[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:17

@Isapaardje, fijn dat je smid met je meedenkt! Wat is het bezwaar om haar op de schoenen te laten ipv plakbeslag? Ze doet het hier goed op, van het beslag weet je dat nog niet... Bovendien gaan we nu net de natte periode van het jaar in, niet erg ideaal dus...

@Timbers, Seniores Priores is een fijn voer! Die van mij zijn er ook razend op, mijn niet bevangen paard eet er ook heerlijk van mee Knipoog
Ik duim voor je!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:26

WesseLady schreef:
@Isapaardje, fijn dat je smid met je meedenkt! Wat is het bezwaar om haar op de schoenen te laten ipv plakbeslag? Ze doet het hier goed op, van het beslag weet je dat nog niet... Bovendien gaan we nu net de natte periode van het jaar in, niet erg ideaal dus...

Sinds ze een keer met de sluitingen aan elkaar is blijven haken en in paniek is geraakt, ben ik als de dood dat ze zich zo een keer iets aan doet. Als ik lange tijd weg ben, doe ik dan ook sokken om de schoenen zodat de sluitingen goed zijn afgeschermd. Maar omdat die sokken nat worden evenals de tape die om de koten zit, gaat het daar weer te veel weken en laatst was de huid helemaal week geworden en zacht. Ook de hoefballen zijn al een keertje tijdens de vorige regenperiode met schoenen heel gevoelig geworden door het vocht. Ik zou haar dan een tijdje moeten opsluiten om de hoeven te laten drogen (anders staat ze met blote voeten in de prut en droogt ook niet).

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:15

Nog steeds stabiel....maar ik krijg steeds meer het idee dat ze eerder pijn heeft aan haar beide achterbenen en daarom voor zo raar gaat staan dan dat ze hoefbevangen is (maar misschien wil ik dat ook wel liever Bloos ).

Ze ligt, staat op en na het opstaan is ze even pijnlijk maar als dat weggetrokken is is ze vrolijk en gezellig en heeft honger......
Er is nog geen zweer doorgebroken helaas....maar ik voel dat plekje nog steeds wel.

Ik wilde haar voetje niet in de Biotex zetten omdat ze net op was gestaan en zo pijnlijk was en daarna stond ze tevreden aan haar hooi te knabbelen dus wilde ik haar dat niet aandoen.....vanmiddag of vanavond dus nog maar even doen. (Ik ga toch nog zeker 10x terug). Duimen draaien dus nog maar dat er straks toch een zweer doorbreekt.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:31

WesseLady schreef:
Wat is het bezwaar om haar op de schoenen te laten ipv plakbeslag?

Ik reageerde eerder omtrent de sluitingen; maar je hebt me wel aan het denken gezet en verder laten zoeken. Ik ga hier eens achterheen (ze zijn in shetlandformaat ook):
Afbeelding
De easyboots op zich bevallen me nl. prima weet ik al. En deze op de foto is in feite 'mijn huidige oude sok' zeg maar die ik nu om de schoenen doe ivm het afdekken van de sluiting en iets om de koot om afschuiven te voorkomen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:11

Ingrid, kan je die "sokken" omhulsels niet los krijgen voor de schoenen die je al hebt?
Misschien via de easyboot website zelf?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:12

Ik heb weer een vraagje:

Ik heb nog 2 hele oude baaltjes van 2 jaar oud (dit mocht ik onbeperkt geven van de kliniek)... maar dit is bijna op...

Nu heb ik gister 2 baaltjes hooi gehaald van dit jaar van augustus. Mag ik dit nou ook onbeperkt geven? of geldt onbeperkt hooi geven echt als het heeeeeeeeel heeeeeeeeeeeel oud is??? En moet ik dit hooi nog weken? of hoeft dat niet (liever niet natuurlijk want de stal wordt ook steeds zo nat).

En als dat niet onbeperkt mag, hoeveel plakjes per dag mag ze dan hebben?

