[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessie1981

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:19

Ireentjuh: Ik ben bij dr van muiswinkel geweest in emmeloord. 26/9 heb ik een afspraak staan bij dr. ter brake ivm vakantie van van muiswinkel, maar ben ook wel benieuwd naar zijn oordeel.

Zo te lezen heb jij net goed nieuws gehad, topper!

Mijn paard liep in stap rad, alleen in draf was het goed te zien (verschilde ook per dag) en na even in beweging werd het beter. Galop ging ook nog prima, eigenlijk weinig verder gemerkt qua pijn. Hoe was dit bij jullie?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:41

Tessie1981 schreef:
Mijn paard liep in stap rad, alleen in draf was het goed te zien (verschilde ook per dag) en na even in beweging werd het beter. Galop ging ook nog prima, eigenlijk weinig verder gemerkt qua pijn. Hoe was dit bij jullie?

Twister liep inderdaad ook zo. Nu het wat slechter met hem gaat, blijft hij kreupel in draf en ik zie dat hij in stap zijn spatbeen zo kort mogelijk belast.

Hopelijk slaat de Tildrenkuur bij jouw paard aan! De meeste paarden uit dit topic hebben de botoplossende vorm en zo te lezen is Tildren vaak goed om het proces te stoppen en/of om de gewrichten mooi aan elkaar te laten groeien.

In dit topic hebben volgens mij alleen de paarden van Zamero en Emm (begin van het topic) de botaanmaakvorm (en Twister). Bij Zamero's paard is de spleet wel bijna dichtgegroeid, toch? Wat voor behandeling heeft zij ook al weer gehad? En heeft had ze alleen botwoekering in de gewrichtsspleet of ook er buiten?

Ireentjuh: Ik ging er vanuit dat Evita de botaanmaakvorm had, omdat ik die haakjes aanzag voor botwoekering. De Tildren wordt je denk ik aangeraden om het botverval dan te stoppen. De haakjes zullen dan inderdaad niet verdwijnen, maar als ze vandaag rad loopt (met haakjes) dan heeft ze daar dus geen last van. Super nieuws! Mocht de ontsteking weer terugkomen en het botverval weer verder gaan, dan kan je misschien voor Tildren kiezen.

Ik heb net Cortaflex binnengekregen. Twister kreeg al glucosamine (en teunisbloemolie, omega olie en vitamine poeder), maar in cortaflex schijnt ook hyaluronzuur te zitten. Hetgeen toen ook in zijn gewrichtgespoten is, maar wat helaas maar een half jaar gewerkt heeft. Cortaflex is vrij duur, maar hopelijk helpt het iets.. Ondertussen wordt ik wel een beetje gek van het wachten of eigenlijk van de onzekerheid...wordt Twis weer beter of moet hij ingeslapen worden.. Ik ben heel internet aan het afzoeken naar dè oplossing.. Maar we moeten nog 2 weken en 3 dagen wachten om te kijken de Adequan spuit toch nog helpt. En erna??? Zal eerst met mijn eigen veearts overleggen of Shockwave Twister kan helpen of misschien een operatie. Veel andere opties zijn er niet denk ik. Hyaluronzuur helpt te kort en Tildren is voor de botafbraakvorm. Wil sowieso nog wel foto's laten maken voordat ik hem laat gaan... Stel dat de gewrichtsspleet toch wel aangetast raakt..dan kan het misschien toch nog dichtgroeien. Maar ja, dat zal wel niet.. En dan nog evt een second opinion..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:51

Die van mij kwam ik bijna een half jaar terug achter dat ze ernstige spat had (liep kort en stijf achter).
En wat voor behandeling ik had:
Gewoon blijven bewegen, dat bevorderd de aanmaak.
En mijn paardje loopt gewoon voor de rest helemaal zuiver, alleen is ze wel wat verkort en stijfjes in de passen (maar dat is in het algemeen als de gewrichtspleet is zo goed als dicht gegroeid is).

