[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllenB

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:17

Maris, bij supplementen duurt het ong 6 weken voordat je echt iets kunt zien/merken. Had zelf het idee dat ik na 2 wkn toch duidelijk verbetering zag.

Mijn merrie doet het goed op de bute. Zit nu op 1/2 zakje per keer en volgende week 1/2 zakje per dag. Ze loopt aardig goed, maar ik heb haar nog niet opgepakt. Wil ik na de kerstvakantie mee beginnen. Ben benieuwd hoe ze dat vindt.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:26

Berdien schreef:
Heel snel, binnen enkele weken al.

Ik heb even een vraag. Mijn merrie krijgt nou een kuurtje zand-weg ivm het natte land en haar irritante gewoonte om, modder of geen modder, gewoon grasjes tussen het zand weg te eten. Met als gevolg dat ze waarschijnlijk veel te veel zand binnen krijgt. Afgelopen dagen kreeg ze overdag een beetje muesli met de zand-weg en 's avonds een hapje muesli met de Lubrichon. Vandaag red ik dit niet, zou het ook kwaad kunnen om beide supplementen tegelijkertijd te voeren? Afgezien van de koubaarheid, beide supplementen worden nogal plakkerig als ze in aanraking komen met een vloeistof (speeksel, water, lijnzaadolie).

Ik heb hier ook even zand-weg en glucosamine complex gegeven, dat ging prima. Ik kom 1 keer per dag, dus dan kreeg ze het ook tegelijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:43

Ik heb het gisteravond inderdaad samen gegeven. Ze stond wel te kauwen en te smakken maar alles is naar binnen gegaan :))

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:49

ik geef mijn merrie in de winter normaal gesproken alleen glucosamine van docter horse
maar nu ze eigenlijk niets doet in de winter heb ik besloten om het te stoppen ze staat nu 24/7 op de weide.
ze loopt nu nog goed omdat het niet zo nat en koud is, en ze is eigenlijk ontzettend soepel.
nu wilde de meiden binne kort een ritje maken met zn 2e en had ik gezegt dt ze haar evt mee konden nemen,
ik zit nu te tweifelen of ik haar de hele winter nog rust geeft of dat ene ritje geen kwaad kan.
ik hoor graag jullie mening? dan weet ik zelf ook wat.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:55

Ik zou dat ritje niet echt aan durven. Al zou het best goed kunnen gaan, maar persoonlijk zou ik het niet doen.

Ik lees veel over zakjes met Bute. Is dat nog anders dan de capsules? Of is het enkel voor beter toediening? Mijn merrie krijgt namelijk capsules. Dat is soms best lastig om bij haar naar binnen te krijgen. Ze heeft soms dagen dat ze die namelijk steeds uitspuugd.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:04

Berdien schreef:
Ik heb het gisteravond inderdaad samen gegeven. Ze stond wel te kauwen en te smakken maar alles is naar binnen gegaan :))

Mijn ava is trouwens wel het resultaat van glucosamine & zand-weg :+

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:40

Joanne, ik ken alleen de zakjes. Vind die persoonlijk wel handig omdat je dan de dosis kunt halveren en het is makkelijk over het voer te strooien. Beetje plakken met lijnzaadolie en het gaat er altijd goed in.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:54

Wat een goede verhalen allemaal! Fijn voor iedereen!
Ben wel benieuwd hoe het allemaal verder gaat, dus graag blijven updaten!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:10

Inderdaad meerdere goede verhalen! Goed om te lezen :D

Bij mijn paardje zag ik echt verschil na zo'n 3 tot 4 weken na het starten van het nieuwe supplement. Maar in de 2,5e maand dat ik het nu geef blijf ik steeds meer positief resultaat zien. Dus wellicht wordt het nog wel beter dan dat het nu is.

@ Kai-Rosa; Ik denk dat het ene ritje helemaal geen kwaad kan. Zolang het een rustig ritje en niet van hele lange duur is denk ik dat het alleen maar goed is. Ik merk aan mijn eigen paardje dat 3x in de week rijden (lees: bosritjes) hem juist erg goed doet en dat hij ook lekker in beweging blijft daardoor.

Volgens mij kan glucosamine veilig gegeven worden in combinatie met andere supplementen. (ik heb ook een periode meerdere supplementen tegelijkertijd gegeven)

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:44

Story schreef:
Wilde even een update plaatsen over mijn pony!
Nu bijna 2,5e maand op een nieuw supplement (Equi Mobility) en het gaat super goed! Ook is afgelopen week de hoefsmid langs geweest en in overleg hebben we zijn speciale beslag (break over met zool) eraf gehaalt. Mede voor de winter en mede om te proberen of hij goed blijft lopen. (heb hem toch het liefst blootvoets) Nu een halve week verder en hij loopt nog steeds goed!! :D:D:D Ik ben helemaal happy de peppie en we rijden vrolijk onze bosritjes :D
In de bak loopt hij nog ietwat onregelmatig (wendingen) maar lijkt ook steeds ietsje beter te gaan.
Dus helemaal blij dat het zo goed gaat met hem! Hopelijk houden we dit lang vol zo :D
Zo fijn gevoel als je de juiste 'middelen' gevonden hebt om het voor je paardje aangenamer te maken :D

