Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:18

Ben erg benieuwd naar de verwaarloosde voeten Cowgirl! :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:23

Flare is vertaald Fakkel. Je hebt dan wel een vurig paard....!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:18

Torch = fakkel :+ Flare (up) is een werkwoord dat opflakkeren betekent. Zoiets als een lieflijk theelichtje dat bij woei en/of vorst ineens onder je kont in IJslands vuur verandert ;)

Vandaag heb ik een traditionele smid aan het werk gezien... die was vlug klaar :wow:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:50

SpikyBlue schreef:
Zooo jullie gaan ineens snel!
Wat betreft de kostprijsberekening van een hoefsmid (om het even wat duidelijker te maken):

-BTW 19%
-Verzekeringen (bedrijfsbus, bedrijfsongevallen, AOV, bedrijfsaansprakelijkheid)
-Brandstof (wordt er ook niet goedkoper op...)
-Materialen zoals vijlen, mesjes, schort, etc. (alles wat slijt)
-Bij beslaan: gas, ijzers, nagels, schuurbanden, bij stiftgaten boortjes
-Kosten bedrijfsbus (garage, APK, wegenbelasting, ANWB etc.)
-Lidmaatschap vakvereniging, bijscholing
-Bedrijfstelefoon
-Veel arbeidsloon blijft niet over.

Eens je een vol ingerichte bedrijfsbus hebt, ligt er al gauw honderden kilo's aan materiaal achterin. Ik heb een zware werkbank met boren, slijpmachine, het aambeeld, gastank, oventje, kasten met ijzers, nagels en zolen etc. Dan verbruik je ook wel flink wat meer diesel als dat de bus leeg is.
Hoefsmeden hanteren allemaal hun eigen prijs, afhankelijk van in welke regio ze zitten. Hier in de randstad ligt de gemiddelde prijs voor rondom beslaan rond de 90 euro. De prijs komt tot stand door een combinatie van kostprijsberekening en concurrentie, wat vragen de collega's. Ik heb toen ik na 8 jaar stage, school en werken eindelijk voor mezelf begon in 2005 besloten om mijn prijs niet lager te maken dan mijn collega's hier in de buurt omdat de prijs dan steeds verder omlaag gebracht wordt en dat zou een erg slechte zaak zijn als je uitrekent dat het bedrag wat een smid zelf verdient (als alle overige kosten er af zijn) per paard rondom beslaan rond de 20 euro (!!) ligt...
Voor dat bedrag komt de DA of de wasmachinemonteur het erf nog niet eens op en de smid staat zijn lichaam daarvoor de vernieling in te helpen ;)
En dan zijn alle uren aan administratie, zelfstudie, telefoontjes aannemen etc. natuurlijk nog niet meegerekend...

Maar ja euh dan had ik maar een normale baan moeten nemen :Y)

Je kan eigenlijk alleen goed geld verdienen als je meerdere paarden op één stal, achter elkaar door staat te bekappen of als je heel snel kunt beslaan en er flink wat achter elkaar doet.

Het ironische is dat diezelfde paardeneigenaren wel 80 tot 90 euro neerleggen voor een halfuurtje massage door een peut, paat of poot :+

Het wordt tijd dat bekappen 80 euro rondom wordt en beslaan >150 euro. Dan zou de hoefsmid een klein beetje redelijkere baan hebben dan nu ^)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:13

Ik niet hoor, geen fysio, osteo, paat of poot _O- Als je als ruiter verantwoordelijk met je paard omgaat is dat helemaal niet nodig (tenzij het paard lichamelijke beperkingen heeft door ongelukken oid). Maar dan had ie bij mij al exit geweest

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:27

In 1970 kostte een paard op 4 ijzers zetten 40 gulden = ongeveer 18 euro!! Ach het verandert wel mee........ alleen niet zo hard.

