[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:58

Straks maar weer naar ze toe.....maar ik ben weer even helemaal in een Verdrietig stemming.
Ik vraag me steeds meer af of het wel ethisch is wat ik doe...egoïstisch omdat ik haar nog zo graag bij me wil houden en dat ze daarom nu al die pijnen moet doormaken Verdrietig. En als het nog "goed" komt gaat het heel lang duren....

He bah ik zag het zo positief en ineens is mijn stemming helemaal omgeslagen.....ik ga maar even naar ze toe om te kijken hoe ze er bij staat nu.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:50

Timbers: ook dat is weer heel erg herkenbaar. Ik denk dat ik kan zeggen dat we die fase hier allemaal hebben gehad. Indiana heeft een aantal maanden flinke terugvallen gehad. Onverklaarbaar voor de dierenartsen en voor mij. Tussen door leek het dan weer heel aardig te gaan.
Ze heeft toen dus ook maanden aan de bute en de acetylsalisilzuur gestaan (gecombineerd dus). Ook al zou dat niet goed geweest zijn in verband met gifstoffen, je hebt immers geen keus. Of ja wel, je hebt de keus om af te haken en in te laten slapen. Mijn man en ik hadden op een gegeven moment het besluit genomen dat als ze weer een terugval zou krijgen wij haar zouden laten inslapen.
Ik dank God op de blote knietjes dat die terugval is uitgebleven. En vanaf dat moment is ze alleen maar vooruit gegaan.

Je bent op een gegeven moment ook zo ontzettend moe dat het erg moeilijk is om positief te blijven. Ik zag het op een bepaald punt niet meer zitten en toen is ze naar de kliniek gebracht, waar ze 2 weken heeft gestaan. Niet dat je dan afstand kan nemen, maar ik zag haar niet meer elk moment van dag. (De paarden staan hier achterhuis).
In de kliniek ging ik elke dag op ziekenbezoek. Toen ze op een gegeven moment haar kont naar me toe draaide en haar hoofd liet zakken kon je mij opdweilen, ik heb gejankt als een klein kind.

Ik wil maar zeggen: hou vol, het heeft tijd nodig.

P.S. Metacam was voor Indiana absoluut niet pijnstillend genoeg, de bute beviel vele malen beter en dat heeft ze dus maandenlang gehad.
Heel veel sterkte!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:57

Mijn DA raadde me af bute en ascal tegelijk te gebruiken.
Evenals bute en aspirine. Ik heb Isa dan ook al die tijd vorig jaar op alleen bute gehad.
Ze heeft maanden aan een stuk op bute gestaan; ook dit jaar al weer een paar keer wat gegeven .. ben mede daarom zo blij dat de bloeduitslag goed was en vooral de waarden van lever/nieren. Heeft de homeopatie en het opschonen en ondersteunende kruiden e.d. dus voldoende geholpen om de bute 'af te drijven' Haha!

En ja moed houden is vaak moeilijk. Had je mijn filmpje van vorig jaar nog bekeken Timbers wat ik je onlangs stuurde? Ik vond dat zo'n moeilijk moment toen.
Nu is het ondanks een weer moeilijke periode toch wel vol te houden omdat ik weet wat er aan de hand is. Voor die tijd was het gissen op gebied van voeding (doe ik het wel goed) en hoeven (hoe zit het van binnen). Na bezoek DA weet ik hoe het zit en ook wat ik wel of beter niet kan doen. Is nog moeilijk, maar toch anders.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:30

Ben net weer bij ze geweest....ze is moe maar wel stabiel. Dekentje op is wel warm voor d'r maar lijkt toch ook wel fijn voor d'r spieren. Heb nog even lekker met d'r geknuffeld en dan geeft zij me weer de kracht om door te vechten.......het was ook een enerverend dagje. Toen ze met me mee naar de bak "liep" kon ik wel janken......en daar stond ze met haar grote wollige flapoortjes de buitenlucht op te snuiven.

@romeorowan als ik jouw verhaal lees dan denk ik wat loop ik te mutsen Bloos Essie is wel moe zo nu maar verder wel levenslustig te noemen. Ze volgt me nog overal met haar koppie.....mén wat hou ik toch van dat malle paard!

@Isapaardje ik moet je filmpje nog bekijken maar met de emoties die door mijn lijf gaan op dit moment kan ik er nog even niet aan......zodra ik hier wat rust in de kop heb kan ik het beter bekijken, maar ik vrees dat mijn emoties anders helemaal op hol gaan slaan.....

