Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SpikyBlue schreef:Zooo jullie gaan ineens snel!
Wat betreft de kostprijsberekening van een hoefsmid (om het even wat duidelijker te maken):
-BTW 19%
-Verzekeringen (bedrijfsbus, bedrijfsongevallen, AOV, bedrijfsaansprakelijkheid)
-Brandstof (wordt er ook niet goedkoper op...)
-Materialen zoals vijlen, mesjes, schort, etc. (alles wat slijt)
-Bij beslaan: gas, ijzers, nagels, schuurbanden, bij stiftgaten boortjes
-Kosten bedrijfsbus (garage, APK, wegenbelasting, ANWB etc.)
-Lidmaatschap vakvereniging, bijscholing
-Bedrijfstelefoon
-Veel arbeidsloon blijft niet over.
Eens je een vol ingerichte bedrijfsbus hebt, ligt er al gauw honderden kilo's aan materiaal achterin. Ik heb een zware werkbank met boren, slijpmachine, het aambeeld, gastank, oventje, kasten met ijzers, nagels en zolen etc. Dan verbruik je ook wel flink wat meer diesel als dat de bus leeg is.
Hoefsmeden hanteren allemaal hun eigen prijs, afhankelijk van in welke regio ze zitten. Hier in de randstad ligt de gemiddelde prijs voor rondom beslaan rond de 90 euro. De prijs komt tot stand door een combinatie van kostprijsberekening en concurrentie, wat vragen de collega's. Ik heb toen ik na 8 jaar stage, school en werken eindelijk voor mezelf begon in 2005 besloten om mijn prijs niet lager te maken dan mijn collega's hier in de buurt omdat de prijs dan steeds verder omlaag gebracht wordt en dat zou een erg slechte zaak zijn als je uitrekent dat het bedrag wat een smid zelf verdient (als alle overige kosten er af zijn) per paard rondom beslaan rond de 20 euro (!!) ligt...
Voor dat bedrag komt de DA of de wasmachinemonteur het erf nog niet eens op en de smid staat zijn lichaam daarvoor de vernieling in te helpen
En dan zijn alle uren aan administratie, zelfstudie, telefoontjes aannemen etc. natuurlijk nog niet meegerekend...
Maar ja euh dan had ik maar een normale baan moeten nemen![]()
Je kan eigenlijk alleen goed geld verdienen als je meerdere paarden op één stal, achter elkaar door staat te bekappen of als je heel snel kunt beslaan en er flink wat achter elkaar doet.
S_en_Z schreef:Ik niet hoor, geen fysio, osteo, paat of pootAls je als ruiter verantwoordelijk met je paard omgaat is dat helemaal niet nodig (tenzij het paard lichamelijke beperkingen heeft door ongelukken oid). Maar dan had ie bij mij al exit geweest
S_en_Z schreef:Ik niet hoor, geen fysio, osteo, paat of pootAls je als ruiter verantwoordelijk met je paard omgaat is dat helemaal niet nodig (tenzij het paard lichamelijke beperkingen heeft door ongelukken oid). Maar dan had ie bij mij al exit geweest
Safiera schreef:S_en_Z schreef:Ik niet hoor, geen fysio, osteo, paat of pootAls je als ruiter verantwoordelijk met je paard omgaat is dat helemaal niet nodig (tenzij het paard lichamelijke beperkingen heeft door ongelukken oid). Maar dan had ie bij mij al exit geweest
Begrijp ik goed dat je een paard dat een ongeluk gehad heeft de deur uit zou doen? Jeetje, ik zou het niet kunnen. Wij hebben absoluut geen ideale paarden, maar wegdoen of ruilen? Ho maar, dan gaat dit baasje op haar achterste benen staan!
DubbelDun schreef:@S_en_Z : ik denk dat er maar weinig mensen zijn die écht op een verantwoorde manier kunnen rijden (en ik hoor daar ook niet bij). En diegenen die dat wel kunnen meestal in de sport meedraaien en juist dus ook vaak weer teveel vragen van hun paard.
Daarbij blijft het een feit dat een paard niet gemaakt is om bereden te worden. En ik vind dus dat álle paarden die arbeid verrichten op zijn tijd een 'lichamelijk onderhoud' van een PPP nodig hebben.
S_en_Z schreef:Oh, Zya liep trouwens vandaag minder kort/voorzichtig. In draf was ze mooi ruim, alleen in galop is het nog wat onwennig.. wellicht omdat ze haar hoeven dan harder neerzet ofzo?
Safiera schreef:S_en_Z Ik begrijp het ook een stuk beter nou. Het is inderdaad een afweging die ieder voor zich moet maken: wil ik verder met dit paard of niet.
Wij hebben momenteel het dilemma van een eigenlijk (of iig voor de wedstrijdsport) te kleine en ongeschikte pony. Zeker met een moeilijk verkoopbaar beestje -ZE, zeer sensitief, lastig in correcte houding te rijden- vind ik het moeilijk. Ze is veel te jong om met pensioen te gaan, niet geschikt als fokmerrie of kinderpony... Beestje is heel lief en braaf, maar daar koop je niks voor.
Sorry voor 't offtopic. Bij ons gaat het met de hoeven voorbeeldig
Had wel nog een vraag: kan de straal ook te groot worden?
rowanda schreef:nou ik heb vandaag foto s gamaakt van zijn hoefjes donderdag komt de hoefsmid die is eind september voor het laatst geweest dus is wel nodig ben benieuwd ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet heb uitgekrabden heb mijn best gedaan goeie foto's te maken maar meneer wou niet stilstaan.
ben ze aan het uploaden.
donderdag maak ik nieuwe van na het bekappen.