[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:20

@romeorowan: de relatie naar het paard en dit syndroom vond ik ergens op een buitenlandse site - heb die helaas niet bewaard. Het syndroom zoals het bij de mens kan voorkomen en dat van het paard is niet letterlijk te vergelijken - de overeenkomst is dat het paard 1) hetzij magnesium verliest en de geleerden weten niet waarom of 2) een deel van de paardendarm niet meer funcioneert en er dus niet genoeg magnesium opgenomen wordt.

In 2006 heb ik mijn Fries laten testen op magnesium tekort ivm haar huidklachten ( vermoedelijk zomereczeem) - ze had toen ook zo'n laag magnesiumgehalte en toen ik drie dagen magnesium in hoge dosis ben gaan bijvoeren... was de jeuk na drie dagen voorbij..
Dat is maandenlang goed gegaan maar in de afgelopen zomer kreeg ze weer de kriebels. Toen gaf ik al lang geen magnesium meer en domme oen die ik ben, ik had natuurlijk meteen moeten realiseren dat ze mogelijkerwijs wéér magnesiumtekort had.
Omdat ik nu mijn andere paard met haar bevangenheid heb laten testen, heb ik het Friesje meteen mee laten prikken en ja hoor: zwaar onder het niveau.

Ik denk inderdaad dat als er een tekort geconstateerd is, en de oorzaken ervan onbekend blijven, dat het paard dan inderdaad toch op een onderhoudsbasis moet blijven staan.

Nah ja, de DA is weer geweest: ik heb nu een dikke voorraad buut voor Pauli, mét een spulletje tegen evt maagklachten, magnesium, Vitamine E+ S.. het wordt een complete ziekenboeg.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:26

Jannepauli, welkom hier, helaas minder fijne oorzaak maar hopelijk heb je er wat aan en gaat je paard snel weer vooruit Ach gut

Interessant dat stuk over magnesiumtekort en syndrome. Begrijp ik goed dat het totaal niet gerelateerd is aan insulineresistentie?
Ook mijn paardje heeft veel baat gehad bij een magnesiumsupplement vorig jaar. Maar met bloedonderzoek was er toen geen tekort aangetoond. Ik ben na een paar maanden opgehouden met magnesium bijgeven, ze is "slank" gebleven. Afgelopen week ben ik weer begonnen ermee, omdat ze wat stijfjes is. Maar ik geef het nu niet zo regelmatig als toen.

Fijn dat het geregeld is Welshcobfan!

Cowgirl hoe is het gegaan vandaag?

Nog een knuffel voor Ingrid Ach gut ik hoop dat jullie een mooi afscheid hebben gehad. Sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:29

Voor zover nu duidelijk is, is er bij geen van mijn twee paarden sprake van insulineresistentie. Ook op Cushing is getest en dat bleek ook negatief, dus niet aanwezig.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:36

Ik weet het allemaal niet meer…..

Bij de kliniek aangekomen, stonden ze ervan te kijken dat ze zo goed liep…. Ze had natuurlijk 6 weken op stal gestaan en ze zag allemaal nieuwe paarden lopen en ze was in een nieuwe omgeving, dus mevrouw vond het weer allemaal erg spannend…. Zeg maar eng.

Maar goed… de foto;s lieten een totaal ander beeld zien. Ze liep zo goed, dus ik dacht dat het ook goed ging maar ik moest er niet te licht overdenken, ze viel onder een van de ernstige patienten. Haar kanteling aan de rechterkant was het ergste… en het hoefbeen leek ook te zakken, dus een sincker!!!!!!!!

Het zou nooit meer goed komen!

Nou was ik steeds in de veronderstelling dat als de hoef weer gaat groeien dat het bot dan weer aan de hoef zou groeien, dus na een jaar zou het weer goed zijn…. Maar dat was absoluut niet zo. Het zou nooit meer goed staan, of vast gaan zitten of aangroeien…. hij zei dat zo’n kanteling met verzakking door de zool kan komen, dit kon morgen gebeuren… over een maand… of over een jaar, dat was nooit te zeggen???????????

Ik snap het nu echt niet meer…

Haar zool van onder was ook niet bijgegroeid, dus ze heeft nog een erg dunne zool.

Ik hoopte ook dat ze zonder ijzers en zooltjes mocht bewegen, maar als ik dat zou doen…. Dan vermoorde ik mijn paard!!!!!!!!

