[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 01:11

Zet meteen de speurneus-bril op: bedoelde je deze?
Citaat:
JP
Leuk filmpje van je dames als ze komen aangalopperen, dan zie je niks aparts meer aan Pauli toch ?
een aantal posten later lees ik echter dat je vind dat ze nu weer minder loopt (waarschijnlijk door de sneeuwringen en de modder) , hoe loopt ze nu op de straat dan ?

Tja, draf en rennen gaat heel best - ik maak me meer plossig over haar stap. Op het harde en op het zand. Ze loopt een beetje zoals wij bv door mul strandzand zouden lopen na een lange, warme zomerdag.. moeizaam. Maar verder kan ik niks verkeerds bespeuren. *zucht*
Gelukkig is onze rijbak weer wat droger en begaanbaar en heb ik mezelf in het vooruitzicht gesteld dat zodra ik door mijn werk-tsunami heen geworsteld heb ( oeffffff) ik weer wat dagelijks grondwerk met de dame ga doen. Heb in een relax-momentje weer 's even de long-reigning DVD van Piet Bakker bekeken en dat lijkt me wel goed voor Pauli.
Hoef ik er ook niet op en gezien jouw vliegles... is dat misschien wel beter ook voor m'n oude botjes. :D

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:34

Ik ben aan het denken om iets bij te voeren, nu krijgt mijn paard enkel nog hooi, stro, zoutblok en water. Ik heb hier al goede dingen gelezen over die formula4feet, dus zou dat iets zijn ?
Verder dacht ik er aan om die f4f dan te mengen met luzerne, hebben jullie ervaring met een bepaald merk dat minder koolhydraten of zo kan bevatten ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:24

Ik heb ook lucerne gemengd met F4F maar ben daar vanwege de scheve calcium|fosfor verhouding toch weer van teruggekomen en gebruik nu Safe & Soud, met alles erin. Wel zo makkelijk, verhoudingen geod op elkaar afgestemd. In de Subli-lucente zaten als extra toevoeging: stenen! In praktisch alle andere lucernes bomvol suiker(Melasse)

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:45

Ik meng gruis (tarwezemelen) met Safe&Sound. Ben ik (En Y !) heel tevreden over.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:35

Ik voer Hartog luzerne bij omdat de eiwitten in mijn hooi erg laag zijn, ik heb laten berekenen na ruwvoeranalyse wat mijn paarden nodig hebben en er geen scheve verhoudingen zijn.
Safe and sound was voor mijn paarden te duur en haalde de scheve verhoudingen ook niet weg.
Heb het trouwens wel lang gevoerd hoor die safe and sound voor ik de ruwvoeranalyse had.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:00

JP, ik heb daar volgens mij nog al eens iets over gelezen, over die calcium fosfor verhouding. Wat is hier dan 'niet goed' aan ? Dat die calcium opname van magnesium beperkt ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:37

Wat kost de safe en Sound eigenlijk, en hoeveel voer je er van?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:44

mysa schreef:

Ik meen dat het iets van 16 euro was en mijn paard moest ik in ieder geval 2 kilo per dag voeren volgens die richtlijnen voor de mineraalbehoefte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:48

Oh, twee kg per dag, da's veel inderdaad. Ik geef sinds gisteren Marstall vito, da's 18 euro per zak van 20kg, maar daar hoef ik maar 750gram ongeveer van te voeren, volgens de verpakking. Ik voer op dit moment maar zo'n 250gram, maar dan krijgen ze wel wat vitalbrokjes bij.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:21

18,50 voor 20 kg en Duur krijgt per dag max 3 grote handen, dat is nog geen kilo, spul is erg licht maar lijkt veel door het ruwvoergehalte. Paard is er ook wel even mee bezig. Ik doe met Nado en Duur samen een week of 3-4 mee, afhankelijk van hoeveel ze krijgen. Valt best mee dus.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:10