Vannacht maar weer proberen te slapen, morgenochtend weer bij ze kijken en morgen op het werk een beetje afleiding hoop ik.
Heb maar weer een kaarsje aangestoken voor mijn lieve ouwetje!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:33

Sterkte Timbers Ach gut het blijft moeilijk... maar het heeft echt tijd nodig Ach gut

Jammer dat Isa ook nog niet zo goed gaat Ach gut
Dus het zijn echt hele nieuwe schoenen die je nodig hebt dan? Hoe gaat die sluiting dicht? (ben toch wel nieuwsgierig)

Hier gelukkig wel weer positieve berichten, Aurora was weer een stuk beter vandaag, we hebben lekker een eindje gewandeld, eerst door een stuk land waar appelbomen staan, dus daar lag nog vanalles lekkers op de grond Lachen vooral voor Saros Knipoog
En daarna nog een stukje over de weg, toen heb ik Aurora even laten draven om te kijken hoe dat ging:
Aurora draaft op straat met schoenen
(gemaakt met de telefoon dus niet fantastisch, maar wel te zien dat ze weer goed loopt)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:36

De hoefjes van Aurora klinken mooi gelijk op de weg. Ze loopt beduidend beter. Fijn.

@Timbers
Voor je eigen lijfsbehoud hier een tip. Ik ging er vorig jaar met Image ook bij aan ten onder. Ik leed echt met haar mee. Ik was geestelijk en lichamelijk echt kapot. Ik kon niet meer helder denken en was een echte speelbal van mijn emoties. Het deed met zo'n pijn om mijn meisje zo te zien lijden. Echt medelijden. Ik durfde s morgens niet te gaan voeren, omdat ik niet wist of ze opgestaan was. Ook keek ik per dag / per uur aan of ik haar zou laten inslapen of niet. En Dat was slopend. Dat zwaard van Damocles hing de hele dag rond om mij heen.

Iemand heeft mij er toen op gewezen dat het heel lief is, dat ik mee lijd met mijn paard. Maar dat mijn paard daar niets aan heeft. Het geeft alleen nog maar meer negatieve energie om Image heen.
Ze heeft meer aan mijn positieve steun, mijn helderheid en mijn kordaatheid en besluitvaardigheid.
Ik heb daar toen veel over nagedacht en de 'knop bij mij omgezet" zo goed en zo kwaad als dat ging. Ik heb toen besloten het zwaard van Damocles een eind in de toekomst te zetten: als Image over 1 maand nog niet beter was, dan zou ik haar laten gaan. En het heeft mij heel erg geholpen dat ik niet meer de hele dag bezig was met het beoordelen van haar situatie. Want de beslissing zou pas over een maand hoeven vallen. Het gaf rust in mijn hoofd en daardoor ook bij Image. Ik was veel helderder en kon Image ook veel meer steunen. Ik ben gestopt met medelijden en begonnen met medeleven.

Nu wil ik jou graag deze tip geven. Ik hoop dat je er iets mee kan. Sterkte.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:30

Dank Janouk voor de tip! Ik had voor mezelf al een maand gesteld dat ze verbetering moest gaan laten zien, hoe klein dan ook....maar dan ga ik weer twijfelen al die pijn e.d. maar ik zal me proberen aan die maand te houden.

Ben vandaag redelijk ingestort....maagpijn van al die dagen niet tot weinig eten en knallende koppijn dus ik ben even een dagje aan het uitpuffen thuis.

Vanmorgen stond ze eerst met haar kontje naar de deur.....toen moest ik haar even helpen omdraaien naar de voerbak. Haar oude van dagen voer eet ze goed met alle dingen erin. Daarna ging ze over de deur staan kijken naar de andere paardjes.....ze was dus best wel vrolijk te noemen. Eind van de middag weer even kijken of we naar de bak kunnen komen, beetje doorbloeding in de benen zal goed zijn. Ze knokt echt nog even door mijn moppie!

