[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:03

72 (maar graag via PB).
We hebben een heel emotionele tijd achter de rug en zijn er nog lang niet. Dat is al maanden zo en Isabella gaat volgens mij gewoon met mij mee door die roetsjbaan van emoties. Dat heb je als de band met je paard zo sterk is.
Dus mochten mijn antwoorden hier soms wat wazig zijn geweest, dan weten jullie nu waarom Bloos
(sommige wisten het al; dank voor alle lieve mails).
Hopelijk komt er snel rust in onze emotionele chaos.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 05-11-08 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:04

Ik had nog beloofd om even te melden hoe het af zou lopen met het grasmaskerdrama (ding was binnen 5 minuten stuk).
Bleek inderdaad een productiefout te zijn en ondanks dat ik 2 keer heb aangegeven (zowel via mail als via begeleidende brief) gewoon mijn geld terug te willen en zij hadden dat ook toegezegd als het inderdaad ging om een productiefout! Maar wat blijkt? hebben ze mij toch nog een masker toegestuurd Boos!
Dus ik weer gemaild en wat zeiden ze?
Ja vorige week hadden wij u gemaild dat het inderdaad ging om een productiefout en dat wij u een zwarte toe sturen. Wegens geen tegenbericht hebben wij besloten u de zwarte inderdaad toe te sturen!
Ik heb verdorie niet eens een mail gekregen! Boos!
Bovendien hadden wij de afspraak dat ik mijn geld terug zou krijgen. Heb ze daarover weer gemaild en als dat niets oplevert, gaat mijn moeder er achteraan. (die is daar veel beter in Nagelbijten / Gniffelen die heeft zich al eens onder een boete uitgel*ld die ze al had gekregen!).
Het is toch absurd Boos!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:05

Nogmaals sterkte... alle erge dingen komen vaak tegelijkertijd....
Hopelijk komen echt snel weer mooie tijden!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:24

Ingrid, gecondoleerd en heel veel sterkte Ach gut

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:23

@Ingrid balen zeg Ach gut ik werd echt verdrietig toen ik het las Ach gut Hoop echt dat Isabella snel weer opknapt.

Es heeft vandaag weer "gelopen", kon ik d'r stal mooi goed uitmesten en de zaagsel laag weer losschudden.
Ze staat weer wat meer, alleen worden d'r benen weer dik......maar goed we hadden een aardige dag dus ik klaag niet.

Mijn eetlust begint ook weer terug te komen....emoties zullen nog wel komen maar op dit moment heb ik een heel rustig gevoel, dankzij mijn kanjer paard want die geeft mij dat gevoel!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:04

Ingrid, gecondoleerd.. Ach gut

Timbers, fijn dat je er zelf nu ook iets geruster bij bent.. niemand - en zeker je paardje niet - heeft er iets aan als jij eraan onderdoor gaat Ach gut

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:48

Ik meld me ook maar even als eigenaar van een rondom bevangen paard.. Verdrietig

Mijn DA belde me vanavond met de uitslag van het bloedonderzoek: het LDH niveau is 2 x hoger dan dat het zijn mag en er zijn licht verhoogde vetzuren aangetroffen. Verder is alles in orde. Mijn DA wist zelf er ook niet zo 1-2-3 iets te maken van die zeer verhoogde LDH uitslag.......... is er hier wellicht iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en wat de evt. conclusie daarvan was?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:10

is dat ldh geen melkzuur?
Dat de spieren zijn verzuurd misschien?
Komt vaak voor in combinatie met hoefbevangenheid....isapaardje weet dit waarschijnlijk wel.
(maar die heeft vandaag iets anders te doen,dus misschien reageert ze later..)
sterkte en houd ons op de hoogte!
(waardoor is ze bevangen geworden?)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:06

Timbers, fijn dat het toch weer wat beter lijkt, en Yellowfish heeft gelijk, Es heeft iets positiefs nodig om zich heen Ach gut .

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:07

Jannepauli schreef:
Ik meld me ook maar even als eigenaar van een rondom bevangen paard.. Verdrietig

Ow jee, rondom nog wel... Ik denk ook dat LDH met melkzuur te maken heeft, maar weet het niet zeker. Is het niet een combinatie van spierbevangen en hoefbevangen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:33

@ cowgirl
Je bent gisteren toch op de kliniek geweest? Of is de afspraak vandaag?
Ik ben niet nieuwsgierig hoor Haha! maar ik ben wel heel benieuwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:36

Ik ben inmiddels wat verder met mijn pluizerij.. LDH is idd gerelateerd aan weefselverlies/melkzuur.. om dat te bestrijden geven we nu ook een hoge dosis Vit.E+Selenium per dag.

Op zich kan dit ( en de bevangenheid) te maken hebben met het feit dat mijn paard veel te dik bleek te zijn .. dikker worden gaat zo sluipend dat je het niet in de gaten hebt en pas gealarmeerd wordt als een 'vreemde' langs komt en dan zegt dat je paard te dik is. Mijn paard is 'vanzichzelf' al heel groot en zwaar - haar gewone gewicht is circa 720 kg (stkmt 1.75) maar ze is ongelooflijk breed gebouwd en zolang ze geen vetplekken krijgen ( vetophopingen rug,schoft enzo) dan valt het niet zo op.
Bij meting bleek ze echter al op circa 850 te zitten en ik vermoed dat de 'schuldige' onze nieuwe wei is. We hebben die weide nu sinds een jaar en de paarden eten zich tonnetje rond.

