Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:34

Jannepauli schreef:
@ scoxx - ja flares, dat zeker!
Een goed scharrelend paardje? Nou nee.. ze is rondom bevangen! (maak maar even een uitstapje naar het centrale topic hoefbevangenheid, daar staan ook de röntgenfoto's)

En nu de vraag: het hoefbeen is niet of nauwelijks gekanteld. Het advies van DA en smid: flares weghalen ( voor en achter) - daar zit een bepaalde logica in. Maar... het kan zijn dat het hoefbeen in z'n geheel gezakt is, waardoor dus pijnlijke druk op de zool ontstaat en het paard kreupel laat lopen. Vraag: stel je haalt de flares weg - wordt de druk op de zool dan niet nog erger, met evntueel een verder risico op zoolbeschadiging?

Redelijk scharrelend had ik geschreven Knipoog Tong uitsteken Ik bedoel dat het paard niet gefotografeerd is "op stand" zeg maar.
Het betreffen flare's aan de zijkanten van de hoef.... wat ik zie op de foto.
Ik zie geen voorkant-flare's op de foto.

Hoefbevangen paardjes laten bij mij altijd alarmbellen rinkelen. In dat opzicht... je behandelt als hoefsmid een hoefbevangen paardje met enorme extra voorzichtigheid.
Desondanks zou ik zelf toch proberen de zij-flare's geleidelijk weg te vijlen. Hetgeen jouw DA en hoefsmid ook al adviseerden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:41

Citaat:
Ik zie geen voorkant-flare's op de foto.

... die zijn inderdaad niet zo duidelijk zichtbaar maar je ziet denk ik wel dat de hoeven naar beneden toe veel breder uitlopen t.o.v. de kroonrand. Het meest pijnlijke voetje is r-voor, dat is foto nummer 1 en 3

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:52

Maar iedere hoef loopt naar onderen breder uit t.o.v. de kroonrand. Of begrijp ik je verkeerd?
Flare's is alles wat niet evenredig loopt aan mijn hoefvijl.
Deze hoefvijl volgt de hoef naar onderen in een bepaalde hoek, omdat deze hoek normaal is bij een goede hoef: iedere hoef loopt naar onderen breder uit t.o.v. de kroonrand.

Afbeelding

Het rondje wat de gehele hoefrand beneden heeft qua oppervlakte is altijd groter dan het rondje wat de kroonrand heeft qua oppervlakte.
Bovenstaand is overigens een perfect hoefje (haha, al zeg ik het zelf, zonder enige flare Knipoog )

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:56

Arabesk schreef:
@ henny_w ik bedoelde een leerling in de zin van middelbare scholier

Ja en ... maakt dat wat uit?

Ik vind je manier van reageren niet bepaald netjes.
Waar bléér ik ???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:00

Ja, uiteraard! Maar bij mijn paard worden het echt platvoeten - van die schoteltjes zeg maar en dat is toch niet de bedoeling. Als je een latje langs de verticale groeilijnen van het hoorn zou leggen, dan steekt dat latje achter de koot uit - volgens zeggen zou de ideale lijn dan op het uitsteeksel van de koot moeten zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:04

Jannepauli schreef:
@ scoxx - ja flares, dat zeker!
Een goed scharrelend paardje? Nou nee.. ze is rondom bevangen! (maak maar even een uitstapje naar het centrale topic hoefbevangenheid, daar staan ook de röntgenfoto's)

En nu de vraag: het hoefbeen is niet of nauwelijks gekanteld. Het advies van DA en smid: flares weghalen ( voor en achter) - daar zit een bepaalde logica in. Maar... het kan zijn dat het hoefbeen in z'n geheel gezakt is, waardoor dus pijnlijke druk op de zool ontstaat en het paard kreupel laat lopen. Vraag: stel je haalt de flares weg - wordt de druk op de zool dan niet nog erger, met evntueel een verder risico op zoolbeschadiging?

Inderdaad wat flares aan de zijkant naar achteren toe maar ik vind haar teen eigenlijk heel erg meevallen.
Een paar jaar terug toen ik Pauli gezien heb had ze veel grotere flares en ook een langere teen.
Toen liep ze ook heel moeilijk maar toen bleken het puur de steunsels te zijn die veel te hoog waren doorgegroeid.

