Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:04

Weet je wat het is. Mensen die niet in de sport zitten zoeken zo wanhopig naar allerlei dingen die de wedstrijdsport slecht kunnen maken dat je er soms moe van word. Ik zie op het filmpje weinig schokkends eerlijk gezegd. Ik heb menig jong paard zo zien lopen zonder dat het hem gevraagd werd.

Bandida schreef:
Mij interesseert die hele discussie over wel of geen LDR, wel of geen teugelcontact, aanleuning blablabla geeneens. Al dat technisch gezemel doet niks anders dan de feiten ondersneeuwen. De feiten zijn dat wat de TS gepost heeft aantoont dat de huidige vorm van FEI competitie niet met paardenwelzijn te rijmen is. Als je het meeste punten krijgt met paarden die dat moeten ondergaan in het uur voor ze in de ring verschijnen dan kan ik daar maar één ding bij bedenken: fout bezig.

Laat het nu net dat technische gezemel zijn dat een wereld van verschil maakt, als dat je niet interesseert vraag ik me af waarom je uberhaupt nog mee discussieert... Wederom, hoeveel foto's staan er in het filmpje en hoeveel combinaties startte er? Ik heb daar nog steeds geen antwoord op.

Dat filmpje kan je bovendien op iedere topwedstrijd gaan schieten, en wat daar op te zien is (al was het een film ipv foto's) is simpelweg om te kotsen. Als dat 'het beste' is wat we hebben aan ruiters, dan wil ik daar niets mee te maken hebben (en zo geschiedde).
Voor iedereen die daarover twijfelt: neem eens je vriend, vriendin, broertje..die niet in de paarden zitten mee naar zo'n inrijbak en vraag eens of ze denken dat die paarden 'happy athletes' zijn. Goeie kans dat ze de dierenbescherming willen bellen en niet begrijpen wat jouw fascinatie met zo'n zinloze beulerij met dieren is.
Ik kan ook bij elke andere sport dergelijke foto's maken. Toch is het altijd het traditionele engelse dat onder vuur ligt. Mijn vriend is een leek, net zoals mijn moeder was en mijn vrienden zijn. In tegenstelling tot veel hysterische bokkers vinden zij het lang niet zo zielig, ze zien geen dingen die er niet zijn, ze zien dus ook geen droevige paarden die blijven hopen dat ze gered worden van die grote beul op hun rug die hun meer kracht en lenigheid geeft en die hen in optimale conditie houd. :roll:

Oooh roepen de ruiters dan..maar zo'n leek weet helemaal niet waar het over gaat.
Helaas.. 't is omgekeerd, de leken zijn de enigen die nog onbevangen zien waar het over gaat.

Daar gaat dit topic over, de paardenwereld zelf is blind voor de waarheid. Met de kop vol aan hulpmiddelen (whats in a name) gelinkte info wordt onder het moto van rijkunst, verfijning en ontspanning weggeredeneerd wat iedere leek wél kan zien: dit is helemaal geen sport. Zo'n paard is niet meer of niet minder als een uiterst scherp afgerichte dansende beer.
Iemand post hier een fotoreeks met beelden waar werkelijk iedereen aan kan zien: dat hoort niet. En wat gebeurt er, in plaats van een oproep om de eigen stal nu eens uit te mesten worden de meest omslachtige pogingen ondernomen om het weg te redeneren, als onwaar te klasseren of zelfs goed te praten.
En hier komt dan de frustratie die helemaal niets met het topic te maken heeft.... Je wil zo graag afgeven op alles wat traditioneel is dat je blind bent voor andermans berichten. Je leest niet eens Bandida... Als ik zo eens zou reageren op jouw hobby... Dan had ik een OW. Het is maar goed dat je niet veralgemeend en dat je geen vooroordelen hebt, dat maakt de discussie met jou vooral niet nutteloos en geef je al evenmin het idee dat je enige reden om hier nog mee te praten is om je gal te spuien.

Geeft mij alleen maar het idee dat er nog veel werk aan de winkel is, en dat het in de paardenwereld grootschalig ontbreekt aan kennis over paarden. Nee niet over rijden, bitten, teugels, zadels en methodes, over paarden. Biologie en ethologie.

