Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowanda

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:52

ja lastig is het wel maar ik maak nu ook vast een afspraak voor over 2 maandjes dan is dat alvast gepland.
ik ben erg blij dat hij geen erge flares en sheuren krijgt als ze te lang worden, zijn hoefjes zijn mooi hard.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:09

pff :( me hoefsmid belde dat ie pas woensdag kan komen maar dan moet ik werken:( maar eens kijken of ik een dagje kan ruilen. wel balen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:06

Update van de hoefbevangen pony

Ben erg trots op pony en wat we allemaal bereikt hebben met dit dier; ikzelf heb nog nooit het volledige management van een hoefbevangen pony gehad. Ontzettend veel van geleerd, m.n. voer- en bewegingsbeleid c.q. -aanpak.
Hoeven behandelen weet ik zo ongeveer wel. Maar vlgs mijn ervaring is m.n. een correct voer- en bewegingsbeleid most important in dit genezingsproces geweest.

Hoefbevangen pony. Pony was al ruim een half jaar hoefbevangen, echter de laatste 3 maanden van deze periode schuifelde zij in de typisch (klinische) herkenbare hoefbevangenheids-loopje.
Betreffend dier kwam bij mij te staan en na een streng doch doelgericht dieet, beweging en management herstelde de pony binnen 7 dagen aanzienlijk. Pony kon na 7 dagen weer draven en galopperen. Uiteraard herstelt pony nog steeds vandaag de dag.

Eerste bekapping hieronder: status van de hoeven weekje nadat pony enigzins hersteld was van haar hoefbevangen toestand die zeker een half jaar geduurd heeft. De laatste 3 maanden schuifelde desbetreffende pony enkel.
Let op de verbrede witte lijn van 1.2 cm breed en het ultiem rommelig flaky material. de witte lijn valt nauwelijk te onderscheiden; het gaat bijna direct over in de hoefzool. Nauwelijks verschil te zien tussen witte lijn en hoefzool. Tussen de 2 rode lijnen loopt de witte lijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Complete hoefzool is gedaald. Zie foto's helemaal onderin voor het verschil: hoefzool is tijdens het herstel terug naar "boven gekropen". Gezien het feit dat dit een hoefbevangen pony is, betreft het hier zeker geen "volle hoef" (volle hoef betekent: hoefzool niet uitgekapt).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder de foto's van gister, 3 maanden nadat de pony bij mij kwam... zoek de verschillen.
Wel nog 1 dingetje te vermelden = pony loopt probleemloos over de keihard opgevroren kleibrokken in het weiland.
Afbeelding
68 kgs afgevallen. Geen dikke nek meer, geen rare vetbulten achter haal schouderbladen en staartimplant, geen rare vetbult meer bij haar uiers en boven haar ogen, geen "geultje" meer op haar ruggegraat. Nog wat slappe buikspieren: veel galopperen als het weer terug goed weer is zullen haar buikspieren doen ontwikkelen.
Pony staat thans op onbeperkte voordroog, 1 kg wiessencobs & bietenpulp en 1/4de muesli ivm omdat-de-anderen-het-ook-krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Begin bij de rechterhiel en kijk naar de lijntjes
Op deze foto is mooi te zien van binnen naar buiten:
1.) aanhechting witte lijn aan hoefzool als -helaas- nog een zwart randje
2.) de mooi gezonde elastische witte lijn
3.) nog een wit-kleurig lijntje (help Jackie... hoe heet deze lijn ook al weer????? De wetenschappelijke benaming... Kweetnietmeer) Is niet de witte lijn
4.) hoefwand
Afbeelding
Afbeelding
Zeer "stevige" hielen, zeg maar.
Afbeelding
Mmm, linkerhiel kan nog een halve mm-tje lager zie ik nu op de foto. Ultiem slordig van me.
Afbeelding
Geen standaard wild-horse-hoof met mooie lage hielen: hogere hielen hoort bij deze pony. Meer dan dit kan ik er niet van maken op dit moment. Vlgd kapbeurt proberen hielen toch wat lager te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Nog ietwat verbrede witte lijn = 0,6 cm (heb het opgemeten) tegen over de 1,2 cm 3 maanden geleden.
Hoefwand nog iets laten staan: heeft pony nodig om te voorkomen dat ze gevoelig wordt op harde en ongelijk (bevroren) ondergrond. Aanhechting witte lijn aan hoefwand nog niet helemaal ideaal. Maar de witte lijn voelt heerlijk gezond en elastisch aan en geeft een mooi wit en helder beeld al.
Afbeelding
Afbeelding
Voor volgende bekapping: hielen iets lager proberen te krijgen. Zo lijkt het op ondergeschoven hielen en de kroonrand laat ook zien dat haar hielen niet goed zijn op dit moment. Er is bij deze pony ruimte om de hielen (wat) verbeterd te krijgen, zo lijkt het in deze zijprofiel.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:10

Wauw scoxxx, wat 'n vooruitgang!
Diertje heeft erg mooie hoeven zo te zien, en geweldig om te horen dat-ie pijnloos kan bewegen (zelfs nu!).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:12

Ziet er heel netjes uit en fijn dat ie zo makkelijk over de hompen loopt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:56

Mooi is te zien hoe concaaf de hoef is geworden, bij de eerste fotoreeks zie je een hele ondiepe hoef: geen volle hoef als je de steunsels bestudeerd. Is echt een ingedaalde hoefzool zeg maar. Wellicht verklaard dat ook het feit dat de volledige witte lijn is verbreed en niet enkel de witte lijn in de teen?