Echt…. Ik was\ben helemaal ondersteboven van alles wat ik hoorde…

Ik zei dat ik haar toch meer beweging wou geven en niet weer weken op stal wou laten staan, dat kan ik toch niet haar hele leven blijven doen. Maar in de rijbak kan ze niet omdat daar dus geen echt rijbakzand zeg maar in ligt, als ze daar in gaat dan zou het hoefijzer er weer onderuit gezogen worden, dus dat gaat nu nog niet lukken met die blubberzooi. Daar ga ik wel iets voor bedenken, misschien dat ik het laat platwalsen zodat de ondergrond compacter wordt. Misschien dat de grond dan harder wordt en dan wordt het ijzer er iig niet onderuit gezogen, maar dan moet ik nu toch wachten omdat er eerst een paar keer goeie vorst overheen moet, nu is het te nat.

En ze zou waarschijnlijk nooit meer zonder deze speciale ijzers konden, dus ik zou altijd om de 8 weken terug naar de kliniek moeten. Haar leven lang….

Een stuk weiland.. in het weiland afzetten kon ik doen, maar er lopen nog 10 andere paarden… en de weilanden zijn los … dus het is veel land, zeg maar 4 weilanden aan mekaar, met een L-bocht, dus als zij vooraan zou staan met een afgezet stukje draad en de rest loopt uit zicht een hoek om… dan blijft ze daar echt niet staan. Ook niet met 1 paard erbij, ik ga het wel proberen maar ik ben bang dat ze echt door het draad rent. Vooral nu ze 6 weken binnen heeft gestaan.

Zelf zat ik te denken om een grasmasker te proberen, zodat ze iig bij de anderen kan staan en niet veel kan eten….. maar hij wist ook niet te zeggen hoeveel eten ze mag, dat moest ik uitproberen dat was bij elk paard anders… maar ik weet dus niet hoeveel gras ze mag eten? De hele dag? Halve dag? Met zo’n grasmasker dan he. Natuurlijk niet zonder.

Maar ik kreeg ook te horen… dat ik er wel alweer op kon… ik mocht weer gaan rijden????????????

Ik snap er werkelijk niks van… ze had beweging nodig, dat was goed. Maar op de harde ondergrond mocht ze ABSOLUUT niet draven….

Hoe kan ik er nou op gaan… de rijbak is niet te rijden…. Ze heeft zowat een sincker….. ze mag niet op de harde ondergrond… als ik de dijk op zou willen, dan zou ik toch eerst over de weg moeten, en nog wel meer lange stukken door de berm/weg. Dus verharde weg zal ik altijd tegenkomen…

Ik ga morgen zowieso maar weer bellen, want ik snap niet dat ik nu er al op kon….. maar die sincker kon elk moment toeslaan als de druk op de hoef te groot werd….

Als die sincker elk moment door haar zool zou komen, dan mag ze toch niet veel bewegen?

Ik ben zo bang om haar in de wei te gooien (ook met grasmasker voor het gras) maar voornamelijk voor de harde ondergrond met die schokken als ze zou galopperen…. Dan kan dat bot toch in een keer gaan zakken? Of zie ik het nou verkeerd….

Echt… ik snap er ff helemaal niks van…

Ben er nog steeds stil van en zit weer in die onzekere fase. Nu in de onzekerheid omdat het dus nooit meer goed zal komen. Ik haar zonder ijzers zou vermoorden. En het zakken van het been kan elk moment toeslaan…..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:58

ik moet je eerlijk bekenen dat ik het ook niet begrijp,die sinker blijft dus als een soort tijdbom aanwezig?
Is er geen kans dat als de hoef groeit de verbinding zich vanaf de bovenkant van de hoef,kroonrand,weer herstelt?
Dat duurt een jaar,dan zouden ze moeten doen net als wat ze bij image hebben gedaan,het kompleet blootleggen van de toon,tot op het bot...ik zal een wat proberen te vinden over sinkers.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:59

Jeetje, ik heb je stuk 2x gelezen maar ik kan het net zo min volgen als jij.
Ik ga eens even in het boek van de Van Nassau's kijken.

Ik vindt het heel erg voor je dat je zulk afschuwelijk nieuws hebt gekregen.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:07

Ja, ik snap het dus ook niet meer... ik dacht dus ook een tijdbom die elk moment kan exploderen... en gaat zakken... maar je kan er wel op rijden?? ik snap er niks meer van.... het is zo tegenstrijdig weer allemaal...

