Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:04

Sterkte anne_bento! Dat zal ontzettend moeilijk voor je zijn. :(:)

Gister is mijn jonge merrie gescand. Op zich redelijk nieuws. Geen peesschade of schade aan spieraanhechtingen. Wel een verdikte ringband van de kogel waarschijnlijk voor een verdraaiing. De zwelling door vocht is verantwoordelijk voor een geïrriteerde peesschede en de peesschedeontsteking.
Het is meteen ingespoten (waarbij Noor nogal acrobatische stunts uithaalde).

Nu vooral rust. Het moet eerst helemaal slinken. We gaan door met koelen en het smeren met compagel. Als het afgezakt is mogen we starten met dagelijks 10 min aan de hand stappen en dan langzaam opbouwen. Over drie maanden opnieuw een echo. Alles staat en valt met het herstel dus ze krijgt alle tijd van me.

Het liefst heb je natuurlijk helemaal geen blessures, maar van de twee scenario's die waren geschetst, is dit waarschijnlijk de gunstigste. We gaan er dus tegenaan!

liedjuh2

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:14

Goedzo Nathalie, positief blijven!
Blijft altijd naar, maar als je er positief in staat bespaar je jezelf en paard een hoop gezeur.
Kan het niet goed verwoorden maar ik bedoel dat als je er minder positief instaat, je het herstel ook in de weg gaat staan.

Ik heb de afgelopen tijd zo vaak gehoord dat ik het moest opgeven en van het geld van de verzekering een superleuk nieuw paard kon kopen om mee verder te gaan. Als ik dat dan afsloeg, dan volgde se vraag altijd of ik niet helemaal gek werd van alleen maar wandelen enzo, daarna kreeg ik meestal veel respect van iedereen.

Ik ben ondanks dat ik gedurende 9 maanden er bijna alleen maar langs gestapt heb, altijd vol positiviteit naar mijn paard gegaan en heb het plezier er ook nooit in verloren

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:24

Fijn dat je nu in ieder geval weet wat er aan de hand is Nathalie!
Er gewoon vol goede moed en energie in gaan. Over 3 maanden weer een ijkpunt en tot die tijd gewoon plezier halen uit de dingen die je wel kunt en vertrouwen hebben in een goede afloop.

Ik ben nu ook weer aan het wandelen want door de verwonding loopt ze niet 100% rad en wil ik haar niet teveel belasten. Was net zo blij met onze ruime uur rijden en nu weer even een stand still -O- :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:53

Fijn dat je nu meer weer Nathalie :) En drie maanden zijn zo voorbij hoor. Ik vond alleen de eerste fase met sochtends en savonds 20 minuten koelen lang duren. Maar zodra we konden gaan stappen is de tijd echt snel gegaan. :j

He balen Fransje :(:) hopelijk knapt ze snel op...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:53

-O- Helaas was Gringo nog kreupel met draven

hij gaat nu weer op ijzers [ was er net 3 weken vanaf ] maar vanwege zijn afwijking loopt hij raar
hij krijgt een balkijzer en gaat ook achter op ijzers
na 2 weken hiermee stappen komt de DA weer kijken
hij zou dan goed moeten lopen zo niet dan gaan we naar de Lingehoeve voor verder onderzoek.

jammer had gehoopt dat hij nu verder zou zijn
volgens de DA is zijn pees wel voldoende geheeld en mag hij de paddock weer op en even [ niet te lang :+ ] zich uitleven

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:08

Gefeliciteerd Somebitch
En heel veel sterkte Anne_bento Y;(

Ik kwam vorige keer binnenvallen, toch weer gaan scannen en toch helaas weer nieuwe schade.
Wie heeft ervaring met shockwave of aquatherapie? Of andere therapieën die kunnen bijdragen in het herstel?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:00

@nathalie gelukkig nog het meest gunstigste dan. en idd zorgen dat echt al het vocht weg is.
@liedjuh vind dat zulke waardeloze opmerkingen. je kiest voor een beest en zorgt daarvoor totdat het doodgaat vind ik nog altijd.

@fransje he gadsie balen zeg. hopelijk trekt de wond snel dicht.
@mirgino hopelijk verbeterd hij straks als hij weer op ijzertje staat maar vreemd dat hij alsnog kreupel blijft.

@buzzybee he gadsie dat zijn geen leuke berichten.
aquatherapie hoor je wel goede verhalen over.
ik heb alleen goede ervaring met stappen op straat en de ice vibe boots.

vandaag zou fries eigenlijk weer behandeld worden door de cranio maar die had ongelukje gehad dus moeten we weer even wachten.
rij hem nou een 40 min. waarvan 10 min in en 10 min uitstappen maar pak wel alles weer mee. draven veel verzamelen en langzaam beetje verruimen soms pasje passage zodat hij echt gaat zitten. merk wel dat ik het zoals vroeger doet het hem het beste uitpakt. gewoon even een paar min intensief aan het werk en dan even paar rondjes stappen aan de lange teugel. en dan geeft hij zelf wel weer aan als hij klaar is voor de volgende sessie.
hopelijk mag binnenkort de andere ook weer naar buiten en kunnen we eindelijk weer buitenritten gaan maken

Buzzybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:05

Vervelend van het ongelukje, maar fijn dat je al zover opgebouwd bent en dat hij goed aanpakt!
Ik gebruik idd ook de icevibe boots, maar voor een relatief kleine blessure lijkt het tergend langzaam te gaan. Ook de nieuwe schade is onverklaarbaar.