Beetje paard kostte tussen de 1000 en 1500 gulden. Even ter vergelijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:01

S_en_Z schreef:
Ik niet hoor, geen fysio, osteo, paat of poot _O- Als je als ruiter verantwoordelijk met je paard omgaat is dat helemaal niet nodig (tenzij het paard lichamelijke beperkingen heeft door ongelukken oid). Maar dan had ie bij mij al exit geweest

Begrijp ik goed dat je een paard dat een ongeluk gehad heeft de deur uit zou doen? Jeetje, ik zou het niet kunnen. Wij hebben absoluut geen ideale paarden, maar wegdoen of ruilen? Ho maar, dan gaat dit baasje op haar achterste benen staan! :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:15

S_en_Z schreef:

Oh... nou ja, dan zal ik wel een sukkel zijn dat ik een scheve kneus koop die niet pijnloos kan bewegen. Kan 'ie inmiddels wel, dankzij een peut en een practor. Maar het zal dan wel heel dom van mij zijn geweest om die mensen in te schakelen :7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:26

@S_en_Z : ik denk dat er maar weinig mensen zijn die écht op een verantwoorde manier kunnen rijden (en ik hoor daar ook niet bij). En diegenen die dat wel kunnen meestal in de sport meedraaien en juist dus ook vaak weer teveel vragen van hun paard.

Daarbij blijft het een feit dat een paard niet gemaakt is om bereden te worden. En ik vind dus dat álle paarden die arbeid verrichten op zijn tijd een 'lichamelijk onderhoud' van een PPP nodig hebben.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:29

Safiera schreef:
S_en_Z schreef:

Begrijp ik goed dat je een paard dat een ongeluk gehad heeft de deur uit zou doen? Jeetje, ik zou het niet kunnen. Wij hebben absoluut geen ideale paarden, maar wegdoen of ruilen? Ho maar, dan gaat dit baasje op haar achterste benen staan! :')

Als ik vlak na aankoop er achter kom dat peerd een scheef bekken heeft of KS of dat het de sport niet in kan wegens een vroeger ongeluk oid? Dan gaattie echt wel terug hoor :j Dan ga ik het echt niet houden omdat het "zielig" is.

Krijg ik een ongeluk met het paard dat ik al een tijd heb en kan het alleen pijnvrij in de wei staan als het gedrogeerd wordt dan is het einde paard.

Als het paard wel nog recreatief bereden kan worden na genezing en pijnvrij rondhuppelt in de wei dan zou ik er een ruitertje voor zoeken, nieteens zozeer verkopen.

Heb vorig paard 11 jaar gehad, heb er in totaal denk ik 3 jaar naast gelopen toen meneer een peesblessure had door een valpartij in de wei. Toen hij op zn lip van zn eigen ijzer had gestapt.. met zn knie aan zn voerbak was blijven hangen (was een kwal met voeren) en allemaal van dat soort lompe dingen.. en de laatste jaren heb ik hem niet meer in de sport gehad. Reed hem zelf enkele dagen en had een verzorgstertje die er B proefjes mee huppelde. Toen hij liet zien dat hij echt pijn kreeg en bleek dat hij zware artrose had (weke delen beschadigd en geen kans op genezing omdat die plekken telkens ontstoken raakten) heb ik hem netjes weggebracht, ben er bijgebleven tot na zijn dood en heb afscheid genomen van mn maatje.

En ik zou het zo weer doen hoor. Maar een paard dat bij aankoop al niet geschikt blijkt te zijn voor mijn doeleinden is zo weer exit.

Hestejente, ik noem je geen kneus. Ik kan heus wel begrijpen dat mensen die keuze maken. Als ik weet dat het bij enkele behandelingen blijft.. maar ik zie de 2 kanten van het verhaal... paarden die weer blij rondhuppelen.. en paarden die iedere x na een paar maanden optrainen weer heel hard een terugval krijgen..

Alle paarden kosten alleen maar geld... maar die paarden kosten NOG meer geld. Vriendin van mij haar paard is bijna 10x behandeld afgelopen 1,5 jaar.. en nu kan het alsnog niets. 1x verkeerd rollen en alles staat weer scheef. Maar zij is net zoals ik, kan niet dagelijks recreatief een rondje maken. Ze is nu aan het kijken of ze er een recreant gelukkig mee kan maken.. ze wil haar zelfs gratis weggeven.. als fokmerrie gaat ze toch niet weg want ze heeft geen predikaten. Raakt ze haar niet kwijt gaat peerd naar de slager.

Kan het haar niet kwalijk nemen.. ik zorg zo goed ik kan voor mijn paardenbeest en zij ook.. maar er is een grens. Zij wil graag na jarenlang (heeft al 3 "kneusjes" gekocht afgelopen jaren) ook een keer weer een M proefje kunnen starten en staat op een stal waar het stalgeld alleen al ruim 400 kost... dan heb je niets aan zo'n paard. Als we nou een huisje met wat land hadden.. maar dat hebben we niet.