Ik voer nu 100 gram pavo vital ( dat is meer als het voeradvies van Pavo zoals op de verpakking aangegeven staat) en 500 gram luzerne bij en ik voer gericht zout bij (zonder jodium) en bewust geen mineralenblok juist omdat mijn hooi erg laag is in natrium loop ik het risico dat ze dan weer teveel aan mineralen likken met het zout mee, ik weet wel wat er in mijn hooi zit door analyse. Ik ben veel goedkoper uit als voorheen (inclusief analyse en voedingsadvies) maar heb ook wel de mazzel dat ik dus een partij hooi op kan slaan voor een jaar, dat is niet voor iedereen haalbaar.
De vraag bij hooileveranciers zou eigenlijk moeten zijn voor mensen die kleine partijen kopen ze misschien iets meer willen betalen en partijen kunnen reserveren met een analyse. Niet eenvoudig, maar als iedereen gaat vragen misschien wel haalbaar. De vraag maakt de markt, zo is het ook gelukt met JKK vrij hooi via de fouragehandelaars en de hooiverkoop uit natuurgebieden, de garantie geven ze je als je er om vraagt. De boer op de hoek kan natuurlijk wel een probleem zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 07:44

Image is nog wel gevoelig rechtsvoor, maar is nu een ruime week zonder F4F. En de vet kwabbels zijn verdwenen. Het is dus echt F4F waar Image niet tegen kan, want ik heb niets anders vervangen in het menu.
Jammer want het leek me een super supplement voor mevrouw. Zo zie je maar, het middel wat voor het ene paard goed werkt, werkt voor het andere paard niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:40

janouk schreef:
Image is nog wel gevoelig rechtsvoor, maar is nu een ruime week zonder F4F. En de vet kwabbels zijn verdwenen. Het is dus echt F4F waar Image niet tegen kan, want ik heb niets anders vervangen in het menu.
Jammer want het leek me een super supplement voor mevrouw. Zo zie je maar, het middel wat voor het ene paard goed werkt, werkt voor het andere paard niet.

heb je een idee tegen op bestanddeel ze slecht reageert?
Het is wel heel bijzonder dat het vet nu weg is..zitten er zoveel calorieen in dat spul?
Moet je nagaan...denk je dus goed te doen om een goed supplement te geven wordt ze er juist niet lekker van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:59

Het zou idd handig zijn om te weten welk pecifiek iets ze zo op reageert, want dat kan tenslotte ook in een ander voer zitten.

Ik voer één voerschep met een kop aan S&S en ik denk dat dat lang geen 2 kilo is, maar ze doen het er goed op. Dus ik vind het wel best :)
Het valt me op dat Boon nu al 2 dagen geen wisselende warme voeten meer heeft en ze oogt veel beter. Het koudere weer zal daar zeker debet aan zijn, want er zit me een laag haar op :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:31

Jannepauli schreef:
Tja, draf en rennen gaat heel best - ik maak me meer plossig over haar stap. Op het harde en op het zand. Ze loopt een beetje zoals wij bv door mul strandzand zouden lopen na een lange, warme zomerdag.. moeizaam. Maar verder kan ik niks verkeerds bespeuren. *zucht*
Gelukkig is onze rijbak weer wat droger en begaanbaar en heb ik mezelf in het vooruitzicht gesteld dat zodra ik door mijn werk-tsunami heen geworsteld heb ( oeffffff) ik weer wat dagelijks grondwerk met de dame ga doen. Heb in een relax-momentje weer 's even de long-reigning DVD van Piet Bakker bekeken en dat lijkt me wel goed voor Pauli.
Hoef ik er ook niet op en gezien jouw vliegles... is dat misschien wel beter ook voor m'n oude botjes. :D

Zitten de sneeuwringen er nog onder en heb je het idee dat het daardoor komt ?

voor vliegles word ik ook te oud hoor , ik ben ook al van voor de eerste maanlanding :o
de veerkracht is er hier ook al een beetje uit,
vroeger sprong je overeind en reed je zo weer verder, nu was ik niet eens meer in staat om er via het krukje weer op te stappen, zo stijf was ik al ...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:33

mysa schreef:

verkoopprijs is momenteel hier € 18,45 en de aanbevolen hoeveelheid van de nieuwe verpakking is 1 1/2 kilo per 500 kg paard.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 22-01-11 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:35

janouk schreef:

hoelang heb je het in totaal gevoerd nu ?
en was je net aan een nieuwe zak/pot begonnen toen je de symptomen kreeg ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:37

DubbelDun schreef:
Ik voer één voerschep met een kop aan S&S en ik denk dat dat lang geen 2 kilo is

Ligt er aan wat voor voerschep je hebt ... ik heb een metalen waar een kg brok op schijnt te kunnen.
Isabella krijgt iedere dag 1 zo'n schep Safe en Sound en omdat ook hier problemen zijn door mogelijk een tekort in voeding, heb ik die hoeveelheid S&S eens gewogen.
Dat was schrikken ... slechts 130 gram !!!

