[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:00

@ Singasong Volgens mij vijlde de hs het nog wel bij. Dit deed ze dan nadat het ijzer eronder zat, zodat de hoefwand ontlast werd.

@ marjoleinft Wat fijn dat je haf zo vooruitgaat! Echt een verbetering, je paardje toont ook een stuk blijer (is lekker rond aan het kijken ipv geconcentreerd op het lopen).

Ook fijn te horen dat het met meerdere paardjes beter gaat!

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:09

ik meld me aan als lotgenoot..

bart vandaag ook hoefbevangen aangetroffen. ik was zelf net weg dus gelukkig hebben mensen op stal gezorgt dat er een dierenarts bij kon komen. ik ben toen naar huis gegaan (was 2,5 uur met de auto) en ben gaan kijken bij 'm.

nu maar hopen dat de medicatie helpt voor hem en hopen dat het snel beter gaat! :(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:10

flavlip schreef:
@ Singasong Volgens mij vijlde de hs het nog wel bij. Dit deed ze dan nadat het ijzer eronder zat, zodat de hoefwand ontlast werd.

Ik zal er niet verder op in gaan. Is meer iets voor het 'hoeventopic' ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:16

ilangok schreef:

bart vandaag ook hoefbevangen aangetroffen. ik was zelf net weg dus gelukkig hebben mensen op stal gezorgt dat er een dierenarts bij kon komen. ik ben toen naar huis gegaan (was 2,5 uur met de auto) en ben gaan kijken bij 'm.

nu maar hopen dat de medicatie helpt voor hem en hopen dat het snel beter gaat! :(

Pfff staat je paard op 2,5 uur rijden van je vandaan of begrijp ik dat verkeerd?
En ik maar denken dat ik het zo zwaar had met 3 keer pd dag 20 min reizen.

Wat vervelend dat je ook een hoefbevangen paardje hebt, hopelijk reageert hij goed op de medicatie.

Sterkte de komende periode!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:25

Even een vraag die vooruit lopend is maar toch.

Mijn hafje krijgt de afgelopen maand 2 zakjes bute pd, daar doet ze het de laatste 2 wk als een speer op.
Ze draaft en galloppeerd als een malle en is in dr doen en laten helemaal zichzelf.
Nu moet ik van de da vanaf vandaag gaan afbouwen.
Van 2 zakjes naar 1,5 zakje.... Hij heeft mij op het hart gedrukt dat als dit niet lukt dat ik de knoop door moet hakken.
Inslapen dus.....

Maar ik kan dat niet, niet omdat ik dr kostte wat het kost bij me wil houden maar meer omdat ik gevoelsmatig het niet kan verkroppen dat een pony die super goed loopt op 2 zakjes bute en nog niet goed kan lopen op minder de dood in wil jagen.

Zijn er meer mensen die hun bevangen paardje een langere periode op 2 zakjes bute hebben laten lopen en waarbij het goed gekomen is?

Ik ben pas 1 dag aan het afbouwen maar schijt peulen voor als het niet lukt.
Voor hetzelfde geld gaat het goed op 1,5 zakje maar stel dat het niet lukt..... Ik zie zoveel verbetering de afgelopen tijd dat ik niet op wil geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 02:01

Mijn paard heeft 3 maanden op 4 zakjes gestaan in 2007.
Niet aan te bevelen, maar we moesten wat. 7 jaar later racet ze hier nog steeds door de wei,

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:09

janouk schreef:
Mijn paard heeft 3 maanden op 4 zakjes gestaan in 2007.
Niet aan te bevelen, maar we moesten wat. 7 jaar later racet ze hier nog steeds door de wei,

Jeetje, dat is even andere koek.

Wat een verschil met het ene advies van de da en de ander.
Nu had ik dat al gemerkt nadat ik over ben gestapt....
Gelukkig heb ik de hoefsmid aan 'mijn kant' staan en dat is tevens de smid van de kliniek waar de da werkzaam is dus ik heb nog hoop dat hij op de da in kan praten voor het geval het niet lukt.

De hoefsmid ziet op een redelijk korte termijn al veel verbetering aan dr hoef dat hij net zoals ik goede hoop heeft voor de toekomst.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:22

Toen ik op de kliniek kwam na 3 maanden waren ze boos om de hoeveelheid van 4 zakjes, volgens hen kon je daarmee een olifant met een gebroken poot op de been houden :o
Image had een ontstoken hoefbeen. Nadat het hoefbeen schoongemaakt was, kon de hoeveelheid pijnstilling versneld afgebouwd worden.