Weet iemand een goede kliniek voor een second opinion, waar ik de scanbeelden naar toe zou kunnen sturen voor een 2e beoordeling?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:11

ja ben ik ook wel blij mee. hij is nog wel enorm stijf heeft echt veel moeite met buigwerk maar ahg.

hmm dat is wel balen dat er zonder goede rede meer schade in ontstaan.
wij zijn toen naar belgie geweest naar de bosdreef maar hoor de lingehoeven ook veel voorbij komen.
in belgie is er ook een dierenarts die ook een enorme praktijk heeft geopend en die schijnt ook vrij goed te zijn. geloof iets van tom nogiets.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:08

@ Ikke 20: Wat goed dat je al zover hebt opgebouwd en dat hij het het fijn op pakt. :)

@ Buzzybee: Ik weet niet bij welke kliniek je nu zit, maar ik heb hele goede ervaringen met Wolvega.

@ Mirgino: He wat vervelend dat Gringo nog niet rad loopt in draf! Duimen dat hij dan over twee weken goed loopt met de ijzers! Kan het niet wat anders zijn dan de pees?

@ Fransje23:Wat een tegenvaller even! Maar wel wijs om het even de tijd te geven. Hopelijk kan je snel weer lekker aan de slag!

Wat naar dat mensen dat zeiden liedjuh2! Je houdt toch van je dier, het gaat toch niet om geld!
Ik probeer zelf heel positief te blijven. Zeker nu ik weet wat er aan de hand is.

Ik denk ook dat het sneller voorbij gaat dan je denkt Somebitch. Er zijn veel mensen die tegen mij zeggen jeetje 3 maanden wat lang! En dan zeg ik: 'Ze moet nog minimaal 25 jaar mee. Dat is pas lang!' :j Ik ben gek op allebei mijn merries, maar Noor heb ik zelf gefokt. Ze blijft altijd mijn kleine veulentje en ik doe zo ongeveer alles voor haar. Ook tot in den treuren koelen en stappen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:19

Buzzybee schreef:
Weet iemand een goede kliniek voor een second opinion, waar ik de scanbeelden naar toe zou kunnen sturen voor een 2e beoordeling?

Hangt er ook een beetje vanaf waar je woont. Ik hoor ook goede berichten over Lingehoeve en Wolvega maar ken ook mensen die zweren bij Bodengraven of de Raaphorst in Wassenaar.
Wat is de nieuwe schade?

Ik heb wel goed ervaring met RevitaVet als therapie die beijdraagt aan herstel, zie mijn onderschrift.

Wond geneest voorspoedig maar kan natuurlijk niet binnen een week volledig genezen zijn. Gisteren en eergisteren gewandeld en dat is ook leuk. Gisteren na het wandelen wel de korst op de wond opengescheurd maar er onder zit voornamelijk roze huid. Ach een week of 2 rustig aan doen maakt ook weer niet zoveel uit.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:45

anne_bento schreef:
Ik ga mij terugtrekken uit dit topic, mijn lieve merrie is afgelopen maandag ingeslapen. Het verdriet is enorm en onbeschrijfelijk.

Ik wil jullie allemaal heel erg veel succes wensen met jullie paarden, en duim op een goed herstel voor jullie!! Misschien dat ik af en toe nog even mee lees hier, om een beetje te volgen hoe het bij jullie paarden gaat.

;( :*

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:12

Nathalie02

Dat was ook het eerste wat ik aan de DA vroeg, maar zover hij nu kon beoordelen komt het door de stand van zijn voeten waardoor de pees ge-irriteerd blijft.
maar we zullen het zien, volgende week komt de smid en dan is zijn beenstand weer normaal en krijgt hij een balkijzer
hij loopt nu echt raar ,hij is toontreder en zet het erg met een zwaai neer.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:45

Hallo, mag ik hier ook meeschrijven?

Mijn pony heeft ook een ernstige peesblessure. Volgens mij aan de oppervlakkige , en het checkligament. Een deel is stuk, en 10 cm lang zitten er allemaal haarscheuren in.
DA wilde geen prognose geven , gezien de ernst van de blessure. ;(
Hij heeft een week binnen gestaan en staat nu buiten op stelcomplaten, een plekje zo groot als 3 stallen. Na een week hebben we stamceltherapie gedaan. Tenminste, zo noemde hij het maar na even in dit topic gelezen te hebben , heeft hij volgens mij PRP gedaan.
En nu is het afwachten, met de kerst heb ik weer een echo. Hij mag nu 5 minuten per dag lopen ,maar loopt heel mank. Weet iemand of het dan wel verstandig is om toch te lopen?

anne_bento: ik heb net je verhaal gelezen : wat enorm triest voor je. Heel veel sterkte gewenst.

