[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:15

Was dat jouw bericht waar je vertelde dat men bij de EHBO cursus zeiden dat je de hiel juist hoog moet laten, in plaats van te verlagen?
Het lijkt me helemaal niet goed: dan zou je dus in feite gaan stimuleren dat het hoefbeen nog verder loslaat van de lamellen en de punt van het hoefbeen in de zool gaat drukken.

Ik zou er niet over denken om dat te doen. Gewoon de toon (teen) inkorten en goed afronden zodat de hoef goed kan afrollen en de hielen, indien nodig, wat verlagen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:40

Zo is haf nu qua figuur
Afbeelding
Ik weet het hij is te zwaar.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:48

*\o/* Penny alert *\o/*

Onze stalkleur is bordeaux rood, dus alles is hier dan ook bordeaux rood. Van dekens tot halsters.
Maar nu had ik vorige maand een paarse deken gezien........................ :o Paul vond het onzin om nu in eens iets paars te kopen. Dat past nergens bij.

Met Kerst zeiden Opa en Oma; hier hebben alle kinderen geld voor Kerst _/-\o_ en toen wist deze Penny het wel. Dan koop ik een hele paarse set! :D
Dus van Opa en Oma: paarse deken, halster, halstertouw, springschoenen, borstel, hoevenkrabber en penny manenkam; in het paars. (gelukkig hebben ze dezelfde maat)

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:03

janouk@ :D mooi paars is niet lelijk toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:16

Oh wat erg!! _O-
Ik heb zojuist blauw-paarse nagellak gekocht ( past bij m'n T-shirt) :D (Kreeg al opmerkingen in de trant van 'blauw van de kou zeker) :D

Geerke: gefeliciteerd!!!!! *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:17

Zo das erg... paars :P
Het ziet er wel leuk uit, al is paars niet echt mijn ding :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:23

En Capopjekop: ook gefeliciteerd!!!!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:06

Ik lees nog steeds mee hoor dames, alleen niet veel nieuws omtrent het HB patientje ;)
Iig gefeliciteerd Geerke en Capopjekop!!! *\o/*

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:13

Geerke en Capopjekop Gefeliciteerd.

Ik ben echt een mega penny soms :o

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:14

Van harte dames!

@Janouk: zelfs een hoevenkrabber???!!!???

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:25

ja, wuswa, een prachtige paarse hoevenkrabber met zo'n handig borsteltje. haha en de manenkam is in de vorm van een paard :D :D
Mijn man heeft het nog niet gezien haha die zal vanavond zijn ogen uitkijken en heel hard nee schudden 8-) Nu gaan ze hem echt pesten in de menles (daar lessen bijna alleen maar mannen haha ze vonden de bling bling frontriem al te Penny)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:39

brrrrrrr

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:23

Geerke & capopjekop gefeliciteerd.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:49

Geerke en capopjekop gefeliciteerd.

Vandaag haf zijn hooi gewogen. Vanaf vandaag krijgt hij 10 kg. Heb het rustig aan afgebouwd. Hij kreeg in totaal (waar hij de hele dag mee deed met slowfeeder) 15 kg op een dag.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:15

Best veel 15kg, maar verstandig om het rustig af te bouwen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:20

Ja hij at het onbeperkt. En is dan wel een mengsel graszaad met weidehooi.

Sinds vandaag krijg hij dan 10. Heb er al even over gedaan af te bouwen. Ben benieuwd hoe hij het er op doet. Hoop dat hij er ook van af gaat vallen! Anders weet ik ook niet meer wat ik anders nog moet doen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:57

Hij gaat uiteindelijk vast wel afvallen, ik voer hier zo'n 6 à 7kg per pony, zijn IJslanders, waarvan 1 hele grote (1.47ong.) Als ik meer ga voeren wordt zij dik. De ander wordt niet dik, maar raakt gemakkelijk bevangen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:08

Ik ben het met Mysa eens, ik voer hier 1 baal graszaadhooi per dag, die zijn rond de 12 kg, de lichte iets minder, de zware hooguit 14 kg. Dit eten ze niet allemaal op, soms eten ze meer, soms eten ze minder. En ik heb hier twee staan, een flinke IJslander van rond de 425kg en een pony van rond de 275kg. Ze doen het hier goed op, de IJslander is op dit onbeperkte eten ook gewoon afgevallen. In de zomer niet onbeperkt trouwens, want dan kan je hem op een gegeven moment rollen ;) Die kleine zou wel onbeperkt kunnen in de zomer, want die stopt gewoon als hij geen honger meer heeft.