Die van mij had geen scherpe botwoekering, maar ik moest ee half jaar na de diagnose terug komen voor foto's.
Want het ene been was verder dan het andere, om het andere te laten controleren.
Maar die zou nu ook zover zijn, ik ga niet voor foto's want dat kan niet omdat de mijne drachtig is Knipoog

foxhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:09

Nog een actieve lezer sinds een paar maanden. Ook mijn paardje heeft spat (RA). Hij is ingespoten in het spronggewricht met ontstekkingsremmer depocort (volgens mij nog niet genoemd in dit topic). Dit heeft een tijdje redelijk geholpen. Ook ben ik daarna Cortaflex HA gaan gebruiken en heb wel het idee dat dit meehelpt. Toch sinds twee maanden merk ik dat hij weer meer last/pijn begint te krijgen.Tijdens het rijden wil hij niet echt met het spat been 'dragen' en tikt de grond licht aan. Als ik daarmee door zou rijden volgen daar uiteraard rugproblemen uit enz... Ik zit er namelijk over te denken weer foto's te laten maken om te kijken wat nu de stand van zaken is en opnieuw te bekijken wat de mogelijkheden zijn, de lijst die hiervoor werd genoemd is daar erg goed voor!!
Vorig jaar toen de spat geconstateerd was heb ik de Dierenkliniek ook naar Tildren gevraagd, ik kreeg daar als reactie dat het eigenlijk niet bewezen was dat het zou helpen en dat zij het zelden inspoten, alleen op uitdrukkelijk verzoek van hun client.Toch lees ik in dit topic best positieve reacties, graag zou ik willen weten of er luitjes zijn waar het al langer dan een jaar geleden is dat tildren bij hun paard is ingespoten en deze nog steeds goed loopt daardoor.

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 08:36

Ik heb geen idee of mijn paard de botoplossende vorm heeft of de botaanmakende vorm... Wat is het verschil? De spleet is al grotendeels dichtgegroeid (valt hij dan in de botaanmaak groep?) en er zijn wat kleine haakjes te zien die er niet horen. Verder is er van de buitenkant niets aan het been te zien, niet dik/warm oid. Ik heb de rontgenfoto's op een andere computer staan, ik kan ze plaatsen als jullie ze willen zien...
Ik lees net even terug in de post van jennyxx, dat tildren voor de botafbraakvorm is, waar wordt het bot dan afgebroken?

edit (toch maar alvast de foto's):
Schoft, geen bemerkingen:
Afbeelding
Verderop in rug, rechts zie je problemen duidelijk, dit is onder het zadel, bij de laatste torcawervels. Tussen nr 12 en 17 waarvan ernstig tussen 12 en 13:
Afbeelding
Deze foto is helemaal duidelijk:
Afbeelding
Hier zie je links nog een klein beetje, beetje boel onduidelijk:
Afbeelding
En hier het spatgewricht:
Afbeelding
Afbeelding

Is de kans groot dat als een paard aan 1 been spat heeft, hij het dan ook aan het andere been heeft/krijgt?

Mijn paard heeft al sinds ik hem heb wat gesleept met zijn achterbenen, maar nooit heb ik hier wat achter gezocht. Misschien kwam dat niet actieve wel door de KS en heeft daardoor ook spat ontwikkeld?

Als jullie me willen helpen met deze vragen graag, zal ook ze opschrijven voor als ik weer naar de kliniek ga.

@ foxhunter: Mijn paard is krap een maand geleden behandeld met een tildren infuus, van muiswinkel vertelde dat hij er goede ervaringen mee had. Daarom proberen we het gewoon. Wb het dragen van het spatbeen, klinkt heel herkenbaar, die van mij wil dat ook niet.

@ zamero: Die van mij loopt overdag van gemiddeld 9-22 buiten, dus beweging krijgt hij gelukkig wel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 14:09

Zamero: Die was ik inderdaad vergeten in bij de behandelmogelijkheden en ik was die van Twister zelf ook vergeten Bloos Dus hierbij nummers:
9- Paard in beweging houden: dit bevorderd de aanmaak van bot, zodat de gewrichtsspleet eerder dichtgroeit (helpt alleen (?) als er al woekeringen in de spleet zijn)
10- Adequan injectie: wordt in de halsspier gespoten en het verbetert het synovia in het lichaam, moet elk half jaar herhaald worden

