Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:35

Lastig is dat hoor, maar gelukkig hoef je er niet persee de weg mee op.. Even volhouden nog maar tot jullie weer wat meer mogen doen :(:)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:20

Ik ben afgelopen vrijdag voor de 'laatste scan' naar de DA geweest. Pees ziet er goed uit. De onderste stukje van de blessure kan volgens de DA toch nog wat beter opvullen en hij geeft aan dat ik shockwave kan overwegen. Het gaat dan om 3 behandelingen met een tussenpoze van 10 a 14 dagen.
Hebben jullie hier ervaringen mee ? Enig idee wat de kosten zijn ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:31

Goed nieuws Hartje, fijn!

Ik heb geen ervaring met shockwave. Prijs kan je het best aan de je DA vragen. Ik heb het idee dat shockwave zo een therapie is waarbij de prijzen nogal verschillen per behandelaar/kliniek.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:05

Fijn nieuws Hartje! Ook ik weet niet zoveel van shockwave helaas.

Hoe gaat het met de andere paardjes hier?

Hier is het eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat ik toch een soort van tussen controle laat doen door de veearts binnenkort. Haar been wordt niet dikker, maar ik er blijft een bult zitten die niet veel dunner is geworden na de echo.
Misschien heeft het tijd nodig en wil ik te snel verbetering zien, maar maak me stiekem toch zorgen. :(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:25

Nathalie02 schreef:
Fijn nieuws Hartje! Ook ik weet niet zoveel van shockwave helaas.

Hoe gaat het met de andere paardjes hier?

Hier is het eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat ik toch een soort van tussen controle laat doen door de veearts binnenkort. Haar been wordt niet dikker, maar ik er blijft een bult zitten die niet veel dunner is geworden na de echo.
Misschien heeft het tijd nodig en wil ik te snel verbetering zien, maar maak me stiekem toch zorgen. :(

wat mijn DA vertelde is dat de bult die je ziet litteken weefsel is en dat kan met 6mnd tot 1 jr nog wat weg trekken maar er zal altijd iets te zien blijven
mijn paard zijn been is mooi droog op de bult aan de binnen en buitenkant na
nu met morgen 2 weken dit beslag heb ik het idee dat hij weer stukken beter draaft
het is alleen jammer dat hij erg druk doet in de paddock, ik zie niks aan het been maar ik ga hem toch maar meer beperken en als de anderen binnen staan hem even buiten zetten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:43

Somebitch schreef:
:') ik zie het al helemaal voor me. :+

Ja zal er best neurotisch uitzien voor de nietpeesblessuremensenenpaarden :+ :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:44

Ik ben geen nietpeesblessuremensenenpaarden ;) :P

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:46

Hartje schreef:
Ik ben afgelopen vrijdag voor de 'laatste scan' naar de DA geweest. Pees ziet er goed uit. De onderste stukje van de blessure kan volgens de DA toch nog wat beter opvullen en hij geeft aan dat ik shockwave kan overwegen. Het gaat dan om 3 behandelingen met een tussenpoze van 10 a 14 dagen.
Hebben jullie hier ervaringen mee ? Enig idee wat de kosten zijn ?

Ik heb shockwave laten doen (3 behandelingen) helemaal ah begin vd blessure en de mijne is er heel goed mee hersteld.
Niet goedkoop maar ik vind het het proberen waard.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:47

Somebitch schreef:
Ik ben geen nietpeesblessuremensenenpaarden ;) :P

Nee bedoel jou niet, maar ik zie sommige idd wel eens kijken van mensch...doe niet zo neurotisch..niks te zien aan dat dier...
Vraag het ook regelmatig aan willekeurige toeschouwers hoor...of ze tijdens het rijden een onregelmatigheid zien hahahaha :roll: 8)7

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:14

Dat vragen aan andere heb ik echt afgeleerd! Ik vraag het alleen nog aan mijn instructrice wat zij er van vind. Anders krijg ik 100 verschillende antwoorden die mij alleen maar onzeker maken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:33

idd ik kijk ook alleen maar zelf.

hoorde fries 2 weken geleden weer niet helemaal lekker lopen. afgelopen week maar rustig aan wat buitenritjes gedaan en gister is de cranio weer geweest. tijdens de behandeling zag je zn stand alweer helemaal veranderen en hij loopt weer een stuk beter. vanochtend even op de wei geweest en hij loopt weer perfect en zit weer lekker in zn vel

