[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:02

Mochten ze lolitrem B vergiftiging hebben (raaigraskramp) dan lijken de verschijnselen op rhino. Als er direct wordt overgegaan op ander hooi dan knappen de paarden snel weer op en houden geen gevolgen over aan de vergiftiging.

Voor de mensen die graszaadhooi voeren: gaan jullie paarden van dat grove hooi niet hoesten? Als ik iets stengeliger hooi heb dan wordt hier gelijk gehoest. In het begin dacht ik nog dat er stof in zat maar ondertussen weet ik dat de keeltjes iets geirriteerd raken.
Tegenwoordig krijgen ze dus 'zacht' hooi of voordroogkuil.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:14

paars schreef:
lolclub schreef:
Een probleem bij sommige rassen is het voorkomen van endofyten. Endofyten zijn schimmels die in de plant van nature aanwezig zijn en een positieve bijdrage leveren aan de concurrentiekracht van een gewas. Dit kan een rol spelen het gebruik van het hooi als diervoeder en ook bij het beweiden van een graszaadperceel. Het nadeel van endofyten is dat ze kunnen leiden tot de vorming van gifstoffen die schadelijk zijn voor het vee.

Klopt, maar als een verkoper me verteld dat meerdere paarden van zijn graszaadhooi eten en geen problemen hebben, dan zit je gewoon goed. Het zit niet in ieder gewas. Ik koop het bij (voor mij inmiddels) vertrouwde adressen. Maar het is een afweging die je zelf moet maken, dat wel natuurlijk. Ik voer hem nu al maanden Engels Raai, eerst van Nijssen, toen van de lokale fouragemeneer, en nu weer ergens anders. Ik speel voor mijn gevoel echt geen russisch roulette met hem. Ik informeer me goed en vertrouw dat ze mijn handeltje liever houden dan op de voorpagina van de krant komen... ;-).

Ik twijfel er ook niet aan dat jij een goede verkoper gevonden hebt ;) ,
en als alle andere dieren die het eten er niet ziek van worden zou ik mezelf ook absoluut geen zorgen maken.
Ik kan het echter hier ook wel krijgen in Friesland , maar dan is het geimporteerd spul uit Denemarken.
Dat maakt de zaak wel een beetje ingewikkelder, want wie geeft me dan de garantie...

Ik denk trouwens dat het zinnetje onderaan de tekst heel belangrijke informatie is...

Als endofythoudend hooi wordt vervoederd in combinatie met ander ruwvoer, dan treden er geen problemen bij het vee op.

Jij mengt je graszaadhooi met weidehooi en dan is het dus blijkbaar geen probleem.
het probleem met de zieke paarden is ontstaan op een manege waar alleen graszaadhooi werd gevoerd en geen weidehooi.

Heb jij (of iemand anders) trouwens ervaring met alpenhooi ?

http://www.venhorsttransport.nl/?page=kruidenhooi

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:34

Hij heeft pas sinds een maanden weidehooi erbij, de maanden daarvoor at hij enkel graszaadhooI. Hij is in maart gewogen en bleek op streefgewicht; vanaf toen dus gemengd.
Alpenhooi heb ik geen ervaring mee. Een keer wiesencobs besteld, maar dat at hij niet....
Hooi uit het buitenland zou ik ook wat griezelig vinden idd hoor. Is het bij verder niet te krijgen? Ik rij nu weliswaar een eindje, maar doe er dan zo lang mee dat dat wel te doen is.
Het alpenhooi weet JP denk ik wel wat van!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:46

paars schreef:
Hij heeft pas sinds een maanden weidehooi erbij, de maanden daarvoor at hij enkel graszaadhooI. Hij is in maart gewogen en bleek op streefgewicht; vanaf toen dus gemengd.
Alpenhooi heb ik geen ervaring mee. Een keer wiesencobs besteld, maar dat at hij niet....
Hooi uit het buitenland zou ik ook wat griezelig vinden idd hoor. Is het bij verder niet te krijgen? Ik rij nu weliswaar een eindje, maar doe er dan zo lang mee dat dat wel te doen is.

