natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:01

dat bedoel ik

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:03

Haha! Ik zag net pas je 1e zin in die post Clown

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:20

ik ben niet links en ik ben niet rechts maar een natuurlijke traditional Haha!
HA, HA,

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:27

Wat hier als traditional wordt bestempeld is trouwens helemaal niet zo traditioneel, maar een ontwikkeling van hooguit de laatste 15-20 jaar Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:28

Als je het goed bekijkt is natural eigelijk traditioneler...
Maar laten we het simpel houden Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:31

ja is ook zo
paarden leven al miljoenen jaren 'natural'
en pas de laatste 20 jaar 'normal'

Ziek

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:32

poppekontje schreef:
ik ben niet links en ik ben niet rechts maar een natuurlijke traditional Haha!
HA, HA,

traditional, dan begin ik weer te denken aan jigs en reels

trad./arr.

Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:34

Ach, is net als met alternatieve geneeswijzen. Dat is eigenlijk al eeuwen ouder dan de reguliere geneeswijzen Clown Dus eigenlijk had het net andersom moeten heten Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:36

Regulier, kan dat niet beter ipv traditioneel of normal Haha!

We dwalen nu wel af

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:38

Nog 1-tje van Arno: ab-normal Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:40

Op zich vind ik dit nog niet eens zover afdwalen. Veel misverstanden onstaan tenslotte door de naam die we ergens opplakken en wat mensen voor referentiekader hebben.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:01

Om even te pesten... wat dachten jullie van deze indeling:

Traditioneel = alles wat slecht is voor een paard
Natuurlijk = alles wat goed is voor een paard

Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Sorry, is onzin natuurlijk maar ik kon het niet laten.

Ik vraag me af of het zo veel ter zake doet. Het gaat hier om natuurlijk bekappen. En er zijn denk ik ook wel 'traditionelen' die natuurlijk bekappen. Maar aan de andere kant werkt natuurlijk bekappen niet als het paard 24/7 wordt opgesloten in de stal.

De hokjes slaan eigenlijk nergens op als je er over na denkt.
Ik ken ook iemand die je bijna bij de 'naturals' in zou kunnen delen, maar die doet het puur en alleen maar omdat het voor hem zo goedkoper is, hij geeft verder geen fluit om zijn paarden.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:30

nee idd dan heb je dat weer! Die ken ik ook ja Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:06

Ik heb nog een derde hokje bedacht! Ja
Eikels: Personen die bij voorbaat afkeurend reageren als iemand zijn/haar paard niet op dezelfde manier als hij houdt.

Maarre... is natuurlijk bekappen nou goed of fout? Haha!
Of is het gewoon te heet voor een discussie?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:07

Ik vind het goed! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:15

Nou, het wordt hier wel erg informatief en gezellig, dus NB is goed. Clown Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:17

arno8 schreef:
Maarre... is natuurlijk bekappen nou goed of fout? Haha!
Of is het gewoon te heet voor een discussie?

Mijn mening?
Zolang het wordt gedaan door een deskundig persoon en er gekeken wordt naar het paard als individu is het goed. Maar dat vind ik dus ook van TB Knipoog
Goed is als ze niet vasthouden aan het beeld dat een hoefas zoveel graden moet zijn, maar kijken naar het hele onderbeen en de goede stand voor het betreffende paard aanhouden.
Goed is als ze snappen dat onze paarden niet te vergelijken zijn met de wilde mustangs in Amerika, maar dat de theorie van de natuurlijke slijtage wel bruikbaar is, hetzij aangepast voor onze paarden...

Dat is een zo'n beetje mijn idee erover Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:19

Tja... dan zijn we het eigenlijk gewoon met elkaar eens...
Wat een saaie boel hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:21

Hier ook weer: helemaal mee eens. Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:25

En dan zie ik mezelf als 'normal', geen natural Tong uitsteken
Ik probeer het zo natuurlijk mogelijk te doen (24/7 buiten ed), maar als ik het daar soms niet mee zou redden (ivm endurancewedstrijden bijv) zal ik ervoor kiezen dit op een niet natural manier optelossen, bijv met kunststof hoefbeslag. Maar dan dus ook alleen tijdens het wedstrijdseizoen en niet het hele jaar door.

Onnodig beslag ben ik ook niet voor. En veel paarden hebben onnodig beslag, absoluut mee eens. Nu weet ik dat veel naturals beslag altijd onnodig vinden, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Het kan een tijdelijke oplossing of een tijdelijk hulpmiddel zijn om de hoeven de kans te geven bij te groeien of een ander probleem op te lossen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:56

Ja! Daar ben ik het niet mee eens! (Eindelijk)
Ik vind, dat je niet meer van een paard moet vragen dan wat het zelf lichamelijk aan kan en zal daarom dus nooit ijzers er onder slaan (tenzij het hoefbeen breekt dan).
Daarom vind ik het ook een beetje raar dat ijzers zo geaccepteerd zijn.
Stel dat ik met mijn paard iedere dag in 1 uur 50 kilometer wil lopen. Dat gaat niet. Dus geef ik hem maar allerlei pillen en groeihormonen zodat hij het wel kan. Dat zou toch ook niet moreel helemaal juist zijn?
(Het is natuurlijk je goed recht, maar ik wil graag wat leven in de brouwerij)

Alleen ga ik nu naar de paardjes, tot straks!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:02

knolliepower schreef:
even een stukje van hoefnatuurlijk.nl over de straal:

Citaat:
Onderaan de hoef vinden we de straal. De straal heeft drie functies:

Schokabsorptie
Gevoel met de grond
Hoefgroei-sensor

Bij wilde paarden maakt de straal contact met de grond. Deze paarden landen met de hiel als eerste op de grond; de straal werkt hierbij als een stootkussen.