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:21

Wij zijn alweer 6 weken aan het werk en het gaat erg goed. Van 3x in de week zijn we al naar 4x gegaan. Het werk in de bak zitten we op een 30 minuten buiten rijden we al bij een uur. Waarbij we voornamelijk stappen met wat draf. Gisteren kon ik het niet laten en hebben we een langezijde gegalopeerd. Ik mag maar vanaf februari galoperen, maar hij voelt sinds we rijden gewoon 200%. Af en toe een langezijde kan volgens mij geen kwaad. Daarnaast hebben we een super goede bodem in de bak. Buiten ga ik echt niet Galoperen. Zijn been blijft dik, maar dat zal hij de rest van zijn leven houden vertelde de dierenarts. Het been voelde nog wat warm tijdens de controle 6 weken terug, maar hij aan het werk ging moet dat verminderen en inderdaad het been is niet meer warm.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:12

Fijn ikke dat hij weer lekker in zijn vel zit.

@yarrah: fijn dat het weer lekker gaat. Af en toe een lange zijde lijkt mij ook geen kwaad kunnen. Bij Toran blijft het been ook dikker ten opzichte van wat het was. Zijn been is sowieso ook warmer dan het andere been. Zal gok ik ook altijd wel blijven. Hij is gezond en loopt prima.

Ik ga vanavond voor het eerst sinds een week weer rijden. Mijn zadel lag echt beroerd en daardoor hield hij zijn rug nogal vast en ging hij in 2 delen lopen, voor mijn gevoel. Dit werd vorige week bevestigt door mijn instructrice. Dus nu om de dag gelongeerd met een longeerhulp, hij laat dan helemaal los. Gister is de zadelmaker geweest dus straks maar weer eens rijden kijken of hij nu weer los wilt laten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:18

mijn paard gaat wel lekker, in de paddock gaat hij soms flink tekeer :+
ik stap 2x 20min
vanmorgen komt de DA zijn ijzers zitten ruim 2 weken en we gaan kijken hoe hij het nu in draf doet
volgens mij loopt hij stukken beter :j
zijn been blijft dun de bultjes zijn minimaal

paard is super vrolijk!

https://www.facebook.com/video.php?v=74 ... =2&theater

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:03

zo DA is geweest, zijn pees is genezen de bulten zijn littekenweefsel
vanwege zijn artrose liep hij niet helemaal zuiver maar we gaan nu erop 20min stap en 1 min draf
en dan over 14dgn ong komt hij weer langs

vanmiddag even zadel erop leggen en dan ernaast stappen kijken wat hij doet
na zijn operatie in 2011 ging na 6mnd het zadel er weer op en is hij flink aan het bokken geslagen :+ was 1x en toen kon ik er zo opstappen en wegrijden

ik blijf heel goed opletten en voelen of er geen verandering komt aan het been ,maar ben super blij!!! *\o/*
in het nieuwe jaar gaan we nog een scan maken ,maar dat is meer voor mijn gemoedsrust volgens de DA is dat niet nodig omdat hij kon voelen dat de pees goed was.

we gaan ook met volgende smid beurt kijken wat voor beslag er onder gaat,maar hij zal altijd met ijzers moeten vanwege zijn beenstand [ toontreder]

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:06

Kon voelen dat de pees goed was? Hebben ze geen scan gemaakt dan vandaag?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:21

Somebitch schreef:
Kon voelen dat de pees goed was? Hebben ze geen scan gemaakt dan vandaag?

zijn been was erg dik,en nu al weken niet meer
alleen het litteken voel en zie je, ook het oude litteken van voor 2008

nee geen echo ,daar moet een ander voor komen.

we zijn nu aan het stappen vanaf 4 aug

bij de buurvrouw is na 3mnd een echo gemaakt en die pees [ zelfde pees met gat van 7mm ]was helemaal genezen, zij rijd alweer ruim 1 mnd en is aan het opbouwen

we hebben dezelfde DA

ik blijf hetzelfde doen 2x 20min stap, alleen ga ik erop en dan 1 min draf

ik kan er helaas met mijn slechte knieen niet langer naast lopen en al helemaal niet 1 min rennen -O-
en met dit in zijn achterhoofd kan het geen kwaad om erop te zitten
mocht ik het niet vertrouwen dan stap ik af

ga nu eerst paar dagen nog stappen ernaast met zadel erop .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:27