Zit jouw leverancier in de kop van Noord Holland ?
Want dat is voor mij nog wel te doen qua afstand

@Romeorowan
Wij moeten het nieuwe uiterst grove hooi van beheersland eerst nat maken,
het is namelijk zo ontzettend droog dat het haast verpulverd als je het pakt.
van dit hooistof heb ik ook al een snotterig kuchje gehoord...
het spul gaat nu in de grote voerwagen eerst onder de douche ;) , het is wel een bult meer werk met 12 paarden maar als deze baal op is gaan we hetzelfde spul proberen maar dan ingeseald,
ik hoop dat dat door de fermentatie minder hooistof bevat.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:47

Grapje hoor, maar alpenhooi komt ook uit het buitenland, ( als het goed is en niet gewoon uit de polder komt) Veel kruiden bevatten veel fructaan dus of het laag in suikers is zul je dan ook moeten checken bij BLGG denk ik.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:15

EstherHegt schreef:
Grapje hoor, maar alpenhooi komt ook uit het buitenland, ( als het goed is en niet gewoon uit de polder komt) Veel kruiden bevatten veel fructaan dus of het laag in suikers is zul je dan ook moeten checken bij BLGG denk ik.

Die gedachte over de kruiden heb ik ook al gehad, vandaar mijn vraag naar ervaringen hier.

Verder denk ik dat Paars het buitenlandse graszaadhooi bedoelde en niet het alpenhooi,
ik ga er tenminste vanuit dat alpenhooi niet met van alles bespoten wordt,
terwijl ik niet kan achterhalen wat er wél allemaal over het graszaad product uit Denemarken gaat ;) ...

Komt het goed met je vloer ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 07:57

Citaat:
Ik weet niks van alpenhooi.. ooit wel 's duits kruidenhooi gehad maar da's lang, lang geleden, toen het leven nog zorgeloos was..

Wil iemand nog wat paarden overnemen? Ik ben het soms zo zat! Heb je het één gehad, doet het volgende zich weer voor. De Fries schuurt in een onbewaakt moment een stuk van haar staart en manen af, en Pau staat het haar achterbeen omhoog. Wil er geen gewicht ophouden. Laat haar been niet aanraken: kon gisteren mooi een loeiang van haar krijgen. :(

Venhorst Transport heeft een naam te verliezen; ik geloof wel dat je die wb hooi leverantie wel kan vertrouwen!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:15

Yellowfish schreef:
Even een correctie van mezelf! heb Perdy in overleg met Kennemerland vandaag op de bute gezet. Indien nodig verstrekken zij wel degelijk gewoon bute :j

Helaas tot zover meer verslechtering dan verbetering hier.. hoop dat de bute haar verlichting gaat brengen en dat maandag meer duidelijkheid brengt... Heb er een bijzonder slecht gevoel bij... :\ ;(

Fijn dat je zo snel aan bute hebt kunnen komen, hoelang staat hij nu al aan de bute dan ?

Gaat Perdy nu naar je gevoel nog steeds verder achteruit ?
staat ze nog wel of gaat ze steeds vaker liggen ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 21-08-10 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:23

Jannepauli schreef:
Ik weet niks van alpenhooi.. ooit wel 's duits kruidenhooi gehad maar da's lang, lang geleden, toen het leven nog zorgeloos was..

Wil iemand nog wat paarden overnemen? Ik ben het soms zo zat! Heb je het één gehad, doet het volgende zich weer voor. De Fries schuurt in een onbewaakt moment een stuk van haar staart en manen af, en Pau staat het haar achterbeen omhoog. Wil er geen gewicht ophouden. Laat haar been niet aanraken: kon gisteren mooi een loeiang van haar krijgen. :(

Venhorst Transport heeft een naam te verliezen; ik geloof wel dat je die wb hooi leverantie wel kan vertrouwen!

Ah nee toch, wat nou weer !

Bij ons waren er erg veel muggen en dazen de afgelopen dagen, die beesten wisten gewoon dat er veel regen kwam gevolgd door vochtige warmte.
Ik heb ze hier bij de bossen vrijwel de hele zomer onder vliegendeken en boetts lopen, niet omdat ze schuren maar vanwege al die stekers.
Zou het niet door alle jeukbulten komen dat Jilske zo is gaan schuren ?