Ik dacht dus ook dat als de hoef gaat groeien dat alles dan weer gewoon vast gaat zitten, net als je nagel, maar zo moest ik het NIET zien, dit bot zit los... en groeit niet meer vast. Dit blijft los hangen in de hoef.

Maar het bot is van voor ook lager komen te liggen (dit zag je op de foto) en dat bot gaat dus nooit meer omhoog, dat zou niet meer op de normale hoogte van de hoef komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:12

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:13

In het boek: Hoefproblemen van Rob van Nassau staat:

Voor de dierenarts en de hoefsmid is dit een heel frustrerende aandoening, aangezien ze absoluut geen uitspraak kunnen doen over en inzicht hebben in de genezing. Bij een sinker kan men alleen maar hard werken, afwachten en hopen dat alle inzet resultaat oplevert.

Het hoefbeslag voor een paard met een sinker moet op de draagvlakte helemaal worden uitgesmeed of weggeslepen, zodat de uitgezakte hoornzool geen dracht op het hoefijzer krijgt - ook als er nog geen uitbolling van de hoornzool aanwezig is. Op de ondervlakte van het hoefijzer worden twee brede balken gelast, zodat tussen de balken en de hoef veel ruimte ontstaat; dit vermindert de bodemdruk,

Conclusie: bij een paard met een zeer ernstige sinker is het belangrijk je af te vragenb of het ethisch verantwoord is het paard nog te behandelen. Als het genezingsproces niet aanslaat of te lang duurt, is het beter het paard uit zijn lijden te verlossen.

Ik had zo graag wat positiefs voor je opgeschreven.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:24

Ach gut Cowgirl, dat is een vaag verhaal inderdaad, klinkt niet goed. Maar het lijkt inderdaad of de adviezen tegenstrijdig zijn.
Heb je de foto's gekregen? Misschien is het inderdaad wel een goed idee om ze naar van Nassau (of een andere second opinion) te sturen.

*edit.. wat romeorowan schrijft is niet echt hoopvol...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:27

Pffff Cow-girl wat een verhaal zeg Verdrietig
Sterkte meis Ach gut

Heb je de foto's trouwens?
Wat romeorowan schrijft is idd niet hoopgevend helaas.., maar een second opinion kan nooit kwaad volgens mij....

Dikke knuffel Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:33

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:48

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 02:15

Jeetje Cow Girl.. wat een vreselijk verhaal.. ik ben 'nieuw' in dit topic en heb jouw historie nog niet gelezen maar ik kan me indenken dat je van slag bent.. het is wel erg verwarrend..
Zou je idd geen contact zoeken met de Van Nassau's en hen de foto's tonen en hun idee over de diagnose vragen?
Sterkte!!

Ik vond een filmpje op de site van Well Horse - misschien kennen jullie het? Het betreft een paard dat vier(!) jaar ernstig hoefbevangen was en door deze smid weer op de been gezet werd. Het is wel een bloederig filmpje, dus niet schrikken. Het eindresultaat is hoopgevend.
http://www.well-horse.com
Op de hoofdpagina "About the products" aanklikken - onderaan de nieuwe pagina staat het filmpje.
De hoeven werden behandeld met 'Well Horse' .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 02:17

Amable_Chica schreef:
Cowgirl; Nogmaals heel veel sterkte!!

Heeft hier iemand wel eens van ontschoening gehoord???

http://mercredi.mijnpony.com/

Ja.. en zelfs een paard gehad waar dit ook bij gebeurde.. ( gedeeltelijke ontschoening aan één van de voorhoeven) -

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 06:49

@Cowgirl
Citaat:
Het zou nooit meer goed komen!

Nou was ik steeds in de veronderstelling dat als de hoef weer gaat groeien dat het bot dan weer aan de hoef zou groeien, dus na een jaar zou het weer goed zijn…. Maar dat was absoluut niet zo. Het zou nooit meer goed staan, of vast gaan zitten of aangroeien…. hij zei dat zo’n kanteling met verzakking door de zool kan komen, dit kon morgen gebeuren… over een maand… of over een jaar, dat was nooit te zeggen???????????