Foxhunter: Hielp bij jouw paard de injectie in het gewricht ook maar tijdelijk? Hyaluronzuur heeft ongeveer hetzelfde effect als ontstekingsremmers, daar het de synovia verbetert die door de ontsteking waterig is geworden. De ontsteking neemt dan ook af. Heeft jouw paard de oplossende variant aangezien ze aan Tildren dachten? Als het mogelijk is, zou ik het zelf zeker doen. Volgens mij is het paard van Lielle al meer dan een jaar geleden met Tildren behandeld. En ze schijnt nu M samengesteld met haar te rijden Pling

Tessie1981: Ik vermoed dat jouw paard de botoplossende vorm heeft, aangezien de veearts Tildren adviseert. Het bot/kraakbeen in de gewrichtspleet neemt af. Door Tildren wordt de botafbraak gestopt en de botaanmaak gestimuleerd. Volgens mij hoef je niet aan 2 benen spat te hebben. Maar toen mijn paard zijn kreupele been ingespoten werd met hyaluronzuur, kreeg hij ook een injectie Adequan in zijn halsspier om al het synovia te verbeteren. De veearts zei dat dit beter was, omdat er ook spat kan zitten of komen in zijn 'goede' been. Ik denk dat het slepen van het been vanuit de rug komt. Het niet willen dragen met het spatbeen is wel typerend voor spat, ook wordt het been stijver worden als de gewrichtsspleet dichtgegroeid is. Bij Twister lijkt het ook wel alsof hij een beetje door dat been heenzakt. Hij zet dan snel zijn 'goede' achterbeen erbij/naar voren. Hebben jullie paarden dat ook?

Owja en volgens mij hebben meerder paarden spat èn rugproblemen. Twister schijnt ook een scheef bekken te hebben gehad, net als het paard van Alani. Maar het blijft volgens mijn veearts wel een kip en ei verhaal. Want je paard kan door de rugproblemen spat krijgen of door de spat rugproblemen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:42

Jennyxx schreef:
Maar het blijft volgens mijn veearts wel een kip en ei verhaal. Want je paard kan door de rugproblemen spat krijgen of door de spat rugproblemen.

Dat is wat mijn veearts ook zei inderdaad. Mijn paardje kan bijvoorbeeld door haar spat niet goed ondertreden, maar door haar holle rug (KS) kan zij dat ook niet. Als ze maar 1 van die 2 problemen had gehad, had ze waarschijnlijk niet eens kreupel gelopen. De veearts heeft haar een keer verdoofd in haar spatgewrichten, toen liep ze goed. Een andere keer heeft hij haar rug losgemaakt, zonder de spatgewrichten te verdoven. Toen liep ze ook bijna zuiver (niet helemaal)!
Mijn pony heeft aan 2 benen spat, Tessie1981, maar volgensmij hoeft dat zeker niet altijd zo te zijn.
Volgensmij heeft jouw paard nog geen echte vormveranderingen in de wervels, of wel? Dan is de prognose behoorlijk goed geloof ik.
Als ik jouw rontgenfoto's vergelijk met die van mijn pony zien die van jouw paard er een stuk beter uit volgensmij. Bij de lendenen zien ze er ongeveer hetzelfde uit.

Bij Evita vanaf de schoft;
http://www.xs4all.nl/~waardjes/rontgenf ... mage70.jpg

Lendewervels:
http://www.xs4all.nl/~waardjes/rontgenf ... age100.jpg

De haakjes aan Evita haar rechterbeen. (op de foto heeft ze rechts meer spat dan links, maar ze loopt op dit moment links kreupel). Je ziet wel duidelijk dat er wat bot "weg" is en dat daardoor een haakje ontstaat.
http://www.xs4all.nl/~waardjes/Image10.jpg
http://www.xs4all.nl/~waardjes/Image10.jpg

Bij Evita is in stap overigens niks te zien. Draf een stijfheid/kreupelheid en in galop is het juist heel duidelijk. Ze galopeerd een beetje als een haas, op slechte momenten galopeerde ze dat zelfs bijna met 2 achterbenen tegelijk. Een ander paardje bij mij op stal met spat galopeerd op stijve dagen ook een beetje op dezelfde manier.

foxhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 00:04

Jennyxx De injectie met depocort in het spronggewricht helpt inderdaad maar tijdelijk bij mij ruim een half jaar. Er werd meteen ook door da bijgezegd dat dit niet vaak kan, maar ik wil ook geen inspuiting in het spronggewricht meer. Vandaar mijn vraag ook naar ervaringen met Tildren op langer termijn gezien.
Tessie. bedankt voor je reactie ik denk dat ik de Dierenklieniek in Emmeloord eens ga bellen, misschien krijg ik daar wat meer informatie over ervaringen met Tildren dan de kliniek waar ik vorig jaar ben geweest overigens is mij helemaal niet verteld wat voor type hij heeft (terwijl er wel foto's zijn gemaakt).
Overigens voor dat bij mijn paardje spat werd geconstateerd zijn ook eerst de bekken rechtgezet en moest ik rust houden ivm peesblessure lv maar daarna was hij nog steeds kreupel. Toen zijn ze pas verder gaan zoeken ik bleek hij arthrose in spronggewricht te hebben. Kan inderdaad het kip ei verhaal zijn toch heb ik het idee dat het bij mij door de spat is begonnen. 1xper 4mnd laat ik daarom zijn rug controleren en wordt eventueel gekraakt of accupuntuur toegepast. Helpt wel wat, maar verminderd zijn spatprobleem uiteraard niet op.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:36

Wow mensen, even een tijdje geen tijd gehad om te lezen en dr staat weer bergen info op om goed door te lezen Tong uitsteken .

Tessie1981, dat is nou idd zo raar. Bij mijn pony zie je in draf en galop ook helemaal niets aan d'r. Haar stap is nog steeds zo mooi ruim als altijd. Alleen de draf is knudde. En zoals jij ook zegt de ene dag is beter dan de andere.

Jennyxx, wat onwijs balen om te horen joh Verdrietig . Lijkt me echt vreselijk om dat te moeten horen. Hopenlijk vind je nog iets anders wat toch nog kan helpen, want 4 echt te jong. Super overzicht heb je trouwens gemaakt! Vooral nummer 5 was voor mij heel verhelderend. Dat binnendoor zetten dat wilde er bij mij maar niet in, maar zoals jij het omschreven hebt begrijp ik het tenminste Bloos . Daarmee kan ik naar mij hoefsmid, begrijp ik ook zelf wat ik vraag. Mijn smid is communicatief namenlijk niet de sterkste Tong uitsteken .

Mijn pony staat nu nog op het land (ze treft het niet met dit knudde weer...). Ben best een beetje zenuwachtig voor als ze terug komt. Volgens mijn DA was het namenlijk een goed idee om haar een tijdje op het land te zetten omdat de extra beweging haar goed zou doen. Over 2 weken komt ze terug en ben heel benieuwd hoe ze dan loopt.

Nou dames veel succes allemaal maar weer

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:54

Doei! ben in Canada op het moment maar ik zie mijn naam langs komen. Ons paard is idd met Tilden behandeld en die crosst nu M. Helaas liggen we er door een heel andere blessure langdurig uit, maar de foto's laten wel zien dat de spat volkomen verdwenen is (en trouwens niet dichtgegroeid, er is weer een volkomen gave gewrichtsspleet te zien). Je kunt evt ook met Albert van Unen erover contact opnemen.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:02

???? wat zeg je nou Wow! . Ik dacht dat Tildren juist ook het dichtgroeien van de gewrichtsspleet moet stimuleren en bij jou is het resultaat een een volkomen gave. Hoe kan het dan dat de gewrichtsspleet volkomen gaaf is? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar wil dan graag weten wat jullie geheim is Tong uitsteken .

Oh ja, en nog veel plezier in Canada, ik kan me vervelendere plaatsen op de wereld bedenken om op dit moment te zijn (zoals ik morgen op mijn werk....ha, ha)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:03

Ik heb geen idee, kon de foto's ook niet geloven. DA (andere) wilde ook niet geloven dat ze spat had *LOL*

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:13

Hoi Lielle! Wat ben je verweg zeg Clown Wat balen dat Rainaer (schrijf ik het goed?) nu een andere blessure heeft. Maar ik wist inderdaad niet dat ze nu een gaaf spronggewricht heeft. Ik dacht dat alleen paarden met een dichtgegroeid spronggewricht weer normaal konden rijden. En dat bij de andere paarden toch altijd weer de ontsteking terug zou komen en dat je met hun dus rustig aan moest doen. Maar Rainaer had wel de botoplossende variant toch? Dan is met Tildren dus de botafbraak gestopt en het kraakbeen ed weer hersteld. Super dat het ook zo kan!