Wat fijn om te horen zeg!! Ben heel blij voor je.. mijn reus doet het gelukkig ook nog steeds erg goed, hij krijgt het inmiddels bijna anderhalf jaar. Zn ijzers voor zitten er nog steeds onder..maar hij redt zich er prima mee in deze weersomstandigheden..sterker nog..hij is af en toe zo gek als een deur..een paar weken terug moeite gehad om op hem te blijven zitten..zó jolig!!
Zit lekker in zn velletje en is een heel blij paard. Super dat de jouwe ook zn goed op de Mobility reageert!!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:21

Tot nu toe gaat het ook goed met mijn oudje. Als alles goed blijft gaan, krijgt ze maandag haar laatste Bute capsule. Vind het best spannend. Ook mijn oudje lijkt als herboren. Heel actief (iets te :+ ) en jolig. Ze lijkt nu redelijk lekker in haar vel te zitten. Er is nog 1 ding dat ze mist. Dat is een maatje, maar daar ben ik al druk mee bezig :P

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:30

Wat fijn om positieve reacties te horen..heb hele benauwde momenten beleefd toen ik hoorde dat mijn paard artrose had maar nu..bijna anderhalf jaar verder is er voor mij, op speciaal hoefbeslag en voedingssupplement na, eigenlijk weinig veranderd.
En daar ben ik erg blij en dankbaar om.
Ik hoop van harte dat iedereen die dit topic leest net zoveel geluk heeft of zal hebben.
Gelukkig nieuwjaar allemaal..voor jullie en jullie paarden!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:15

Iedereen nog de beste wensen (kan nog net ;)).

In mijn zoektocht naar een voordeliger supplement voor de artrose ben ik op de Equi Mobility uitgekomen, zodra de Synovium op is wil ik overstappen op de Equi Mobility (mits de gehaltes per voergift een beetje overeenkomen).

Zag dat de Equi Mobility momenteel bij medhorse.nl in de aanbieding is, kost nu € 65,00 voor een pot van 2 kilo! Wilde jullie dit niet onthouden ;).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:39

Er zit alleen amper chondroitine in equi mobility, dus ik vraag me af of je dan niet beter alleen een glucosamine product kan voeren of glucos + MSM ?! Die zijn nog goedkoper...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:39

Hebben jullie je paarden eigenlijk allemaal onder een deken staan? En merken jullie daar echt veel verschil mee?

Ik twijfel namelijk een beetje wat ik volgend jaar ga doen. Dit jaar heb ik beide paarden geschoren en worden ze ook wel actief gereden. Ze staan alleen 24/7 buiten (met schuilstal) en het is zo'n gedoe met die dekens dat ik erover zit te denken om ze volgend jaar zonder deken te laten lopen. Voor het paard zonder artrose zal dat geen probleem zijn, maar die met twijfel ik dus over. Het probleem is alleen dat zij niet de baas is en het paard zonder artrose met enige regelmaat in haar deken hapt, en ik wil ook niet dat ze ineens met nog maar een halve deken staat. Ik heb begin deze winter een nieuwe Rambo Duo gekocht, maar daar komen nu al kleine gaatjes in op haar kont.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:30

Ikzelf zit er ook over na te denken voor volgende winter. Ik denk dat het afhangt van waar je paard artrose heeft. Bij artrose in de rug zou ik het wel weer doen maar die van mij heeft kogelartrose en daar zou het denk ik best kunnen. Ik ken meerdere paarden met artrose (in de benen) die dekenloos lopen. Zij zien verder geen verschil.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:42

Mijn paardje staat op dit moment buiten enkel onder een fleece en een 0 grams regendeken. Dit omdat ze eind oktober heel slecht is geweest en heel veel in de wei lag. Ben niet echt van plan om er meer op te gooien. Mocht het toch nog koud worden, heb ik altijd nog een canvasdeken. Maar zolang het weer zo blijft, vind ik het prima. Binnen heeft ze geen deken om. Daar is het warm genoeg.
Mijn paardje heeft ook kogelartrose. Als alles goed blijft gaan, gaat er volgende winter enkel een regendeken op.
Vandaag heeft ze haar laatste Bute capsule op. Nu maar afwachten hoe dit gaat. Tot nu toe gaat het nog erg goed. Ze is een tweede jeugd begonnen. Ze ontsnapt nu vaak uit de wei en rent dan over het erf rond. Ze loopt dan erg mooi. 's ochtends als ze uit de stal komt, is ze nog wel wat stijf en kort. Maar de pijn lijkt weg te zijn.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:47

Ze heeft artrose in haar hals, ze stond tot begin december ook met een halsdeken op, nu niet meer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:49

Mijn merrie staat inderdaad onder een deken. Ze kan zich zelf niet goed meer warm houden (ondanks dikke vacht en vorig jaar onbeperkt ruwvoer) bij koud en nat weer. Bij een temp van 's nachts boven de 10 graden heeft ze haar ongevoerde deken op, daaronder heeft ze een 200grams deken op. Gaat hartstikke goed zo :j
Gisteren een rondje gewandeld en ze was echt knettergek, bijna niet te houden. Als je haar zo bezig ziet en ziet in wat voor tempo en op wat voor manier ze loopt dan verwacht je niet dat ze kapotte kniebanden en artrose in haar knie heeft.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 01:22

Ik gebruik eigenlijk altijd dekens in de winter, dus kan geen antwoord op je vraag geven of het verschil maakt. Wel wet ik dat er een speciaal soort anti-bijt spul is voor op dekens, misschien een idee voor je?