Het hoefbeen is nog niet door de zool gezakt, dus nog geen sincker.
Ik ben geen deskundige en kan alleen maar zeggen wat ik bij Image geleerd heb. Ik ben eerst met Image in een andere kliniek geweest (ik noem geen namen, want daar heeft niemand iets aan). Zij zeiden hetzelfde als jij vandaag gehoord heb: Bij Image was het hoefbeen ook losgescheurd van de lamellen. Het hoefbeen was gekanteld en je zag de punt van het hoefbeen in de bolling van de zool. Het zou nooit meer goed komen. De kwaliteit van de nieuwe hoef zou van "Ikea kwaliteit" zijn en altijd bij het minste geringste los scheuren. Image kon beter inslapen, want Image kon ondanks 4 zakjes bute per dag niet lopen. Zij hinkelde op 3 benen. Ik kon dat gewoon niet geloven dat dit het einde van mijn paard was.

Gelukkig heb ik Van Nassau gebeld voor een second opinion (nou ja, driehonderste opinion). Hij heeft mij uitgelegd dat het bot weer wel weer van bovenaf aangroeit. Alleen op de plek waar het hoefbeen ontstoken is geweest en hij het gecurreteerd heeft, groeit geen weefsel meer aan. Dat was bij Image de punt van de hoef. En dat van die Ikea kwaliteit was in zijn ogen onzin.
Ik wilde hem graag geloven (dat geef ik toe) dus heb ik hem een kans gegeven om Image proberen te redden. Wij zijn nu een jaar later (Image is 1 november 2007 geopereerd).
Inmiddels staat Image weer op normaal beslag, ze rijdt weer dressuur, loopt weer cavelletti, staat 3 uur per dag in de wei en rent en bokt door de bak.

Nu is ieder paard anders en ieder ziektegeval is anders en Rob van Nassau is ook maar een mens. Maar ik weet wel dat hij samen met Visdonk heel veel ervaring heeft helaas met dit soort gevallen. En ze zijn ook zo eerlijk te zeggen als ze er geen heil in zien. Het was een lange weg, veel mensen hebben me gezegd dat het zinloos was, maar ik zou deze weg weer gaan, want het was de moeite waard. Het resultaat is ernaar.

Dikke knuffel voor jou en je paardje. Laat het even bezinken. Houd moed. Want dat ze rondstapt is een goed teken.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:29

Cow_girl.....ik ga mee met wat Janouk zegt. Probeer moed te houden, ook Victor heeft een sincker en was opgegeven en nu -drie jaar later- rent, bokt en vliegt ie weer rond.

Dierenartsen weten helaas lang niet altijd waar ze over praten en soms lijken ze gewoonweg erg negatief te zijn. Hoefbevangen=afmaken, of anders kanteling=afmaken, of dus sincker=afmaken. Als ik naar al die adviezen had geluisterd was Victor allang dood geweest, nu huppelt ie nog vrolijk rond. Victor had wel geluk dat hij dikke zolen had, maar ik heb zelfs verhalen gehoord van paarden die zo ernstig hoefbevangen waren dat de hoeven (hoorn) er letterlijk afvielen.....en ook die hebben het overleefd! (Niet dat ik zo ver zou willen gaan, denk ik....)

Ik mocht van de hoefsmid gewoon weer rijden met ijzers (haha....alsof dat kon....Victor wilde niet eens meer staan, laat staan lopen...de l*l (=hoefsmid) Gestoord , de DA praatte er niet over geloof ik), maar toen de hoefsmid Victor eenmaal opgegeven had en ik overgeschakeld was naar een bekapper -als laatste redmiddel- advieseerde hij mij niet meer te rijden totdat z'n hoeven weer een stuk beter waren, nu zo'n half jaar geleden. Ik heb dus zo'n twee-en-een-half jaar niet op hem gereden, beweging kreeg hij wel gewoon in de bak (maar hij liep dus toen weer ijzerloos...).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:42

Cow-girl: ik ga met bovenstaande mee. Geef de hoop niet op en vraag een second opinion bij Van Nassau.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:07

cow-girl:bedenkt dat image van Janouk er heel slecht aan toe was!
Ook nog met een gedeelte van het hoefbeen ontstoken,dat is niet niks....Dat is gewoon weer helemaal goed gekomen.
Met veel geduld(en wel de financiele middelen natuurlijk neem ik aan....ik kan ook begrijpen dat sommige mensen die niet hebben)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:17