Weet je, als ik een dagje recreatie ruiters ga knippen zie ik nog veel ergere dingen, als ik natural paarden ga knippen, kan ik ook en filmpje maken met mishandelde paarden, zo ook met western en alle andere takken die er in onze mooie sport zijn. Als je doelbewust zo'n filmpje wil maken, dan kan je van elke sport dergelijke plaatjes knippen. Waarom vergeet iedereen dat mensen die deze filmpjes maken dat doelbewust doen, potverdorie, ik kwam gisteren een filmpje van januari 2009 tegen waar idool van Anky LDR liep... Het beest is onderhand al 6 jaar dood :roll: Ik ga het echt een keer doen, ik ga er echt een keer een dag voor uit trekken net zoals TS en de filmpjesmakers. En ik ga er voor zorgen dat recreanten dierenmishandelaars zijn. Wat blijft er dan nog over? Zullen we met zijn allen stoppen met rijden? Of zouden we eens beginnen met de hand in eigen boezem te steken en te bedenken dat we allemaal mensen zijn........

Zware OCD staat voor mij gelijk aan ver gevorderde OCD. Of het paard had geen zware OCD. Of het liep niet eens meer. Zo simpel is het. Een paard met OCD word áltijd kreupel. Dat is geen kwestie van pijn verbijten. Hij kan er doorheen lopen, maar het is altijd zichtbaar. Het kan nl niet anders.

jolin: tenzij je mond hetzelfde is opgebouwd als die van een paard kan je dus niet zeggen "ik heb pijn dus het paard heeft pijn"

En Lovely: lezen zijn ze sowieso niet goed in als je het mij vraagt :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-06-09 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:13

Dus omdat recreanten en westernruiters ook trekken, mogen dressuurruiters dat ook? omdat topruiters zo aan hun paard trekken, mag jij dat ook? ja, zo kan je alles voor jezelf verantwoorden :+ Misschien moet je je eigen advies eens opvolgen.

Ik heb mijn hand gelukkig allang in eigen boezem gestoken ;) , als ik ook maar een kwart van zo'n ophouding zou moeten maken, zou ik zwaar gedesillusioneerd van m'n paard af komen en nog twee dagen bezig zijn met analyseren waar het in vredesnaam zo fout is gegaan :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:16

Neen, maar als je de lijn dan wil doortrekken, doe het dan ook goed. Dit is ronduit hypocriet en ik snap niet dat alle voorstanders van het filmpje dat niet zien. Dit is er enkel op gericht om de sport onderuit te halen... Ik vraag me af waar de goede plaatjes zijn die TS geschoten heeft. Het zou alleen maar fair zijn als ze die ook een keer liet zien. Of zouden die meteen verwijderd zijn?

Sanne: jou zou ik toch eens willen zien rijden. :) En nog meer benieuwd ben ik naar je paard eigenlijk. :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar is het iemand ook opgevallen dat 9 van de 10 springpaarden in het bewuste filmpje er veel slecht bij lopen dan de dressuurpaarden?
Vreselijk gespannen, open monden en blikken in de ogen waar ik de bibbers van krijg.

Whinnylando

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:27

*gaat knikkeren met verwijderde botstukken en besteld een abo op de Penny

Ja easygoing, dat was ik o.a.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:29

pharagirlke schreef:
Zware OCD staat voor mij gelijk aan ver gevorderde OCD. Of het paard had geen zware OCD. Of het liep niet eens meer. Zo simpel is het. Een paard met OCD word áltijd kreupel. Dat is geen kwestie van pijn verbijten. Hij kan er doorheen lopen, maar het is altijd zichtbaar. Het kan nl niet anders.

Even ter info ;)

http://www.bokt.nl/wiki/Osteochondrose_dissecans

Wanneer er op een röntgenfoto OCD wordt gediagnosticeerd, hoeft dit niet altijd voor klinische problemen te zorgen. Sommige paarden zullen er nooit kreupel van gaan lopen, maar meestal gebeurt dat wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:33

Nogmaals: zware OCD noem ik vergevorderde OCD en dan loopt het paard kreupel. Ik geloof echt dat niemand leest :?
pas ontdekte of nog niet ver gevorderde OCD hoeft een paard idd niet van te kreupelen maar bij vergevorderde zit er geen kraakbeen meer tussen de beide gewrichten. Dan loopt een paard echt geen grand prix meer. Dus of het was niet zo zwaar. Of het paard liep niet. (waarmee ik niet wil zeggen dat hij GEEN ocd had maar wel dat het geen vergevorderde OCD was en dus ook geen zware.)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:36

Ik heb wel vaker op dat soort wedstrijden rondgekeken en nee, helaas zijn het geen momentopnamen.
Ik heb verder helemaal niets tegen sport en ook niets tegen dressuur.

