Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:09

Ik sta er negatief tegenover omdat ik vind dat een ijzer aan de voet moet worden aangepast, en niet andersom. Verder vind ik dta je een paar zielige klompjes overhoudt als er een Cytek onder zit. Paarden hebben in verhouding al kleine voeten voor hun lichaam, en dan met Cyteks er onder krijgen ze een nog kleiner draagvlak. Verder heb ik het er uitgebreid met m'n smid over gehad en die zegt ook dat het diermishandeling is. En dat ze vanuit de hoefsmedenvereniging ook bezig zijn om deze ijzers de kop in te drukken. Dat zegt voor mij ook wel heel wat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:21

Ik heb het stukje in de P&S ook gelezen. De briefschrijfster heeft het over een ijzer waarbij de voorkant ergens halverwege de zool zit. Dhr. Offereins heeft het over een Natural Balance ijzer. Maar het ijzer waar de briefschrijfster het over heeft doet me meer denken aan Cytek dan aan Natural Balans.

Bovendien schrijft hij dat het huidige (sport)paard niet meer zonder traditioneel ijzer kan functioneren. Dat vind al helemaal vreemd, want naar mijn weten kunnen de meeste paarden toch nog altijd zonder ijzers lopen

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:23

Dankjewel needje,
Maar waarom zijn er dan nog altijd hoefsmeden die deze ijzers juist helemaal geweldig vinden?
Mijn smid was zeer te spreken over cytec ijzers, maar hij beslaat ook nog wel met gewone ijzers als je dat wil. Hij heeft ons uitgelegt wat het verschil is en dat een paard met cytec ijzers beter kan afrollen. Dat was voor ons de reden om het te proberen.

@ Lenneke: bij mijn paard was het écht hard nodig om haar op ijzers te zetten, maar als je dat stukje wat jij hebt gelezen, zou kunnen inscannen/opsturen naar mij, wil je dat dan doen? Ik ben erg nieuwschierig wat er in staat

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:25

Idd Lenneke, toen ik het las dacht ik ook meteen aan Cyteks, en niet aan die natural balance ijzers. Vond dat ook erg vreemd. Uberhaupt vind ik zo'n antwoord vreems als je niet 100% zeker weet over welk ijzer het gaat.

Mijn smid noemde de Cytekmensen een sekte Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:39

Natuurlijk zijn er paarden die niet zonder kunnen, Anouar kan ik het wedstrijdseizoen ook niet zonder.
Maar om nou te zeggen dat het huidige (sport)paard niet zonder ijzer kan functioneren

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:43

Dat gaat idd niet echt op vind ik. Er zijn meer als genoeg paarden die zonder kunnen. Maar veel minder baasjes.... Knipoog

Nog even over dat afrollen. Ze missen bekant de hele voorkant ja, dus dat afrollen gaat idd errug makkelijk zo. Clown
De EquiLibrium en Natural Balance ijzers hebben er een goeie opzet in zitten. Die laat een paard ook meter afrollen, zonder dat je een halve voet er af hoeft te raspen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:07

Ik heb stukje gescant.
Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:11

Zoals deze, overigens hele goede, dierenarts (hr. Offereins) zegt in zijn stukje: niet voor ieder paard! Een paard met goede, gezonde voeten zal het goed zonder of met traditioneel beslag doen.
Voor sommige 'gevallen' werkt het Natural Balance ijzer heel goed!
Het heeft imo niets met Cytek te maken.

Een heel ander principe. Ga ik ook niet helemaal uitleggen, is een heel verhaal. Maar kort gezegd is het grootste verschil:
*Cytek is een zoolbeslag en draagt dus de zool ipv de wand, omdat deze mensen ervan overtuigd zijn dat we het al jaaaren fout zien.
*Cytek beslag kan je niet vervormen/smeden; je past dus de voet aan aan het ijzer.

Het lijkt wel alsof sommige mensen zich laten inpakken door de gladde, enigszins geloofwaardige praatjes... Tot je je daadwerkelijk in de locomotie vh paard gaat verdiepen en het beslagje eronder zit...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:08

Maar volgens mij heeft de briefschrijfster het over cytek en niet over natural balance. Imo komt natural balance niet tot halverwege de zool en cytek wel.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:54

Okee bedankt voor jullie uitleg! Ik begin steeds meer jullie standpunten te begrijpen!

Jullie hebben het erover dat het cytec ijzer ergens halvewege de hoef ligt, maar bij ons paardje vind ik dat eigenlijk wel meevallen. Als het goed is kom ik morgen nog op stal, dan zal ik eens een foto maken. Ik heb trouwens ook niet echt het idee dat er bij Turiba veel aanpassingen nodig waren om het ijzer te laten passen.

