Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:19

Haha ja idd Fransje...de peesblessure tussen mn oren is ook bijna genezen...
Een benenkijker zal ik wel altijd blijven...tot irritatie van mn man af en toe...(kijk jij eens...is het nu dik, kijk nu nog eens, is het na het rijden verder afgelopen of toch weer dikker, enz enz enz enz) :')

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:19

Dat is een nare blessure Luckyboy!

Gelukkig ook veel positieve berichten.

Star zijn been wordt gelukkig steeds iets dunner, als is hij nog steeds erg dik van die bloeduitstorting.
Donderdag gaan we terug voor een scan.

Koel hem nu twee keer per dag, en ik ben elke keer weer blij als ik hem zonder gekkigheid weer op stal heb. Als je
naast hem loopt springt hij uit het niks met 4 benen in de lucht of gaat staan bokken. Ook
probeert hij je de hele tijd te bijten. Hoop echt dat hij donderdag wat mag, al is het maar een beetje stappen aan de hand.
Hij is helemaal klaar met op stal staan , wat ik goed snap.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:56

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:29

wauw dat is idd behoorlijk intresant ben benieuwd hoe het afloopt

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:47

Heel interessant inderdaad! Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:17

Hier eigenlijk niet veel nieuws te melden. Pony staat nog steeds op rust (dwz overdag alleen buiten op de wei en 's nachts op stal). Door winterhaar is moeilijk in te schatten hoe zijn been nu is. Het ziet er goed uit, het voelt ook goed aan. Ik ga proberen om de smid deze week hier te krijgen om hem te bekappen. Tegen het einde van maand zou ik opnieuw een echo laten maken. Hij staat ondertussen zo'n 6 maanden op rust. Ik heb wel een merkwaardig probleem. Volgens mij is mijn homo-ruin verliefd geworden op mij, mss wegens gebrek aan paardenvriendjes. Als ik hem aan het borstelen, of een ander deken aan doe, begint hij te snuffelen aan mij en niet veel later hangt hij zwaaien met zijn 'jeweetwelwat'. Weet iemand hoe dat komt?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:05

Geen gekke dingen bedenken :-)
Hij is gewoon heel ontspannen een paard kent geen verliefdheid.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:53

Esther28 schreef:
Haha ja idd Fransje...de peesblessure tussen mn oren is ook bijna genezen...
Een benenkijker zal ik wel altijd blijven...tot irritatie van mn man af en toe...(kijk jij eens...is het nu dik, kijk nu nog eens, is het na het rijden verder afgelopen of toch weer dikker, enz enz enz enz) :')

Heel herkenbaar. *\o/* Tijdens de dagen dat we op t harde wandelen roep ik om de 15 minuten "benencheck!" en BAM, Fries staat braaf stil en laat me geduldig aan zijn benen voelen. (Terwijl hij met zijn hoofd schuddend op me neerkijkt...)
Ik draaf inmiddels wel aan zonder hartkloppingen te krijgen, we gaan dus best vooruit :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:55

:') ik zie het al helemaal voor me. :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:26

herken het ook helemaal. en als je paardlief los ziet gaan in de wei gaat je hart helemaal een enorme sprong maken.

gister met vriendin lekker buitenrit gemaakt en zelfs stuk gedraaft en stuk galop gedaan. meneer vond het heerlijk. terugweg op de trailer was hij zelfs super braaf. helaas bij aankomst op stal barste er noodweer los en kon ik hem er nog niet uithalen. hij is toen best in paniek geraakt maar zn been is gelukkig dun gebleven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:05

Nvan riet, misschien mist hij inderdaad vriendes en ziet hij jou nu als vriendje en durft dan eindelijk lekker te ontspannen?

Ik moet zeggen dat ik de blessure redelijk los kan laten alleen kleinere voltes etc durf ik nog niet aan in draf. Ik rijd nu 3 keer per week zo een 10-11 kilometer pak dan ook de galop mee.
Daarnaast werk ik 2 keer per week dressuurmatig: lange lijnen, ohz of aan de hand. De overige 2 daegn heeft ze vrij of gaan we wandelen.