@pharagirlke: Daar hoef je niet benieuwd naar te zijn hoor, ik ben een absolute beginner. Ik heb alleen een ander doel en andere "idolen" en een andere visie op hoe dat te bereiken.
Voor mij is stoppen op de zit nog pre-B. De kunst is om die basisvoorwaarden te behouden zodra de oefeningen moeilijker worden. Als je niet meer op de zit kunt stoppen, heb je veel te veel spanning gecreeerd en moet je weer terug. Opbouw van training door steeds een klein stukje uit die comfort-zone en weer terug. Niet maar door en door gaan, tot je je paard "op de rem moet trekken".

Ik ga volgende week naar een cursus kijken van iemand wiens visie ik helemaal geweldig vind. Voordat je uberhaupt met dressuur (lichamelijke ontwikkeling) begint en een cursus bij haar komt volgen, moet je zonder optoming (om aan te tonen dat je alleen met je zit werkt) stap, draf, galop, halthouden, achterwaarts, zijwaarts en voorhand en achterhand onafhankelijk kunnen bewegen. Dan heb je volgens haar pas een basis.. Dit is een ex grand-prix ruiter trouwens.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:37

dr. Phara :) ik dank u, dat hadden ze nu niet tegen ons verteld in de kliniek. Geweldig dat jij het wel weet ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:39

Gek, ik zit er elke zondag in en dit is voor mij toch echt geen sport :')

whinny: kijk op de bokt wiki pagina en je zal zien dat als het echt zo ver gevorderd was, het paardenbeest móet kreupelen. Het kan wel al kreupelend toch doorlopen uit wilskracht, maar onzichtbaar is het niet.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 13:45

ZOals ik al aangaf heb ik verder geen foto's

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:45

pharagirlke schreef:
Nogmaals: zware OCD noem ik vergevorderde OCD en dan loopt het paard kreupel. Ik geloof echt dat niemand leest :?
pas ontdekte of nog niet ver gevorderde OCD hoeft een paard idd niet van te kreupelen maar bij vergevorderde zit er geen kraakbeen meer tussen de beide gewrichten. Dan loopt een paard echt geen grand prix meer. Dus of het was niet zo zwaar. Of het paard liep niet. (waarmee ik niet wil zeggen dat hij GEEN ocd had maar wel dat het geen vergevorderde OCD was en dus ook geen zware.)

Daar heb je inderdaad gelijk in. Zonder kraakbeen (en dus met OCD in zo'n stadium) kan een paard niet gewoon puur regelmatig lopen hoor...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:47

Wie zei in "godsnaam" dat het onzichtbaar was?! Ik snap je geneuzel trouwens niet meer, wat wil je er mee bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:47

Zware OCD noem ik OCD waar het paard wèl last van heeft. Eerder zei al iemand endurance te rijden met een paard met artrose, dan ben je volgens mij ook niet helemaal goed snik, maar zolang dat beestje zijn pijn verbijt is het allemaal goed toch? Dus: serieus trainen met een artrose paard is wel heel paardvriendelijk, maar beetje trainen met een dressuurtalent is dat opeens niet?
Bovendien, als ik fotos zie van endurancewedstrijden dan zie ik toch heel veel plaatjes die voor mij als voorbeeld dienen hoe ik mijn paard niet aan het lopen wil hebben en al zeker niet urenlang :n.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:49

Een paard dat in grandprix kreupel loopt zal niet veel grandprix lopen normaal gezien ze zelfs bij ons in het laagste niveau mensen uitsluiten waarvan de paarden onregelmatig lopen. (nog niet mank, echt onregelmatig). Ik wil er niets mee bereiken, ik geloof er alleen niets van dat ie daarmee hoog in de wedstrijdsport liep :D
verder ga ik met Lovely mee.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 13:53

oow ik heb toch nog wat andere foto's gevonden, even uploaden dan zal ik ze plaatsen ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:55

Nogmaals LAATSTE keer uitleg, is nu al de DERDE keer dat ik DIT vertel.