Ik heb mijn pony pas een half jaar en hij is al 20. De kans dat hij geneest is hierdoor ook erg verkleint, helaas...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:38

helaas welkom hier.

dat is wel enorm vervelend dat is dubbel op allemaal. hopelijk slaat de prp aan loopt ze in stap ook kreupel? en wel lekker dat ze toch lekker buiten kan spelen

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:01

Ikke 20 : ze loopt in stap ook kreupel en na 100 meter gaat hij al struikelende verder.

Echt spelen doet hij niet buiten, en hij staat ook alleen , maar hij staat naast de kudde van 6 paarden, dat is wel fijn, niet zo geïsoleerd van de rest :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:02

hhmmm dat is minder dat ze in stap ook zo kreupel is. kan je geen lichte pijnstiller(duivelsklauw) geven dan voelt ze nog genoeg om niet gek te gaan doen en is net wat comfortabeler voor der.
wel fijn dat ze naast de rest kan staan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:50

luckyboy5 schreef:
Ik heb mijn pony pas een half jaar en hij is al 20. De kans dat hij geneest is hierdoor ook erg verkleint, helaas...

Welkom, eigenlijk natuurlijjk helaas... -O-

Klinkt ernstig die blessure vooral omdat ze ook kreupel loopt in stap. Voordeel daarvan is dan weer wel dat ze het door de pijn niet teveel gaar forceren.
Leeftijd zegt niet altijd alles, de mijne is 22 jaar en alles is prima en zeer voorspoedig genezen!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:37

Wat vervelend Mirgino. Ik kan me voorstellen dat je dan hoopt dat het wat anders is. Duimen dus dat het beslag doet wat het moet doen!

Welkom luckyboy5, ook al is de aanleiding niet zo leuk. Ik zou zelf het gewoon met rust laten als als ze kreupel loopt. Inderdaad wellicht een lichte pijnstilling. Sterkte!

Weet iemand van jullie iets meer over high power laser therapy? De fysio die ik bij mijn paarden laat komen doet dit en raadde het aan voor Noor. Nou weet ik er echt heel weinig van en ik wil niet zomaar iets doen.

Dit is de link naar haar site: http://mkdierfysiotherapie.nl/cms/index ... apie-paard

Ze is overigens een hele goede fysio en heeft mijn paarden altijd heel goed geholpen dus twijfel niet zo zeer aan haar kunnen. Alleen komt de uitleg me nogal vakgericht over en daar heb ik geen kaas van gegeten. :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:06

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:18

Dag meiden, hoe is het jullie blessure diertjes?
Hier gaat het echt super goed. Been is inmiddels zo dun dat er geen verschil meer tussen het wel en niet blessure been.
We doen ook alles weer volop, zelfs een klein sprongetje weer. Gisteren een schriktraining gedaan met de nodige vreemde bewegingen en ook dat gaat goed. Ik durf nu voorzichtig weer te zeggen dat Vera echt genezen is.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:35

fijn dat vera goed gaat.
Oz is ook genezen van zijn check ligamentblessure en we zijn nu aan het revalideren. Wat echt super gaat.
En als echte groninger na 14 maanden niet rijden zadel erop en een buitenrit maken :-). We rijden 3x in de week een half uur. Als we niet rijden maken we een wandeling van 40-45 minuten. Over twee weken komt er nog een dag rijden bij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:21

:D fijn dat goede nieuws :j dat lees ik graag!

ik hoop dat de smid snel komt en dat hij dan snel aan de ijzers gewend is en het iid aan de hoefstand gelegen heeft
gisteren in de paddock echt heel debiel gedaan en kreeg hem ook ff niet te pakken .... :+ zijn benen vlogen alle kanten op
een maal te pakken was hij flink opgewonden maar met een blik <<) van ; zooo zag je dat baas?????
vandaag zijn been nog dun en koel en stappen ging super ,hij was zeer relaxt....had het ff nodig gister :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:01

Nathalie02 schreef:
Weet iemand van jullie iets meer over high power laser therapy? De fysio die ik bij mijn paarden laat komen doet dit en raadde het aan voor Noor. Nou weet ik er echt heel weinig van en ik wil niet zomaar iets doen.

Dit is de link naar haar site: http://mkdierfysiotherapie.nl/cms/index ... apie-paard

Is volgens mij vergelijkbaar met de RevitaVet die ik gebruikt heb bij mijn paard :j
Ik heb het idee dat het haar herstel wel bevorderd heeft :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:05

Soms moeten ze inderdaad even ontladen, Mirgino!

Fijn dat het zo goed gaat Esther, de "peesblessure tussen jouw oren"is dus ook bijna genezen :D

Yarrah lekker aan het opbouwen! Is toch wel weer erg fijn om op je paard te zitten, he!

Ik heb dit weekend weer gereden, wond is bijna dicht en geneest voorspoedig. Paard er ook duidelijk zin in.. Twee stukjes galop meegepakt, heerlijk! *\o/*