Kijk wel iedere dag even haar benen na maar zie al met 1 oogopslag dat het goed is :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:40

Gringo heeft nieuw beslag, hij loopt er gelukkig super op :D
ik stap nu op de weg 2x 15a20 min, en hij mag de paddock in en dat doe ik in de ochtend klein uurtje bij zijn vriend en in de middag voor wandelen een uurtje
ze rennen wat bokken wat en spelen veel, ik merk dat hij er veel vrolijker door geworden is
hij miste het spelen erg....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:55

Ziet er netjes uit dat beslag! Fijn dat hij er ook goed op loopt, dat is natuurlijk ook de bedoeling :j

Heerlijk voor hem om weer wat los te kunnen in de paddock en te spelen met zijn vriend! Gezond "tussen de oren" draagt ook bij in het herstel! Die laatste foto is leuk!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:16

Gek genoeg, maak ik me helemaal niet meer druk als mijn paard een rare bokken sprong maakt of een sprintje maakt.
Met rijden moet ik zo vaak tegen mezelf zeggen "rustig aan". Daarbij komt dat de blessure niet ontstaan is door rijden o.i.d. en dan wil je graag wat meer. Komt er ook nog bij dat mijn paard heel graag meer wil.
Ik rij nu 3x in de week 30 tot 40 minuten buiten of in de bak en nog steeds geen galop.
Volgende week gaan we naar 4x per week rijden. In januari 5x per week (en dan vind ik het wel genoeg :-))
Naast het rijden of wandelen komt hij elke dag in het land (paar uurtjes) of in de stapmolen.

Ik zit zelfs weer te denken om mijn startkaart te activeren :-).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:22

gaaf Yarrah! :) Wij hopen in 2015 ook weer aan de start te verschijnen ;)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:53

Hoi, ik lees al een tijdje mee, mijn paard heeft sinds juli een peesblessure, zijn checkligament lv zat een flink gat in en de andere pezen waren overrekt.
Het gaat qua herstel eigenlijk hartstikke goed, we zijn weer twee echos verder en het ziet er goed uit allemaal gelukkig.
We zijn nu zover dat we het draven verder uit mogen bouwen en op zich gaat dit prima, ware het niet dat het weer frisser wordt en meneertje ook.
Zijn kudde staat op dezelfde paddock als hij, alleen zit er nu sinds zijn blessure dus een hek tussen, zodat hij de afmetingen heeft van een dubbele box ongeveer, half schuilstal half buiten.
Hij mist duidelijk het lekker rondbanjeren en af en toe eens gek doen, dat is hij nu dus aan de hand aan het doen....laatst complete rodeo aan de hand waar ik niet blij van werd :-( en onder het zadel loopt ie bij iets winderig weer op scherp...zodra er een grasspriet beweegt draait ie om, bokt...gaat draven..bommetje energie dus.
Nu raadde de da me aan, op dagen dat ie zo is er een streepje tranquigel in te stoppen...ik heb het nog niet gedaan omdat ik dat geen fijn idee vind, ben bang dat ie zich doordat ie toch lichtjes gesedeerd is juist een rare beweging gaat maken, zich verstapt oid.
Heeft een van jullie hier misschien ervaring mee?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:08

Toen die van mij dat ging doen heb ik de paddock groter gemaakt. Ieder weekend een meter groter. :j Dit ging heel erg goed en met het rijden werd hij minder fris. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:14

Purkii schreef:
Hoi, ik lees al een tijdje mee, mijn paard heeft sinds juli een peesblessure, zijn checkligament lv zat een flink gat in en de andere pezen waren overrekt.
Het gaat qua herstel eigenlijk hartstikke goed, we zijn weer twee echos verder en het ziet er goed uit allemaal gelukkig.
We zijn nu zover dat we het draven verder uit mogen bouwen en op zich gaat dit prima, ware het niet dat het weer frisser wordt en meneertje ook.
Zijn kudde staat op dezelfde paddock als hij, alleen zit er nu sinds zijn blessure dus een hek tussen, zodat hij de afmetingen heeft van een dubbele box ongeveer, half schuilstal half buiten.
Hij mist duidelijk het lekker rondbanjeren en af en toe eens gek doen, dat is hij nu dus aan de hand aan het doen....laatst complete rodeo aan de hand waar ik niet blij van werd :-( en onder het zadel loopt ie bij iets winderig weer op scherp...zodra er een grasspriet beweegt draait ie om, bokt...gaat draven..bommetje energie dus.
Nu raadde de da me aan, op dagen dat ie zo is er een streepje tranquigel in te stoppen...ik heb het nog niet gedaan omdat ik dat geen fijn idee vind, ben bang dat ie zich doordat ie toch lichtjes gesedeerd is juist een rare beweging gaat maken, zich verstapt oid.
Heeft een van jullie hier misschien ervaring mee?

de mijne loopt vanaf 4 aug met zware verrekking check ligament en gat van 5mm
hij liep helaas kreupel zonder ijzers en staat nu 1 week op aangepast beslag en hij loopt stukken beter
zijn pees voelt [ ziet er aan de buitenkant ] goed aan , er zit litteken weefsel
en hij mag de paddock weer in ,als hij maar geen half uur aan het rennen springen en stoppen is :+
dus soms haal ik hem er uit, maar meestal is het even flink tekeer gaan en dan spelen
nu blijft hij rustig met wandelen [ 2x 20min stap op de weg] en je ziet dat hij weer lekker in zijn vel zit
zijn pees blijft goed gelukkig, ik smeer nog wel gel erop 2x /d

als de pees van jouw paard een eind goed is zou ik hem ook ff los laten en zijn energie eruit laten bokken, liever in de paddock dan naast je op de weg,toch?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 20:22

Mirgino, Myrk heeft het zelfde beslag als jouwe. Ziet er mooi uit , en bij mijne werkt het ook super!!