Dekentje op lijkt d'r ook wel goed te doen, hoeft ze in ieder geval geen energie te verspillen aan warm blijven en de spiertjes blijven lekker warm zo.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:31

FF tussendoor:

Dit stond bij Paard Natuurlijk:

Fructaan is wateroplosbaar, dus door hooi een uur lang te weken kun je het overschot aan fructaan uitspoelen

Naschrift: We zijn er op gewezen dat dit laatste punt wel eens onjuist kan zijn omdat fructaan niet in staat is door de celwanden naar buiten te dringen. Uitspoelen zou dus geen nut hebben. We onderzoeken dit verder

============================================================================

Ik heb dus gevraagd of ze al onderzoek naar het weken van hooi hadden gedaan, of het nou echt nut had of niet. Ik kreeg een mailtje terug dat ze de site hadden aangepast, er staat nu het volgende:

Bij paarden die zelfs op hooi met een relatief laag fructaangehalte op het randje van hoefbevangenheid blijven zitten, en bij paarden die net acuut hoefbevangen zijn geworden, is het aan te raden om het hooi te weken. Het weken van hooi verlaagt het gehalte aan suiker/fructaan met gemiddeld 20% als je het een half uur weekt en met gemiddeld 30% als je het een uur weekt. Gebruik voldoende water, als water verzadigd is dan neemt het niets meer op. Gebruik het water dus niet opnieuw. Het kalium-gehalte (ook wateroplosbaar) gaat in die tijd met ca 50% naar beneden. Dit is geen probleem omdat kalium zich al overvloedig in hooi bevindt. Zie ook onze voedingscalculator. Er wordt wel gewaarschuwd door onderzoekers dat er waarschijnlijk nog wel veel meer wateroplosbare mineralen en vitaminen zullen uitspoelen, daarom wordt geadviseerd om een goed supplement bij te voeren. Let er op dat er geen melasse of zetmeel in zit, dit is helaas in heel erg veel gevallen wel zo. Om die reden hebben wij Equilife Formula For Feet in ons assortiment opgenomen, het is speciaal ontwikkeld door het Laminitus Research Team voor hoefbevangen paarden.

============================================================================

Dus Kymalin.... doorgaan met weken dan maar he Knipoog

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:48

Ik zie dat er trouwens bij Paard Natuurlijk nog een nieuw stuk staan:

Je hooi laten testen op het suiker- en fructaangehalte. Dit kan bij BLGG . Er kan namelijk erg veel verschil zitten in dat gehalte omdat verschillende soorten grassen verschillende fructaanwaardes bevatten. Het verschil kan meer dan 700% zijn!

=================================================================

En dat doet BLGG niet want die heb ik dus ook een analyse gevraagd of ze dat konden, suiker en fructaangehalte meten, en daar kreeg ik als antwoord:

=================================================================

Wij kunnen wel een voederwaarde voor paarden berekenen (VEP en VREP) maar voor de rest hebben wij geen paardenadvies beschikbaar maar is het advies afgestemd op rundvee. Wij kunnen ook geen fructaan analyseren en geen conclusie trekken of het hooi wel of niet geschikt is voor paarden in verband met hoefbevangenheid. U zult dus zelf, eventueel in overleg met uw dierenarts of een deskundige van PAVO, conclusies moeten trekken of het hooi wel of niet geschikt is.

Nors opkijken

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:21

Hier weer een vraagje over hooi:

Ik kreeg een tip voor overjarig hooi, dat kan ik wel halen van vorig jaar, maar dit hooi is dus heel fijn. Ik heb die mensen net gebeld.

Ik weet onderhand dat grof en stengelig hooi beter is.

Maar betekent dat dat fijn hooi zowieso slecht is? omdat dit altijd in het voorjaar wordt gemaaid?
Maakt het dan niet uit dat het al een jaar oud is? of blijft daar het hoge fructaan altijd in aanwezig?

Verward

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:26

Naarmate hooi ouder wordt verliest het voedingsstoffen, vandaar dat oude hooi. Wil je het meest idealedan neem je dus oud hooi en dan ook nog een tweede snede of de laatste snede in het najaar.

Wat dat hooi weken betreft, ja, ik was sowieso al van plan om te blijven weken! Haha! Alhoewel er best nuttige dingen op de site van paardnatuurlijk staan ben ik persoonlijk niet zo'n fan van ze Bloos , maar da's weer een hele andere discussie Clown .

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:28

Als je aan mooi, fijn hooi van vorig jaar kan komen dan zou ik daar snel wat van inslaan. Stengelig hooi zijn ze wat langer mee bezig, maar het fijnere hooi is vaak van de 2de snee. Persoonlijk zou ik daar erg blij mee zijn.

Goed dat je navraag hebt gedaan bij het BLGG!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:05

cow_girl schreef:
Van Paardnatuurlijk:
Om die reden hebben wij Equilife Formula For Feet in ons assortiment opgenomen, het is speciaal ontwikkeld door het Laminitus Research Team voor hoefbevangen paarden.

