Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:00

ikke schreef:
CherokeeChum schreef:
Trouwens die one -reinstop vind ik de ideale methode om echt te verongelukken,dwz als je paard echt aan de kletter gaat,en je trekt hem op deze manier uit balans.
Beter is je paard te leren stoppen ,paar sliders eronder(antiblokkeersysteem) en hatjsee,whooa! Vork Clown

Verroest, had ik dan TOCH ijzers onder Morris moeten meppen, om zijn wegloop-reacties in de hand te houden........ Extreme duivel Alleen, hoe krijg ik die smid erbij om ze eronder te meppen..................
Sedalinnetje erin.. Clown

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:00

@Cer;
Alleen de TB/hoefsmeden lopen hier te kankeren op alles wat NB is. Laat al jullie klanten die slechte ervaringen hebben met NB op dit topic hun klachten spuien.... daar hebben we wat aan en daar kunnen we van leren. Kom maar op...zou ik zeggen ! HG.[/b][/quote]

Weet je nu wat ik bedoel? Viel zowat van m'n stoel Clown

Zit mijn hele leven al in de paarden,

Preek daarin dagelijks de normen en waarden...

Hun welzijn is mijn werk en doel,

En mijn inbreng hier zou de goede zaak schaden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:04

Tinkerloos schreef:
ikke schreef:
Verroest, had ik dan TOCH ijzers onder Morris moeten meppen, om zijn wegloop-reacties in de hand te houden........ Extreme duivel Alleen, hoe krijg ik die smid erbij om ze eronder te meppen..................
Sedalinnetje erin.. Clown

Dat is voor watjes, daar is ie totaal niet van onder de indruk (helaas) Hij is ooit door de veearts gespoten met genoeg spul om een olifant plat te leggen, hij was net ver genoeg heen om zich niet meer te verzetten tegen de smid..........

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:06

ikke schreef:
Het lijkt me niet dat de situatie bij jouw thuis DE IDEALE situatie is, afgaand op je foto's. Maar mogelijk is het wel de beste situatie die op die plek te creëren is. Dan kan het dus zomaar zijn dat ik hier een hele andere situatie heb, die ook niet ideaal is, maar waarbij ik het beste heb gemaakt van MIJN omstandigheden.

Jammer...ik zie dat berichten van verschillende afzenders verstuurd worden met hetzelfde IP-adres en dat houdt in, dat 1 persoon met verschillende namen hier aan het posten is. Dat zegt mij genoeg...beetje zielig wel !

Volgens mij is een ideale situatie: paarden lopen 24/7 buiten, niet alleen, op harde ondergrond ivm hoefmechanisme, constant aanbod van hooi/voordroog, liksteen,vers water, geen krachtvoer en zonder ijzers en niet om de twee maanden ontworming(ik laat de worm eitelling doen en ontworm pas als het nodig is), Elke ruimte buiten, groter dan een box oppervlakte is al een vooruitgang. Hoe groter des te beter ivm de beweging. Ik zet de watertonnen op het verste punt vanaf de hooikist zodat ze steeds moeten lopen over de verharde plaat. Geen HG meer..ok een klein hg tje dan !

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:10

Dromen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:11

Adrian51 schreef:
Volgens mij is een ideale situatie: paarden lopen 24/7 buiten, niet alleen, op harde ondergrond ivm hoefmechanisme,

Ik zou hier alleen een stuk met droog zand aan toevoegen zodat ze kunnen rollen,etc.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:25

Adrian51 schreef:
ikke schreef:
Het lijkt me niet dat de situatie bij jouw thuis DE IDEALE situatie is, afgaand op je foto's. Maar mogelijk is het wel de beste situatie die op die plek te creëren is. Dan kan het dus zomaar zijn dat ik hier een hele andere situatie heb, die ook niet ideaal is, maar waarbij ik het beste heb gemaakt van MIJN omstandigheden.

Jammer...ik zie dat berichten van verschillende afzenders verstuurd worden met hetzelfde IP-adres en dat houdt in, dat 1 persoon met verschillende namen hier aan het posten is. Dat zegt mij genoeg...beetje zielig wel !

Volgens mij is een ideale situatie: paarden lopen 24/7 buiten, niet alleen, op harde ondergrond ivm hoefmechanisme, constant aanbod van hooi/voordroog, liksteen,vers water, geen krachtvoer en zonder ijzers en niet om de twee maanden ontworming(ik laat de worm eitelling doen en ontworm pas als het nodig is), Elke ruimte buiten, groter dan een box oppervlakte is al een vooruitgang. Hoe groter des te beter ivm de beweging. Ik zet de watertonnen op het verste punt vanaf de hooikist zodat ze steeds moeten lopen over de verharde plaat. Geen HG meer..ok een klein hg tje dan !