Vandaag een rondje in het bos gewandeld. Meneer is niet te houden, had moeite om hem naast me te houden en sprong alle kanten op.
Ik vind het zo lastig om te bepalen waar ik goed aan doe. Ik merk aan hem dat hij chagerijnig word van het niet werken en dat hij graag wilt lopen. Maar wil hem ook niet te veel belasten en ben bang dat ik het vererger.
Het is bijna niet te zien, maar hij loopt niet helemaal rad. Ook tikt hij zich soms nog wat aan in de stap. Heb niet het idee dat de motion jmt helpt. Ben nu bijna 4 weken bezig, maar ga nog wel even verder in de hoop dat hij weer helemaal opknapt. Ik vind het maar moeilijk, kon hij maar praten en zeggen of hij er veel last van heeft. Iemand nog tips?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:42

Maaikiemike: Heel herkenbaar. Ook mijn paard wil heel graag werken, maar is bijna niet in te houden. Ook ik ben heel bang dat ik haar dan overbelast. Ik wil het wel rustig aan doen, maar mevrouw wil flink aan het werk en maakt zich dan sterk. Mijn instructrise zei tegen mij: Je moet het anders gewoon maar proberen. Gaat het niet, merk je het snel genoeg. Als ik het toch ga proberen, wordt dat wel in het voorjaar/zomer. Dan wordt het weer wat warmer en beweegt ze misschien wat soepeler. Maar eerst even afwachten hoe ze zonder Bute reageerd en beweegt.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:44

@ Maaikiemike: Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Nu loopt mijn paardje op buitenrit voor zover ik kan zien helemaal goed maar toen hij dat nog niet liep vond ik het ook lastig. Want hij gaf zelf wel aan dat hij meer wilde doen en lekker wilde bewegen.
Zelf ben ik van mening dat je voor een groot deel naar je paard moet luisteren en dat heb ik ook gedaan. Ik ben wel gewoon wat ritjes gaan rijden en soms wat vaker een drafje gepakt. (ook al liep hij niet helemaal super). Ik vond altijd dat als hij zelf aangaf dat hij bijv. wilde draven het voor hem wel goed te doen was. Als ze echt pijn zouden hebben zouden ze ook niet zo graag willen bewegen neem ik aan. Dus in mijn situatie heb ik wel degelijk geluisterd naar mijn paard.

Vervelend dat je nog niets merkt van het supplement. Als dit niet aanslaat is het wellicht aan te raden om een ander supplement te proberen. Dit was bij mij ook het geval. Eerst GlucoHorse een jaar gegeven maar vrij weinig resultaat. Nu op de Equi Mobility doet hij het helemaal geweldig en loopt rechtuit weer als tevoren. Op de volte helaas niet vanwege de eenzijdige belasting maar dat is niet erg :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:46

zou voor jullie de concord leader niet iets zijn ? Zodat je wel gewoon kan lopen met je paard zonder gekke sprongen ? ---> http://www.miekeverdonk.com/

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:14

Ik heb mijn paard ook onder de deken ( 300 grams) maar niet omdat hij artrose heeft maar omdat ik niet wil dat hij een superdikke vacht krijgt. Dit met het oog op rijden en zweten.
Toch is meneer een teddy geworden doordat hij vele uren per dag buiten is.
Heb niet het idee dat hij last heeft, sterker nog..heb vanmiddag het hek naar zn wei even open gezeten en hij heeft 2 hectare wei bijna omgeploegd. Man, wat was hij idioot! De gekste bokkesprongen, steigeren en vol gas en brullen als een hengst haha. Hij had er duidelijk even zin in.
Was allang blij dat ik er niet op zat..grijns..

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:43

@Story: Zit inderdaad echt te twijfelen, maar ik kan hem niet houden als ik erop zit. In de bak rijden is geen optie ivm modder en veel bochten en als ik hem buiten rij, moet ik hem fanatiek bezig houden anders lig ik er naast. En dat ga ik in stap niet redden... Hij rent en springt wel de wei door, maar merk dat hij niet helemaal zuiver loopt. Net 4,5 kg Motion JMT binnen gekregen. Ga t toch nog even proberen in de hoop dat het gaat werken.

@ Maris: apart idee, combi van slof en stiek. Maar meneer krult zich helemaal op als hij spant, dus dit gaat ook niet werken. Wel bedankt voor het mee denken!

@Joannevz: Ben je dan wel met haar aan het rijden?