[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:29

@ cissie Ik heb mijn pony juist geen pijnstilling gegeven, dus ik kan over de hoeveelheid bute weinig zeggen. Hoe lang geleden is je paardje hb geworden? En wat al gezegd wordt, juist door rust kan het genezen.. Dus door pijn.. Ik kon op mijn pony afgaan, maar die eerste periode wilde hij echt niet lopen en ging ook regelmatig liggen (op zijn zij) om al zn voetjes te ontlasten. Jouw paardje klinkt ook ernstig, maar ik zou niet meteen voor einde verhaal kiezen als het met minderen slechter gaat.. Maar van wat ik begrijp is dat de dierenarts zn visie en niet de jouwe. Wat vind je er zelf van? Je moet op je eigen gevoel. Het is verschrikkelijk om je paard te zien lijden, maar een paard met hb heeft tijd nodig...

@ singasong Kan ook per pb? Al denk ik dat het zeker interessant kan zijn voor dit topic, aangezien het nu over een foto/hoef gaat van een ex-hb pony.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:28

@ flavlip,

Als ik geen bute zou geven. staat de da er bijna op dat ze per direct ingeslapen wordt.
En ik eigenlijk ook dan gaat ze kapot van de pijn en eet en drinkt niet meer.
Gaat ze liggen en komt niet meer overeind.
Een dergelijke situatie is ook naar mijn mening onhoudbaar en in mijn optiek dierenmishandeling.... Ik doe dat mijn paard in ieder geval niet aan.

De da die ik momenteel heb heeft al meer geduld dat de eerste, die stelde na 1 wk al voor om dr in te laten slapen omdat de bute niet afdoende werkte op dat moment.
Ze bleef in de eerste week erg ziek en stokkreupel met zichtbaar veel pijn.

Toen ik via van nassau een second opinion gevraagd en haar opnieuw laten beslaan,.
Dat was een hel voor dr op dat moment omdat het nagelen veel pijn deed, maar volgend van nassau was het nu of nooit.
Anders was het risico te groot op een zoolbreuk.
Van het beslaan heeft ze ruim 2 wk bij moeten komen, maar het is het tot nu toe meer dan waard geweest.

Dus ja ik heb een andere mening dan de da, maar ik denk nog steeds dat met intensieve verzorging, aangepaste voeding en de juiste medicatie in combinatie met geduld we er gaan komen.
En zolang ik er in geloof en mijn paardje niet lijdt onder mijn visie gaan we ervoor.

Ze is trouwens al vanaf april hb, maar ze ging toen nav alleen paddock met hooi aanzienlijk vooruit.
Begin juli ben ik een week op vakantie geweest en heb de verzorging met duidelijke instructies over gelaten aan een vriendin.
Toen is het halverwege mijn vakantie radicaal mis gegaan.
Wat weet ik niet, de vriendin heeft me op het hart gedrukt de verzorging gedaan te hebben zoals we hadden afgesproken maar ik weet het niet....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 00:35

Ninx schreef:
Hey, dat is superattent!!! Dank je! In dat geval ga ik het supplement bestellen. Dank voor de tip.

Tot slot: ik had het al eerder gevraagd... maar er gaat wel eens wat verloren in al dat 'post' geweld. In hoeverre doe jij iets met probiotica om de darmwerking te optimaliseren? Ik kom dat toch heel regelmatig tegen.

In principe doe ik niet preventief iets met probiotica. Mijn ervaring is dat een klein maaltje bietenpulp ( Pavo, Speedibeet) al een hele goede voedingsbodem is voor de goede bacteriën in de darmflora. Maar als één van de paarden eens wat dunne mest heeft, dan heb ik wel Yea-Sacc van D&H bij de hand. Dat werkt meestal wel goed en zie je na een paar dagen weer nette mestballen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 00:38

ElsRoosje schreef:
Is get normaal dat er een redelijk dikke groei streep op de hoef komt na bevangenheid?

Ja, dat is normaal. De hoeven geven vaak aan dat er 'verstoringen' geweest zijn: dat kan door een voerwisseling of door andere stofwisselingsproblemen komen. Als het paard echt bevangen is geweest zie je vaak een vrij diepe ring, die bij de hielen 'divergeert' of te wel naar beneden afbuigt. De niet HB-ringen doen dat niet, die lopen meestal recht naar achteren.