Ik verklaar je echt niet voor gek, heb er bewondering voor dat andere mensen dat allemaal willen en kunnen doen.. maar ik.. naast dat ik denk dat het voor veel paarden maar een tijdelijke oplossing is.. denk ik ook dat er genoeg paarden zijn die alleen maar slechter worden van de behandelingen (er staan er 2 bij mij op stal op 4 en 6 jarige leeftijd al rijp voor de slacht door verkeerde diagnoses en behandelingen)

Ik zou het naast dat ik het teveel geld vind.. het ook niet aandurven daardoor. Nogmaals, ik noem je geen sukkel. Maar het is niet wat ik zou willen. (een fysio durf ik best te laten kijken als ik het idee heb dat ze ergens vastloopt.. en mocht paard problemen krijgen met oefeningen zet ik heus een dierenarts aan het werk om t dier binnenstebuiten te keren om te zien waar het probleem zit, ben geen ruiter die "ff doorrijd" maar als ik iedere 2 maanden het beest van hot naar her moet sleuren met pijn in der sodemieter om dr vervolgens te laten sederen, half in elkaar te laten timmeren en het dier dan weer enkele uren mee terug moet slepen naar huis in de trailer, gesedeerd en al.... nee.. dat hoeft van mij niet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:37

DubbelDun schreef:
@S_en_Z : ik denk dat er maar weinig mensen zijn die écht op een verantwoorde manier kunnen rijden (en ik hoor daar ook niet bij). En diegenen die dat wel kunnen meestal in de sport meedraaien en juist dus ook vaak weer teveel vragen van hun paard.

Daarbij blijft het een feit dat een paard niet gemaakt is om bereden te worden. En ik vind dus dat álle paarden die arbeid verrichten op zijn tijd een 'lichamelijk onderhoud' van een PPP nodig hebben.

Dit verdient een _/-\o_
Of op z'n minst een 'ik-deel-je-mening'.
Als ik ergens last van heb schakel ik ook 'n peut/paat in, dat ga ik mijn paard dus niet onthouden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:07

s_en_z: duidelijk verhaal, ik begrijp je nu beter :) Het is ook niet zo dat ik op zoek was naar een scheve kneus die gered moest worden, ik wilde juist een leuk rijpaard om mee door het bos te scheuren en wie weet ooit eens sport C te rijden. Die ambitie had ik toen nog. Het heeft ook 10 maanden geduurd voordat ik erachter kwam dat dat paard áltijd pijn had. Ik kende hem alleen maar met pijn. Groot nadeel is ook dat hij zich er nu voor afsluit. Vorig jaar was ik buiten met 'm aan de lange lijnen aan het rondwandelen tot ik viel in de sneeuw. Ik verwachtte dat hij zou stoppen maar z'n hals ging op slot, hij zette het op een drafje en sleurde mij mee. Heb 'm losgelaten omdat ik dat paard natuurlijk ook niet 70+ kilo in z'n muiltje wil hangen. Dus z'n lichaam is nu wel een stuk beter maar in z'n hoofd blokkeert hij nog steeds wanneer hij ergens pijn heeft. En stopt er ook niet voor. Als je garantie wil dat hij het op een lopen zet moet je aan het bit gaan hangen :7

't Is denk ik maar net wat voor ambitie je met een paard hebt. En ik moet zeggen dat ik dat de afgelopen 3 jaar behoorlijk heb bijgesteld. En niet alleen qua hoefverzorging ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:25

ja was me al opgevallen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:28

:o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:39

Die van mij heeft ook wel een verleden en als ze aangeeft dat er iets is (ineens krom trekken, vastzetten in lichaam of neigen te staken) komt er echt wel iemand bij die er verstand van heeft.. maar zolang paard braaf haar rondjes doet en met gemak doet wat ik haar vraag is het voor mij niet zo logisch om er iemand bij te zetten.

Hier komt iedere 8 weken de hoefsmid, 2x p.j. de tandarts en 2x p.j. de zadelmaakster en als ik twijfel zelfs vaker.