Ik zie dat ik twee verjaardagen gemist heb := Geerke en Capopjekop, alsnog gefeliciteerd!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:48

Jannepauli schreef:
Was dat jouw bericht waar je vertelde dat men bij de EHBO cursus zeiden dat je de hiel juist hoog moet laten, in plaats van te verlagen?
Het lijkt me helemaal niet goed: dan zou je dus in feite gaan stimuleren dat het hoefbeen nog verder loslaat van de lamellen en de punt van het hoefbeen in de zool gaat drukken.

Ik zou er niet over denken om dat te doen. Gewoon de toon (teen) inkorten en goed afronden zodat de hoef goed kan afrollen en de hielen, indien nodig, wat verlagen.

Ik lees normaal gezien af en toe gewoon mee maar wou hier even op reageren. Het idee hierachter is waarschijnlijk dat als de hielen te laag zijn, er meer tractie komt op de diepe buigpees, die vasthangt aan het hoefbeen. Zo komt er dus rechtstreeks meer tractie op het hoefbeen zodat dat nog verder kantelt. Hielen hoog ontlast de diepe buigpees en dus het hoefbeen. Natuurlijk is het niet zaligmakend. Het is de zwaartekracht die het meeste werk doet op de verbinding. Maar de diepe buiger draagt zeker zijn steentje bij.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:02

janouk schreef:
*\o/* Penny alert *\o/*

Mooie dekenset Janouk. Mag ik vragen wat er voor een logo/afbeelding op de linkerzijde staat afgebeeld?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:47

HELP ! Hoe maken jullie je hooi nat met dit vriesweer ? Mijn kuipen staan gewoon in mekaar vastgevroren binnen (staltemperatuur deze morgen -2...)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:21

@Frisko, Bij ons op stal staat een warmtekanon, daardoor blijft het water in de speciekuipen ontdooit.
Zijn wel binnenstallen en je moet maar net zo'n ding hebben ;) Iets anders zou ik niet weten!

Vandaag heeft m'n kind nieuwe ijzers gekregen... dit keer van hoefsmid van Hoofcare.
Me happy!! Ze loopt gelijk weer beter, ze was een ijzer kwijt en liep de laatste dagen steeds minder en dan bedoel ik niet eens onder het zadel. Hij heeft d'r tenen ingekort en mooie 'holle ijzers' met een leertje eronder gezet. Ze liep meteen een stuk beter toen we naar de paddock liepen.
Ik heb me nieuwe hoefsmid gevonden dus :D

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:26

Warmtekanon is bij ons teveel brandgevaar vrees ik, mijn vriend stelde al een infra rood lamp voor, maar die durf ik helaas ook niet proberen ...

Leuk dat je kind veel beter loopt met haar nieuwe schoenen ! :)

Ik ben hier trouwens ook bang voor de nu wel hele harde ondergrond, maar ik kan ze toch geen 24/24 op stal laten staan ...(ontploffingsgevaar ...) dus gaan ze toch een paar uur naar buiten met de daarbijhorende bezorgdheid ...
Laatst bijgewerkt door Frisko op 02-02-12 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:28

Hmmm ja, bij ons is het een grote ruime stal en staat het warmtekanon aan, met zeker een paar meter afstand van welke stal dan ook, maar met de deuren dicht verwarmd dat zeker de ruimte. Hij staat overigens alleen aan als er iemand aanwezig is hoor!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:32

Je kan ook... - maar het blijft electriciteit - Je speciekuip op een plaat/spiegel zetten met spiegelverwarming. Dat zijn matjes zoals ook in de achteruit van je auto zitten verwerkt, die kan je achterop spiegels plakken zodat deze niet beslaat bij het douchen, wordt niet heet, maar wel warm en het is goedkoop.
Via internet één besteld voor 35,00 euro en het is binnen 2 minuten vastgeplakt op een spiegel of plaat, specie kuip erop en klaar... zoals ik al zei, het werkt met stroom, maar aan de andere kant, je lampen ook... je kan hem 's nachts uitschakelen evt.