[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:20

Als het hoefbeen door de zool komt is het einde oefening.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:23

Ja dat dacht ik al..... ik probeer zo realistisch mogelijk te zijn. Ik ben ook prima voorgelicht afgelopen dinsdag, echt alle tijd werd er genomen.
Altijd pijn is einde oefening.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:08

Ze zal ook wel goed op de pijnstilling staan Margee. Bij ons paardje was het bijna door de zool heen en ook einde oefening. Sterkte ermee...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:10

Ik moet me helaas ook melden hier.

Mijn ruin heb ik, vermoedelijk, al met zijn gevoeligheid voor HB gekocht.
Het was een 'opknapper', en hij ging fantastisch het afgelopen jaar.

Mijn merrie moest op beter gras ivm gevoeligheid voor zandkoliek.
Ik heb hem erbij gezet met masker, maar het werd wat veel denk ik (alhoewel hij niet veel dikker werd).
Vervolgens heeft hij een hele berg groene eikels en eikenblad gegeten en na een wormenkuur was het raak: gevoelig lopen.

Hij heeft 6 dagen metacam gehad. Staat nu op een track (met alleen zand) en eet een mix van stro/graszaadhooi en een beetje voordroog.
Verder een beetje bietenpulp, magnesium, VitE/Sel en glucobalance (die laatste kreeg hij al).

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen.
Van de kliniek moet ik toch wat gaan bewegen met hem, wandelen op zachte ondergrond.
Hij is nog niet erg gemotiveerd. Vind het wel lastig, want hoeveel pijn heeft hij nog en/ of is hij gewoon wat stijf van het hele gebeuren?

Nog een dilemma: ik moet ruwvoer inkopen. Ik moet gelijk voor 10 maanden inkopen omdat het pad naar mijn wei vaak te slecht is om hooi naar mijn wei te vervoeren.
Ook heb ik weinig opslagcapaciteit dus zit vast aan verpakt ruwvoer.
Ik kan voordroog kopen dat geanalyseerd is, er zit 9,3% suiker in.
Maar doe ik er goed aan dit aan hem te voeren? In combinatie met wat stro en/of graszaadhooi om de knabbeltijd te verlengen.

Nog een laatste punt: voordat hij bevangen raakte begon hij ineens mest te eten en zand uit de rijbak te likken. Er leek dus iets te rommelen. Herkenbaar?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 12:33

Ik ben benieuwd waar die analyse van het voordroog heeft plaatsgevonden, en wat er precies geanalyseerd is. Als het een combinatie van zetmeel/suiker is, dan is het uitzonderlijk laag en prima voor een IR paard - over het algemeen wordt < 10% als geschikt beoordeeld.

Het zandlikken kan duiden op zout- en mineralentekort. Als ik naar je voeropgave kijk, komt hij zeker tekort. Laat een balancer maken óf, als je het makkelijker wilt doen is Metazoa Super broxx ook goed ( geen zetmeel/suiker)

Wat betreft beweging: als het paard aangeeft nog niet te willen lopen, dan niet doen. Geef ze de ruimte om zelf te bewegen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:46

Ik kan de gehele analyse even opzoeken. Wel fijn dat jij er iets meer kijk op hebt. Ik neem het af van Nijssen Fourages.
Dat is gecertificeerd ruwvoer.

Dat vergat ik nog te zeggen: ik voer hem al 2 jaar Metazoa Broxxx. Naar grote tevredenheid.
Het gras en vervolgens de berg eikels zijn denk ik debet aan zijn situatie.

Hij heeft sowieso altijd slechte voeten met dunne zolen gehad. Ik ben daar ook mee op de kliniek geweest.
Hij staat altijd voor op zolen.
Heeft zelfs 1 jaar lang plakbeslag gehad.

Ik wil sowieso op redelijke termijn foto's van zijn voeten.