Thirteen

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:31

Hier hafje zondagavond op 3benen ... Hs maandag langsgekomen en wat ik al dacht een grote hoefzweer uitgesneden li achter... Haar zolen zijn nu enorm dun maar hij zegt dat het goedkomt (met tijd en rust ...)
Ook in de voorhoeven kwam er meteen bloed mee toen hij eraan werkte ... is dit normaal ? (volgens mijn hs wel ...maar helemaal gerust ben ik er toch niet in ...)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:32

Ik mag mij ook weer melden.

Mijn merrie is 2 jaar geleden bevangen geweest en blijft hier nou eenmaal gevoelig voor, gisteren gebeld merrie weer acuut bevangen.
Ze gaan haar nu ook testen op cushing, hier krijg ik snel de uitslag van.

Ik ga vanmiddag een zak Pavo care for life halen, schijnt ook fijn voer te zijn.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:48

Cissie, je had mijn vraag nog niet beantwoord. Ik ben benieuwd of je foto's heb laten maken en hoe het met het hoefbeen is gesteld. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Verder iedereen weer sterkte met de hb paardjes..het is een rotziekte

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:16

piecon schreef:
Cissie, je had mijn vraag nog niet beantwoord. Ik ben benieuwd of je foto's heb laten maken en hoe het met het hoefbeen is gesteld. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Verder iedereen weer sterkte met de hb paardjes..het is een rotziekte

Staat er wel tussen maar niet gequote, op de vorige pagina.

Het rechter voorhoefje kwam ten tijde van de foto bijna door de zool heen, volgens de da die de foto's gemaakt heeft op 2 mm na.
En het linker voorhoefje is licht gekanteld.
Dr achterhoeven zijn eveneens bevangen maar geen kanteling.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 06:27

Oei dat is niet best...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:52

piecon schreef:
Oei dat is niet best...

Helaas niet idd.
We hopen er maar het beste van....

Ze loopt nu sinds 4 dagen op 1,5 zakje bute ipv 2 zakjes en het verschil is behoorlijk.
Ze stapt nog maar dat was het, op het zachte loopt ze niet kreupel maar op het harde wel.

Heb de vit e met msm net binnen gekregen de omega 3 komt waarschijnlijk morgen binnen.
Hopelijk geeft dit op den duur iets meer verlichting.

Ik blijf hoop houden, maar deze is wel erg broos.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:46

Ik ben het waarschijnlijk/ hopelijk net voor geweest.... althans: er was wel degelijk sprake van pijn, maar smid en DA vinden hem weer uitzonderlijk goed.
Wel vind ik hem nog erg stijf, houten klaas.
Hij wil wel graag weer lopen en draaft ook aan uit zichzelf, maar hij is echt een hark... (het is al geen soepel tiep van zichzelf).

Waren jullie paarden nadien ook nog stijf/ stram?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:19

Na een (bijna)-bevangenheid bedoel je?
Ja, vaak wel omdat ze natuurlijk toch in een stand gaan staan of lopen die zo min mogelijk pijn doet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:24

Dat gaf de DA ook al aan..... Ik was even benieuwd naar jullie ervaringen.
Voorlopig blijf ik nog even lekker onbelast stappen, kijken of het wat beter wordt.
En anders laat ik hem maar even lekker losmaken.

Thanks!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:12

Heeft iemand ervaring met (of weet iemand van) een goede HS die ook Drenthe in aandoet?

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:55

Voor het geval het nog niet bevestigd was; dat met die groef in de hoeven is inderdaad normaal. Mijn haflinger is ooit veel te kort bekapt en is sindsdien telkens bevangen. Hoe doen jullie dat met graasmaskers als ik vragen mag? Heidje krijgt altijd van die grote wonden/eeltplekken. Ik heb nu een zachte en had eerst een harde, maar ik heb het idee dat ze door dit gaatje helemaal geen gras binnenkrijgt.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 01:41

NiFallor schreef:
Heeft iemand ervaring met (of weet iemand van) een goede HS die ook Drenthe in aandoet?