En echt, het voelt echt ultiem heerlijk aan een mooie elastische gezonde witte lijn. Ik ben er wel 100 x met mijn vingers overheen gegaan.... zo blij was ik met dit resultaat voor deze pony.

Hoef groeit langzaam; zeer goed teken. Eind november 1e bekapping en gister de 2de bekapping... en ging 2 mm hoefwand vanaf in totaal en wat loszittend straalmateriaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:00

Wauw, ik vind 't een hele verbetering inderdaad. Vooral fijn voor de pony natuurlijk maar voor jou ook erg leuk scoxxx. Mag ik vragen waarom je deze pony voordrooghooi geeft?

O ja, vwb het kapotte stralen-project hier: paard is verhuisd naar een locatie waar de mest níét per strekkende meter in de wei ligt. Met de vorst kan ik momenteel niet zeggen of het wat zal opleveren, stress speelt natuurlijk ook mee als factor. Maar ik gok zomaar dat het positief zal zijn voor z'n gezondheid om niet meer in de bagger en de mest te hoeven staan en liggen (hij heeft ook van die leuke gele, korrelige plakkaten op z'n buik die met vacht en al los komen als je ze wegkrabt en die heel verschrikkelijk jeuken... het kunnen liggen op schoon zand/schone sneeuw alleen al is een hele verbetering voor 'm vind ik)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:09

@ scoxxx, Pete Ramey raadt ook aan om eerst de voorkant te herstellen en pas bij de volgende bekapbeurt de hielen te bekappen. Ziet er netjes uit :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:20

O ja Arabesk, that reminds me. Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:45

Wow Scoxxx, wat een resultaat zeg. En wat heerlijk dat pony weer zo goed loopt. Die enorme witte lijn heb ik wel ff een paar keer bekeken, dacht dat ik een nieuwe bril moest, jeetje wat een breedte.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:41

@Scoxx.
Hoeven zien er een stuk beter uit . Je schreef dat je de hiel nog verder wilt verlagen.Ik haal dat niet uit de foto's gezien de ondergrond. Ik zou eerst nog wat aan de toon werken. Aan de onderzijde zie ik wel wat steunsel wat wat korter kan imo.Ik denk dat de hoef dan vanzelf meer in proporties zakt. De hoornschoen lijkt ook nog wat hol aan de voorzijde?
Je hebt wel gelijk dat je wat terughoudend bekapt gezien de bodemgesteldheid. Komt vast goed :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:23

scoxxx wauw! Dat ziet er echt al HEEL anders uit zeg! Goed werk!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:45

ziet er goed uit!

ongepigmenteerde hoefwand = wit = niet de witte lijn maar de waterlijn

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:00

hestejente schreef:
Mag ik vragen waarom je deze pony voordrooghooi geeft?

De voordroog van ons is supermateriaal, dewelk kundig en correct geoogst is. Zo laag als mogelijk suikergehalte, zo laag als mogelijk eiwitgehalte.
Hoge droogstofgehalte. Hele goede leverancier die ik op handen draag ;-)
Te veel aan eiwitten is eveneens een aanslag op de darmflora... wat weer zijn negatieve effect op hoefbevangen hoeven heeft. Paarden mogen niet meer dan 14% eiwitten hebben in het complete dagelijkse menu, ongeacht of ze hard werken of niet.

Ik heb tevens een paard met een vorm van chronische sinusitus: ieder stofje is haar "fataal", dan gaat zo vloeien uit haar neus dat ze benauwd wordt. Zelfs de beste kwaliteit hooi kan ze "niet aan".
Ik wil graag dat hoefbevangen pony meedraait in de kudde, zo gigantisch meer beweging. En het sinusitus-paardje moet eveneens gewoon meedraaien in de kudde: meer beweging, meer weerstand, minder "gevloei".
En -ohja- ook nog a very-bad-teeth-horse die in de kudde mee moet draaien: wordt te mager van hooi. En de (arabische) sportpaarden worden minder "energiek" van hooi. Plus het stofgehalte van hooi staat me tegen voor de sporters.

Wel heeft de kudde tijdens het afvallen een tijdje -deels- ook op graszaad (verpakt in plastic) gestaan overigens.

Ja... dat was het Jackie... waterlijn ja... is net iets witter dan de witte lijn. Goed te zien bij het donkere hoefje van mijn HB pony ja.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:04

CherokeeChum schreef:
@Scoxx.
. Aan de onderzijde zie ik wel wat steunsel wat wat korter kan imo.Ik denk dat de hoef dan vanzelf meer in proporties zakt.