Altijd toch een commercieel tintje aan die site, maar goed Bloos
En het antwoord van BLGG over het inschakelen van een pavo deskundige deed mij ook even grijnzen; die weten nog niet eens hoe je 30% suiker/zetmeel gehalte in een doos pavokoeken moet bekijken Clown

Even over het fijne hooi.
Ik heb nu ook fijn hooi. Toch is het prima hooi. Eerste snee en toch stengelig. Het is van onbemest land en heeft lang gestaan voordat het werd gemaaid. Dus laag in voedingswaarde, maar daardoor ook fijn van structuur. Onbemest gras zal nooit 'vet' worden of grof in stengel. Trouwens dat laatste is ook grassoort gebonden. Er zijn grassoorten die gewoon geen grove stengel geven.

Beste kun je kijken of je bladrijk of stengelrijk hooi hebt. Dat laatste is beter dan het eerste.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:59

Isapaardje, arme Isa gaat dus weer even minder.. maar wat betreft je kennis; toen Perdy hoefbevangen was heb ik enorm veel aan jouw raad gehad, en een advies van jou is ook zeker iets om over na te denken.. Lachen wel super trouwens dat de bloeduitslag van Isa positief was! dat moet een opluchting zijn.. ik blijf weer duimen dat Isa snel weer 'de oude' is!

Ik lees trouwens bij veel over Bute, en ook dat veel mensen daar een beetje van op voorraad hebben.. lijkt me fijn! Mijn dierenarts schrijft voor Perdy altijd Metacam voor en doet niet in Bute.. jammer voor mij, gezien Metacam erg prijzig is Scheve mond

Timbers, wat fijn dat het toch is vooruitgegaan! het gevoel dat jij beschrijft, ik denk dat ieder in dit topic daar wel mee te maken heeft gehad.. wat ik daarop kan zeggen is; lees je eigen berichten terug, en zie hoe ze nu toch al vooruit is gegaan.. geef niet op!

Gemske, fijn filmpje! super dat ze weer beter loopt Lachen

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:09

Ok, bedankt dames, dus fijn hooi kan ook altijd als het maar oud is.

Nog een vraagje Isapaardje: wat als het fijne hooi van bemest land komt… dan is het wel ‘vet’ in de stengel? Maar kan ik dat dan nog wel geven? of kan ik beter toch naar onbemest hooi kijken?

wat een ingewikkeld gedoe...

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:20

Vanmiddag had ik weer de dip van de eeuw.....mijn collega maakte een opmerking (weet niet wat die paarden voor me betekenen he Rolleyes) en toen barste ik in janken uit.

Ik werk heel dicht bij waar mijn paarden staan dus ik ben in mijn auto gestapt en naar de paardjes gescheurd....daar werd ik ook niet vrolijker want Essie lag en deed geen enkele poging om op te staan. Ze scheen al echt een paar uur te liggen vertelden mijn stalgenootjes (die zich ook druk begonnen te maken of ze nog wel kon opstaan).

Uit mijn werk kon ik het even niet meer opbrengen en ik ben naar huis gegaan, uurtje liggen dan was ik misschien wat minder moe en emotioneel.....kom ik net op stal aan staat ze met haar zachter bruine ogen me aan te staren toen ik aankwam Lovers

Ik kreeg daar zelfs even de energie van om wat met mijn andere apekop te gaan doen....lekker even ravotten door de bak samen (ja ik ben gek dat weet ik Clown ). Wat was dat fijn zeg....lekker rennen, spelen en dan Timber die me geen moment uit het oog verliest, zorgeloos bezig zijn met je paard.

Nou ja ze eet, piest, poept en plast nog en is nog steeds dezelfde statige dame.....dus we vechten nog maar even door.

Heb wel weer geleerd dat ik mijn ouwetje niet moet onderschatten....ze doet precies wat ze voelt dat haar lijf kan. Echt zo gaaf....overdag als de rest buiten is staat (of ligt) ze heel relaxed. Niet gestressed niks.....ik heb liever geen paard alleen staan maar het is nu even niet anders. Est zal het boeien die neemt de rust om te genezen.....gaaf paard!

Mijn emotie is dus even van een flinke down naar een beetje up gegaan!

Blijf dit topic nog steeds super gaaf vinden, al die steun en informatie...echt super.