Kun je dus nagaan hoe licht dat dat spul is (maar ook dat ik mogelijk nu wel weet waarom ze tekorten heeft gekregen, want ik voer dit zo al geruime tijd en vaak zelfs nog minder dan een volle schep :o )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:56

Isapaardje schreef:
Kun je dus nagaan hoe licht dat dat spul is ... *knip* )

Ja idd, ik voer Hittie twee maal daags 600 gram en dat is al zowat een 3 liter emmertje vol (3 volle handen is het wel).
Ik weeg het ook nog steeds iedere keer want in de ene hand zit meer brokjes als in de andere en zo kan ik iig constant blijven met het gewicht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:07

Nou dan zal ik het zo toch ook eens gaan wegen. Volgens mij gaat het paard er wel blij van worden :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:38

lolclub schreef:
janouk schreef:

hoelang heb je het in totaal gevoerd nu ?
en was je net aan een nieuwe zak/pot begonnen toen je de symptomen kreeg ?

Image heeft net een aantal weken terug begonnen aan de 2e zak. Binnen een paar dagen kwamen de vetophopingen.
Er zit zoveel in F4F dat het ondenkbaar is te achterhalen waar Image op reageert. Ze kreeg hiervoor Equilin Basic en dat heb ik nu weer besteld. Daar doet ze het goed op met 2 x 1/2 basis brok en ruim hooi.
de F4F voer ik nu op aan de Haflinger; die staat vol in het werk, die kan het er wel bij hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:50

Ik heb net even een plastik voerschep gewogen en dan kom ik op 400 gram !!
Als ik ze het equivalent van hun gewicht zou moeten voeren (2,5 kg ong) dan zit ik op 6 a 7 scheppen !!
Zoveel krijgen ze nog niet eens aan hooi in één voerbeurt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:18

Ja dat is dus het nadeel van de Safe en Sound.
Wij (mensen) zitten te veel vast aan het idee dat het een krachtvoer is, en het ook als zodanig voeren in een daarvoor geplaatste/bestemde voerbak (en die is vaak niet zo groot).

Ik zit er over te denken om de safe en sound te 'splitsen' (de bolletjes en brokjes eruit vissen) en die als soort krachtvoer te geven (een schep daarvan is al gelijk veel meer aan piettemientjes als een schep nu) en dan het overgebleven grashaksel, door het hooi te mengen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:31

Isapaardje schreef:
Ja dat is dus het nadeel van de Safe en Sound.
Wij (mensen) zitten te veel vast aan het idee dat het een krachtvoer is, en het ook als zodanig voeren in een daarvoor geplaatste/bestemde voerbak (en die is vaak niet zo groot).

Ik zit er over te denken om de safe en sound te 'splitsen' (de bolletjes en brokjes eruit vissen) en die als soort krachtvoer te geven (een schep daarvan is al gelijk veel meer aan piettemientjes als een schep nu) en dan het overgebleven grashaksel, door het hooi te mengen.

is het dan niet handiger om de "High Fibre nuts" te bestellen en eventueel de "just grass" ernaast als aanvulling op je hooi ?
beiden zijn geschikt voor paarden met laminitis

http://www.dodsonandhorrell.com/products/horse-ranges/leisure/high-fibre-nuts.html
http://www.dodsonandhorrell.com/products/horse-ranges/forage/just-grass.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:35

DubbelDun schreef:
Ik heb net even een plastik voerschep gewogen en dan kom ik op 400 gram !!
Als ik ze het equivalent van hun gewicht zou moeten voeren (2,5 kg ong) dan zit ik op 6 a 7 scheppen !!
Zoveel krijgen ze nog niet eens aan hooi in één voerbeurt.

goh...maar zou dat geen kwaad kunnen voor IR paarden?
Ik kan mij zo voorstellen dat Pablo er niet zo heel veel bezwaar tegen zou hebben...maar of hij er tegen kan?Ik geloof het nooit.
Ga het ook maar niet proberen ;)

Maar die 6/7 scheppen zijn dus wel de hoeveelheden die de aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen dekken?
Dus als je veel miner geeft zouden ze niet voldoende binnen krijgen aan vitamines?