Tenzij jij een vermomde Bart, Heike of één van de moderators bent kun jij geen IP-adressen zien. Zou trouwens wel erg graag willen dat iemand jouw IP even controleerd Cool

Mijn paard staat samen met een soortgenoot op 7000 m2, gras, zand en een stenen plaat (200 m2). In dat gras en zand kan hij heerlijk rollen (en dat doet hij toch wel een paar keer per dag, vind hij zo lekker n.l.), op de wei kan hij even een lekker sprintje trekken en z'n vriendin kan dan heerlijk om hem heen rennen, al bokkend van vreugde. Maar helaas, hij is zielig, hij heeft n.l. ijzers voor Huilen

Om heel eerlijk te zijn vind ik persoonlijk het behoorlijk paardonvriendelijk om je paard 24/7 op zo'n stenen plaat te laten staan, toen ik de foto's zag kreeg ik een gevoel van gevangenen die even gelucht werden, 'gelukkig' duurt hun luchten 24 uur per dag, qua ruimte vind ik het vergelijkbaar.

Tot zover de pot verwijt de ketel ....

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:28

En ik wacht ook nog op het antwoord op vraag nummer 1.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:44

@Craig..

Had al zoiets verwacht...ben blij voor je paarden ALS het waar is..niks is zeker op dit forum kom ik achter. Ik ben geen moderator, maak je maar geen zorgen.(gebruik IP SPY) Omdat het al lang niet meer gaat op dit topic, over het wel of niet natuurlijk bekappen van onze paarden, ga ik er een eind aan breien. Bedankt allemaal voor jullie opbouwende posts en het gaat jullie TB paarden allemaal goed !!
HG.
Laatst bijgewerkt door Adrian51 op 16-12-06 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:57

Doei! Doei, doei

Pleintje:
Afbeelding

Op gras rent het echt fijn Vork
Afbeelding

Waar het pijltje wijst is het einde van de helft van ons land, totaal oppervlakte 3,5 ha.
Afbeelding

Ik ben n.l. speciaal voor m'n paard(en) verhuisd naar Duitsland Knipoog

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 01:00

wow wat een stek! Ik ga overigens zomer komend jaar naar Frankrijk. Daar kan Junk lekker de wei inlopen als hij dat wil (en komt er nog wel een maatje bij voor 'm).

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 01:47

Zo, ik ben ook weer online.
Lekker net mijn paard even in de kruk getrokken met een bit natuurlijk.
Daarna laten opdrogen onder het solarium en de winterdeken weer op.
Nog een extra schepje biks in de voerbak en haar weer in de stal gemikt, of hoe dat hok ook mag heten.
Tong uitsteken Haha! Nee, even serieus.
Heb weer even bijgelezen en vraag me af of dat @Adrian is vertrokken uit dit topic.
Jammer dat hij niet voor rede vatbaar is.
Wat kan die man star zijn.
Ik ben benieuwd wie hij bedoel met SA. Want iemand zou hier 2 keer posten onder verschillende accounts volgens hem.
Wel vreemd dat hij nu ineens vertrokken is nu men hem er van verdenkt een SA te zijn.
Heeft iemand nog getemt of dit werkelijk een SA is?
De manier waarop hij reageert in dit topic vind ik behoorlijk irritant.
Hij had zich toch wat opener kunnen opstellen maar zoals ik eerder zei is er voor hem maar één waarheid en dat is de zijne.

Op hoefgebied weet ik behoorlijk wat van af. Ik zie wat een goed bekapte en/of beslagen voet is maar kan het alleen niet zo goed onder woorden brengen omdat ik niet alle benamingen weet.
Daarom verwijs ik naar de site die niet genoemd mag worden omdat daar staat wat ik bedoel.
ook Spikeblue weet erg goed waar zij mee bezig is.
Zoals zij bekapt en beslaat hoort het te gebeuren. Zij is smid en kan dus beter als ik uitleggen wat de verschillen zijn enz.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:41

Citaat:
Ik ben benieuwd wie hij bedoel met SA. Want iemand zou hier 2 keer posten onder verschillende accounts volgens hem.

Bij mijn weten is het voor ons gebruikers nog steeds onmogelijk om IP-nummers te controleren, dus denk dat dit een gevalletje was van tweedracht zaaien.