Ik zoek nog even naar de analyse! Het is dus niet per definitie zo dat hooi beter zou zijn dan voordroog? (Boterzuur/ darmfunctie?).

Laatste vraag: wie van jullie heeft probiotica ingezet na de bevangenheid?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 12:51

Als het mooie voordroog is ( dus geen koeienkuil dat echt nog nat aanvoelt en groen/bruin is) dan is dat net zo goed als hooi. Ik voer al jaren ons eigen voordroog, ook aan de HB patient en dat gaat prima.
Ben erg benieuwd naar de analyse - Nijssen is wel een goede fourage handelaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:59

Ik wil het document even invoegen hier, maar zit te typen vanaf telefoon.
Als je het wilt inkijken kan ik dat alsnog doen op een later tijdstip.

Belangrijkste dingen:
- droge stof: 74%
- suiker: 9,3%
- calcium/fosfor: 2:1

Alle mineralen binnen de marge.
Alleen Seleen wat laag. En hoog Molybdeen.

Netjes dus. Het verhaal betreffende boterzuur/ darmwerking zou jij dus negeren?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:11

Nou hier ook een hoefbevangenheid patientje...
Ondanks grasmasker en veel beweging toch bevangen..
DA is vandaag geweest en ze staat nu op de Metacam op de paddock..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:16

Het is wat met al die hoefbevangen paardjes, iedereen veel sterkte!!!

Sinds vanavond merk ik een lichte verkleuring van de zool op.
Deze is licht roze bijna zalmkleurig en zit aan de zijkant van de zool.
De hoefsmid wees mij destijds erop dat ik verkleuringen van de zool nauwlettend in de gaten moest houden.
Maar hij had het over donkere rode /bruin achtige verkleuringen.

Het plekje is ongeveer 2 cm groot en bijna niet te zien, maar omdat ik iedere dag dr zool nakijk voor mij waarschijnlijk wel.

Morgen stuur ik de hoefsmid een foto ervan.

Weet iemand of een dergelijke verkleuring richting een zoolbreuk kan gaan of dat het wellicht een kneuzing is van bv een steentje? Dat laatste heeft ze namelijk al eens eerder gehad. (alleen was ze toen niet bevangen)

Ze loopt verder prima en er is geen verandering in dr gedrag te merken, welke duid op meer pijn oid.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:49

Je hebt best kans dat het een kneuzing is die van binnenuit veroorzaakt wordt... dus dan zou dat heel goed een zoolbreuk kunnen betekenen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:56

Nickas schreef:
Je hebt best kans dat het een kneuzing is die van binnenuit veroorzaakt wordt... dus dan zou dat heel goed een zoolbreuk kunnen betekenen.

Owwww, dat hoop ik niet, het gaat eindelijk na langere tijd eindelijk een stuk beter met dr.

Is dat dan niet pijnlijk een dergelijke zoolbreuk?
Omdat ze nog steeds goed loopt en vrolijk is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:53

cissie schreef:
Het is wat met al die hoefbevangen paardjes, iedereen veel sterkte!!!

Sinds vanavond merk ik een lichte verkleuring van de zool op.
Deze is licht roze bijna zalmkleurig en zit aan de zijkant van de zool.
De hoefsmid wees mij destijds erop dat ik verkleuringen van de zool nauwlettend in de gaten moest houden.
Maar hij had het over donkere rode /bruin achtige verkleuringen.

Het plekje is ongeveer 2 cm groot en bijna niet te zien, maar omdat ik iedere dag dr zool nakijk voor mij waarschijnlijk wel.

Morgen stuur ik de hoefsmid een foto ervan.

Weet iemand of een dergelijke verkleuring richting een zoolbreuk kan gaan of dat het wellicht een kneuzing is van bv een steentje? Dat laatste heeft ze namelijk al eens eerder gehad. (alleen was ze toen niet bevangen)

Ze loopt verder prima en er is geen verandering in dr gedrag te merken, welke duid op meer pijn oid.