Uiteraard nu geen weidegang meer en dag en nacht op het zand van de rijbak met hooi.

In overleg met onze DA was ik al begonnen met 'afvallen' en heb dat zeer voorzichtig gedaan. Dus niet in één klap terugzetten op veel minder voeding, maar geleidelijk aan. Het vermoeden is nu toch dat door het afslanken er veel gifstoffen vrijkomen en dat dit mogelijk de acute rondom bevangenheid veroorzaakt heeft.

Ik zit dus in een mooie vicieuze cirkel: afvallen mag niet, bewegen kan niet...

Heeft iemand hier misschien ervaring met Laminaze van de paardendrogist?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:42

@ Jannepauli Helaas welkom hier.
850 kg? Dat is behoorlijk zwaar. Lastig dilemma, als ze nu niet mag afvallen. Het klinkt aannemelijk dat ze teveel afvalstoffen heeft door het afvallen.
Voor de hoefbevangenheid is het beste alleen nog maar oud hooi te geven, verder niets, geen krachtvoer. Als je voldoende hooi geeft, zal ze toch niet teveel afvallen denk ik. Wat heeft de VA gezegd over het dillema?

Koelen van de hoeven vinden veel paarden fijn als ze in de acute fase zijn. Image vond afspuiten te pijnlijk, dus maakte in het zand rondom haar hooi nat, zodat ze in het natte zand kon staan. Ik had ook een deel van haar box met nat zand, en daar ging ze ook geregeld in staan.

Ik heb zelf geen ervaring met Laminaze

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:04

Krachtvoer kreeg ze sowieso al niet - ik geef nu wel dagelijks een handje lucerne maar dat is alleen om de medicijnen in te verstoppen. En ja hooi - mijn speurtocht naar oud hooi is al begonnen en ik heb al wat tips van her en der.. in mijn buurt is iedereen door het oude hooi heen.
Het hooi wat de paarden tot nu toe kregen is hooi van eigen land maar dat moet ik nu ook maar niet meer geven - het is afkomstig van dezelfde wei als waar ze waarschijnlijk bevangen geraakt is.

De paarden staan nu 24'/7 in de rijbak op zand - in de stal komen ze niet - de bakbodem is redelijk stevig en vochtig. Geen van mijn paarden heeft ijzers. In de bak loopt ze voorzichtig maar toch redelijk - zodra ze echter een pootje op de stenen plaats voor de stallen zet, wil ze geen stap meer verzetten.

Het is in-triest om je paard er zo bij te zien staan..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:22

Jeetje....ben een tijdje niet hier geweest en dan weer een heleboel ellende... Verdrietig
Ik heb nog láng niet alles gelezen (heb ook niet zo heel veel tijd), maar wat ik heb gelezen klinkt niet zo best.

@Isapaardje: Heel veel sterkte met Isabella, ik hoop voor je (en haar) dat ze nu eindelijk eens een paar jaar helemaal gezond blijft! Ook nog gecondoleerd met je schoonvader, het zit je echt niet mee de laatste tijd. Ach gut

@Jannepauli: Mijn pony werd ook bevangen na een nieuw weiland. Ook hij werd langzaam aan te dik en ik had niets in de gaten...
Gelukkig was hij toen niet zo heel zwaar bevangen, maar een paar jaar later dus wel heel erg (en ook rondom). Hij wilde toen niet alleen niet meer lopen, maar zelfs niet meer staan...goddank zijn we daar inmiddels doorheen en is hij al een jaartje helemaal stabiel, ookal zijn we er nog niet helemaal. Ook Victor heeft een paar maanden lang een hogere dosis vit.E/selenium gehad en ik heb hem ook magnesium bijgegeven (na de vit.E/sel kuur). Ervaring met Laminaze heb ik wel, maar da's al een hele tijd geleden (na de eerste bevangenheid). Ik kan je daar weinig zinnigs meer over zeggen, helaas.

Iedereen heel veel beterschap met de paarden/pony's en ik zal straks weer even bijlezen...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:23

Ja, da's inderdaad triest, maar ze loopt nog en da's heel positief! Ik zou, als ik jou was, niet onbeperkt hooi geven (als je dat al doet) maar 4x daags met als aanvulling een mineralenliksteen. Lucerne echt minimaal bij de medicijnen. En als je te rijk hooi hebt het laten weken in water (minimaal een half uur).

Sterkte ermee Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:24

Jannepauli: vervelend dat je hier nu bent.
Ik heb laminaze gegeven in de acute fase. Als ik me goed herinner is dat het eerste wat ik naast hooi ben gaan geven. Laatst heb ik trouwens ergens gelezen dat het niet in de acute fase mocht.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:43

Hi luitjes.....