Met dit soort verhalen, kan ik nog steeds moeilijk geloven dat er voor Twister niets zou zijn om hem te helpen.. Verdrietig

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:18

Ja gek he. Was er vanmiddag helemaal verdrietig van. Had zoveel goede hoop na al die positieve verhalen hier en toen kwam jou verhaal. Daar kreeg ik het wel even benauwd van zeg Scheve mond . Maar laten we de moed nog niet opgeven. Blijkbaar kan het ook anders, daar is raimer (volgens mij schrijf je het ook niet zo...) het levende bewijs van. Want klopt het wat Jennyxx zegt, heeft het kraakbeen zich nu helemaal hersteld Verward .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:21

Raimaer *LOL* Ik zal als ik terug ben, het uitgebreider topic doorlezen want zo te zien heb ik wat verdrietig nieuws gemist.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:25

weet iemand iets van acute spat? is dat hetzelfde?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:31

Fijne vakantie nog, Lielle (is het vakantie? iig leuk verweg in Canada Vingers aflikken )

En Pollewops, ik was inderdaad al bang dat Twister zijn verhaal jullie hoop een beetje zou wegnemen. Eerder in het topic postte ik altijd graag goed nieuws en mooie foto's, want hoop doet leven. Maar ik wilde toch Twisje zijn verhaal neerzetten, omdat ik ik niet kan geloven dat het afgelopen is voor zo'n jong en vrolijk paard en ik overal informatie aan het zoeken ben, ook hier. En dit topic verduidelijkt toch een hoop als we er zo samen over nadenken. Ik ben iig blij met dit topic Pling En ook al is de kans klein, toch hoop ik nog dat er een happy end aan Twister zijn story komt...

Ik ga komende week weer met met mijn eigen veearts overleggen en alle behandelmethodes nog eens doornemen zoals bv shockwave. Als de veearts nog steeds geen mogelijkheden ziet (want die Adequan lijkt voorals nog niet aan te slaan Verdrietig ) dan wil ik voor een second opinion gaan bij Bodegraven in de week van 13 augustus (ik kreeg net heel lief in die week nl vervoer aangeboden Ach gut ) Dan heb ik in ieder geval het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:35

Marshaha schreef:
weet iemand iets van acute spat? is dat hetzelfde?

Ja... Alleen is de spat dan acuut ontstaan in plaats van langzaam aan. Dit kan bv door een trauma komen zoals een trap van een ander paard of een verdraaiing in de stal. Heeft jouw paard dat?

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:36

nee mijn paard niet
ik heb een iets meer dan een half jaar terug een paardje verkocht waarvan ik dacht dat hij 100% was! en was ook uitgebreid gekeurd bij verkoop
echter hoor ik nu enkel negatieve berichten dat ze ernstige acute spat heeft en op het land moet. als dat niet helpt laten ze hem inslapen.

doet me best wel een beetje pijn moet ik bekennen

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:38

Jennyxx, toch is het goed om ook jou verhaal te lezen hoor!! Helpt wel om de boel goed in perspectief te zetten. Spat is niet zomaar iets en er is geen garantie dat het weer goed komt. En omdat ik het zo graag wil ben ik er een beetje vanuit gegaan dat ik straks ook weer lekker aan het rijden kan. Struisvogelpolitiek wordt dat ook wel genoemd Tong uitsteken . En natuurlijk moet jij je verhaal ook kwijt!! Nou ik zal voor je duimen en als ik wat lees/hoor je op de hoogte houden. Veel suc6 en geef de moed nog niet op Ach gut en hou ons op de hoogte....