Roze vlekken aan de zijkant van de zool wijzen niet op een zoolbreuk hoor...zoolbreuk komt tevoorschijn net achter de punt van de straal en is inderdaad heel erg pijnlijk voor een paard.
Je gaat die verkleuringen nog wel vaker tegenkomen, is een gevolg van druk en ontsteking in de hoef.
Tot alles binnenin weer helemaal goed is, groeien die verkleuringen er gewoon beetje bij beetje mee uit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:23

Oké, ben een beetje gerust momenteel, ik wacht het antwoord van de smid nog even af.
Die zei nav mijn verhaal ook dat ik me er niet zo'n zorgen om moet maken aangezien ze geen verandering laat zien.
Gelukkig wil hij het plekje beoordelen gewoon voor de zekerheid.

Vreemde is wel dat het aan dr 'goede' hoef is, waar op de foto geen kanteling is waargenomen.
De andere hoef die een behoorlijke kanteling heeft laat geen verkleuringen zien (tot op heden dan) .

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:34

@ ninx mijn pony krijgt in de zomer weidegang en op stal hooi. In de winter combinatie voordroog en hooi. Alleen voordroog kan hij niet aan. Soms een periode echt alleen hooi. Ik denk dat dit bij elk paard anders is.

Wat betreft beweging, ik begrijp dat hij nu geen pijnstilling meer krijgt? Dan kun je op je paard afgaan. Motiveren mag, maar niet dwingen. Natuurlijk is het lopen als nog niet fijn, maar het helpt wel. Dus heel voorzichtigaan een beetje gaan bewegen, op het zachte inderdaad. Mijn pony gaf het ook duidelijk aan. Het was altijd even met tegenzin beginnen, daarna iets fijner en dan was het 'op' ( en dan heb ik t echt maar om te beginnen over 1-2 rondjes in de bak!). Ook merkte ik dat hij met buiten wandelen wel over zijn grens heen ging, dat vindt hij te leuk en dan gaat hij door (en liep de dag erna dus iets minder goed). Daar moest ik m dus afremmen. Heel goed naar je paard blijven kijken, maar beweging is goed. Jij kent jouw paard het beste, jij ziet hem elke dag, blijf alert op elke verandering.

Ik weet dat er genoeg mensen zeggen dat je het paard alleen vrijwillig moet laten bewegen, maar dan doet mijn pony dus gewoon niks. Altijd al zo geweest, liever lui dan moe. Terwijl het paard van mijn zus heel loopgraag is, ja als zo'n paard hb is hoef je dus niet te motiveren.. Die van mij wel (en ik zie t paard van mn zus ook niet zo snel hb worden.. is toch vaak een bepaald type paard: dol op eten, minder dol op bewegen).

Ook kun je ze zo laten merken/voelen dat bewegen ook verlichting brengt (terwijl ze in eerste instantie zo min mogelijk willen bewegen).

@ cissie dan heeft er bij de 'betere' hoef ook veel druk achter gezeten en juist omdat het niet gekanteld is het misschien gaan verkleuren. Snap je wat ik bedoel? Als het hoefbeen kantelt is de druk er iets meer af... Ik weet niet of dit klopt, maar kan me er iets bij voorstellen (zo aan de hand van wat jij verteld). Er gebeurd natuurlijk heel veel in de hoef bij hb, in het hele lichaam, maar het uit zich in de hoef.

Verder iedereen sterkte met zn hb paardje!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:09

@flavlip,

Bedoel je dat de wat betere hoef misschien wat meer te verduren heeft gehad? Met wellicht meer druk op de zool omdat dit juist de ietswat minder pijnlijke hoef is?

Heb net de fotos naar de smid gestuurd, gelukkig is het bijna niet meer te zien, omdat het aan het wegtrekken is....ik moest zelf ook even zoeken naar het plekje, een gedeelte daarvan is momenteel grijs van kleur geworden.
De hoeven voelde niet warm aan en dr drafje was net zo enthousiast als de afgelopen dagen...denk dat ik me druk heb gemaakt om niks.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:29

Ja dat bedoel ik! Door de kanteling gaat er misschien wat druk af, of druk op een andere manier/plek.