Citaat:
Wel vreemd dat hij nu ineens vertrokken is nu men hem er van verdenkt een SA te zijn.

Ik heb getemd of zijn IP-adres gecontroleerd kon worden, die Tem is behandeld, maar daar krijg je geen antwoord op. Dus heb nu even de betreffende mod gepeebeet of dit een SA was Vork

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:21

CherokeeChum schreef:
Trouwens die one -reinstop vind ik de ideale methode om echt te verongelukken

Wil ik nog een vraag aan toevoegen ...
Iemand ooit een one-reinstop voor de kar uitgevoerd?
Blijf er nog altijd bij dat dit niet gaat lukken want je gaat met kar en al op de kant Tong uitsteken

Zowel met als zonder natuurlijk bekapte hoeven Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:37

dollemina schreef:

Zoals de waard is?? Voor iemand met zo weinig posts op zijn naam weet hij toch vrij goed de weg..... Maarre, er zijn genoeg mensen op bokt die een pc delen, niet iedereen heeft een netwerk in huis liggen voor alle pc-gebruikers.

Nog een toevoeging over het "ideale paardenhouden" van Adrian, alles is verhard, geen plek om comfortabel te liggen, groot is het ook al niet, dus een keer serieus benenstrekken is er niet bij, en als het vanaf de verkeerde kant regent, hebben de paarden geen enkele beschutting. Niet mijn idee van "ideaal", maar ja, mijn paard staat nu lekker luxe nog in de wei, heeft als dat niet kan een ruime zandpaddock ter beschikking en staat in de winter 's nachts op stal en is daar toch wel heel tevreden mee. En ja, dat weet ik, ik kan ondertussen aardig goed inschatten wat ze denkt.......

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:40

dollemina schreef:
Waarom zie je alles zo zwart/wit @adrian51?
Er zit ook nog een hele grijze massa tussen hoor.
En wie houd z'n paard nu 23 uur per dag in de stal??
Ik geloof dat er weinig bokkers zijn die zo hun paard houden.

Kom eens een keertje deze kant op, dan rijden we een rondje langs de talrijke maneges en pensions hier in de buurt. Ik denk dat je je wezenloos schrikt en deze mening ogenblikkelijk bijstelt. Ik weet hier zelfs een manege waar een deel van de paarden tot heel kort geleden nog in stands stond. Dat die stands vervangen zijn door boxen is daar als een enorme vooruitgang ervaren. 't is maar net hoe hoog je je lat legt.

Ik begrijp Adrian wel hoor, wanneer je van de hel in de hemel komt dan is je overtuiging nogal sterk en een tunnelvisie bijna onvermijdelijk. De achterliggende gedachte is goed ('t komt alleen rottig z'n strot uit).

Dat een paard er gelukkig lijkt te zijn met de omstandigheden waarin hij van ons moet leven zegt meer dan genoeg over de aard van het beest. Een paard schikt zich altijd in zijn lot, als dat er niet inzat zou dat beest nooit tolereren dat er een mens op zijn rug ging zitten of dat ie voor een karretje moest lopen.

Groetjes Edith

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:46

Waratje schreef:
En ja, dat weet ik, ik kan ondertussen aardig goed inschatten wat ze denkt.......

Ja, dat kan ik ook haha. Ik wil lekker vreten en luiwammessen op de wei in een groepje paarden waar ik het goed mee kan vinden... Haha! Haha! Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:17

Pfff als mijn paarden op dat pleintje van Adrian zouden moeten leven worden ze helemaal gek.

Paarden hebben ook zachte ondergrond nodig om te kunnen liggen.
Zand om te rollen voor de vacht verzorging en een uitloop om eens lekker de benen te strekken of in iedergeval een flink potje stoeien.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:29

Cowgirl schreef:
Pfff als mijn paarden op dat pleintje van Adrian zouden moeten leven worden ze helemaal gek.

Paarden hebben ook zachte ondergrond nodig om te kunnen liggen.
Zand om te rollen voor de vacht verzorging en een uitloop om eens lekker de benen te strekken of in iedergeval een flink potje stoeien.

Je weet toch niet of ze daar 24/7 op staan. Misschien lopen ze normaal gesproken wel in de wei.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:33

EdithHartog schreef:
Dat die stands vervangen zijn door boxen is daar als een enorme vooruitgang ervaren. 't is maar net hoe hoog je je lat legt.