Ik ga dit hooi ff proberen te geven of ze het wel eet want het is van een andere leverancier (voordat ik 30 baaltjes ga bestellen en ze het niet op eet....)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:47

volgens mij moet je zelfs oud hooi niet onbeperkt geven,tenminste,bij mijn chronisch bevangen/insuline resistente paard krijg ik echt een probleem als ik hem teveel oud hooi geef.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:08

Isapaardje schreef:
WesseLady schreef:
Wat is het bezwaar om haar op de schoenen te laten ipv plakbeslag?

Ik reageerde eerder omtrent de sluitingen; maar je hebt me wel aan het denken gezet en verder laten zoeken. Ik ga hier eens achterheen (ze zijn in shetlandformaat ook):
Afbeelding
De easyboots op zich bevallen me nl. prima weet ik al. En deze op de foto is in feite 'mijn huidige oude sok' zeg maar die ik nu om de schoenen doe ivm het afdekken van de sluiting en iets om de koot om afschuiven te voorkomen.

Dit ziet er wel goed uit! Ook erg comfortabel Ja En als je die om kan laten, zou ik het wel weten. Je hebt dan toch wat meer mogelijkheden dan met beslag vind ik... Je kan ze nog eens uit doen als je denkt dat dat beter is. En met beslaan (of plakken) moet ze toch een tijd om haar zere voetje staan, is nu ook niet prettig...
Het kost alleen wel een klein fortuin, die easyboots! Knipoog

@cow_girl, het ligt eraan hoe rijk je hooi is. Oud hooi van een goede kwaliteit hoeft niet per se armer te zijn dan nieuw hooi van een matige kwaliteit.
Hooi van augustus is vaak wel stengelig en grof. De voedingswaarde daarvan is meestal niet heel hoog. Of je het onbeperkt kan voeren, dat moet je even uitproberen. Ik zou het in het begin niet doen, je ziet vanzelf of je meer kunt gaan geven.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:04

Ze loopt!!!!!!!!!!
Jullie willen niet weten hoe, maar ze loopt!!!
Ze staat nu dus in de bak, met haar pootjes in de blub....Timber erbij gezet want dat is goed voor tussen d'r oren.
Geen stapje vooruit maar in mijn ogen een huge stap! Want vanaf dinsdag wilde ze echt geen enkele stap zetten......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:10

wat een goed nieuws op deze zondagochtend!!!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:45

Hartstikke goed nieuws!
De bute nog niet binnengekomen? Ik had een neefje een pakje gestuurd voor zijn verjaardag en dat is er ook nog niet. Echt balen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:15

@timbers
goed nieuws. Nu in deze week naar boven!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:20

Nu inderdaad elke dag een stapje vooruit! Letterlijk!
Ik zag het vanmorgen echt even niet zitten.....maar toen ik de andere paardjes naar buiten bracht stond ze ineens voor haar buitenluik. Dus ik zet de deur open...maar ja daar kwam ze niet uit natuurlijk......ingeving, halster om en uitnodigen en toen gingen we!

Het is wel heel vermoeiend voor d'r maar goed beweging is nog altijd beter!

De DA heeft haar nu op de combi Ascal Metacam gezet dus misschien dat dat wel wat doet.....dan zou ze in de loop van de week op alleen nog Ascal moeten komen te staan. Bute mag niet met Ascal samen dat is vergiftigend, maar nu ze zo iets beter gaat lijkt deze combi wel een goede.......

Ze staat nu wel weer binnen want ze ligt ook veel en dat kan binnen lekker droog en ze was echt doodmoe merkte ik. Nu staat ze lekker wat te knabbelen en ik denk dat ze straks lekker gaat liggen.......maar het begin lijkt er te zijn. Nu nog even doorduimen dat dit zich voort gaat zetten!!!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:26

Goed nieuws Timbers, mooi zo!
Ik heb wel een paar keer Ascal met Bute gegeven tegelijk op voorschrift van de VA. Geen problemen mee gehad. Hoezo zou dat vergiftigend zijn?

Ingrid, hoe gaat het nu met Isabella?