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:56

Lielle Dat is mooi nieuws zeg om te horen dat Raimaer zijn gewrichtsspleet zo mooi schoon is, goed nieuws konden we hier wel gebruiken Knipoog
Alleen het is dan weer niet fijn dat je er nu uit ligt door een andere blessure, dat is minder.

Maar wat doe je trouwens dan ik Canada is inderdaad een eind weg?

Ik ga morgen ook lekker tot vrijdag Tong uitsteken weg (midweekje) met de paardjes, dus jullie zien mij ook even niet hier posten.
Maar ik lees en praat daarna uiteraard weer mee Haha!
Nou veel succes allemaal met de paardjes en tot dan!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:35

Jennyxx schreef:
Owja en volgens mij hebben meerder paarden spat èn rugproblemen. Twister schijnt ook een scheef bekken te hebben gehad, net als het paard van Alani. Maar het blijft volgens mijn veearts wel een kip en ei verhaal. Want je paard kan door de rugproblemen spat krijgen of door de spat rugproblemen.

@Jenny; ik meld me hierbij Bloos Haha!

Ik heb inderdaad al een tijd niet meer in het topic gereageerd. Komt mede doordat ik veel nare en verdrietige berichten lees Huilen en dat terwijl het met Selena zo goed gaat (zal mn onderschrift even aanpassen)

Toen ik Sel kocht (ze was bijna een jaar) had ze al een scheef bekken. Als jaarling of twenter heb ik nooit iets aan haar gemerkt. Dat kwam pas toen ze aan het werk was. Destijds was ze ook drachtig van haar eerste veulen en al snel had ze een dikke buik. Met name in de galop kon ze niet voldoende ondertreden en dook op de voorhand. Ik gaf daarvan haar dracht de schuld Blond Ik heb haar dat jaar erop weer laten dekken en het verhaal was hetzelfde, maar ze was wel vaker onregelmatig. Pas toen de spat zich meer ontwikkelde heb ik een kreupelheidsonderzoek en foto laten maken. De uitslag ik jullie bekend.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de spat voortkomt uit haar scheve bekken.

Aan iedereen:
De werking van Tildren is wel degelijk wetenschappelijk aangetoond. In het buitenland wordt het al veel langer toegepast dan in Nederland. Als een da het alleen op verzoek zou toedienen, dan zou ik zeker een second opion laten doen. Voor mijn gevoel is zo'n arts niet op de hoogte van de innovaties in geneeskunde.

De moed opgeven is volgens mij (zeker bij een jong dier) geen optie. Ik weet als geen ander dat het ook weer GOED kan komen. Haha! Inmiddels zijn Sel en ik M1!! Onze galop werden op alle onderdelen met 7ens beloond!!
We hebben vorige week Kringkampioenschap super gereden. De 1e proef ging super, de punten (179) vielen wel wat tegen, maar ja die pech kun je hebben. De 2e proef vond ik minder gaan, maar scorden we 180 punten. en dat terwijl het pas ons 2e concours was van dit jaar!

Beweging is voor een spatpaard altijd belangrijk. Ook het in training houden is volgens mij een must. De spieren/pezen/banden zullen volgens mij altijd het toch zwakkere gewricht moeten compenseren.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:22

Hoi Alani, bedankt voor je bericht Haha! Fijn dat het met Selena nog steeds goed gaat!

Twister is dus helaas kreupel. Hij heeft de botwoeker vorm en niet zoals selena de botvervalvorm. Bij Twis zit de botwoekering alleen aan de buitenkant op de rand van de gewrichsspleet. De spleet zelf was nog schoon. De veearts zegt dat Tildren bij hem niet helpt, omdat Tildren metname de botverval tegen gaat. Maar aan de andere kant weet ik dat het ook de botaanmaak stimuleert. De veearts denkt echter dat de spleet bij Twister niet dicht groeit, omdat die nog helemaal schoon is. Opzich ook vaag, want als er eerst botverval is en men gebruikt Tildren. Dan moet Tildren nog veel meer ruimte sluiten, dan bij een spleet waarbij het kraakbeen nog in tact is. Maar in dit topic hebben meerder veeartsen (en op de site van Tildren zelf staat ook zoiets) gezegd dat Tildren bij de botwoekervorm niet helpt.

