EdithHartog schreef:Nee, maar je moet het haast wel met me eens zijn dat je van sommige mensen niet begrijpt wat ze in 's hemelsnaam toch met een eigen paard moeten. Ik vind dat je dat best mag veroordelen, nou ja, veroordelen is misschien wat overdreven, maar je mag daar wel een mening over hebben en ik vind zelf dat je die mening mag uiten ook.
Zeker mag dat, zolang je zoals Pjotr al zo mooi zegt niemand tot dierenbeul bestempeld, daar houd ik niet zo van n.l.
Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn, dus als men wil dat mensen na gaan denken over hoe paarden te houden dan kan men dat beter op een normale toon doen dan op die drammerige, veroordelende wijze zoals b.v. Adrian51 hanteert. Daarvan gaan in ieder geval mijn nekharen overeind staan.
EdithHartog schreef:Om weer terug te komen op het onderwerp van dit topic, de NB stroming vindt deze manier verwerpelijk en propageert om je paard op een diervriendelijke en meer paardgerichte manier te houden. Daar is helemaal niets mis mee, sterker nog, het zet heel veel mensen aan tot nadenken. Dingen die altijd maar voor waar worden aangenomen omdat ze altijd zo worden gedaan, komen op de helling.
Het pretendeert niet om iets nieuws te hebben uitgevonden maar combineert dingen (huisvesting, voeding en hoefverzorging) met elkaar die anders niet zo expliciet met elkaar in verband worden gebracht.
Of je uiteindelijk op a-manier of b-manier bekapt is, denk ik, helemaal niet zo zwaarwegend als het vooroordeel wil doen laten geloven.
Ik vind het onwijs jammer dat nou juist dat aldoor als het hete hangijzer (hoefijzer eigenlijk haha) naar boven komt.
Toch is mijn mening dat extreme NBers zich opstellen alsof zij het wiel opnieuw uitgevonden hebben. Persoonlijk voegt voor mij NB niks toe in mijn manier van paarden houden, werkt het bij een ander goed, prima, leven en laten leven. Ik zal nooit tegen iemand zeggen dat hij een ijzer onder z'n paard moet meppen. En ik denk dat een goede TBer er niet zo'n andere werkwijze op na houdt als een goede NBer.
Mijn manier van paarden houden heb je op de foto's kunnen zien, nu staan ze nog 24/7 buiten, als het echt gaat vriezen gaan ze 's nachts naar binnen (mijn paard is op leeftijd en al stram genoeg
). Dekens vind ik één grote ellende (op een zweetdekentje na) als paarden met z'n tweeën of in een groep staan. De stallen zijn 3,5 x 4,5 m. Ze krijgen onbeperkt weidehooi (van eigen weide
) en een halve kilo 'gezonde' biks (biks zonder chemische toevoegingen voor sobere rassen) per dag. Verder staat mijn paard dus voor op ijzers omdat hij niet zulke beste hoeven heeft (geval van jarenlange verwaarlozing toen hij nog in Engeland stond waarschijnlijk), het andere paard staat blootvoets. Een vereiste voor mij om paarden te houden is dat ze elke dag zo veel mogelijk beweging krijgen en nooit alleen staan, want behalve dat een paard een bewegingsdier is, is het ook een kudde dier. Ik heb 1 x mijn paard 3 weken zonder soortgenoten gehouden (merries waren naar de hengst) en daar werd hij echt diepongelukkig van
(ongelukkiger dan toen hij 3 dagen op stal moest staan wegens sneeuwval).