Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:12

De mijne liep ook nooit kreupel maar wel onregelmatig met de middendraf en op wedstrijden. Wij zochten er echter nooit iets achter want het was alleen bij de middendraf en momenten van stress. Bij de middendraf liep hij ook altijd op de planken te hangen dus dachten dat hij daardoor onregelmatig liep. In het bos of met springen was er nooit iets mis mee.
Dachten dus altijd aan spanning of zo. Achteraf is het allemaal heel makkelijk te verklaren maarja je verwacht het niet.
Maar toen hij een keer anderhalve week wel/niet kreupel was zijn we ermee naar de DA gegaan en na het maken van foto's kwamen we erachter.
Ik heb de foto's mocht je interesse hebben om ze te zien.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:14

Ja ik zou ze wel willen zien..ik heb mijn foto's niet digitaal dus kan ik ze niet delen met jullie maar als jij ze kan versturen graag lijkt mij intressant om te zien of ik overeenkomsten zie

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:18

Anders pb me even je mailadres want die foto's mag ik officieel niet vermenigvuldigen dus dan is het minder groots dan wanneer ik het op internet zet.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:20

madelon31 schreef:
Hoe ben je er achter gekomen dan? Die van mij is ook nooit kreupel geweest en van de een op andere dag was hij ineens kreupel. Van galop naar draf en toen ging het mis. 12 weken stok kreupel en toen na foto's nemen kwamen we erachter.

Omdat er bij de keuring foto's werd gemaakt. (gewoon voor de zekerheid, we hadden niets door) en toen kwam dit eruit.

Ik rijd nooit in de bak. Hij staat hier altijd buiten met andere paarden zonder ijzers (omdat hij ze niet nodig heeft, misschien in de toekomst wel maar dat zien we dan wel weer) Dus gewoon altijd buiten. Hij is erg werkwillig en absoluut niet lui, maar soms in de berm loopt hij dus wel ongelijk, dat kan toch geen schade oplopen omdat hij KHO heeft!?

Het enige wat ik soms weleens opmerk (omdat ik heel goed op hem let nu ik weet dat hij HKO heeft) is dat hij soms meer gewicht zet op 1 been, dus hij zakt dan een beetje door zijn been heen. (ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen, komt dit ook weleens voor bij jullie?) Ook is dit álleen maar in stap en op harde ondergrond.

Zit er bij jullie trouwens veel verschil bij de voorhoeven? dus eén heel stijl hoefje? bij mij nog niet, maar dat zal op latere leeftijd wel komen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:32

De mijne heeft het op beide voorhoeven dus ook niet echt veel verschil te zien.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:45

De mijne heeft linksvoor (3) een wat steilere hoef vergeleken met de rechterhoef (2). Maar als ik sommige hoeven van andere paarden (gezonde) kijk hebben die veel steilere hoeven.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:48

Die van mij heeft niet echt een verschil met zijn hoeven moet ik zeggen.
Hij heeft van zichzelf al een wat kleiner model hoef.
Laulau heeft het al gezegd wat heel belangrijk is is dat je je paard op allebei zijn voorbenen gelijke druk moet laten hebben.
Een paard loopt van zichzelf niet met gelijke druk dus een paard met hko is hier juist extra gevoelig voor, omdat in het been waar hij de meeste druk op heeft ook de hoogste fase hko heeft.
Tenminste zo is het bij mij wel
Rechtsvoor een 4tje en linksvoor 2.

Misschien is het bij andere anders maar dit is mijn ervaring

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:19

Is er trouwens wel bekend of er weleens een paard met HKO rond de 30 jaar is geworden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:13

Een paard bij ons op de manege is 29 of 30 geworden met HKO. Is ingeslapen opdat ie helemaal op was, was heel mager en had een hersenbloeding oid gehad. Kon niet meer opstaan.
Maar de HKO had er niks mee te maken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:20

wat is het hier rustig!!!

ff verslag je van mn les vanavond.
het was DROOG haha.
nou bonny was me toch druk en heet!!
ik moet haar dus heel vw rijden in alles en dan laag vragen en ontspanning, aangezien ik deze galop niet gewend ben galopeer ik die wat in verlichte zit, dan is het wat stabieler voor bonny haha.

het ging best fijn, ze was al veel minder terughoudend (juis heel fris en heet) en vond het erg leuk. wel probeerde ze er nog wat tegenin te komen maar ja dat mag.

ook de proefjes ff gedaan nou mevrouw bonny werd me toch heet! ik reed ze geloof ik in 3 minuten! ik moest me toch sturen en rijden haha! maar heb wel lekker gereden, zo ken ik het helemaal niet. middendraf ook paar x er super uitgekregen! wat een strekken! paar x werd ze ook te heet en bam in volle galop. en de figuren moesten echt netter!!
in middengalop werd ze ook even te wild, ging er vandoor! maar ze was echt vrolijk, dit is voor mij volkomen nieuw, heb eigelijk altijd te veel met de rem erop gereden.. wat is dit dan anders! (echt bewegen en naar voren!)

volgens mij heb ik vandaag het woord IMPULS wel aardig ontdekt

(*wel blijft het HKO door mn hoofd spoken...
van stel dat ik teveel dit of dat deed.. of stel dat ze te veel op de voorhand kwam...wat dan?* zal ik wel altijd blijven houden..zucht...ben ook zo benieuwd of het afbouwen van beslag goed gaat...)