Ook met beweging zal de spleet waarschijnlijk niet dichtgroeien, omdat er te veel dicht te groeien valt.. Wel zal training helpen om de spieren en banden sterker te maken zodat ze het been beter kunnen dragen. Maar hij is nu echt te kreupel om mee te trainen..

Het inspuiten in het gewricht heeft niet lang genoeg geholpen. Dus daarom heeft de veearts hem min of meer opgegeven...ivm gebrek aan opties.. Als de spleet inderdaad te schoon is om dicht te groeien, zal een operatie of shokwave ook niet helpen denk ik. Heeft iemand ervaring met shokwave? Ik hoop dat een second opinion arts misschien wel zegt dat er een optie op dichtgroeien is!...

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:59

Hallo allemaal, ik ben er ook weer, ik heb veel gewerkt de afgelopen dagen, wel meegelezen, maar niet kunnen posten.

jennyxx schreef:
Het bot/kraakbeen in de gewrichtspleet neemt af. Door Tildren wordt de botafbraak gestopt en de botaanmaak gestimuleerd.
Wat ik niet helemaal snap aan de werking van tildren is dat het enerzijds de botafbraak stimuleerd (in de gewrichtspleet) en aan de andere kant de botaanmaak ook stimuleerd. Ik vind dat zo tegenstrijdig? Is daar een verklaring voor?

@ Jennyxx: Dat door het been heen zakken en het andere been heel snel bijzetten, heeft Broes niet echt. Broes heeft erg stijf gelopen met zijn spatbeen en slepend, maar nooit echt op drie benen ofzo. Wel is de gewrichtspleet bijna dicht gegroeid en het schijnt het dichtgroeiproces te zijn wat zeer doet. Dus ik heb goede hoop. Begin mei tijdens mijn springdebuut nog 3 winst gehaald, dus dat geeft wel aan dat we gewoon aardig hebben kunnen rijden. Heel dubbel. Hadden jullie allemaal hele ernstige klachten of net als ik zo vaag?
En misschien kan je je lijst (laten) bijvoegen in de wiki? Erg handig naslag materiaal, waar veel mensen baat bij kunnen hebben. Ik zou het ook wel weer eens willen bekijken tzt en dan is het zo moeilijk opzoeken in dit topic. Is het middel adequan nou een ontstekingsremmer? Zo ja, misschien dat nog even in je lijstje erbij zetten?
Ik snap dat je verdrietig bent, vooral als je wat succes verhalen leest, ik hoop echt voor jullie dat er nog een 'oplossing' is.
Ik heb geen ervaring met shockwave.

Wel raar dat Broes weiderust moet houden en jullie zeggen dat beweging/training beter is. Maar ik denk dat van muiswinkel, de stappen 1 voor 1 wil nemen en eerst wil kijken wat de tildren doet. Ook geen stalrust heeft gegeven omdat beweging dus goed is.

Je leest idd vaak dat rug en beenproblemen vaak samen voorkomen, van muiswinkel kon ook niet zeggen wat nou er eerst was...

Ireentjuh: Duidelijke foto's, mooier dan die van mij vind ik. Zoals ik ze hier geplaatst heb, kan je het het duidelijkst zien, vandaar dat de spinaaluitsteeksels er niet helemaal opstaan.
Als ik jouw foto's met de mijne vergelijk dan denk ik idd dat het bij mij er nog aardig uit ziet. Van muiswinkel zei ook dat het op 1 plek ernstig zat, met rijden kan ik er ws nog een hoop mee, maar ja dan moet eerst de spat aangepakt worden. Want hij heeft het idd niet gehad over vormveranderingen. Wel over wat woekering tussen de wervels en minder ruimte dan normaal.
Bij de been foto's zie je idd goed de haakjes...
Jeetje zeg dat evita zo slecht kon galoperen, vervelend.