Je hebt helemaal gelijk: vlgd bekapping zal ik eerst de steunsels wat "verzwakken" en de daarop vlgd bekapping checken of de hielen an sich wat verlaagd kunnen worden.

Steunsels zijn idd vrij flink.

Btw, zien jullie ook het extra materiaal bij de teen in de hoefzool? Beide voorvoeten. Bij de eerste bekapping had dit extra materiaal -deels- de structuur van een witte lijn. Nu ja, een zieke witte lijn... dat rafellige zeg maar. Bij de tweede bekapping zie je dat dit extra materiaal bijna weg is, en tevens in hoefzool-structuur is veranderd.
Hoe fascinerend (!) hoe een hoef zelf oplossingen zoekt, zeg maar. Welliswaar houtje-touwtje-oplossing, maar toch... ultiem fascinerend!
Laatst bijgewerkt door SamCo op 11-02-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:07

Mooi werk hoor scoxxx, kan je nagaan er is nu 'pas' 3 maanden bijgegroeid en al zo'n verbetering, ben erg benieuwd hoe de hoeven zijn, als ze helemaal 'van jou' zijn, dus een keer helemaal uitgegroeid :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:56

Bedankt scoxx, logisch inderdaad dat je ervoor kiest om het paardje in de kudde te houden ivm de beweging :)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:24

Ik heb eindelijk eens wat fotos van de voetjes van mijn paard gemaakt, het mocht even duren;)
De eigenaar van deze voeten is een Spaanse hengst van 19 jaar die sinds 2009 zonder ijzers staat, in Spanje op ijzers gestaan die heel erg te klein waren en in de eerste periode dat hij bij mij was is daar ook te weinig aan gedaan, hij trapte heel vaak zijn ijzers af dus maar lekker net passende ijzertjes onder dan gebeurt dat niet meer, ok ik wist ook nog niet beter toen;) later ben ik meer en meer gaan beseffen dat zoiets niet helemaal de bedoeling was, in 2009 ben ik ijzerloos gaan proberen en dat gaat prima! Hij heeft afgelopen najaar ernstige rotstraal gehad en dat is nu rustig gelukkig.
Zijkant voorbenen.
Afbeelding

Voorkant voorbenen
Afbeelding

Onderzijde linksvoor;
Afbeelding

Onderzijde rechtsvoor;
Afbeelding

Achtervoetjes, hij wilde niet echt meewerken met zijn voetjes ff bijelkaar zetten :+
Afbeelding

Onderzijde linksachter;
Afbeelding

Onderzijde rechtsachter;
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:25

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit :j zeker als je weet dat er te kleine ijzers onder hebben gezeten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:06

Hele nette voeten cloris!
Heb je toevallig foto's van toen hij nog op ijzers stond? Ben wel erg benieuwd!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:20

Hmm vast wel ergens, maar niet zo als deze moet ik eerlijk zeggen hoor ik ga eens graven in mijn fotomappen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:52

ik denk dat heel veel paarden blij zouden zijn met zulke voeten :)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:58

Nou daar word ik weer heel vrolijk van;) vind het best lastig hoor fijn om te horen dat zijn voeten er goed uitzien, mijn bekapper was ook al zo tevreden, hoeven hebben dan echt best een heel sterk herstellend vermogen toch? ik heb wel al wat fotos gevonden van toen hij nog op ijzers stond maar die moet ik nog even uploaden, schrok wel alweer van het enorme hoogteverschil tussen toen en nu....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:57

Mooie voetjes inderdaad, sinds wanneer wordt hij zo bekapt en door wie als ik vragen mag cloris? :)

Wat mij opvalt is het binnenste steunsel LA, kan het op de foto niet goed zien, maar lijkt wel alsof het steunsel veel verder naar voren begint dan de overige en dat de witte lijn daardoor absurd breed is :+ Zie ik het nou helemaal verkeerd of is er iets aan de hand? Heeft hij de buitenkant van de hoefwand RA beschadigd gehad? Of is er een reden dat 't zo gevijld is?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:40

hestejente schreef:
Mooie voetjes inderdaad, sinds wanneer wordt hij zo bekapt en door wie als ik vragen mag cloris? :)

Wat mij opvalt is het binnenste steunsel LA, kan het op de foto niet goed zien, maar lijkt wel alsof het steunsel veel verder naar voren begint dan de overige en dat de witte lijn daardoor absurd breed is :+ Zie ik het nou helemaal verkeerd of is er iets aan de hand? Heeft hij de buitenkant van de hoefwand RA beschadigd gehad? Of is er een reden dat 't zo gevijld is?

Ja ik zie wat je bedoelt, ik zal eens kijken of ik er vandaag of morgen een nieuwe foto van kan maken die wat duidelijker is? het is wel zo dat hij in de jaren in Spanje zijn achtervoeten compleet verrrot had geslagen tegen de stalmuren daar, die hoeven zagen er niet meer uit, er zit wel een deuk en een bult bij die zool, oude beschadigingen.
Ik houd zijn hoeven zelf bij en ik laat Fred Emmerig controleren;) hij wordt sinds 2009 op deze manier bekapt.