Paard draaide zijn hakken/sprong naar buiten om de PIJN te ontwijken. Geen jurylid die er wat van zei.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:59

Whinnylando schreef:
Wie zei in "godsnaam" dat het onzichtbaar was?! Ik snap je geneuzel trouwens niet meer, wat wil je er mee bereiken?

Dat jij mij probeerde te overtuigen dat juryleden er niet naar kijken of een paard pijn heeft aangezien die van jou met zware ocd GP liep...

Opgehelderd? :)*

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:03

Hakken naar buiten draaien is wat anders dan onzichtbaar toch?

Dat het dan naderhand verdraaid word is niet echt mijn verdienste...

Opgehelderd?

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:07

pharagirlke schreef:
jolin: tenzij je mond hetzelfde is opgebouwd als die van een paard kan je dus niet zeggen "ik heb pijn dus het paard heeft pijn"

En Lovely: lezen zijn ze sowieso niet goed in als je het mij vraagt :=

Hoezo, misschien heeft ze ook aan beide kanten van haar mond een gedeelte waar geen kiezen zitten :=

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:09

Whinnylando schreef:
Hakken naar buiten draaien is wat anders dan onzichtbaar toch?

Dat het dan naderhand verdraaid word is niet echt mijn verdienste...

Opgehelderd?

JIJ zegt zware OCD... met zware ocd draait een paard niet alleen zijn hakken naar buiten dus zal het wel iets meevallen....

en bovendien.. kan dat de stand zijn van een paard.. Ik heb ook paarden gehad met een verkeerde stand die hoog in de sport hebben gelopen.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:12

Ok, hier zijn ze dan :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:12

Maar leuk dat jullie onderstaande posts van mij dan weer wél compleet negeren (of moet ik eerder zeggen frappant) Maar geheel ingaan op "geneuzel" OCD.

Whinnylando schreef:
Nee klopt, dit zijn de expertvideo's (sorry kan het niet laten :) )

http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw

http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE

http://www.youtube.com/watch?v=J5pH5CEoZks

Dit zijn de mensen die het wel goed doen. Ik heb er geen mening over over ben niet bekend met de regels voor RK.

Whinnylando schreef:
Ah gelukkig ik ben toch niet gek geworden: http://www.philippe-karl.com/703/Englis ... te-en.html

Net gelezen in nieuws van bokt :)

Whinnylando schreef:
Misschien is dit interessant als antwoord: http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg Zet vooral je geluid aan anders snap je niet wat ik met dit filmpje bedoel.

Men kan een paard zo trainen, maar dat is valsspelen. Alstublieft :)

Edit: link wil niet werken :(

I rest my case... Snap niet waar jullie nu graag je punt willen halen, of een paard nu pijnheeftmet OCD of niet? Dan verwijs ik heel graag naar het sluitstuk van Bandida.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:17

@proika: die paarden zijn zo super heet.. de ruiter wil zo'n paard terugnemen voor de sprong. Ik ben absoluut geen springer en vind dat soms ook een naar gezicht.. maar als je dit bij met hackamore zou doen zou het ook een pijnlijk drama worden (nog wel erger denk ik) Zou ook niet weten dus hoe je dat verder op moet lossen.. terugnemen met zit werkt dan niet meer als een paard zo heet word!

@whinnylando: Je gaat er zelf op door, en beweert zelf dingen die mensen vervolgens niet tegen mogen spreken?

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:18

Thaliaatjuh schreef:
@proika: die paarden zijn zo super heet.. de ruiter wil zo'n paard terugnemen voor de sprong. Ik ben absoluut geen springer en vind dat soms ook een naar gezicht.. maar als je dit bij met hackamore zou doen zou het ook een pijnlijk drama worden (nog wel erger denk ik) Zou ook niet weten dus hoe je dat verder op moet lossen.. terugnemen met zit werkt dan niet meer als een paard zo heet word!

@whinnylando: Je gaat er zelf op door, en beweert zelf dingen die mensen vervolgens niet tegen mogen spreken?

dat zeker :j