In principe is dat ook een grote vooruitgang Knipoog Maar nog lang niet ideaal. Ik denk dat weinig mensen in de omstandigheid verkeren dat ze hun paarden ideaal kunnen houden, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze daarom moet veroordelen.

Wat betreft de eventuele SA van Adrian51: er is een verdenking van SA en dit wordt verder onderzocht Clown

@ Edith:
Adrian51 schreef:
Volgens mij is een ideale situatie: paarden lopen 24/7 buiten, niet alleen, op harde ondergrond ivm hoefmechanisme

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:08

Craignethan schreef:
EdithHartog schreef:
Dat die stands vervangen zijn door boxen is daar als een enorme vooruitgang ervaren. 't is maar net hoe hoog je je lat legt.

In principe is dat ook een grote vooruitgang Knipoog Maar nog lang niet ideaal. Ik denk dat weinig mensen in de omstandigheid verkeren dat ze hun paarden ideaal kunnen houden, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze daarom moet veroordelen.

Wat betreft de eventuele SA van Adrian51: er is een verdenking van SA en dit wordt verder onderzocht Clown

@ Edith:
Adrian51 schreef:
Volgens mij is een ideale situatie: paarden lopen 24/7 buiten, niet alleen, op harde ondergrond ivm hoefmechanisme

Nee, maar je moet het haast wel met me eens zijn dat je van sommige mensen niet begrijpt wat ze in 's hemelsnaam toch met een eigen paard moeten. Ik vind dat je dat best mag veroordelen, nou ja, veroordelen is misschien wat overdreven, maar je mag daar wel een mening over hebben en ik vind zelf dat je die mening mag uiten ook.

Een paard kopen is niet moeilijk maar het is wel een enorm verbond wat je aangaat en veel mensen hebben daar van tevoren niet goed over nagedacht. En dat uit zich dan in paarden altijd in een stal staan, onhandelbaar worden, zowat hun benen breken van het idiote rondspringen wanneer ze eens de benen mogen strekken, gaan weven (opgelost met weefrek) of gaan luchtzuigen (opgelost met antiluchtzuigband). Sorry, maar ik zie echt gevallen die ik schaar onder pure dierenmishandeling. En het zijn echt geen incidenten.

Om weer terug te komen op het onderwerp van dit topic, de NB stroming vindt deze manier verwerpelijk en propageert om je paard op een diervriendelijke en meer paardgerichte manier te houden. Daar is helemaal niets mis mee, sterker nog, het zet heel veel mensen aan tot nadenken. Dingen die altijd maar voor waar worden aangenomen omdat ze altijd zo worden gedaan, komen op de helling.
Het pretendeert niet om iets nieuws te hebben uitgevonden maar combineert dingen (huisvesting, voeding en hoefverzorging) met elkaar die anders niet zo expliciet met elkaar in verband worden gebracht.
Of je uiteindelijk op a-manier of b-manier bekapt is, denk ik, helemaal niet zo zwaarwegend als het vooroordeel wil doen laten geloven.
Ik vind het onwijs jammer dat nou juist dat aldoor als het hete hangijzer (hoefijzer eigenlijk haha) naar boven komt.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:48

[quote="EdithHartog"]

Om weer terug te komen op het onderwerp van dit topic, de NB stroming vindt deze manier verwerpelijk en propageert om je paard op een diervriendelijke en meer paardgerichte manier te houden. Daar is helemaal niets mis mee, sterker nog, het zet heel veel mensen aan tot nadenken. quote]

Dit is niet zuiver NB, want dat focust op Bekappen (en ik heb persoonlijk nogal wat twijfels bij hoe men daar wil doen) maar als je doelt op meer natuurlijk omgaan met je paard en je paard op een zo diervriendelijke wijze houden dan kan ik daar volledig achter staan.

Waar ik alleen erg slecht tegen kan is dat sommige aanhangers (Adrian51 is daar in mijn ogen weer een mooi voorbeeld van) zo enorm doorslaan in hun enthousiasme (want ik neem aan dat dat het toch vooral is), dat ze alles en iedereen die afwijkt van hun mening meteen ongeveer voor dierenbeul verklaren. Dat gaat me dus veel te ver en dat vergelijk ik daarom wel eens met religieus fundamentalisme.

Ik heb van discussies met andere "naturals" zoals bijvoorbeeld Arabesk best veel geleerd al zal ík het nooit in mijn hoofd halen om zelf mijn paard te gaan bekappen. Ik heb één keer iemand anders dan mijn vertrouwde hoefsmid aan mijn paards hoeven laten komen en Junk heeft 8 weken met pijn in zijn benen gelopen, want veeel te kort bekapt, dank je wel!