Esther 28 :ik rij nu een paardje bij en betrap me er ook al op dat ik bij dit paardje ook de hele tijd naar beneden kijk of het wel goed gaat :') terwijl het toch echt een paardje is met keiharde benen !
Volgens mij blijft die "paniek" nog wel een poos ! :D

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:27

@somebitch..ik kan zijn stukje helaas niet groter maken dan het nu is, is nl. met een vast hek en als ik dan zou vergroten dmv draadje oid dan zou de rest van het spul geen betegeld stuk meer hebben en continue in de bagger staan.
@mirgino.. ik liet hem tot voor kort elke dag even los met mn shetlander die op dezelfde paddock staat, dat ging redelijk goed, een enkele keer ff uit zn plaat,maar als ik dan even zn aandacht ving deed ie weer rustig.
Nu staan de andere twee ook fulltime op de paddock en heb hem even een keer losgelaten...maar dan gaan ze toch aan het dollen, ik hield mn hart vast. Pees was na afloop en daags erna nog mooi dun en koel dus gelukkig niks mis, maar DA raadde me aan het niet te doen, een verkeerde sprong/sliding en het kan weer kapot zijn doordat het weefsel nog te kwetsbaar is volgens echo.
We hebben het geluk dat we op stal een drafbaan hebben die we als er niet gereden wordt ook mogen gebruiken om te wandelen of onder het zadel te rijden, ideaal dus, hoef die capriolen niet op de weg te doorstaan ;-) we zullen nog maar even doorbijten, over een week of vier weer een echo, dan zullen we zien of het weefsel er sterk genoeg uitziet om weer in de groep te kunnen.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:30

wat ik me eigenlijk vooral nog afvraag is of er mensen zijn die hun geblesseerde paard sederen om veilig te kunnen rijden, ik blijf het nl. een eng idee vinden en doe het dus nog maar even niet. We rijden hem nu alleen als het weer rustig is en hij zelf ontspannen aanvoelt.
Vanmiddag was ie aan de hand weer levades aan het springen en aan zn olijke hoofd te zien vond ie zichzelf geweldig :-D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:34

ik kijk ook keer als hij de paddock uit komt hoe zijn been is , maar die blijft mooi dun en koel :j

een echo doe ik in jan
vandaag stukje draf gedaan op de weg en hij liep al stukken beter,nu is ernaast lopend niet zo goed te beoordelen maar volgende week komt de DA weer
de mijne gaat elke dag ff flink bokken en rondhollen ,ik hou mijn hart vast hoor :D

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:40

ja als ze gek doen...pfft aan de andere kant denk ik..ze zijn niet achterlijk, ze voelen zelf ook wel aan wat kan en wat niet, maar toch ;-)
Fijn dat ie beter loopt nu...tis maar niks hoor als ze wat mankeren :-)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:01

Purkii schreef:
ja als ze gek doen...pfft aan de andere kant denk ik..ze zijn niet achterlijk, ze voelen zelf ook wel aan wat kan en wat niet, maar toch ;-)
Fijn dat ie beter loopt nu...tis maar niks hoor als ze wat mankeren :-)

nou de mijne mocht op de wei als hij rustig bleef :+

nou dus niet, toen apart gezet ernaast in kleiner weitje.....
op een dag belde stalhoudster hij stond bezweet binnen en had de wei met strepen getrokken, hij maakt slidings met de voorbenen van zo`n 7meter
toen was het klaar ,op stal met hem!
4 aug uit de wei gehaald met dik been en op 29 sept is hij op stal gegaan
achteraf 2 verloren maanden, hij liep er gewoon doorheen :j
hij is echt niet zuinig op zichzelf :n

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:29

oeps das mooi zuur...mijne kan ik zowiezo niet op stal zetten alleen,dan komt ie door de tralies naar buiten denk ik :-p maar ik had de mazzel dat op onze paddock al een vast hek zat om een stuk af te kunnen sluiten tijdens voerbeurten, mijn paard krijgt nl voordroogkuil, van hooi gaat ie hoesten, de rest krijgt gewoon hooi, dus met voertijd gaat mijne even een uurtje apart. Voordeel nu is wel dat ie gewoon kan neuzelen over het hek maar toch geen sprintjes kan trekken enzo. Maar dit blijf ik dus nog maar even voor zn eigen veiligheid volhouden dus. :-)