Zolang het paard losjes reageert en fijn werkt zonder dwang komt er verder nog niemand met zijn vingers aan ;)

Als je een paard al 10 maanden hebt is het iets anders.. wel vervelend om er dan zo laat pas achter te komen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:55

Voor hemzelf vooral, ik begreep niet waarom die botte pokkeknol maar niet meewerkte. Bleek dat hij dat helemaal niet kon.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:06

Die tijd hebben we allemaal moeten doorstaan..(dat paarden niet iets niet doen omdat ze niet willen maar omdat ze niet kunnen) gelukkig heb je geluisterd naar je paardje :j

Oh, Zya liep trouwens vandaag minder kort/voorzichtig. In draf was ze mooi ruim, alleen in galop is het nog wat onwennig.. wellicht omdat ze haar hoeven dan harder neerzet ofzo?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:28

S_en_Z Ik begrijp het ook een stuk beter nou. Het is inderdaad een afweging die ieder voor zich moet maken: wil ik verder met dit paard of niet.

Wij hebben momenteel het dilemma van een eigenlijk (of iig voor de wedstrijdsport) te kleine en ongeschikte pony. Zeker met een moeilijk verkoopbaar beestje -ZE, zeer sensitief, lastig in correcte houding te rijden- vind ik het moeilijk. Ze is veel te jong om met pensioen te gaan, niet geschikt als fokmerrie of kinderpony... Beestje is heel lief en braaf, maar daar koop je niks voor.

Sorry voor 't offtopic. Bij ons gaat het met de hoeven voorbeeldig :D

Had wel nog een vraag: kan de straal ook te groot worden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:44

S_en_Z schreef:
Oh, Zya liep trouwens vandaag minder kort/voorzichtig. In draf was ze mooi ruim, alleen in galop is het nog wat onwennig.. wellicht omdat ze haar hoeven dan harder neerzet ofzo?

Kijk dat is goed nieuws :) Galop... weet ik niet, er komt natuurlijk wel meer kracht op het binnenvoorbeen dus zou goed kunnen wat je zegt.

Safiera: geen idee... kan me er eigenlijk, bij een gezonde straal, niks bij voorstellen. Je hebt natuurlijk wel dat er flappen kunnen gaan dweilen over de straalgroeves, het is maar net hoe je "te groot" interpreteert?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:18

Safiera schreef:
S_en_Z Ik begrijp het ook een stuk beter nou. Het is inderdaad een afweging die ieder voor zich moet maken: wil ik verder met dit paard of niet.

Wij hebben momenteel het dilemma van een eigenlijk (of iig voor de wedstrijdsport) te kleine en ongeschikte pony. Zeker met een moeilijk verkoopbaar beestje -ZE, zeer sensitief, lastig in correcte houding te rijden- vind ik het moeilijk. Ze is veel te jong om met pensioen te gaan, niet geschikt als fokmerrie of kinderpony... Beestje is heel lief en braaf, maar daar koop je niks voor.

Sorry voor 't offtopic. Bij ons gaat het met de hoeven voorbeeldig :D

Had wel nog een vraag: kan de straal ook te groot worden?

Hoe klein?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:42

nou ik heb vandaag foto s gamaakt van zijn hoefjes donderdag komt de hoefsmid die is eind september voor het laatst geweest dus is wel nodig ben benieuwd ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet heb uitgekrabd :$ en heb mijn best gedaan goeie foto's te maken maar meneer wou niet stilstaan.
ben ze aan het uploaden.
donderdag maak ik nieuwe van na het bekappen.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:09

AfbeeldingAfbeeldingvoorvoetjes
AfbeeldingAfbeeldingachtervoetjes
AfbeeldingAfbeeldingonderkant voor
AfbeeldingAfbeeldingonderkantachter
hoop dat het gelukt is bij de eerste foto van de voorhoefjes ging die bewegen vandaar dat een hoefje een beetje raar op de foto staat.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:25

Hoefsmid is ook geen overbodige luxe ;)
Ben benieuwd naar de foto's na het bekappen.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:36

rowanda schreef:
nou ik heb vandaag foto s gamaakt van zijn hoefjes donderdag komt de hoefsmid die is eind september voor het laatst geweest dus is wel nodig ben benieuwd ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet heb uitgekrabd :$ en heb mijn best gedaan goeie foto's te maken maar meneer wou niet stilstaan.
ben ze aan het uploaden.
donderdag maak ik nieuwe van na het bekappen.

het is niet altijd even makelijk de smid optijd te laten komen aangezien ik in hongarije woon blijf ik bij mijn vertrouwde
maar zoals ik al zei is wel nodig

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:46

Oke, dat is wel lastig dan, dat dat niet altijd even makkelijk te plannen is.
Maar de hoeven zijn lang, maar niet gescheurd ofzo, dus dat is wel fijn. Nu stukje eraf en hij/zij staat er weer mooi bij.