Dat lijkt me nu niet aan de orde.
De manier van bekapt zijn lijkt mij niet de oorzaak van het kreupel zijn, ik vrees dat ondanks dat het op de foto's nauwelijks zichtbaar is toch Of een hoefbevangenheid Of elders een probleem.
Pfff.. wat een dilemma wat het nou precies is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:26

scoxxx schreef:
Bovenstaand is overigens een perfect hoefje (haha, al zeg ik het zelf, zonder enige flare Knipoog )

De hoefas lijkt wel ietsiepietsie naar achteren gebroken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 13:40

Ze staat niet op stand. Is het pootje dat ze naar voren zet om te kunnen snuffelen aan de grond (zie halstertouw + musketon om haar hoofd te kunnen plaatsen in de foto).

Afbeelding
Hier zie je betreffend paardje helemaal Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:47

Eigenlijk verwoordde ik alleen de opmerking die doorgaans gegeven wordt Bloos Haha!
Laatst bijgewerkt door opala op 20-11-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 13:52

In alle voorzichtigheid.... "het lijkt..." "ondanks een scharrelend paard..." etc... worden die opmerkingen geplaatst
De stand van het paard wordt doorgaans meegenomen in de beoordeling c.q. vergelijking.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:25

Nog even over de hoge hielen. Maar ik kan merk nu dat mijn fjord nu hij een stuk hogere hielen heeft makkelijker over steentjes loopt. Dit is nl. wel handig want het stuk voor de stallen bestaat nog uit puinzand. Maar heb ook het idee dat zijn been gebruik beter geworden is.

Weet niet of ik zo goed omschrijf, maar naar mijn idee loopt hij lekkerder...vrijer. Bloos Dan met lage hielen want dan loop hij vaak kort en gevoelig.

En de hoefsmid kom trouwens maar een keer in de 4/5 maanden ongeveer of wanneer ik afwijkingen zie aan zijn hoef. Rij regelmatig buiten met en zonder hoefschoenen, maar ook regelmatig in de bak en dan stap ik buiten op het harde uit (zonder schoenen).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:36

Hoge of lage hielen ... het is per paard verschillend, zelfs de voor- en achterhoeven verschillen qua hielhoogte.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:53

opala schreef:
Hoge of lage hielen ... het is per paard verschillend, zelfs de voor- en achterhoeven verschillen qua hielhoogte.

Echt?..

Ik ben nog steeds heel blij dat een professnional mijn paard bekapt. Pling
Wel interessante foto's hier.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:09

Wat foto's van Jodi.Het niet voldoende uitkrabben tijdens nat weer is niet goed voor de straal! Bloos
Alleen voor voeten vandaag.
Voorkant:

Afbeelding

Links:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het 'zelf-onderhoud' in de stenen valt dus wel een beetje tegen Huilen .Ik ben helaas vergeten op te schrijven wanneer ik haar voor het laatst bijgewerkt heb Tong uitsteken
De ramp is trouwens minder dan ik gevreesd had:ze maakt toch een beetje hielen en dat houd blijkbaar haar tenen een beetje in bedwang.Zou mijn hopeloze geval dan toch nog haar leven beteren????

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:40

het lijkt wel of ze rotstraal heeft op de laatste foto?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:43

Ik was niet zo blij met wat ik onder de modder vond.En het ruikt ook niet zo best.Gelukkig is het nu weer super drogend weer.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:43

Ik ben zeker voor onbeslagen, maar om goed te kunnen vergelijk moet je foto's hebben van het zelfde paard en die met ijzers en zonder fotograferen.

Alleen dan kan je objectief kijken. Elk paard heeft toch andere hoeven en de foto's die aan het begin staan zijn van twee totaal verschillende typen hoeven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:58

Marcella schreef:
Nog even over de hoge hielen. Maar ik kan merk nu dat mijn fjord nu hij een stuk hogere hielen heeft makkelijker over steentjes loopt. Dit is nl. wel handig want het stuk voor de stallen bestaat nog uit puinzand. Maar heb ook het idee dat zijn been gebruik beter geworden is.

Weet niet of ik zo goed omschrijf, maar naar mijn idee loopt hij lekkerder...vrijer. Bloos Dan met lage hielen want dan loop hij vaak kort en gevoelig.

Ik vind dat je daar een heel belangrijk punt benoemd Knipoog
Als je perse een modelhoef volgens bep. principe wilt met lagere hielen en jouw fjord loopt niet echt lekker dan zou ik ook voor hogere hielen gaan.
Jouw paard geeft het zelf eigenlijk al aan dat hij nu veel beter loopt met de hogere hielen.
En dat hoeft nog niet eens met de hoeven zelf te maken te hebben maar het kan ook zijn dat jouw fjord last krijgt van pezen of spieren bij lagere hielen.