Ik weet niet wat medisch de juiste weg is. Iedere patiënt is anders, het is echt maatwerk. Er zijn richtlijnen, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Dit is echt samenwerking tussen smid, veearts en eigenaar.
En dan nog.....soms heb je pech en redt het paard het niet en soms heb je mazzel en lukt het om het paard er doorheen te slepen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 09:00

Het is vanachter de computer moeilijk te beoordelen waarom de DA dit advies gaf. Ik neem aan dat hij dat baseert op de toestand van de hoef - persoonlijk vind ik het wel wat kort door de bocht.
Wel een paar opmerkingen: je schrijft dat het paard goed loopt op 2 zakjes bute - tja, dat is natuurlijk niet waar. Hij loopt goed omdat er pijnstilling gegeven wordt, maar dat betekent niet dat de hoef al genezen is. Het nadeel van een dergelijke hogere dosis is natuurlijk dat het paard zich gaat forceren. en daardoor krijgt daadwerkelijke genezing geen kans als hij loopt te rennen en te galopperen.
Je moet je voorstellen dat de lamellen - ook bij geringe kanteling van het hoefbeen - ontstoken zijn en mogelijk losgelaten hebben van de hoefwand. Dat moet in rust genezen! Dat betekent dus wel degelijk dat je de bewegingsruimte van het paard moet beperken - op stal hoeft niet, maar niet op een grote paddock waar hij heen en weer kan sjezen. Ook niet aan de hand laten lopen.
Het opnieuw aanhechten van de lamellen aan de hoefwand duurt minimaal 6 maanden, afhankelijk van de ernst van de kanteling.

Ik vermoed dat als je de pijnstilling gaat minderen, het paard weer slechter gaat lopen. Dat hoeft geen reden te zijn om hem dan maar te laten inslapen. Je kunt ook bedenken dat het paard dan een betere kans krijgt om te herstellen: hij zal minder gaan rennen en dat bevordert het genezingsproces.

Ik zou in ieder geval naast de medicatie voldoende Vit E en Omega 3 geven - dat werkt celherstellend en ontstekingsremmend.
Afwachten en geduld hebben.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:15

Even eind update:
Roos (Haflinger) was net voor hemelvaart bevangen geworden, na een zweer. Met de zakjes en na de prik was het al gelijk een stuk beter. Nadat de zakjes gewoon waren gestopt toen ze klaar was bleef ze goed lopen en na 2 weken ben ik rustig gaan stappen en heb ik dit opgebouwd. Ze heeft wel het masker steeds omgehouden in de wei. Ze had trouwens ook pas beginnende bevangenheid. Nu rijd ik al weer een paar maanden weer normaal en is er niets meer van te zien! Sinds begin deze week is het graasmasker afgedaan (afgebouwd)!!
Ik ben blij dat we er zo goed van af zijn gekomen! Ze staat nu ook gewoon weer op normale ijzers en er is niets meer van te zien!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:00

@ janouk,

Dat is idd een compleet andere diagnose en aandoening.
Niet te vergelijken met hb lijkt me.
Fijn dat je paard ondanks het bute gebruik geen schade heeft opgelopen en het nog steeds prima doet.

@ Jp,
Met goed lopen bedoel ik uiteraard niet dat ze ook daadwerkelijk goed loopt, het is allemaal schijn met die bute.
Dat snap ik helemaal.

Je uitleg over teveel bewegen in combinatie met het herstel van de hoef klinkt logisch.
Ze loopt idd in een paddock waar ze behoorlijk wat bewegingsvrijheid heeft.
Ze leek de afgelopen tijd een beetje boven zichzelf uit te stijgen. klinkt misschien vreemd maar ze voelde zich superpaard ofzo die alles aan kan.
Daarom is het ook maar beter dat ze wat minder bute krijgt en dus wat meer rust voor de hoeven.
Tenminste zo denk ik er nu over nav je uitleg.

Wbt de vit e en omega 3, is die van paardnatuurlijk een goeie?

Bedankt voor de reacties!
Deze insteek had ik nog niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:11

cissie schreef:
@ janouk,

Dat is idd een compleet andere diagnose en aandoening.
Niet te vergelijken met hb lijkt me.

Juist omdat de syptomen zo op elkaar lijken (kloppende aders, warme hoeven, naar achteren hangen, ontstoken hoefbeen/lamellen, losgescheurde lamellen, fors gekanteld hoefbeen, etc) , wordt de diagnose geregeld verward met Hoefbevangenheid. Uiteindelijk is ze door overbelasting van het andere voorbeen; mechnisch hoefbevangen geraakt aan het andere been.

En JP heeft helemaal gelijk. ALs het paard pijn voelt, is het een stuk voorzichtiger en krijgen de hoeven en het lijf tijd om te genezen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:28

Eigenlijk heb ik dus de mazzel dat ze het zo ontzettend goed doet op die 2 zakjes.
Want dan kan ik nu af gaan bouwen tot het punt waarin ze acceptabel loopt maar niet uit dr dak gaat van enthousiasme.