Jannepauli schreef:
In 2006 heb ik mijn Fries laten testen op magnesium tekort ivm haar huidklachten ( vermoedelijk zomereczeem) - ze had toen ook zo'n laag magnesiumgehalte en toen ik drie dagen magnesium in hoge dosis ben gaan bijvoeren... was de jeuk na drie dagen voorbij..
Dat is maandenlang goed gegaan maar in de afgelopen zomer kreeg ze weer de kriebels. Toen gaf ik al lang geen magnesium meer en domme oen die ik ben, ik had natuurlijk meteen moeten realiseren dat ze mogelijkerwijs wéér magnesiumtekort had.
Omdat ik nu mijn andere paard met haar bevangenheid heb laten testen, heb ik het Friesje meteen mee laten prikken en ja hoor: zwaar onder het niveau.

Mazzel dat je bij je paard dan geen spierproblemen bent tegen gekomen als het Magnesiumgehalte zo zwaar onder het niveau zit?
Bij Magnesium hoeft het gehalte nl. maar een fractie onder het niveau te zitten en een paard kan bij wijze van spreken amper meer overeind komen.
Een van de oorzaken van tekorten van oa. Magnesium maar ook andere mineralen is tegenwoordig de slechte darmflora waar veel paarden mee te kampen hebben.
Door stress, verkeerde voeding, teveel gras die meestal verkeerd bemest wordt (kunstmest) enz.
Daarnaast is de verhouding in krachtvoeders scheef wat Calcium / Magnesium betreft.
Te weinig Magnesium voor de verhouding tot de Calcium.
Oa. Magnesium maar ook Selenium en Zink komt in steeds grotere mate te weinig voor in onze bodem.
Hier en daar zijn er zelfs al tekorten.

Daarnaast is het ook nog zo dat paarden die een stofwisselingsstoornis hebben zoals zomereczeem, hoefbevangenheid, cushing enz. veel meer mineralen verbuiken in het lichaam omdat het lichaam alsmaar bezig is om nog zo goed mogelijk te laten functioneren.
Bovendien neemt een lichaam bij een slechte darmflora veel minder op van alle nutrienten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:46

@Cowgirl; jee, wat verwarrend allemaal, ik zou het ook even niet meer weten als ik in jouw schoenen stond Ach gut . Met sinckers heb ik (gelukkig) geen ervaring, ik kan er dan ook geen zinnig woord over zeggen . Ik denk dat ik Janouks advies zou volgen en de foto's naar Van der Nassau zou opsturen om te kijken wat zij er van kunnen maken. Verder weet ik het ook even niet, in ieder geval heel veel sterkte en zolang je paard er nog zo over loopt denk ik dat er zeker nog hoop is..

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:42

Ik vind het ook allemaal erg verwarrend... ik heb net weer de kliniek gebeld heb toch nog wat vragen. Maar ze bellen in de loop van de dag pas terug.

Maar diegene die te maken hebben gehad met een 'sincker' heeft diegene wat informatie over deze vragen? ik wil haar zo graag meer beweging geven maar kan dit wel?

- kan het hoefbeen door meer beweging verder zakken?

- mag ze nu de hele dag in de wei, rennen en galopperen (met graaskorf)? of gaat het dan mis?

- mag ze met een graaskorf wel de hele dag in de wei eten? of alleen maar een paar uur?

- en is stappen over de weg nu slecht?

ik kan niet stappen door het weiland... dan sleurt ze me door het gras, ze is helemaal gefixeerd op een grasspriet, dus ook in de berm wandelen lukt niet, dan trekt ze zo hard dat ze steeds een hap gras neemt...

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:03

@Cowgirl.. idd een nogal vaag en een behoorlijk klote verhaal, maar dat is al vaker gezegt.. ik zou ook zeggen doe een second opinion en geef het niet te snel op..
maar als het echt niet meer gaat, moet je zelf ook kijken hoe ver je je paard wil laten lijden. Ik wens je echt heel veel sterkte..