Foxhunter: Wat is depocort? Is dat het zelfde als hyalonzuur of een ontstekingsremmer? Hij staat niet bij jenny in het lijstje... Bloos
Ze hebben mij ook niet echt verteld wat voor soort spat hij heeft, moest wel een beetje vissen bij van muiswinkel. Maar al had hij het verteld dat was ik het ws vergeten, zoveel info en ik snapte er nog niet zo veel van, begint nu te komen, dankzij dit topic. 26/9 ga ik naar ter brake, ben benieuwd wat hij ervan zegt. Wel raadde van muiswinkel meteen tildren aan, hij had er goede ervaringen mee.
Goed van je dat je je paardje zo vaak laat controleren, ik heb ook een osteopaat/fysio die ik regelmatig laat komen en helemaal als ik weer aan de slag mag.

Pollewpos: Jouw pony laat hetzelfde als mijn paard zien. Zelf na het springen hadden we de volg dag niet meer last ofzo. Hopelijk loopt je pony beter als hij/zij van het land af komt.
Mijn vriend zegt dat ik te negatief ben over Broes, maar ik ben juist de andere kant op struisvogelpoliticus, daarmee hoop ik dat het uiteindelijk mee valt.

Jeetje zeg Lielle, een gave gewrichtspleet, super hoor, dus genezen, zou je bijna kunnen stellen. Maar was de spleet dan in 1e instantie wel aan het dichtgroeien en voor hoeveel dan? Bijzonder hoor! Super.

Marshaha, dat is ook een naar verhaal, zowel voor jou als voor de kopers!

Zamero: veel plezier, ook al ben je al weg! Het weer wordt steeds beter!

Alani: Goed om jouw verhaal ook te lezen.

Ik denk ook dat in dit topic de mensen met spatproblemen vaker zitten dan de mensen waarbij het nu stabiel en 'goed' is, daarom lijkt het misschien alsof er minder succesverhalen zijn. Maar die zijn er zeker hoor!

Kan iemand mij vertellen of spatbeslag nut heeft? Mijn paard word volg week opnieuw beslagen. Mijn smid had het over een wig plaatsen. Maar het binnendoor zetten, klinkt beter. Wat zouden jullie doen? Van muiswinkel zei dat anders beslaan geen zin had. Hij wilde ook eerst de werking van de tildren afwachten volgens mij... Wat zouden jullie doen? Ik denk dat het geen kwaad kan...

Ook zou ik graag willen weten of 1x een behandeling met Tildren de max is of dat het ook een 2e keer toegepast wordt. Heeft dat zin als het nog verder moet groeien?

Bedankt voor het plaatsen van de foto's, ervaringen allemaal, ik begin er al wat meer van te snappen.
Sorrie voor mijn lange verhaal! Bloos

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:28

Tessie1981 schreef:
Wat ik niet helemaal snap aan de werking van tildren is dat het enerzijds de botafbraak stimuleerd (in de gewrichtspleet) en aan de andere kant de botaanmaak ook stimuleerd. Ik vind dat zo tegenstrijdig? Is daar een verklaring voor?

Volgensmij stimuleerd Tildren de botaanmaak, en remt het de botafbraak juist Lachen

Over het spatbeslag.. Zowel mijn veearts als hoefsmid waren geen voorstander van wiggen, omdat dit voor de hoef zelf (de hoefwand geloof ik?) niet zo goed schijnt te zijn. Evita stond zonder ijzers en sleet de buitenkant van haar hoeven heel hard, daardoor stond ze in een stand die je bij een spatpaard helemaal niet wil hebben. De hoefsmid heeft met mijn veearts overlegd en ze gaan haar nu langzaam aan met een ijzer steeds een stukje meer binnendoor zetten. Verder was het een vrij technische verhaal, wat ik nog niet helemaal begrepen heb Haha! Evita heeft ook ijzers met wat langere en bredere takken gekregen en ze staat wat verder over de voorzijde heen, zodat ze goed kan afrollen. Ik merkte in de eerste week dat ze op dit beslag stond al verschil, ze liep veel beter.
Mocht dit toch niet werken, dan wil ik ook nog wel overwegen om het spatbeslag van http://www.hoofcare.nl te gaan proberen. Ik heb daar goede verhalen over gehoord.

Mijn veearts zei dat Tildren meestal maar 1 keer gegeven hoeft te worden. Bij 80% van de paarden is de kreupelheid weg na 1 behandeling, bij 95% is dat zo na een tweede behandeling. Volgensmij komen deze cijfers uit het onderzoek dat gedaan is naar Tildren.