Heeft Pauli misschien weer een zoolzweer of lijkt het hoger te zitten ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 10:15

We hebben inderdaad een overdosis vliegen/dazen en haar hele lijf zat onder de bultjes... vandaag de dame maar even in de wasmasjien, geeft wellicht wat verlichting en verkoeling en ná de was mag ze zandrollen.
Wat er met Pau aan de hand is weet ik niet.. ze laat haar been niet aanraken dus ga ik straks met manlief nog even proberen. Liet haar eergisteren even draven - schrok me kapot: ze loopt als een kameel: rug wegdrukken, kop de lucht in.. van mijn mooie dressuurpaard lijkt niet veel over. Dit wordt dus een 'project' .. :) Van de week komt sowieso de hoefsmid.
* Zucht*

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:24

lolclub schreef:
Die gedachte over de kruiden heb ik ook al gehad, vandaar mijn vraag naar ervaringen hier.

Verder denk ik dat Paars het buitenlandse graszaadhooi bedoelde en niet het alpenhooi,
ik ga er tenminste vanuit dat alpenhooi niet met van alles bespoten wordt,
terwijl ik niet kan achterhalen wat er wél allemaal over het graszaad product uit Denemarken gaat ;) ...

Komt het goed met je vloer ?

Van bepaalde kruiden zoals weegbree, melkdistels en paardenbloemen etc is het bekend dat er zo'n 25 to 28 % fructaan in kan zitten, mochten de suikers dus het probleem zijn wat HB veroorzaakt is het denk ik geen goede keuze om kruidenhooi te voeren. Zelf heb ik mijn hooi bij BLGG laten testen en daardoor ook de conclusie getrokken dat ik gericht bij moet voeren. Mijn hooi is netjes in NSC dat is 10% maar erg laag in eiwitten, calcium en natrium, daardoor ook de calcium fosforverhouding scheef. Maar wat wil nu het geval waar mijn paard wat stil stond met gewicht verliezen gebeurt dat nu ineens wel nu ik bijvoer. Ze was niet extreem dik, maar door haar PPID behandel ik haar wel als een EMS paard en iedere kilo teveel verhoogt voor haar het risico op HB. Het tekort aan eiwit lossen we op met Luzerne en voor de rest gericht supplementeren en dat heeft een enorm positief effect. Ze is nu 350 kg waar ze steeds bleef steken op 372 kg en gek genoeg dus door het bijvoeren en tekorten aanvullen.

Mijn vloer moet vervangen. kijk maar naar de foto op linkje. ( is erg offtopic)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GL3IXZJL.jpg

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:24

jeetje wat een narigheid allemaal.ik hoop dat je ze gauw opknapt en niet meer schuurt,en wat erg dat pauli weer last heeft,houd het dan nooit eens op voor jou.ik hoop dat er een wondertje gebeurt en dat pauli weer gauw opknapt.het is een erg mooi paard.veel sterkte.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:42

@JP....zou best (hoop ik bedoel ik daarmee) een zoolzweer nummer 2 kunnen zijn ivm anders belasten na de vorige??
@lolclub; je hebt PB over de leverancier.
@EstherHegt: PPID=Cushing? Soms zijn paarden net mensen ;-) . Door goed (lees=geschikt) en voldoende te eten wordt de stofwisseling geactiveerd. Fijn dat je er grip op krijgt nu! Het is soms een hele puzzel, zeker met de bijkomende aandoeningen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:51

paars schreef:
@EstherHegt: PPID=Cushing? Soms zijn paarden net mensen ;-) .

Ja PPID is Cushing, de term Cushing is eigenlijk niet goed bij paarden en daarom is er een nieuwe term die de lading beter dekt. Het gaat om een dysfuctie van die hypofyse. Mijn paard heeft dus wel PPID maar ze is (nog) niet IR. Dat wil ik ook graag zo zien te houden. Een puzzle is het zeker. Ze doet het ook zonder medicatie, dat ging bij haar niet goed. Beweging en dieet zijn voor haar dus heel erg belangrijk. Voor de rest doe ik er eigenlijk niets aan behalve dan het dieet zo goed mogelijk samenstellen aan de hand van de monstername van het hooi.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:46

Jannepauli schreef:
We hebben inderdaad een overdosis vliegen/dazen en haar hele lijf zat onder de bultjes... vandaag de dame maar even in de wasmasjien, geeft wellicht wat verlichting en verkoeling en ná de was mag ze zandrollen.
Wat er met Pau aan de hand is weet ik niet.. ze laat haar been niet aanraken dus ga ik straks met manlief nog even proberen. Liet haar eergisteren even draven - schrok me kapot: ze loopt als een kameel: rug wegdrukken, kop de lucht in.. van mijn mooie dressuurpaard lijkt niet veel over. Dit wordt dus een 'project' .. :) Van de week komt sowieso de hoefsmid.
* Zucht*

Nog een hoefzweer misschien?