Vanuit deze hoek een goed bericht..
Ik ben deze week weer begonnen met rijden,
het gaat echt super goed.
Gister zelfs een klein galopje gedaan.
Hij is weer helemaal de oude..
we twijfelen nog wel of we hem nog voor deze winter laten beslaan of dat we dat in het voorjaar weer doen. Dat gebeurd dan alleen aan zijn voorbenen, Ik rijd in de winter waarschijnlijk minder, omdat hier wel iets meer sneeuw gaat vallen dan in nederland en ik heb hier geen rijbak, dus ik kan alleen op het weiland rijden.. Ik kijk even hoe het gaat..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:19

henny_w schreef:
Jannepauli schreef:

Mazzel dat je bij je paard dan geen spierproblemen bent tegen gekomen als het Magnesiumgehalte zo zwaar onder het niveau zit?
Bij Magnesium hoeft het gehalte nl. maar een fractie onder het niveau te zitten en een paard kan bij wijze van spreken amper meer overeind komen.
Een van de oorzaken van tekorten van oa. Magnesium maar ook andere mineralen is tegenwoordig de slechte darmflora waar veel paarden mee te kampen hebben.
Door stress, verkeerde voeding, teveel gras die meestal verkeerd bemest wordt (kunstmest) enz.
Daarnaast is de verhouding in krachtvoeders scheef wat Calcium / Magnesium betreft.
Te weinig Magnesium voor de verhouding tot de Calcium.
Oa. Magnesium maar ook Selenium en Zink komt in steeds grotere mate te weinig voor in onze bodem.
Hier en daar zijn er zelfs al tekorten.

Daarnaast is het ook nog zo dat paarden die een stofwisselingsstoornis hebben zoals zomereczeem, hoefbevangenheid, cushing enz. veel meer mineralen verbuiken in het lichaam omdat het lichaam alsmaar bezig is om nog zo goed mogelijk te laten functioneren.
Bovendien neemt een lichaam bij een slechte darmflora veel minder op van alle nutrienten.

De punten die jij noemt.. die kan ik allemaal onderschrijven!
Ik heb met het friesje nooit iets gemerkt van spierproblemen - ze ziet er niet alleen uit als hollands glorie maar beweegt ook zo. Nu geef ik meteen toe dat ik haar, door haar medische verleden, geen zware arbeid laat doen - we doen voornamelijk rustig grondwerk en rustige stapritjes om haar beschadigde voorbeen niet te overbelasten.
Wat je schrijft over de wei, dat is ook juist - wij hebben in het verleden de wei laten onderzoeken op stoffen en daar bleek een behoorlijk tekort aan magnesium en kali te zijn. De wei die we nu hebben heb ik niet laten onderzoeken maar is door ons ook niet meer bemest ( in het verleden werd dit door de boer wel gedaan: koeienmest en kunstmest, 2-3 x per jaar). Het is best waarschijnlijk dat daar ook een magnesiumtekort in de grond is.
Het gekke is echter dat Pauli dan eigenlijk ook een magnesiumtekort zou moeten hebben en dat is niet het geval - zij zit behoorlijk op peil, zelfs meer tegen de bovengrens van wat normaal is, dan te laag.

Blijft dus inderdaad de ZE en het onderliggende stofwisselingsprobleem.. en het feit dat ze daardoor wellicht méér magnesium nodig heeft. Ik begrijp wel uit het huidige beeld dat ik daar dus goed op moet blijven letten - ik heb verkeerd ingeschat dat het in de loop van het jaar toch weer zo dramatisch zou kelderen. Had het kunnen weten natuurlijk: aan het eind van de zomer, zo begin augustus, begon ze weer te schuren, werd ze kriebelig bij aanraken en vooral héél zuur, sjagerijnig zeg maar. Als ik een beetje slim geweest was, had ik de relatie moeten leggen.. dom dat ik dat niet gedaan heb. Maar goed, nu ben ik met m'n neus op de feiten gedrukt.
De zoveelste les!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:48

Vanmorgen even in een jank stemming omdat een ander oud paardje dat ik ken vannacht is ingeslapen Ach gut, verhaal van Cow_girl in mijn achterhoofd en dat soort dingen dus ik zag het allemaal even zwart. Ook toen ik bij Es was en niet echt verbetering zag dus de DA gebeld. Die vond me iets voorbarig om te zeggen dat de pijnstilling niet hielp Bloos even afwachten en de dosis iets verhogen een paar dagen en dan weer afbouwen.....afwachten dus maar weer.

Maar Es was nog steeds positief, mijn lekker knollie.....ze stond te bedelen om lekkers (mag ze niet....) en genoot zichtbaar van een fijne poetsbeurt. Afwachten dus maar en wat geduld hebben Bloos nu zie ik het allemaal wel weer zitten. Meer dan dit kan ik even niet doen en wie weet komen we er weer helemaal uit, als ik maar geduld heb en veel geniet van mijn ouwe vriendinnetje!