Ik wil mettertijd wel leren hoe ik bijvoorbeeld een onbeslagen hoef bij zou kunnen houden, maar dan graag, en onder strikte begeleiding, van een zeer ervaren hoefsmid waar ik vertrouwen in heb. Echt bekappen, wanneer nodig beslaan, stand bepalen, etc laat ik over aan iemand die daar een paar jaar voor geleerd heeft en veel ervaring heeft en die ik vertrouw.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:25

EdithHartog schreef:
Nee, maar je moet het haast wel met me eens zijn dat je van sommige mensen niet begrijpt wat ze in 's hemelsnaam toch met een eigen paard moeten. Ik vind dat je dat best mag veroordelen, nou ja, veroordelen is misschien wat overdreven, maar je mag daar wel een mening over hebben en ik vind zelf dat je die mening mag uiten ook.

Zeker mag dat, zolang je zoals Pjotr al zo mooi zegt niemand tot dierenbeul bestempeld, daar houd ik niet zo van n.l. Knipoog Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn, dus als men wil dat mensen na gaan denken over hoe paarden te houden dan kan men dat beter op een normale toon doen dan op die drammerige, veroordelende wijze zoals b.v. Adrian51 hanteert. Daarvan gaan in ieder geval mijn nekharen overeind staan.

EdithHartog schreef:
Om weer terug te komen op het onderwerp van dit topic, de NB stroming vindt deze manier verwerpelijk en propageert om je paard op een diervriendelijke en meer paardgerichte manier te houden. Daar is helemaal niets mis mee, sterker nog, het zet heel veel mensen aan tot nadenken. Dingen die altijd maar voor waar worden aangenomen omdat ze altijd zo worden gedaan, komen op de helling.
Het pretendeert niet om iets nieuws te hebben uitgevonden maar combineert dingen (huisvesting, voeding en hoefverzorging) met elkaar die anders niet zo expliciet met elkaar in verband worden gebracht.
Of je uiteindelijk op a-manier of b-manier bekapt is, denk ik, helemaal niet zo zwaarwegend als het vooroordeel wil doen laten geloven.
Ik vind het onwijs jammer dat nou juist dat aldoor als het hete hangijzer (hoefijzer eigenlijk haha) naar boven komt.

Toch is mijn mening dat extreme NBers zich opstellen alsof zij het wiel opnieuw uitgevonden hebben. Persoonlijk voegt voor mij NB niks toe in mijn manier van paarden houden, werkt het bij een ander goed, prima, leven en laten leven. Ik zal nooit tegen iemand zeggen dat hij een ijzer onder z'n paard moet meppen. En ik denk dat een goede TBer er niet zo'n andere werkwijze op na houdt als een goede NBer.

Mijn manier van paarden houden heb je op de foto's kunnen zien, nu staan ze nog 24/7 buiten, als het echt gaat vriezen gaan ze 's nachts naar binnen (mijn paard is op leeftijd en al stram genoeg Knipoog ). Dekens vind ik één grote ellende (op een zweetdekentje na) als paarden met z'n tweeën of in een groep staan. De stallen zijn 3,5 x 4,5 m. Ze krijgen onbeperkt weidehooi (van eigen weide Vork ) en een halve kilo 'gezonde' biks (biks zonder chemische toevoegingen voor sobere rassen) per dag. Verder staat mijn paard dus voor op ijzers omdat hij niet zulke beste hoeven heeft (geval van jarenlange verwaarlozing toen hij nog in Engeland stond waarschijnlijk), het andere paard staat blootvoets. Een vereiste voor mij om paarden te houden is dat ze elke dag zo veel mogelijk beweging krijgen en nooit alleen staan, want behalve dat een paard een bewegingsdier is, is het ook een kudde dier. Ik heb 1 x mijn paard 3 weken zonder soortgenoten gehouden (merries waren naar de hengst) en daar werd hij echt diepongelukkig van Huilen (ongelukkiger dan toen hij 3 dagen op stal moest staan wegens sneeuwval).

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:57

Moderatoropmerking:
Het gaat in dit topic niet over de manier van huisvesting, maar nog steeds over natuurlijk bekappen. On-topic blijven aub...

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:03

Volgens de NBers is de manier van paardenhouden, dus huisvesting, onlosmakelijk verbonden met de toestand van de hoeven Verward Knipoog