EstherHegt schreef:
Mijn vloer moet vervangen. kijk maar naar de foto op linkje. ( is erg offtopic)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GL3IXZJL.jpg

Oeps! Lijkt me een typisch geval van aantasting door JKK! ;) <geintje :D>

Da's een hoop fructaan in weegbree, melkdistels en paardenbloemen!

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:37

Zucht |( , vreesde het al wel een beetje. Ik geloof dat onze dierenarts nog niet zo veel gehoord/gelezen heeft over IR. Ik heb vanmorgen de testresultaten opgehaald. Hij heeft wel de glucose getest, maar niet de insuline :( En ik had het hem nog zo gevraagd!
Aangezien alle andere waarden uitstekend waren neemt ie maar aan dat als de glucose ook normaal is, de insuline ook normaal zal zijn |(
In de praktijk maakt het niet zo veel uit, mijn merrie wordt hier nu toch behandeld als een (potentieel) IR paard, maar het was toch interessant geweest om het te weten. Ik ga denk ik maar op zoek naar een franstalig document zodat ik hem dat onder z'n neus kan schuiven. Toen ik er net was, gaf ie aan (ging over een ander onderwerp) dat ie niet zo van internet hield. Wat jammer nou, er is zeker niet alleen maar goed info te vinden, maar het kan zo'n vreselijk goede hulp zijn.
Als ie nou nederlands zou spreken had ik hem zeker naar dit forum verwezen! :D
Ach, misschien als ik in het frans niets vind, moet ik maar iets vertalen........

Karin
PS, Keny gaat iets beter, maar het is nog niet geweldig. Blijft erg gevoelig op haar voeten, maar ik denk ook dat het te maken heeft met bekappen van de laatste keer en natuurlijk de eerste keer HB in maart.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 12:55

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:26

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 13:55

moet je wel powerpoint hebben anders kun je het niet openen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:03

Jannepauli schreef:

Ik open hem met open office, dat is gratis open source software.
Hier kun je het eventueel downloaden lijkt erg op microsoft office pakket. http://nl.openoffice.org/ mij bevalt het prima.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:07

EstherHegt schreef:
Jannepauli schreef:

Ik open hem met open office, dat is gratis open source software.
Hier kun je het eventueel downloaden lijkt erg op microsoft office pakket. http://nl.openoffice.org/ mij bevalt het prima.

Ik heb het ook net met openoffice gelezen, gaat prima.
Zal eens zien of ik deze in het frans kan/mag vertalen

Karin

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:11

cato47 schreef:

Spreekt je dierenarts geen Engels? Of wil hij geen Engels spreken als Fransman :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:20

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:34

Nee is niet zelfde, natuurlijk komt het allemaal op zelfde neer, van mij hoef je ook niets te downloaden hoor. In de presentatie geeft ie in het kort wat praktische tips specifiek voor paardenhouders, bijv in het kort over voeren en afvallen en hoeveel je dan kunt voeren, dan ook wat over het belang van bewegen en hoeveel dan en de maanden met extra risico worden in het kort aangestipt, plus erg duidelijke foto's.
Het is eigenlijk dus helemaal geen technische presentatie maar een praktische.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:48

EstherHegt schreef:
cato47 schreef:

Spreekt je dierenarts geen Engels? Of wil hij geen Engels spreken als Fransman :D

:D Hij zal wel een paar woorden Engels kunnen, daar twijfel ik niet aan. Maar ik weet niet of hij genoeg Engels kent om het echt goed te begrijpen weet ik niet. In elk geval is de presentatie erg duidelijk! Bedankt voor de link!
Ik kan het ook even op een usb stick zetten en meenemen naar de praktijk, kunnen we het samen even doorpraten.

Karin