Ik zou er niet gerust op zijn, maargoed is je eigen keuze natuurlijk :) (al is stappen erop geen grote belasting maar voor het verdere opbouwen zou een scan wel belangrijk zijn imo). Hopelijk is de gedachtengang van de DA goed en zal je geen terugval gaan krijgen. Succes met stappen :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:10

Maar een dierenarts kan toch niet in de pees kijken? Dat het niet dik meer is, wil niet zeggen dat de structuur van de peesvezels dusdanig van kwaliteit is dat het genezen is. Sorry is niet aanvallend bedoeld maar ik zou bij zo'n uitspraak toch zeer mn twijfels hebben. :o

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:15

Ik ook. Mijn paard had bij zijn tussenpeesblessure helemaal geen verdikking en was zelfs niet warm.
Alleen een echo kan je vertellen dat het de goede kant op gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:51

ik ga ook niet verder opbouwen, alleen met stappen erop en 1 minuut draf
heb er net naast gelopen en stukje draf in de berm[ we waren samen met stalhoudster gaan lopen ] en hij liep goed in draf
die echo laat zeker doen in jan

en idd dat ik erop ga zitten is geen extra belasting waardoor de pees weer slechter zou worden
ik kan hem dan wel actiever laten stappen en ik heb geen haast
maar voor mijn knieen is 2x 20min ernaast lopen een grote belasting en 1 min draven gaat echt niet lukken
ik voel vanzelf hoe hij loopt en mocht ik het niet vertrouwen is de DA zo gebeld.

volgens Lingehoeve doe de scan bekeken heeft mocht ik er na 3 mnd al op,heb nu ruim 1 maand langer gelopen
ik vertrouw mijn DA arts wel dat wanneer hij zegt dat het al kan het ook echt kan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:00

Je kan er wel op :j Dat moest ik in het begin ook gewoon stappen. :j Indien je dat niet verder opbouwt kan dat geen kwaad. Maar is wel sonde van je geld, want dan had je dierenarts net zogoed niet hoeven komen. Veel meer kan hij toch niet vertellen dat wat jij ook ziet aan de buitenkant van het been.

Goed dat je in januari wel wilt gaan scannen echt doen hoor voor je verder gaat opbouwen :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:14

Somebitch schreef:
Je kan er wel op :j Dat moest ik in het begin ook gewoon stappen. :j Indien je dat niet verder opbouwt kan dat geen kwaad. Maar is wel sonde van je geld, want dan had je dierenarts net zogoed niet hoeven komen. Veel meer kan hij toch niet vertellen dat wat jij ook ziet aan de buitenkant van het been.

Goed dat je in januari wel wilt gaan scannen echt doen hoor voor je verder gaat opbouwen :)

nou hij was kreupel zo`n 9 weken geleden hij kwam toen echt niet weg, en na 5 weken zonder ijzers was het iets verbeterd maar niet goed genoeg
nu ruim 2 weken met balkijzers is het zeg maar 99% goed, wat ook meespeelt is natuurlijk zijn artrose in hetzelfde been
hij kwam om dat te beoordelen, en ach liever te vaak dan 1x te weinig toch?? ;)

en ik voel en zie idd de buitenkant maar hij `knijpt`erin en voelt toch meer dan ik :D

maar nogmaals ik wil hem nog zeker 10jr bij me houden en overhaast niks!

maar ben gewoon Happy dat eindelijk zijn been het goed doet sinds 4 aug. :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:21

Ik bedoelde meer dat dat sonde is van de kosten, ik had dan direct een scan laten maken dat scheelt dan toch weer... Maargoed wie ben ik :P Ik snap dat je blij bent. :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:42

Somebitch schreef:
Ik bedoelde meer dat dat sonde is van de kosten, ik had dan direct een scan laten maken dat scheelt dan toch weer... Maargoed wie ben ik :P Ik snap dat je blij bent. :D

daar moet een andere DA voor komen, en we hadden al besloten dat we een scan zouden maken dat is dan in jan