Ik heb Jill Rietman van Filipa, erg kundig! Komt denk ik in heel Drenthe wel.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 09:20

JolienHeidi schreef:
Voor het geval het nog niet bevestigd was; dat met die groef in de hoeven is inderdaad normaal. Mijn haflinger is ooit veel te kort bekapt en is sindsdien telkens bevangen. Hoe doen jullie dat met graasmaskers als ik vragen mag? Heidje krijgt altijd van die grote wonden/eeltplekken. Ik heb nu een zachte en had eerst een harde, maar ik heb het idee dat ze door dit gaatje helemaal geen gras binnenkrijgt.

Ik heb het gaatje onderaan wat groter gemaakt en schapenvachtjes aangenaaid tegen eelt en wondjes

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:23

Thirteen schreef:
JolienHeidi schreef:

Ik heb het gaatje onderaan wat groter gemaakt en schapenvachtjes aangenaaid tegen eelt en wondjes

Bedankt! Dat lijkt me ook wel een idee, maar ik ben bang dat het erg nat wordt en blijft. Of gaat dat goed?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:48

Valt wel mee (is nep schapenvacht , droogt sneller ;) ) en ze heeft hem maar een paar uurtjes per dag om hier

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:20

Thirteen schreef:
Valt wel mee (is nep schapenvacht , droogt sneller ;) ) en ze heeft hem maar een paar uurtjes per dag om hier
Tja, Heidje heeft hem 24/7 op. Ik ben met dit kleine gaatje alleen een beetje bang dat ze weer te weinig binnen krijgt en dan nog een keer koliek krijgt of zo. Dan raken we nog van de regen in de drup.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:50

Mijn ervaring was dat dat best meeviel. Pony bleef veel makkelijker op gewicht en was de hele dag druk bezig met stapje - hapje..... Wel bleek dat ik er 2 per jaar/seizoen nodig had, het gaatje sleet van het over de grond schuiven.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:14

Even vraagje.
Remy laat echt goede verbetering zien. Ze loopt weer zo goed als normaal, komt weer normaal haar stal uit, draaien gaat weer ok. Ze staat ook weer recht op haar benen.
Nou heb ik vandaag de DA gebeld hoe of wat nu verder. Hij raadt aan om de Metacam af te bouwen en te kijken hoe ze daarop reageert.
Ze blijft nog wel op het zand staan met oud hooi en water. Qua beweging stap ik elke dag een stukje met haar op het zachte om de doorbloeding op gang te houden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:50

bart mag stoppen met zijn medicijnen :). nu een week aanzien hoe het gaat zonder medicijnen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:16

_Patriciaa schreef:
Even vraagje.
Remy laat echt goede verbetering zien. Ze loopt weer zo goed als normaal, komt weer normaal haar stal uit, draaien gaat weer ok. Ze staat ook weer recht op haar benen.
Nou heb ik vandaag de DA gebeld hoe of wat nu verder. Hij raadt aan om de Metacam af te bouwen en te kijken hoe ze daarop reageert.
Ze blijft nog wel op het zand staan met oud hooi en water. Qua beweging stap ik elke dag een stukje met haar op het zachte om de doorbloeding op gang te houden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Wat fijn dat Remy het goed doet met de Metacam.

Ik ben aan het afbouwen met de pro dynam, heb geen idee of dit anders gaat dan met metacam.
Maar ik doe hetzelfde als met de hogere dosering wbt voeding en huisvesting.
Voor ons betekent dat paddock met geweekt hooi en af en toe even bij de kudde zodat ze kan kroelen en iedereen kan begroeten. Maar dat laatste is tegen het advies van de da in en doe ik uit eigen initiatief.
Kortom geen aanrader voor een ander.

Wandelen mag ik ook niet met dr totdat de medicatie afgebouwd is, ze heeft sterk de neiging om met de medicatie over de pijngrens heen te gaan en deze is niet meetbaar met de pro dynam.
Maar ook dit zal voor ieder paard weer anders zijn.

Ben benieuwd hoe je paardje het de komende tijd gaat doen met minder medicatie....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:18

ilangok schreef:
bart mag stoppen met zijn medicijnen :). nu een week aanzien hoe het gaat zonder medicijnen.

Spannend dus de komende periode, hopelijk verloopt deze goed en kan je paard zonder medicatie!!

Succes!