Aurora liep gisteren weer prima, ik denk toch dat het de tocht is geweest dat ze zo stijf was.
Ik heb gisteren ook haar voetjes weer gevijld, kwam ook weer een flinke scheur tegen, misschien heeft dat ook meegespeeld hoewel ik dacht dat die scheur er al langer zat (is nog gevolg van haar brede witte lijn).
Heb het maar flink ingesmeerd met betadinezalf, want ze staat toch meestal in de modder.
Straks gaan we een eind wandelen, eens kijken hoe dat gaat.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:44

Staat in het begin van dit topic....

Citaat:
(Geef nooit geen ASS tabletten in comb. met Phynylbutazon, dit kan juist gifstoffen veroorzaken)

Het hoe en waarom weet ik niet maar ik neem het risico liever niet....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:25

Gek, ik ken ook een paard, meerdere zelfs die wel bute en ascal tegelijk kregen, staat ook in het protocol van mijn d.a.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:55

Goed nieuws Timbers, super! Haha!

@Gemske, fijn dat Aurora ook weer goed loopt! Haha! Heb je haar nu nog een deken op gegeven of niet? Tocht is zo verradelijk, kan heel goed zijn dat ze daar last van had!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:07

Nee ze heeft geen deken opgehad, daar ga ik pas mee beginnen als de rest niet werkt. Maar het is weer een paar nachten wat warmer gebleven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:14

Goed nieuws timbers!!!! Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:35

gemske schreef:
Nee ze heeft geen deken opgehad, daar ga ik pas mee beginnen als de rest niet werkt. Maar het is weer een paar nachten wat warmer gebleven.

Heb je ook gelijk in!
Kan je je stal niet wat meer tochtvrij maken?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:00

Ja dat is wel de bedoeling, en gaat ook over twee weken gebeuren. Het is namelijk zo dat er naast de stal van de pony's een nieuwe schuur wordt gebouwd, hierdoor hebben ze even wat minder beschutting en ruimte.
Als het goed is is de schuur over twee weken klaar en ik verwacht dat de tocht dan grotendeels opgelost is Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:04

Ah, okee Knipoog
Dan moeten ze het er nog maar even mee doen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:06

Het is wel een inspanning geweest want mijn meissie is heel erg moe merk ik Ach gut
Ik heb ondankt de wintervacht maar een deken opgedaan....dan blijven de spiertjes wat warmer misschien.
Net weer Metacam en Ascal gegeven, nog wat Vitamine E en selenium door d'r ouwetjes slobber en straks nog even terug om te kijken hoe of wat...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:08

WesseLady schreef:
Het kost alleen wel een klein fortuin, die easyboots! Knipoog

Plakbeslag schijnt ook tussen de 50 en 60 euro voor een paar te kosten en met een beetje pech blijft het maar enkele dagen zitten.
Deze schoenen kosten ca. 80/90 euro per stuk.

Gemske: ik kan wel losse kootbanden bestellen, maar dan heb ik nog altijd de sluitingen die erop liggen. En juist dat is het probleem; ze blijft met die sluitingen aan elkaar hangen als ze gaat liggen en trekt ze open bij op staan (in het gunstigste geval). Die sluitingen zitten ook op de Epic schoen, maar niet op deze bare-uitvoering.

Verder loopt het hier erg gevoelig en traag. Ze is bekapt, dus draagrand ingekort en ze staat weer meer op de zolen. Ik mocht absoluut niet meer weken omdat de zolen al zo dun waren, dus gaf ik haar mooie droge vilten zolen in de schoenen. Echter door omstandigheden heb ik gisteren de zolen niet kunnen verwisselen voor de nacht voor droge, en heeft ze met natte schoenen gestaan (dus verweekte zolen ... en dat doet auw Bloos )

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:36

Timbers schreef:
Het is wel een inspanning geweest want mijn meissie is heel erg moe merk ik Ach gut
Ik heb ondankt de wintervacht maar een deken opgedaan....dan blijven de spiertjes wat warmer misschien.
Net weer Metacam en Ascal gegeven, nog wat Vitamine E en selenium door d'r ouwetjes slobber en straks nog even terug om te kijken hoe of wat...

Ook wel logisch dat ze moe is toch? Dekentje op kan geen kwaad bij zo'n oudje, alle kleine beetjes helpen Ach gut . Nu hopen dat ze morgen weer een beetje fitter is dan vandaag!