Heel goed om niet alleen naar de hoeven te kijken maar ook naar het bewegen van je paard Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:58

Ik zie behoorlijke hielen van jouw "platvoetje" Jodi hoor Jodi!
Mmm, dan maakt mijn eerder gemaakte stelling toch nog kans Knipoog "paarden in stenig gebied maken hogere hielen aan"

Mijn zwarte paardje neigt ook naar te lange tenen. Goed bijhouden van de teen. Bij haar vijl ik de hoefwand op tot aan de witte lijn (om en nabij)... echter ik heb geen flauw idee of dat bij jouw paardje ook zal werken gezien de stenige omgeving waarin ze leeft.

Het feit dat de paarden van Jodi een totaal andere hoefvorm hebben dan onze NL-paarden (ik zie veel overeenkomsten tussen de 3 hoeven die Jodi getoond heeft)... vind ik het echt kei-fascinerend om de foto's te bestuderen zeg maar.
Echt kei-fascinerend.

Bedankt Jodi.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:59

@ Jodi, ik vind wel dat de hielen erg ver voor de hoefballen staan.

Overdreven getekend krijg je dan eigenlijk dit

Afbeelding
hoge hakken die naar vóren staan

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/hielhoogte.htm

de straal draagt nu ook niet mee en kan dus ook niet voor schokabsorptie zorgen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:25

Maar Arabesk.... ik denk dat de straal van Jodi genoeg gestimuleerd wordt in het enorme stenige gebied daaro in Frankrijk!
Want jeetje, heb je de grootte van de stenen al bestudeerd? Tong uitsteken Ik wel. Het is echt bizar ernstig "zwaar" terrein hoor!

Ik heb onlangs 3 dagen getraind in het stenige gebied rondom Maastricht (hetgeen overigens in het water valt qua stenigheid vergeleken met de Franse omgeving van Jodi). Vriendin van mij die veel in de Ardennen traint, maar ook in dat gebied rondom Maastricht rijdt, vertelde me dat de Ardennen nog zwaarder is qua terrein voor de hoeven + ijzers.
De ijzers in Maastricht en de Ardennen slijtten werkelijk 2 tot 3 x zo hard dan op het asfalt hiero in mijn leefomgeving. Echt kei-bizar!
Zelf ervaren... Maastricht dan. Ardennen komt pas in 2009.

Ik denk zelfs dat als je Jodi bekapt volgens Hoefnatuurlijk.nl dat het paard ernstig zal gaan kreupelen!
Zie de enorme dikke hoefwand ook van de hielen! Je gaat in gezond hoefmateriaal snijden als je de hielen van Jodi verlaagt.... totaly not-done volgens de white-line-strategy! Echt te fout hoor!

Ik persoonlijk zou echt niet op de Franse paarden van Jodi te werk gaan zoals Paardnatuurlijk.nl voorschrijft. Ik ben er 100% van overtuigd dat je dan de paarden dan kreupel maakt.
Sorry Arabesk, we verschillen weer van mening Knipoog Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:29

de methode van PN komt voort uit onderzoek op wilde mustangs in de rocky mountains... ook niet echt sappige zacht verende grasveldjes Knipoog

en onze grote vriend HC, zijn paardjes lopen ook niet over de makkelijkste ondergronden

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-11-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:33

Tijden lang hoefbevangen geweest, overstappen op NB heeft haar geholpen. Lachen
Nu weer helemaal in orde (DA had het al opgegeven, zei dat er ijzers onder moesten e.d maar nee, die gingen er niet meer onder ) en het gaat gelukkig nog steeds heel erg goed (hartstikke vrolijk paard weer, lekker in draf weer over het asfalt enz. ). Lachen

Afbeelding

Afbeelding

(vorig jaar winter Knipoog )
Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:38

Ik ken het leefgebied van de paarden in de Rocky Mountains niet. Geen idee hoe stenig het daar is, hoe groot de stenen zijn, hoeveel stenen etc. etc.
Wat persoon X stenig vindt, vindt persoon Y een lachertje.

Op asfalt trainen bare-foot in hoog tempo, levert mijn paarden een redelijk PN-hoefje op.
Ik denk dat als diezelfde paarden in Zuid-Frankrijk zouden staan, zij een hele andere hoef zullen gaan ontwikkelen.

@ Fiffil: kijk dat zijn de goede berichten!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:57

Ik ben eigenlijk best verbaast over de ontwikkeling!Door deze hielvorming zijn haar tenen niet doorgeschoten.Normaal loopt ze na 2 weken met een flare voor en moet ik er echt de rasp over halen!Na 3.5 jaar had ik de hoop op een 'wonder' al opgegeven en was blij dat ze met haar mishandelde voetjes gewoon kon lopen.