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:26

Fijn dat het zo goed ging! Alleen maar positief toch dat ze zo druk was? paarden met veel pijn komen echt niet vooruit hoor.

Met mijn paard gaat het wat minder, waarschijnlijk is hij ook hoefbevangen. Dat is toch een vreselijke combinatie, HKO en hoefbevangen? Door zijn HKO worden zijn hoeven juist stijler, maar omdat hij waarschijnlijk hoefbevangen is gaat op op ten duur juist met zijn gewicht op zijn hielen leunen. Hij weet dus niet meer hoe die moet staan.. Dat is toch vreselijk? dit verdient het paard echt niet. Verdrietig

10 april gaan we foto's maken van de kliniek, en kijken hoe we dit gaan aanpakken.. Ijzers is nu wel een noodzaak.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:28

jeetje heel erg succes..... wat balen joh
hoe ben je erachter gekomen dat hij dat heeft?
staat die van jou nu op normaal beslag of ijzerloos?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:29

het is ook wel zo een paard met pijn wil niet lekker lopen...

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:34

Hij liep de laatste tijd erg slecht. In de wei erg goed, maar op de stenen stond hij meteen stil en hij wou niet meer vooruit komen. Ik was bang dat dit met zijn hoefkatrolontsteking te maken had dus had ik de hoefsmid laten komen. Hij controleerde de hoef, keek precies waar hij last had en ging met zo'n tang op zijn zool druk zetten. Hij krimpte meteen helemaal ineen, en een paard met hko heeft helemaal geen last van zijn zool. Zijn eerste reactie dus 'hoefbevangen' Maarja. We gaan voor de bevestiging naar de kliniek en dan kijken wat de opties zijn..

Hij staat nu ijzerloos, dit omdat de dierenarts dat prima vond gaan omdat hij altijd goed liep met hko.. Als hij kreupel zou lopen dan zou aangepast beslag een optie kunnen zijn maar dat was tot nu toe niet aan de orde.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:39

nee precies..
succes ermee
hoe sta jij tegenover afbouwen van speciaal beslag?
ik op zich wel goed.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:39

Oeh balen Udelle! Hopen dat het toch allemaal mee blijkt te vallen!
Wat heb jij trouwens een eng plaatje zeg. Die hond moet zich vast veel zeer hebben gedaan....

Bonny4life Fijn dat hij zo vrolijk was en voorwaarts is meestal inderdaad een goed teken!

Met de mijne gaat het ook allemaal goed. Heb zondag zelf een F12 proefje op hem gereden met de proefjes op de manege. Dus ben zeer tevreden over hoe het nu gaat!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:46

Bonny4life schreef:
nee precies..
succes ermee
hoe sta jij tegenover afbouwen van speciaal beslag?
ik op zich wel goed.

Dat is alleen maar goed!
Als mijn paard op speciaal beslag moet, en het gaat een tijdje goed dan ga ik ook absoluut weer afbouwen. Dat was zelfs het advies van de dierenarts. Dus veel succes ermee! Knipoog

Ik hoop ook dat het meevalt, zijn hoeven zijn nu ook extreem kort, dus ik hoop stiekem dat het daaraan ligt. Een paard hebben met hko en daarbovenop nog hoefbevangen zijn is een nachtmerrie! Dus hopelijk komt het goed, en krijgt het paard niet teveel last.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:48

Wat is 'extreem kort'? Hier in de westerse wereld zijn we eigenlijk gewend aan een beeld van een hoef die juist té lang is. Vaak is het zo dat hoeven die 'te kort' worden genoemd door VA en HS juist een goede lengte hebben.

Heb je foto's van de hoeven?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:54

Ik heb geen foto's die zou ik eventueel wel kunnen maken. Maar kort zijn ze wel, ze zijn ook erg gevoelig. Als ik op de zool druk met mijn duimen krijg ik meteen al heftig reactie. Er is zegmaar ook geen plaats meer over voor als je een ijzer eronder zou willen laten zetten, die nagels hebben geen plek.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:03

dan zijn ze in mijn ogen ook echt kort..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:50

dan zijn ze niet per se te kort, maar is er wel wat aan de hand met de witte lijn. Deze is niet stevig meer waardoor het hoefbeen niet meer in de hoef hangt maar gaat drukken op de zool. Dit los je niet op met een ijzer, sterker nog, dan verergert het probleem. Een juiste bekapping (en huisvesting) zijn de oplossing.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:26

Hij krijgt een juiste bekapping en huisvesting, maar volgens de hoefsmid en de dierenarts zijn zn hoeven toch écht te kort.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 00:09

Hoi!

Ik ben trouwens vanavond in hart van nederland op televisie geweest. Een 'nieuwe' methode voor paarden moet hoefkatrolontsteking, blessures etc.

http://www.hartvannederland.nl/item/748 ... werkt_goed

Dit is dus mijn paard die je er ziet. En ik vind het echt heel veel schelen, hij loopt veel fijner. Misschien voor jullie ook iets om overna te denken?

Mijn ervaring is goed in iedergeval. Lachen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:12

Is dat op de zanddijk waar het gefilmd is? Mijn paard heeft daar jaren terug ook op de wei gestaan.

Die acupuntuur is dat alleen om de pijn weg te halen of geneest er dan ook iets in de pees?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:35

ik hoor niks bij het filmpje... weet niet of het aan mn pc ligt?