Tot nu toe blijf ik overtuigd dat het bij het ene paard wel een uitkomst zal bieden en bij het andere paard niet.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:33

Needje schreef:
Dat gaat idd niet echt op vind ik. Er zijn meer als genoeg paarden die zonder kunnen. Maar veel minder baasjes.... Knipoog

Afgod ooohh wat een goede uitspraak!!!! zoveel paarden kunnen zonder. oke wedstrijd seizoen op gras, kalkoenen etc. maar daarbuiten...! maar dit geheel even oftopic

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:36

Maantjj schreef:
Maar waarom zijn er dan nog altijd hoefsmeden die deze ijzers juist helemaal geweldig vinden?

Geld, geld!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:39

fleurbartels schreef:
Maantjj schreef:

Geld, geld!

Zoveel betalen wij er niet voor.. €65,- voor beslaan van de voorhoeven en bijvijlen van de achterhoeven.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:41

Qua kosten dus niet echt een verschil. Buiten dat mijn smid enige tijd bezig is om de ijzers helemaal netjes op maat te smeden........

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:42

Maantjj schreef:
Zoveel betalen wij er niet voor.. €65,- voor beslaan van de voorhoeven en bijvijlen van de achterhoeven.

aha maar dat gaat langzaam omhoog (zei mijn hoefsmid die cyteks beslaat). wanneer ze nu met een nieuw product al veel geld vragen, wil niemand het uitproberen.
Laatst bijgewerkt door fleurbartels op 13-01-08 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:43

Ik betaalde wel wat meer dan 65 euro Nagelbijten / Gniffelen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:44

Hmm, de Equi Librium waren gelijk al iets duurder.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:44

fleurbartels schreef:
aha maar dat gaat langzaam omhoog (zei mijn hoefsmid die cyteks beslaat). wanneer ze nu met een nieuw product al veel geld vragen, wil niemand het uitproberen.

Aha,, maar wij vroegn p[as naar de prijs toen ze er al opzaten..

(wel beetje dom,, straks waren ze stervesduur geweest Nagelbijten / Gniffelen )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:45

Mijn smid zei meteen dat de E.L. ietsje duurder waren.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:53

Mijn zusje heeft ook al een beetje het topic doorgelezen. Zij begint nu ook zwaar te twijfelen aan de juistheid van dit product. Waarschijnlijk gaan ze er af, maar we zijn er nog niet helemaal uit.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:19

Ik ben nu intussen al heel wat dignen tegengekomen over cytec ijzers.
Wat ik me alleen afvraag he,, als die ijzers eronder zitten gaat er dus een heel stuk van de teen af. Nu las ik iets over de 'witte rand' van een paardenhoef. Mij lijkt het dat als je er cytecs onder heb zitten dat er dus een heel stuk van die witte rand geraakt wordt met het bijvijlen van de teen.

Is dat nou niet erg??!

TIO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:38

hoi meis,ik ben joey,meid van 28,en mijn paardje heet Tio. Ik heb tio 8wk op Cytek ijzers gehad,en ik heb daar 6-8mnd schade van.Ik heb op www.fjordenpraat.com ook mijn hele verhaal gedaan,daar kun je alle reacties na lezen,en ook mijn stukje op www.hyves.nl heb ik bij mijn naam een hel artikel hierover staan.En t is echt niet zoetsappig hoe ik mijn mening hierover uit.Maar t is zeker de moeite waard om t allemaal op je gemak s door te lezen.Op de site van de hoefsmeden,onder cytek,heb ik ook een mening gegeven,want deze smid prees t de hemelin,terwijl ik zelf nu zeker 10 hoefsmeden gesproken heb,die allemaal t zelfde zeggen,t is de reinste DIEREN MISHANDELING!Er is bij dit beslag niets wat er in de natuur op lijkt,al word t wel zo gezegt. Ook is t zo,dat dit geslag in DUITSLAND EN ENGELAND TEN STRENGSTE VERBODEN IS!HOEFSMEDEN KUNNEN DAAR IN DE CEL BELANDEN EN HUN ZOGENOEMDE DIPLOMA KWIJTRAKEN!Maar dat is vast niet bij vertelt. Zo ben ik er ook in getuint,maar heb daar dus nu wel de schade van.Ik hoop dat je op de sites zult kijken,want ik ben ook een onderzoek gestart naar dit zogenaamde fantastische ijzer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:33

Lijkt mij dta als de witte lijn bloot komt te liggen aan de buitenkant, er eerder bacterien e.d. in kunnen dringen waardoor je eerder problemen kan krijgen.
Maar dat is mijn idee hoor, ik weet niet of dat zo is. Misschien is hier een smid die dat weet.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:57

@ tio: je hebt een pm.

groetjes,
Jan B.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:01

Jammer dat het een pb is....