Ik ga zo weg... eerst naar stal... alles klaarmaken (geen idee wat, maar toch... ) en dan .... op naar de kliniek...

Keb buikpijn, ben zenuwachtig, ben bloednerveus... kortom,... Gestoord

Het weer hebben we al mee... lekker zonnetje... dus op naar het goede nieuws... duimen he!

En tot straks

Doei!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:50

yep...ik duim voor je!!!
Jannepauli: gelukkig heb je de mogelijkheid haar in de bak te laten lopen!(en loopt ze nog...)je bent er waarschijnlijk op tijd bij....hoewel 4 hoeven hoefbevangen,en dan ook nog zoveel kilo's erop....Staat ze wel "normaal",gewoon recht op 4 benen,of hangt ze erg achterover?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:21

Toen ik haar vorige week vrijdagochtend in de bak aantrof, hing ze heel lichtjes achterover.. dat deed natuurlijk bij mij alle alarmbellen dubbel en dwars afgaan en heb meteen onze DA gebeld. Die woont gelukkig vlakbij en is zo'n lieverd die dan binnen 15 minuten bij je op de stoep staat.
Het hangen was al bijna meteen ná de eerste medicatie weg: wat je haar nu ziet doen als ze even stilstaat is telkens van het éne been op het andere het gewicht verschuiven, even een hoefje optillen en dan weer belasten. Lopen gaat met kleine voorzichtige passen, maar op het harde verzet ze geen stap - dan moet ik haar bijna dwingen. Vijf meter van de rijbak naar de stal over de straatstenen, kost 10 minuten.

Ik heb nu overal in de rijbak kleine plukjes hooi gelegd zodat ze van plek naar plek moet lopen om te eten. Dat kan ze in haar eigen tempo doen maar dan blijft ze wat bewegen en ik denk dat dat goed is om de bloedsomloop ( en dus de afval verwijderen) licht te stimuleren.

De DA komt straks nog 's polshoogte nemen en een emmer magnesium brengen.
Want naast dit leuke (not!) gebeuren staat er hier ook nog een knollie die zwaar magnesiumtekort blijkt te hebben en een ontstekingsbeeld in het bloedbeeld geeft. ( Alarm! Short bowel syndrome??).
Hmm.. fijne lappenmand hier.. niet leuk.

Oh, nog een vraagje: kent iemand hier Cavalor Solemate? Ik zag een advertentie in de ROS en vroeg me of dat iets is?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:52

Cow_girl....ik zal voor je duimen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:12

Cow-girl: hier nog een die druk aan het duimen is.
Jannepauli: ik ken het niet. Ik ben ook erg geinteresseerd in het magnesium tekort en het short bowel syndrome. Kun je daar nog iets meer over vertellen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:13

Short bowel syndrome bij mensen betekent meestal dat een deel van de darmen operatief verwijderd is ( iggv tumoren enzo) - dat kan resulteren in een slechte magnesiumopname en dus gebreken opleveren. Bij paarden is het een verminderde werking van een deel van de darm, door bv ontsteking, tumoren etc.
Het is niet echt bekend waarom een paard magnesium verliest en dus op een veel te laag magnesiumniveau in het bloed zit - soms is het aangeboren, maar echte duidelijke aanwijzingen buiten het short bowel verhaal zijn er niet..
Het feit dat mijn Fries een ontstekingsbeeld in het bloed toont plus een zwaar magnesiumtekort blijkt te hebben, vind ik wel eng..

Hoe dan ook, tekort aan magnesium geeft een hoop klachten ( huid, prikkelbaarheid) en mijn Friesje moet weer behoorlijk bijgespijkerd worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:24

Jeetje! Misschien moet ik ook maar eens een bloedtest aanvragen voor mijn pony. Kan er ook een magnesiumtekort onstaan door gebruik van medicatie?

(Geld krijg ik volledig terug van het grasmasker! Haha! Ze hadden ook per ongeluk een hele dure cap en handschoenen bij mijn bestelling gedaan... dus nu heeft iemand anders waarschijnlijk een hele lege doos gekregen Nagelbijten / Gniffelen Ik stuur alles morgen weer terug)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:55

Jannepauli: bedankt voor je antwoord. Ik had al gegoogeld op Short Bowel Syndrome en kwam terecht op sites waarbij bij mensen een stuk darm was weggehaald.
Dus ik was heel beniewd hoe jij hier op kwam bij je paard.
Ik weet dat magnesium en calcium in dezelfde groep vallen, maar dat calcium door het lichaam veel makkelijker wordt opgenomen en dat het lichaam de magnesium die niet gebruikt wordt dan uitscheidt.

Mijn paard Indiana is hoefbevangen geweest in 2005 door (wat we toen nog niet wisten) insuline resistentie. Of ze een magnesium tekort weet ik niet, in ieder geval niet door bloedonderzoek. Wel kan ik zeggen dat voor haar de magnesium een wereld van verschil heeft gemaakt in het afvallen.
Nu krijgt ze ook weer magnesium. Ik wil dit een aantal weken geven, met als achterliggende gedachte dat als ze toen een tekort had, ze dat nu waarschijnlijk weer zal hebben.