alles ervan weten. Elke eigenaar weet toch hoe belangrijk het voetenwerk is van het paard.

Degenen welke tevreden zijn over het werk van derden, hoefsmid of bekapper, moet vooral daarbij blijven. Anderen kunnen voor het alternatief zelf bekappen kiezen of dat nu NB of TB is, maakt niet uit.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:13

opala schreef:
Zahlina schreef:

Ik volg de mode helemaal niet. Ik wilde niet eens zelf bekappen. Nou ja wilde het wel al jaren, maar was ook overtuigd dat alleen een hoefsmid dat kon én dat je paard daarvoor 24 u. weidegang moest hebben. Ik deed de cursus om brokkelen in de zomerperiode te voorkomen. Dat mijn paard hierdoor beter loopt dan ooit, was het laatste wat ik verwacht had. Ik had ook bedenkingen over de theorie, te mooi om waar te kunnen zijn, maar ik ben helemaal overtuigd: het kan OK dan! .

Maar nog steeds heb je de kennis niet om het reguliere werk af te kraken.
Daar zul je je toch eerst in verdiepen voordat je deze twee methodes tegenover elkaar gaat zetten.

Daarnaast durf ik te stellen dat als je eenmaal vasthoud aan een bepaalde stroming dat je jezelf en je paarden te kort doet.
De oplossing ligt niet in het natuurlijke bekappen en ook niet bij het gewone bekappen, de oplossing ligt bij het paard en het doel wat de ruiter zich heeft gesteld.

Maar ik blijf vinden dat de cusrus die wordt gegeven door paard natuurlijk mensen het idee geeft dat ze het zelf wel kunnen gaan doen.
Iniedergeval komt de site zo op mijn over.
Als in de cursus andere dingen worden vertelt dan is de site dus misleidend en foutief.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:15

opala schreef:
Caira schreef:

Welke gevolgen van dien?

Degenen welke tevreden zijn over het werk van derden, hoefsmid of bekapper, moet vooral daarbij blijven. Anderen kunnen voor het alternatief zelf bekappen kiezen of dat nu NB of TB is, maakt niet uit.

Die gevolgen!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:20

opala schreef:
Caira schreef:

Welke gevolgen van dien? Elk willekeurig persoon is nog wel in staat om iets te leren .... of is dat alleen voorbehouden aan een selecte groep welke door jouw ballotagecommissie toegelaten wordt Clown .

Eenmaal aan de slag hebben de hoeven je grootste interesse, je wilt alles ervan weten. Elke eigenaar weet toch hoe belangrijk het voetenwerk is van het paard.

Sinds oktober 1999 heb jij Opala en in september 2004 ben je zelf gaan bekappen, ik ga ervan uit de ja haar voor dit tijd door een hoefsmid liet doen.
Je zegt zelf dat toen je eenmaal met de hoeven bezig was dat het je ging interesseren???
Dus de voorgaande 5 jaar heb je nooit gevraagt aan je smid wat hij deed en waarom?
In 5 jaar tijd heb je je niet verdiept in het reguliere werk terwijl je het wel liet toepassen?
Heb je overlegt met je smid waarom haar hoeven zo brokkelde?

En nu na het volgen van de cursus zijn de hoeven ineens heel erg belangrijk?
Sorry maar daar kan ik niet bij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:31

[/quote]
Maar ik blijf vinden dat de cusrus die wordt gegeven door paard natuurlijk mensen het idee geeft dat ze het zelf wel kunnen gaan doen.
Iniedergeval komt de site zo op mijn over.
Als in de cursus andere dingen worden vertelt dan is de site dus misleidend en foutief.[/quote]

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Want er kan nu wel worden gezegd dat de cursus uitgaat van het "gezonde verstand" van mensen en dat men wel snapt dat je niet zomaar aan de hoeven van je paard kunt komen. Maar als Paard Natuurlijk zelfs al een dvd op de markt brengt aan de hand waarvan je kunt leren bekappen, dan vrees ik dat Paard Natuurlijk een andere definitie van gezond verstand heeft dan ik.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:34

@ Wendy; naar aanleiding van de hierboven staande berichten, inclusief mijn eigen, graag een reactie van jou, want jij viel mij hier net over aan en blijkbaar heb ik het dus niet alleen met mijn eigen levendige fantasie zo geintepreteerd.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:35

Zahlina schreef:
Sinds oktober 1999 heb jij Opala en in september 2004 ben je zelf gaan bekappen, ik ga ervan uit de ja haar voor dit tijd door een hoefsmid liet doen.
Je zegt zelf dat toen je eenmaal met de hoeven bezig was dat het je ging interesseren???
Dus de voorgaande 5 jaar heb je nooit gevraagt aan je smid wat hij deed en waarom?
In 5 jaar tijd heb je je niet verdiept in het reguliere werk terwijl je het wel liet toepassen?
Heb je overlegt met je smid waarom haar hoeven zo brokkelde?

En nu na het volgen van de cursus zijn de hoeven ineens heel erg belangrijk?
Sorry maar daar kan ik niet bij.

Ik was ervan overtuigd dat de hoefsmid de vakman bij uitstek was, aan hem kon ik het overlaten. Ik was niet kritisch naar hem toe, want hij had alle wijsheid in pacht. Ik keek onder de hoeven van mijn paard en zag alleen een schone straal na zijn bezoek. Ik zag de noodzaak gewoonweg niet om mij erin te verdiepen. Maar gelukkig, al heeft het wat jaren geduurd, heb ik het aangedurfd om mij er toch wat in te gaan verdiepen en dat begon inderdaad met de cursus om brokkeltjes te kunnen vijlen. Dat jij daar niet bij kunt ... tja, dan maar niet.