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt...

Aha hier heb je t vandaan Duivel Tong uitsteken
Maar goed ik veroordeel je niet, doe gewoon wat jou het beste lijkt.
Jullie mogen mij wel veroordelen, want ik begin ernstig te twijfelen of ik nou een natural, traditional of normal ben..? Clown
De situatie: 3 ruinen, kunnen dag in dag uit, zomer, winter doen wat ze willen. Kunnen zelf het land in, bak in, stallen in, betonpad op etc.
Staan allemaal ZONDER deken. Krijgen soms in de gure kou 's winters bix bijgevoerd.
Worden nooit gewassen, alleen soms met hele hete dagen onder de tuinslang (komen zelf aanlopen als ik de slang pak!) en rollen daarna lekker in het zand.
Twee staan zonder ijzers, rijden ook buiten, gaat goed.
Eén staat op voorijzers (de mijne) omdat zijn hoeven vreselijk achteruitgingen zonder ijzers. Loopt niet meer gevoelig en hoeven zien er super uit!
Rij wel met bit en zadel. Mijn paard glimt, hinnikt, rent, rolt, speelt en komt zelf naar me toe als ik aankom.
Weet je, eigenlijk maakt het me dus niks uit! Knipoog Maar wat ben ik dan volgens jullie?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:04

Haha! Fijn dat ik iets heb geschreven waar iemand het niet mee eens is. Het zou anders nog saai worden Knipoog
Tja, ik wil straks endurance gaan rijden en ook meer dan 80km op een dag. Tot die afstand red ik (of liever gezegd mijn paard) het misschien nog wel zonder, maar als ik langere afstanden ga rijden komt er toch bescherming onder. Ik kies dan voor kunststof omdat die iig minder glad zijn dan ijzers en minder trillingen veroorzaken.
Ik heb natuurlijk 3 opties:
-niet verder dan 80km rijden
-beslag onder de hoeven aanbrengen voor de periodes dat ik wedstrijden rij
-de hoeven sparen tot de wedstrijd en dan daarna weer de kans geven om bij te groeien, dus op het randje gaan rijden en het risico lopen dat ze tijdens de wedstrijd te kort worden.
De eerste optie valt voor mij zowiezo af omdat ik toch wel graag verder wil en als de hoeven de 'zwakste' schakel zijn in deze zal ikd aar iets aan proberen te doen. In mijn geval kies ik dan dus voor bescherming dmv beslag. Ook zal ik best wel eens op een wedstrijd komen waar het terrein anders is dan ik heb getraind. bijvoorbeel veel rotsiger dan in NL. Ook dan zal ik (tijdelijk) voor beslag kiezen. Je kunt nl ook prima beslag na 3 of 4 weken er weer onderuit halen.

Vele van jullie zullen waarschijnlijk voor optie 1 gaan, maar dan is voor mij de uitdaging weg om met mijn paard samen iets bijzonders te bereiken. Dan kan ik net zo goed gezellige ritten gaan maken bij de NVVR (waar ik wel lid van ben trouwens Knipoog )

arno8 schreef:
Stel dat ik met mijn paard iedere dag in 1 uur 50 kilometer wil lopen. Dat gaat niet. Dus geef ik hem maar allerlei pillen en groeihormonen zodat hij het wel kan. Dat zou toch ook niet moreel helemaal juist zijn?
(Het is natuurlijk je goed recht, maar ik wil graag wat leven in de brouwerij)

Ehm, 50km in 1 uur is wel erg hard hoor Tong uitsteken Daar doe je dan toch zeker eerder 2,5 a 3 uur over Knipoog
Ik vind trouwens wel dat er een verschil is tussen iets aan de buitenkant veranderen om verder te kunnen komen dan hem inwendig iets kunstmatigs te geven. Al vind ik het geven van Biotine dan wel weer kunnen...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:08

Nog iets:
Citaat:
De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt...

Mijn hoefsmid (TB) maakte gisteren duidelijk verschil tussen de onbeslagen en beslagen hoef kwa bekappen. Ze heeft bij mijn paard niets weggesneden, alleen een klein stukje straal dat al los zat. Verder alleen gevijld (volgens mij had ik dat hier al ergens gepost Clown ). Bij een hoef waar ijzers onder komen haalt ze wel meer weg omdat daar in de tijd tussen de 2 bezoekjes van de smid geen natuurlijke slijtage kan plaatsvinden... Ik denk dus dat het onder TB ook verschillend kan zijn hoe ze bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:10

Djilan schreef:
Onnodig beslag ben ik ook niet voor. En veel paarden hebben onnodig beslag, absoluut mee eens. Nu weet ik dat veel naturals beslag altijd onnodig vinden, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Het kan een tijdelijke oplossing of een tijdelijk hulpmiddel zijn om de hoeven de kans te geven bij te groeien of een ander probleem op te lossen.

Dat veel paarden onnodig beslag hebben: ja, helemaal mee eens.
Dat beslag een tijdelijke oplossing of hulpmiddel kan zijn: kàn wellicht ja, in heel uitzonderlijke gevallen, en die uitzonderingsgevallen zou je over kunnen discussiëren en uitdiepen.

Het valt mij op dat er veel te gemakkelijk en veel te snel in ijzers wordt gedacht als 'oplossing' of als 'noodzaak'. Is er iets met de hoef of het onderbeen?: voilà, ijzer eronder, eventueel met wiggen, zolen en andere bouwwerken, zeg het maar Knipoog.
En veel mensen zeggen dan van hùn situatie en hùn paard dat het zo'n uitzondering is waar je niet om een ijzer heen kunt. En daar kom je op het vlak "dat veel paarden onnodig beslag hebben".