Fijn dat het goed gaat en beter druk om niks dan te laat... Juist goed dat je alert bent. Kun je de foto ook hier plaatsen? Ik ben wel benieuwd.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:33

flavlip schreef:
Ja dat bedoel ik! Door de kanteling gaat er misschien wat druk af, of druk op een andere manier/plek.

Fijn dat het goed gaat en beter druk om niks dan te laat... Juist goed dat je alert bent. Kun je de foto ook hier plaatsen? Ik ben wel benieuwd.

Moet je die nog steeds eerst uploaden?
Of kan dat tegenwoordig wat makkelijker? :o

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:39

Volgens mij nog steeds eerst uploaden. Dit is een foto van mijn pony's hoef. Hij is december 2010 hb geworden en de foto is van april 2011.

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:11

@ flavlip,

Dergelijke verkleuringen waren ook bij mijn haf te zien na het bekappen, toen er iets van de zool weggesneden was.
Deze plekken zijn na verloop van tijd weer weg getrokken.

Het plekje welke ik gisteren geconstateerd heb was minder goed zichtbaar en kleiner.

Uhmmm uploaden, niet mijn sterkste kant....ik ga een poging wagen hihi.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:09

Net even bij mijn patiëntje wezen kijken. Ze reageert gelukkig goed op de pijnstillers.. bij aankomst stond ze me weer vrolijk toe te hinniken en kwam ze zelfs naar me toe lopen. Het lopen op het harde is nog niet fijn. Op het zachte wilde ze wel lopen, iets wat ze gister absoluut niet wilde.
Ben erg blij om dit te zien en hoop dat we dit zo vol kunnen houden.
Ik heb lamifinitis besteld, eens kijken of dit het herstel een beetje extra kan helpen :)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:11

_Patriciaa schreef:
Net even bij mijn patiëntje wezen kijken. Ze reageert gelukkig goed op de pijnstillers.. bij aankomst stond ze me weer vrolijk toe te hinniken en kwam ze zelfs naar me toe lopen. Het lopen op het harde is nog niet fijn. Op het zachte wilde ze wel lopen, iets wat ze gister absoluut niet wilde.
Ben erg blij om dit te zien en hoop dat we dit zo vol kunnen houden.
Ik heb lamifinitis besteld, eens kijken of dit het herstel een beetje extra kan helpen :)

Fijn dat er zo snel verbetering in zit, nu duimen dat je paardj beetje bij beetje op gaat knappen.

Mijn haf krijgt al geruime tijd laminitis van hippo ex en bij haar werkt het positief.
We moeten binnenkort weer wat bloed af laten nemen zodat ik de waardes kan vergelijken.

Sterkte met je 'patientje'

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:15

Wes gaat ook super vooruit na 1,5 week nadat de hoefsmid is geweest.
We gaan vanaf vandaag een zakje buut minder geven.
http://youtu.be/IWtIkcX_UeA

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:19

flavlip schreef:
Volgens mij nog steeds eerst uploaden. Dit is een foto van mijn pony's hoef. Hij is december 2010 hb geworden en de foto is van april 2011.

[ Afbeelding ]

Werd de teen nog volledig teruggevijld tot (in) de witte lijn of bleef dit zoals op de foto?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:28

marjoleinft schreef:
Wes gaat ook super vooruit na 1,5 week nadat de hoefsmid is geweest.
We gaan vanaf vandaag een zakje buut minder geven.
http://youtu.be/IWtIkcX_UeA

Fijn om te horen dat het beter gaat met Wes.

Wij gaan vanaf vandaag ook proberen wat af te bouwen met de bute, nu maar duimen dat dit goed verloopt voor onze paardjes!!

Succes!