En nu offtopic een broodje eten want ik heb zowaar trek gekregen voor de 2e keer in een week tijd Bloos

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:36

Timbers: ik heb hetzelfde als jou meegemaakt met je gevoelens, ik zit nog in de acute fase, zit in de 5e week en ga donderdag terug naar de kliniek om te kijken hoe het is ….

Ik heb ook slapeloze nachten gehad en heb zelfs 2 weken vrij genomen van het werk, ik was emotioneel helemaal op…. Ik kon mijn gedachten niet meer bij het werk houden… en bij het minste geringste barste ik in huilen uit. Had ook rust nodig in mijn eigen koppie.

In die 2 weken ben ik vaak bij mijn paard geweest. Zelfs nu hoor, ik neem nog vaak af en toe de middag vrij en ik ben er zowieso elke ochtend voor het werk... en elke avond na het werk... Ja gelukkig gaat het met mijn paard een stuk beter, ze wordt levendiger, ik ben nu ook aan het afbouwen met bute. Geef nu nog een theelepeltje en ze tilt haar benen teminste niet meer de lucht in van de pijn… dus ik heb hoop.

Ik weet zeker dat als we bij de kliniek zijn geweest dat ik met GOED nieuws weer HIER terug kom.

En ik kan je zeggen dat ik ook weer slapeloze nachten heb… hoe dichter ik weer in de buurt kom dat we moeten gaan… hoe zenuwachtiger ik wordt. Nog 2 daagjes….

Heel veel sterkte met je paard
Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:42

Ja echt, het is banketstaaf om te zeggen, maar ook dat is weer heel herkenbaar.
Indiana leek er ook geen last van te hebben dat de anderen niet bij haar stonden en dat de anderen wel af en toe in het weiland stonden (heel beperkt overigens want anders vond ik het te sneu voor Indiana).
Het zijn gewoon verstandige paarden, die heel goed weten wat goed voor ze is. Het moeilijke bij Essie is natuurlijk dat ze ook nog andere klachten aan haar benen heeft.

Cow-girl: heel fijn dat het met Elsa zo goed gaat.

Isapaardje: hoe is het met Isabella?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:52

@Cow-girl spannend!!! Maar het klinkt goed! Ik duim voor je!

@Romeorowan, bijzonder he dat ze gewoon doen wat goed voor ze is en wat ze op dat moment voelen. Timber zou helemaal gek worden als ze alleen achter moest blijven....Ester niet die ligt te slapen als ze dat zo voelt en staat op als ze moet poepen en plassen en drinken. Eten doet ze ook liggend als het moet.

Alleen inderdaad de rest van haar toch al wat meer gammele lijf, daar vrees ik ook voor....maar goed we vechten nog even door! Ze heeft me net weer even de kracht gegeven om er vol voor te gaan!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:20

Nog een knuffel voor jou ook Timbers Ach gut fijn dat je de dag toch positief kon afsluiten, slim paard heb je inderdaad.
En ook voor Cowgirl Ach gut wanneer ga je weer naar de kliniek?

Ik had weer een mindere verrassing vanavond, kom bij de paardjes en Aurora stond weer stijf. Hoefjes uitgekrabd (ging goed) even lekker geborsteld en daarna toch maar even in het weiland gelopen. En dat ging dan weer prima zonder problemen.

Ze heeft duidelijk last op de twee meter beton voor haar stal, dus ik denk dat ze toch ook last heeft van het natte weer, gevoelige zolen doordat ze continu in de modder/natte wei staat. Verder is er dus toch echt behoorlijk wat tocht in de stal, daar komt bij dat het niet helemaal waterdicht is dus was het schone zaagsel van zaterdag alweer zeiknat. En ja Aurora gaat altijd liggen 's nachts dus als de bodem nat is zal ze het daar ook wel koud van krijgen.
Vanavond heb ik het deurtje dan toch maar dichtgedaan, niet handig voor mijn schoonouders maar ik wil toch proberen of het helpt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:58

Oh jee Gemske! Nou maar hopen dat het inderdaad de tocht is!

@Timbers; knap dat je toch weer positief kunt zijn! Ach gut Je paard voelt dat vast!
@Cowgirl; laat je hier wel even weten hoe het gegaan is op de kliniek? Ik ben erg benieuwd maar het klinkt in ieder geval hoopvol!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:10

@ cowgirl
Succes in de kliniek!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:09

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:20

Pfffff, balen Ingrid Ach gut ........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:00

Gecondoleerd! Hoe oud is je schoonvader geworden?