En dus een eerlijke kans krijgt om te gaan herstellen.
Jammer dat de da geen dergelijke uitleg geeft, dan had ik vanaf het begin tenminste iets begrepen van de wijze waarop een hb hoef kan herstellen.

Nogmaals dank voor de uitleg!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 10:33

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:56

Was het hoefbeen van jou paard gekanteld Cissie?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:27

Bedankt voor de links!!

Ja de ene hoefje is behoorlijk gekanteld bijna door de zool heen en de andere licht gekanteld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:04

Jannepauli schreef:

Ik heb altijd de Vit E/Selen van Chevivit.
Die leek het zuiverste, en wellicht ook het best werkzaam omdat Vit E oliegebonden is?

Maar jij bent iemand die ook altijd flink in de info duikt, en vind dit dus een goed product?
Een pony zou 8 gram per dag moeten krijgen, maar ik kan nergens vinden hoeveel gram vit E je dan per dag geeft?
Weet jij dat?

Nog een vraag: wie van jullie heeft ook de darmflora opgekrikt na HB? Bij mijn pony is een verstoorde darmwerking naar alle waarschijnlijkheid debet aan zijn situatie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:52

Ik geef zelf de voorkeur aan de Vit E van Pharmahorse omdat het ook MSM bevat en dat werkt ook ontstekingsremmend. Voor Vit E poeder moet je inderdaad altijd met wat olie mengen om het goed opneembaar te laten zijn. Die van Pharmahorse heeft daarin voorzien door lijnzaad toe te voegen, dat geeft voldoende olie-achtige stof, maar je kunt altijd zelf nog een scheutje olie (lijnzaad) extra meegeven.
Gebruiksaanwijzing: Paard: 4 maatschepjes per dag. ( paard dus 16 gr)
1 maatschepje is circa 4 gram (maatschepje bijgevoegd).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:06

Jannepauli schreef:
Ik geef zelf de voorkeur aan de Vit E van Pharmahorse omdat het ook MSM bevat en dat werkt ook ontstekingsremmend. Voor Vit E poeder moet je inderdaad altijd met wat olie mengen om het goed opneembaar te laten zijn. Die van Pharmahorse heeft daarin voorzien door lijnzaad toe te voegen, dat geeft voldoende olie-achtige stof, maar je kunt altijd zelf nog een scheutje olie (lijnzaad) extra meegeven.

Dank voor je uitleg!

Maar kom je met die 8 gram wel aan 1000 gram Vit E per dag?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:39

cissie schreef:
ilangok schreef:

Pfff staat je paard op 2,5 uur rijden van je vandaan of begrijp ik dat verkeerd?
En ik maar denken dat ik het zo zwaar had met 3 keer pd dag 20 min reizen.

Wat vervelend dat je ook een hoefbevangen paardje hebt, hopelijk reageert hij goed op de medicatie.

Sterkte de komende periode!!!

neee hahahaha, ik was een weekendje naar familie. normaal 10 minuutjes fietsen :).

heel erg bedankt! gelukkig vind hij de medicijnen erg lekker en hij heeft ook minder pijn door de medicijnen, erg fijn voor hem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:06

Ninx schreef:
Jannepauli schreef:

Dank voor je uitleg!

Maar kom je met die 8 gram wel aan 1000 gram Vit E per dag?

Dat lijkt me een beetje te veel van het goede!! Je bedoelde waarschijnlijk 1000 IE (intern. Eenheden) ?
Dat moet ik voor je uitrekenen..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:40

Jannepauli schreef:
Dat lijkt me een beetje te veel van het goede!! Je bedoelde waarschijnlijk 1000 IE (intern. Eenheden) ?
Dat moet ik voor je uitrekenen..

Euh... ja :+
Ik wil het arme beest niet vergiftigen uiteraard ;-)

Dank voor je moeite :-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:59

Heb even nagevraagd bij Pharmahorse hoe de concentratie is:

2 maatschepjes Pharmahorse Vit E is 1000 IE

(oftewel 8 gram van het poeder)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:04

Hey, dat is superattent!!! Dank je! In dat geval ga ik het supplement bestellen. Dank voor de tip.

Tot slot: ik had het al eerder gevraagd... maar er gaat wel eens wat verloren in al dat 'post' geweld. In hoeverre doe jij iets met probiotica om de darmwerking te optimaliseren? Ik kom dat toch heel regelmatig tegen.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:58

Is get normaal dat er een redelijk dikke groei streep op de hoef komt na bevangenheid?